پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

یادداشتی از محمدعلی ابطحی:

امام جمعه‌ای از جنس اعتدال

به گزارش جماران، محمد علی ابطحی در روزنامه آرمان نوشت:

یازدهم تیر سالگرد رحلت حجت‌الاسلام والمسلمین‌محمد‌على‌صدوقی، امام جمعه مرحوم یزد است. معمولا برای بزرگان و نام‌آوران در سال‌های بعد از فوت تجلیل تشریفاتی به‌عمل می‌آید، اما آن‌چه مرا به نوشتن این یادداشت ترغیب کرد، تجلیل صوری از یک شخصیت نیست. شرایط کشور به گونه‌ای است که روش و منش و زندگی زنده‌یاد محمدعلی صدوقی می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات فعلی کشور باشد. این تعبیر مبالغه‌آمیزی نیست. به نسل تازه به حوزه سیاست واردشده جوان توصیه می‌شود به زندگی الگوهایی مثل محمدعلی صدوقی توجه کنند.

مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی صدوقی، فرزند شهید آیت‌ا...‌محمد صدوقی بود. در حلقه یاران امام خمینی در دوران مبارزات قبل از انقلاب شهید صدوقی برجسته و متفاوت بود؛ سمبل روحانی سنتی همراه مردم. خاطرات عجیبی از مردمی‌بودن آن شهید در تاریخ مانده است.

نسل امروزی کمتر روحانی‌ای دیده است که بزرگ‌ترین مرجع دینی و علمی شهر باشد و در عین حال تنها به خانه مریضان و دردداران شهر سرکشی کند یا نیمه شب بی‌تکلف در مراسم نماز و کفن و دفن مردگان حاضر شود. این پشتوانه مردمی شهید صدوقی بود که به رغم ارادت بی‌بدیلش به امام خمینی، قبل از پیروزی انقلاب، دستگاه استبدادی، می‌دانست نمی‌تواند در مقابل او بایستد. شهید صدوقی پس از اعلام جنگ مسلحانه گروهک منافقین علیه نظام جمهوری اسلامی به‌عنوان یکی از چند پشتوانه انقلاب در سال 1360 ترور شد و به شهادت رسید. محمدعلی صدوقى بعد از پدر، جانشین معنوی او شد و به سرعت همان جایگاه پدر را به دست آورد. علاوه بر فرزندی آن پدر، داماد مرحوم آیت‌ا... سیدروح‌ا... خاتمی و شوهر خواهر رئیس دولت اصلاحات نیز بود.

در دوران انتخابات 76، محمدعلی صدوقی یکی از معدود ائمه جمعه‌ای بود که از رئیس دولت اصلاحات حمایت کرد. مهم‌ترین نکته زندگی او، اعتدال عملی پس از دوم خرداد بود. زمانی که کسی شعار اعتدال نمی‌داد و نمی‌دانست چیست، او به همه دوستانش درس اعتدال یاد داد. در عین اینکه امام جمعه و نماینده رهبری در استان یزد بود، به سمت معاونت حقوقی و پارلمانی رئیس‌جمهور در دوره اصلاحات انتخاب شد. نقطه توازنی بود که دولت اصلاحات و مجلس اصولگرای آن زمان را اداره می‌کرد. مهم عنوان سازمانی معاونت حقوقی و پارلمانی او نبود. مهم‌تر این بود که به همه هواداران اصلاحات که بعضا شعارهای تند و افراطی می‌دادند، آموخت که یک اصلاح‌طلب می‌تواند در چارچوب نظام و ارکان آن شعارهای خود را عملی کند. همچنان که به افراطیون اصولگرا می‌آموخت که باید با همکاری دو لت و اصلاح‌طلبان کشور را اداره کرد. این حرف در آن روز سخت بود، ولی مرحوم محمدعلی صدوقی آن را در عمل به دیگران یاد می‌داد.

تندترین و تیزترین رقابت‌های انتخاباتی، تا آن روز، بین سیدمحمد خاتمی و علی‌اکبر ناطق نوری صورت گرفت، اما پس از پایان انتخابات که یکی رئیس‌جمهور شد و دیگری رئیس مجلس ماند، بهترین رابطه تاریخی بین رئیس‌جمهور و رئیس مجلس و پارلمان شکل یافت. درست است که هر دوی آنان باهویت و باشخصیت بودند، ولی در حفظ این رابطه صمیمی، مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی صدوقی نقش فراوانی داشت.

اکنون و پس از گذشت شش سال از وفات آن مرحوم هنوز منش صدوقی مورد نیاز جامعه است. یکسونگری و خرج‌کردن اعتبار ائمه جمعه برای یک جناح، به آن جایگاه آسیب می‌زند. صدوقی با این روش‌ها مبارزه می‌کرد. اعتدال که امروز شعار دولت فعلی است، در شخصیت مرحوم صدوقی جلوه‌‌گر بود. وحدت بخشی به جناح‌ها هم نیاز امروز ماست. تجربه نشان داد به رغم فشارهای امنیتی و سیاسی، یکی از این دو جناح مهم کشور قابل حذف نیستند.

در سالگرد آن عزیز، دعوت به منش و روش مرحوم صدوقی راه نجات کشور است. اعتدال و توجه به وحدت و همکاری همگانی همه گروه‌ها زیر چتر نظام جمهوری اسلامی و رهبری معظم آن راه بیرون‌رفت از همه مشکلات است. روح آن عزیزمان شاد باشد که عاش سعیدا و مات سعیدا.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.