معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم گفت: بیانات رهبری در خصوص مسائل فرهنگی و استفاده از کلید واژه آتش به اختیار به طور طبیعی مشروط به شرایط زیربنایی یعنی اصل قانونمندی، ضابطه مندی و تقید به چارچوب‌های اخلاقی اصولی است که همواره مورد تاکید رهبری قرار گرفته است.

به گزارش جماران، سید ضیا هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم  در خصوص بیانات اخیر رهبری در دیدار با دانشجویان بیان کرد: همواره یکی از دغدغه‌های جدی مقام معظم رهبری درباره مسائل فرهنگی بوده است و به کرات در سال‌های مختلف راجع به این موضوع هشدارها و رهنمودهای خود را مطرح می‌کنند و دیدگاه ایشان این است که همانطور که در عرصه سیاسی الگوی مردم سالاری دینی باید زمینه مشارکت مردم را فراهم کند، در عرصه فرهنگی نیز مشارکت عمومی و مشارکت همگانی به ویژه مشارکت قشر نخبه و دانشجویان جوان نخبه می‌تواند تعیین کننده باشد.

وی ادامه داد: طبیعتا در عرصه فرهنگی با توجه به اقتضای ذاتی این حوزه که حوزه تفسیر و معنا است نیاز به ورود و حضور همراه با دانش، بصیرت، شهامت و خلاقیت است بنابراین مجموعه گروه‌ها و تشکل‌هایی که در حوزه های فرهنگی و اجتماعی حضور فعال دارند باید بتوانند با مسئولیت پذیری و خلاقیت، کنش فرهنگی و حضور اجتماعی داشته باشند و اهل نقد و گفت و گو بوده و بتوانند اثرگذار باشند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با بیان اینکه حوزه فرهنگی حوزه‌ای نیست که صرفا با مدیریت رسمی به سامان برسد گفت: مدیریت حوزه رسمی و مدیریت نهادهای فرهنگی در کنار نهادهای اجتماعی می‌تواند فعالیت حوزه فرهنگی را به سمت پیشرفت ببرد ضمن اینکه در حوزه فرهنگی همیشه جای نقد و نقادی و گفت‌وگو وجود دارد. به همین خاطر نیز هر سال در دیدارهایی که مقام معظم رهبری با دانشجویان دارند نقدها و گلایه‌هایی نسبت به ضعف‌های که در حوزه فرهنگی وجود دارد، از سوی دانشجویان مطرح می شود و خود ایشان نیز در پاسخ به دانشجویان وجود برخی از این ضعف ها و نابسامانی‌ها را تایید کرده‌اند و از دانشجویان خواسته اند که در این زمینه حضور و مشارکت فعال و جدی داشته باشند.

هاشمی ادامه داد: دیدارهایی که مقام معظم رهبری با اساتید و دانشجویان دارند نیز خود نمونه‌ای است که بستری فراهم شود برای اینکه نقدها و مطالبات مطرح شود و علت آن هم این است که حوزه فرهنگ باید به سمت الگوی مطلوب حرکت کند و الگوی مطلوب نیز جز با مشارکت اصولی و باز شدن فضای گفت و گو و تبادل نظر فراهم نمی‌شود.

وی تاکید کرد: البته با توجه به سرعت تحولات اجتماعی و نقش آفرینی عناصر گوناگون اعم از عناصر داخلی و خارجی و عناصر مختلف رسانه ای، حوزه فرهنگی طبعا سیالیت دارد که در واقع رشد و پیشرفت این حوزه مستلزم مسئولیت پذیری و خلاقیت همگانی است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم اظهار کرد: با توجه به اهتمام و اعتمادی که رهبری به دانشجویان و گروه‌های دانشجویی دارند، در این دیدار نیز به آن ها توصیه کردند منتظر مقامات و مسولان رسمی نباشند و خودشان با احساس مسئولیت در این حوزه فعالیت کنند و از قدیم هم ایشان فرموده اند که دانشجویان حکم افسران جنگ نرم را دارند.

وی افزود: در واقع جنگ نرم که به نوعی تقابل فرهنگی اردوگاه های مختلفی است که در دنیا اثر گذار هستند به ویژه جریان های که در غرب ریشه دارند و طبیعتا فرهنگ اسلامی و انقلابی ایران که الهام گرفته از نهضت اسلامی و انقلاب اسلامی است نیاز یک حرکت مستمری دارد که در این زمینه نسل جوان یا همان نسل نخبه جوان که همان دانشجویان هستند در این زمینه مسئولیت دارد و در این ایفای مسدولیت باید خلاقانه و مسئولانه فعالیت کند و منتظر دستورالعمل ها و کلیشه های رسمی نباشند اما در این مسیر طبعا کسانیکه فعالیت می کنند باید علاوه بر دغدغه مندی و دغدغه های فرهنگی از توانایی لازم نیز برخوردار باشند.

هاشمی با بیان اینکه خطاب مقام معظم رهبری در توصیه های اخیرشان خطاب به عموم دانشجویان بوده است و عموم دانشجویان را به اینکه باید در عرصه فرهنگی فعالیت داشته باشند دعوت کرده اند و این خطاب ها به طور عادی مشروط به شرایط ذاتی و زیر بنایی از جمله اصل قانونمندی، ضابطه مندی و تقید به چار چوب های اخلاقی اصولی است که همواره مورد تاکید رهبری قرار گرفته و جزو اصول لایتغیر ما است که رهبر معظم انقلاب همواره بر روی آن تاکید داشته اند بنابراین همه فعالیت‌ها باید در چارچوب اخلاق و قانون باشد.

وی تصریح کرد: طبیعتا اگر کسی تصور کند که از کلید واژه‌هایی که مقام معظم رهبری مطرح می‌کنند می‌تواند تعبیر قانون شکنی بی‌قانونی و بی‌اخلاقی داشته باشند. این خلاف نظراتی است که ایشان در طول زمان به طور مرتب مطرح کرده‌اند. بنابراین به طور طبیعی و از نظر علمی وقتی گزاره‌ و توصیه‌ای از ناحیه یک صاحب نظر و دانشمند دینی و یا یک رهبر انقلابی مطرح می‌شود آن مطلب را باید در متن خود درست تفسیر کرد و اگر از این توصیه ها تفسیری شود که مجوزی برای قانون شکنی و حرکت به سمت هرج و مرج و بی نظمی باشد حتما تفسیر غلطی است و برخلاف توصیه‌ها، خواست‌ها و مطالبات مقام معظم رهبری خواهد بود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم گفت: سال گذشته نیز در دیدار مقام معظم رهبری و دانشجویان ایشان تاکید کردند که فعالیت‌های دانشجویی باید در چارچوب ضوابط و قوانین باشد و یه هیچ وجه منجر به هنجارشکنی و نقض ضوابط و حریم ها نشود که البته این مساله با اینکه ما در چارچوب قانون و اخلاقیات بتوانیم نقد داشته باشیم و بستر نقد را فراهم کنیم قابل جمع است. ما نیز در وزارت علوم نیز همین اعتقاد را داشته‌ایم و نمونه بارز توسعه فعالیت‌های دانشجویی در برنامه‌های مناسبت 16 آذر و روز دانشجو است و اینکه هر ساله این برنامه‌های مناظره گفت و شنود و پرسش و پاسخ با حضور مقام های ارشد کشور به ویژه رییس جمهور برگزار شده نمونه ای از این مشی و روش است که دانشجویان آزادنه و خلاقانه نقدهای خود را در حضور مقامات ارشد کشور مطرح می‌کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر بخواهم برداشت خود را از فرمایشات مقام معظم رهبری بگویم به نظر من صحبت‌های ایشان می‌تواند در چند کلید واژه خلاصه بشود که عبارت است از "مسئولیت پذیری"، "خلاقیت" و "پرهیز از بی تفاوتی در قبال مسائل جامعه اعم از مسائل فرهنگی و اجتماعی" و این مسئولیت پذیری متوجه همه بالاخص جوانان نخبه به ویژه دانشجویان فعال در عرصه های اجتماعی و سیاسی خواهد بود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.