به گزارش جماران؛ معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه مدیریت پسماند در کشور توسط شهرداری ها ناکارآمد است گفت:مدیریت پسماندها برعهده شهرداری ها است اما شهرداری های کشور به فکر هر چیزی جز مدیریت صحیح پسماند هستند.

سعید متصدی امروز شنبه درنشست خبری به مناسبت هفته محیط زیست افزود: براساس تبصره ماده 38 قانون، شهرداری ها عوارض آلایندگی را دریافت می کنند اما آن را برای حفظ محیط زیست و مدیریت پسماند به کار نمی برند.
وی تاکید کرد: ما شاهد شهرهایی هستیم که فجیع ترین شرایط پسماند را دارند؛ در یکی از شهرهای شمالی ارتفاع انباشت زباله که می توان گفت تلمبار زباله، به بیش 100متر وبا 18 لیتر شیرابه درثانیه مواجه هستیم که یک فاجعه زیست محیطی است.
وی که از بردن نام این شهر خودداری کرد گفت: مرداد ماه نشستی مخصوص پسماندها برگزار خواهیم کرد و در آن تمام موارد در این زمینه را مطرح می کنیم.
متصدی درباره شیرابه ها گفت: زمانی که پسماند صحیح مدیریت شود شیرابه ای به همراه نخواهد داشت اما در کشور ما به جز یک یا دو مرکز دفن بهداشتی زباله، بقیه شیرابه ها روانه آب و خاک می شوند؛ در واقع بهتر است به این مراکز، مراکز تلمبار پسماند گفته شود و شهرداری بدون توجه به حساسیت موضوع به روش نادرست خود در جمع آوری پسماندها ادامه می دهد.
وی گفت: در جلسات مشترکی که با شهرداری ها و استانداری های شمال کشور گذاشتیم ، برای حل معضل پسماند 19 راهکار کوتاه مدت اعم از کنترل شیرابه ها، تفکیک از مبداء و استفاده از زباله در تولید کمپوست مطرح شد.

*** لازمه مدیریت پسماند تفکیک از مبدا است 
متصدی تاکید کرد: لازمه مدیریت پسماند و اجرای تمام این راهکارها منوط به تفکیک زباله از مبدا است و سازمان محیط زیست به شهرداری ها پیشنهاد داده تا اولویت آنها در مدیریت پسماند تفکیک از مبدا باشد.
وی با بیان اینکه تولید کنندگان پسماند موظف به مدیریت آن هستند گفت: برای دپوی پسماند به هیچ شهرداری مجوز نداده ایم بنابراین شهرداری ها و شوراهای شهر باید به سمت مدیریت صحیح پیش روند.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: اکنون سازمان شهرداری ها برنامه ای برای ساماندهی محل های دفن پسماند دارد.
وی گفت: در شهری مانند تهران که روزانه هفت هزار تن پسماند تولید می شود شاهد سوء مدیریت در تفکیک از مبدا هستیم و سازمان محیط زیست تاکنون اخطارهای جدی در این زمینه به شهرداری ها از جمله شهرداری تهران داده است.

*** آماده سازی 9 مرکز مدیریت برای دریافت پسماندهای ویژه 
متصدی افزود: 9 مرکز مدیریت پسماند در استان هایی مانند آذربایجان شرقی، قزوین، یزد و اصفهان در حال آماده سازی است تا پسماندهای ویژه را دریافت کنند.
وی درباره ایجاد این مرکز در تهران گفت: در تهران امکان ایجاد صنایع تا شعاع 120 کیلومتری شهر وجود ندارد اما به علت اهمیت موضوع مدیریت صحیح یا ایجاد این مرکز در شعاع 120 کیلومتری موافقت شده است.

*** نظارت کامل بر اتوکلاوها 
متصدی اظهار کرد: بر فعالیت اتوکلاوها ( دستگاه بی خطر سازی پسماندهای ویژه بیمارستانی ) نظارت کامل داریم و تاکنون به چندین بیمارستان و نحوه فعالیت این دستگاه ها اخطار تعطیلی آنها صادر شده است.

*** ممنوعیت ترانزیت پسماندهای ویژه از کشور 
وی گفت:ترانزیت پسماندهای ویژه خطرناک یعنی از یک قسمت وارد کشور شود و از قسمت دیگر خارج شود ممنوع شده است.
وی اظهار کرد: همچنین پسماندهای ویژه و خطرناکی مانند سموم تاریخ مصرف گذشته از جمله سم د.د.ت برای امحا به خارج نیز انجام شده است.

*** ضعف شدید شهرداری ها در مدیریت پسماند 
متصدی تاکید کرد: ضعف شدیدی در زمینه مدیریت پسماند در شهرداری ها وجود دارد و سازمان محیط زیست تمام تلاش خود را به کار می گیرد تا شهردار جدید تهران و شورای شهر جدید به سمتی هدایت شوند که مدیریت پسماند شهری را در اولویت قرار دهند.
وی گفت: از نظر سازمان محیط زیست ساخت و ساز و یا ایجاد فضای سبز زمانی اهمیت دارد که ابتدا پسماند های شهری مدیریت شوند که اولین قدم در این راه تفکیک از مبدا است که انجام آن در کشور در شهر بزرگی مانند تهران دیده نمی شود.

*** تهران بدون ضابطه بزرگ شده است 
متصدی با اشاره به اینکه در شهر تهران دو چالش عمده داریم افزود: یکی افزایش تراکم و دیگری توسعه ناهنجار شهری است که هر دو باید مدیریت و کنترل شوند.
وی گفت: هر شهری در دنیا تابع یک سری مقررات و ضوابط است اما شهر تهران در سال های گذشته تابع قوانینی نبوده است به عنوان مثال طرح تفصیلی آن با طرح جامع شهر تهران فاصله دارد که در این مدت سازمان محیط زیست تلاش کرد این فاصله را کاهش دهد که در این راستا مسائلی مانند توسعه بی رویه در منطقه 22 تهران، جلوگیری از بلند مرتبه سازی و کاهش میزان بار جمعیتی برخی از این اقدامات است.
متصدی افزود: از سالها پیش ظرفیت زیستی و بارگذاری شهر تهران به پایان رسیده است اما همچنان بدون توجه به این موضوع بارگذاری صورت گرفت و ادامه هر گونه بارگذاری جمعیتی و صنعتی بحران ایجاد خواهد کرد.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در مدیریت شهر تهران با سه موضوع آلودگی هوا، پسماند و آب مواجه هستیم، آلودگی هوا در سالهای اخیر تا حدودی مرتفع شده است هر چند تا شرایط مطلوب فاصله داریم اما اقدامات ادامه خواهد داشت که توسعه حمل و نقل عمومی یکی از راه های کاهش آلودگی هوا است.

***مدیریت پسماند در تهران ناکارامد است 
وی تاکید کرد: مدیریت پسماند در شهری مانند تهران بسیار ناکارآمد است ، در شهری مانند تهران که روزانه 7 هزار تن پسماند تولید می شود فقط چهار تا پنج درصد آن تفکیک صورت می گیرد، در واقع این بی فکرانه ترین استراتژی در زمینه پسماند است اینکه پسماند را با هم مخلوط کنیم، در یکجا جمع کنیم و بعد در محلی دفن کنیم.
متصدی با اشاره به ادعای برخی مبنی بر تفکیک پسماندها در محل دفن گفت: حتی اگر به ادعای این افراد پسماندها در محل دفن صورت گیرد باز هم بدترین کار است چون آلودگی ها با هم مخلوط شده اند ، باید بدانیم که هیچ یک فرایندهای کمپوست قادر به تفکیک فلزات سنگین نیست بنابراین مهم تفکیک از مبدا است.

*** تب سوزاندن زباله در کشور 
وی گفت: امروزه در بسیاری از نقاط کشور تب سوزاندن زباله برای مثلا گرفتن برق داغ است در حالی که ما در کشوری هستیم که انواع منابع نفت، گاز و برق را دارد بنابراین سوزاندن زباله ها یک اشتباه بزرگ است.
وی افزود: بیشتر کشورهای دنیا ابتدا تفکیک از مبدا را انجام می دهند، بخشی را بازیافت ، بخشی را به کمپوست و از مواد آلی آن گاز تولید می کنند و اگر در این فرایند زباله ای باقی ماند آنرا برای تولید برق می سوزانند.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: در کشور روزانه 79 هزار مگاوات برق تولید و مصرف می شود بنابراین نیازی به سوزاندن پسماند برای تولید برق نداریم که شهرداری ها و شوراهای شهر باید به آن توجه کنند.
وی به منابع آبی شهر تهران اشاره کرد و گفت: آب شهر تهران از چهار سد تامین می شود این در حالی که روزانه شاهد افزایش مصرف آب در کشور هستیم که یک علت آن بارگذاری بیش از حد توان اکولوژیکی تهران است که باید در مدیریت شهری مورد توجه و اولویت شهردار جدید و دوره جدید شورای شهر تهران قرار گیرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.