پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

گزارش کامل جماران از نشست «مجلس ، جوانان و احزاب» در سازمان دانشجویان حزب اسلامی کار:

توضیحات منتجب نیا درباره پیشنهاد مراکز مشترک مشاوران قدیم و جوانان به روحانی

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی گفت: مجلس فعلی کلکسیونی از اشتباهات گذشته است و راه حل برون رفت از این وضعیت استفاده از جوانان در مسئولیت هاست. تحرک و پویایی، جرات و سلامت را از جوانان بخواهیم و تجربه و پختگی را از میانسالان و بر این اساس مجلس بعدی را شکل دهیم.اگر مجلس، مجلسی پویا باشد دولت و کشور نیز قوی خواهند بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و اطلاع رسانی جماران، حجت الاسلام و المسلمین رسول منتجب نیا در نشستی با عنوان «مجلس ، جوانان و احزاب» که از سوی سازمان دانشجویان حزب اسلامی کار برگزار شد با اشاره به آیه اصحاب کهف جوانانی بودند که قیام کردند و با اتکا به ایمانشان حرکتی را آغاز نمودند و ما به ایمانشان افزودیم، گفت: در روایات ما توجه مردم به جوانان زیاد توصیه و جلب شده است، بعنوان مثال در روایتی پیامبر اکرم فرموده اند: بر شما باد که نگاه خوبی به جوانان داشته باشید و نگاهتان به جوانان را تصحیح کنید.

وی در ادامه با اشاره به روایت خداوند جوان بیکار مورد لطف خود قرار نمی دهد و بر او خشم دارد؛ عنوان کرد: این پیام تنها خطاب به جوانان و یک شخص نیست، بلکه پیامی خطاب به جامعه است. یک جوان باید بتواند در جامعه شغل داشته باشد تا هم جامعه و هم فرد بتوانند از لطف و عنایت خدا بهره ببرند.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی افزود: یکی از شواهد توجه اسلام به جوانگرایی را می توان در میانگین سن معصومین در زمان مسئولیت و رهبری جامعه اسلامی مشاهده کرد. گرچه ما معتقدیم که علم معصومین ما علمی الهی و لدنی است اما اینکه میبینیم ائمه در سنین پایین و حتی نوجوانی عهده دار مسئولیت می شوند پیام بزرگی برای ما دارد.

منتجب نیا با اشاره به سن معصومین در دوران عهده داری رهبری نظام اسلامی و امامت، میانگین سنی ائمه را در این دوران 27 و نیم سال ذکر کرد و گفت: این پایین بودن سن خود یک پیام دارد. وقتی یک جوان 27 ساله بالاترین مسئولیت را به عهده می گیرد یعنی اینکه از نظر خداوند جوانان توانایی انجام کارهای بزرگ را دارد.

وی در توضیح اینکه چرا در منابع دینی ما بر جوانگرایی در جامعه تاکید شده بیان کرد: جوانان ویژگی هایی چون برخورداری از سلامت، قدرت و انرژی،نشاط و شادمانی، حرکت و پویایی، صفای باطن، آزادی از اسارت‌ها، عقل و اندیشه و وجود احساسات و عاطفه فراوان را دارار هستند.

حجت السلام منتجب نیا در تشریح این نکات گفت: جوانان خیلی از تعلقات و وابستگی هایی افراد مسن را ندارند. چرا که این اسارت ها و این تعلقات از نظر مادی و اجتماعی افراد را در گیر می کند چه رسد به اینکه فکر انسان ها در اسارت باشد.

این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی ادامه داد: برخلاف آنچه که بعضی ها فکر می کنند که هر چه سن بالاتر برود عقل و اندیشه بیشتر می شود با بالا رفتن سن خرد آدمی نیز راکد می شود.

اگر عقل و اندیشه در جوانی سالم وجود داشته باشد نسبت به کهنسالان بهتر می تواند در پیشبرد جامعه موثر باشد. این تفکری غلط است که تجربه به نگهداشت عقل و خرد کمک می کند.

حجت الاسلام منتجب نیا گفت: به موازات این‌که ما می‌توانیم تجربه افراد مجرب را ببینیم باید به نیروی جوان و پرنشاط بهای لازم را بدهیم تا جامعه ما جامعه زنده، پویا و متحرکی باشد و در مدیریت چه مدیریت یک بخش و یا مدیریت یک کشور هم باید تجربه وجود داشته باشد و هم لازم است تا شور و اشتیاق دیده شود.

وی خاطرنشان کرد: از آن‌جا که ما یا جانب افراط و یا جانب تفریط را می‌گیریم فقط می‌گوییم جوانگرایی و به تجربه توجهی نمی‌کنیم و گاهی بالعکس عمل می‌کنیم، به تجربه بها می دهیم و به نیروی جوانی هیچ توجهی نمی کنیم، در حالی که من معتقدم این دو قابل جمع‌اند و جوان با یک فرد مجرب می‌تواند کار کند و اصلا هنر دولت‌ها و حکومت‌ها این است که افراد مجرب را جذب کنند و همچنین نیروهای جوان را جذب کنند و آن‌ها را پرورش دهند.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: ما در کشورمان بانک اطلاعات نیرو نداریم. تشکیلاتی نداریم که نیروها را شناسایی کند و آنها را پرورش دهد. من زمانی دغدغه جوانگرایی را داشتم؛ در زمان نخست‌وزیری مهندس موسوی این موضوع را مطرح کردم که ایشان از اینکه نیروهای بالقوه و بالفعل کشور را در هر زمینه ای شناسایی و به آنها اعتماد کنیم، استقبال کرد . مهندس موسوی اقدام کرد ولی این موضوع به ثمره قطعی نرسید و در حد یک دفتر باقی ماند و در واقع سیستم بروکراسی ما نگذاشت که این کار به نتیجه برسد ضمن این‌که در زمان آقای خاتمی نیز من این پیشنهاد را دادم که باید بانک اطلاعاتی از نیروها داشته باشیم تا بتوان آن‌ها را شناسایی کرد و پرورش داد. که متاسفانه این کار هم به شکل فراجناحی در دولت ایشان انجام نشد.

وی با بیان اینکه مدیریت کشور باید زایندگی و سازندگی داشته باشد تاکید کرد: اگر چنین اقدامی در نظام جمهوری اسلامی انجام شود که من بعید می دانم چنین همت و اراده ای در جامعه وجود داشته باشد، آن‌وقت دیگر نمی گوییم که جوانان ما تجربه ندارند و در این صورت جوانان هم به کار گرفته می شوند و یک سیستم پرورش نیرو تشکیل می‌شود و نیروهای کارآزموده به کار گرفته می‌شوند و در چنین سیستمی افراد 70 یا 80 ساله در راس سیستمی که بتواند صدها نیروی جوان را پرورش دهد قرار می‌گیرند و از تجربیات‌شان استفاده خواهند شد و اگر ما چنین کنیم هم تجربه، هم پویایی و هم نشاط حاکم می‌شود.

حجت الاسلام منتجب نیا تصریح کرد: ما به چنین تحولی نیاز داریم تا جامعه بتواند پیشرفت کند. استفاده از افراد در مصدر امور که سن بالایی دارند، یکی از ایراداتی است که به دولت آقای روحانی وارد است. البته دلیل این امر گویا این بوده مشکلات حاکم بر دولت گذشته تکرار نشود و افرادی به کار گرفته شدند که دیگر دوره کارآموزی طی نشود و کار خراب نشود.

وی ادامه داد: برای اینکه در چنین سیستمی جوانان نیز حضور داشته باشند باید تاکید شود هر وزیری که در سن بالاست دستیار، مشاور و زیردستانی از میان جوانان داشته باشد و جوانان در کنار این مسئولان مشغول به کار شوند تا هم نیروی جوان تربیت شود و آموزش ببیند و هم سیستم و مجموعه از انرژی و پویایی جوانان بی بهره و خالی نباشد.

این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی گفت: یکی از پیشنهادهای من به دکتر روحانی این است که مرکزی را از مشاورانی که قبلا در نظام بوده اند و جوانان ایجاد کنیم و مجموعه‌هایی را جذب کنید که کار اجرایی خود را قبلا کرده باشند و فقط تولید علم کنند و تجربیات‌شان را انتقال دهند. اگر این کار انجام می‌گرفت،‌ با کمترین هزینه می‌شد که از تجربیات آن‌ها استفاده کرد.

حجت الاسلام منتجب نیا در ادامه افزود: زمانی که یک جوان می خواهد مشغول به کار شود از او سابقه کار می خواهند، در حالی که طبیعتا جوان فی نفسه چنین سابقه کاری ندارد. وقتی به جوانان اعتماد نمی کنیم چگونه از انها سابقه کار می خواهیم؟ ما هنر جذب جوانان را نداشته ایم.

وی با بیان اینکه هیچ یک از جوانانی که بعد از انقلاب مسئولیت بر عهده گرفتند سابقه کار نداشتند گفت: اگر تجربه و سابقه کار مهم است چرا انقلاب ما با جوانان و افرادی که تجربه قبلی در چنین مسئولیت هایی نداشتند و بنوعی نوظهور محسوب می شدند توانست از پس مشکلات برآید.

منتجب‌نیا با بیان این‌که «وقتی کار را به کاردان نمی‌سپاریم یا فرد ناکارآمدی طرح، برنامه و یا عقل، جرات و جسارت ندارد، هزینه ندانم کاری‌ها زیاد می‌شود» گفت: این درست نیست که گفته می‌شود که جوانان سابقه کار ندارند. هم اکنون 35 سال از انقلاب گذشته و نمی‌توان چنین موضوعی را مطرح کرد. اگر جوان سابقه کار ندارد ما مسوولیم و باید به آن‌ها آموزش دهیم. البته لازم نیست که به این جوان هم‌اکنون مسوولیت معاونت سیاسی جایی مثل وزارت کشور را داد، می‌توانیم از او در ریاست یک ناحیه و یا بخشداری استفاده و از اینجا شروع کنیم.

این نماینده سابق مجلس گفت: این وظیفه ماست که جوانان را آموزش دهیم. علاوه بر این مجلس باید مجلسی متحرک باشد و درصد قابل توجهی از مجلسیان ما در آینده باید از جوانان باشند و این طور نباشد که مجلسی داشته باشیم که این همه وابستگی ،‌تعلق و امثال و ذلک در آن وجود دارد.

وی ادامه داد: در بعضی از دوره های گذشته حوانانی در راس امور امدند که اشتباهاتی داشتند و این بهانه ای شد برای برخی که بگویند نمیتوان از جوانان استفاده کرد. این دو راه حل دارد. یکی اینکه ما از جوان‌های تند افراطی استفاده نکنیم و دیگری اینکه بر جوانها نظارت داشته باشیم. جوانان پخته و فهمیده ای در کشور هستند که می توان از آن‌ها استفاده کرد و بر آن‌ها نظارت داشت. و این‌چنین می توانیم اصل جوانگرایی را در کشور رواج دهیم و این موضوع نه تنها با شایسته‌سالاری مغایرتی ندارد، بلکه عین شایسته‌سالاری است. شایسته‌ها فقط بین افراد مسن نیستند.

این عضو حزب اعتماد ملی تاکید کرد: تحرک و پویایی، جرات و سلامت را از جوانان بخواهیم و تجربه و پختگی را از میانسالان و بر این اساس مجلس بعدی را شکل دهیم.اگر مجلس، مجلسی پویا باشد دولت و کشور نیز قوی خواهند بود.

وی در پایان گفت: مجلس فعلی کلکسیون نقص ها و اشتباهات گذشته است. من به عنوان یک مجلسی می‌گویم که اگر مجالس نه‌گانه کشور را مقایسه کنیم انصافا از هر جهت این مجلس را نسبت به مجالس دوره‌های گذشته پایین‌تر می‌دانم. البته زمانی اصلاح‌طلبان مقداری کم‌لطفی کردیم و کنار کشیدیم و البته شاید دلیل‌مان این بود که نمی‌گذارند اما اگر هم‌اکنون اقلیت قوی در مجلس داشتیم شاهد چنین مجلسی نبودیم. همه دارند چوب این موضوع را می‌خورند ، به هر حال باید کاری کنیم که مجلس آینده به جایگاه اصلی خود برگردد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.