سفیر آمریکا در سازمان ملل تاکید کرد: دولت واشنگتن باور دارد که چین از شبکه راه‌های ارتباطی مخفیانه با کره‌شمالی استفاده می‌کند تا رهبر پیونگ‌یانگ را به توقف آزمایشات اتمی و موشکی‌اش ترغیب کند.

 نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل گفت: ما باور داریم که چینی‌ها به طور موثر در تلاش هستند. ما معتقدیم که آنها برای مقابله آنچه که در حال حاضر رخ می‌دهد، تلاش می‌کنند.

به گزارش جماران، وی افزود: چین، کره‌شمالی را به خوبی می‌شناسد و در نتیجه ما سعی می‌کنیم چین را تحت فشار بگذاریم، اما ما به شیوه‌ای که آنها فکر می‌کنند بهترین گزینه است، با چینی‌ها به فعالیت‌هایمان ادامه خواهیم داد.

در همین حال نیکی هیلی گفت: آمریکا و چین درباره زمان تصویب یک قطعنامه جدید شورای امنیت در حال مذاکره هستند؛ قطعنامه‌ای که تحریم‌ها علیه پیونگ‌یانگ را در واکنش به تازه‌ترین آزمایش‌های موشک بالستیکی‌اش شدیدتر می‌کند.

وی افزود: واشنگتن و پکن در تلاش هستند تا بهترین راه را برای رسیدن به مساله کره‌شمالی بیابند.

پکن متحد دیرینه کره‌شمالی است و ۹۰ درصد از تجارت خارجی پیونگ یانگ با پکن صورت می‌گیرد در نتیجه این مساله یک اهرم فشار اقتصادی قابل توجه در اختیار چین می‌گذارد اما به نظر می‌رسد چینی‌ها تمایل زیادی برای استفاده از این قدرت نفوذ و اهرم فشار ندارند.

کره‌شمالی با وجود اعتراضات چین برنامه‌های تسلیحات اتمی خود را توسعه داده است. با وجود آنکه آمریکا از چین خواسته تا تحریم‌ها علیه کره‌شمالی را افزایش دهد اما پکن درخصوص اعمال یک فشار اقتصادی شدید علیه کره‌شمالی اکراه دارد چراکه می‌ترسد فروپاشی کره‌شمالی منجر به بی‌ثباتی در مرز چین شود.

لیو جیه‌یی سفیر چین در سازمان ملل اخیرا به طور شفاف اعلام کرد که اولویت اصلی پکن از سرگیری مذاکرات با کره‌شمالی است نه اعمال تحریم‌های جدید.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.