وزیر کشور دولت محمود احمدی‌نژاد در زمان انتخابات ٨٨ گفته حاضر است با عبدالواحد موسوی‌لاری وزیر کشور دولت سید محمد خاتمی مناظره کند.

به گزارش جماران، شرق نوشت:

صادق محصولی درخواست مصطفی تاج‌زاده مبنی بر انجام مناظره درباره انتخابات سال ٨٨ را به صورت مشروط پذیرفت. وزیر کشور دولت محمود احمدی‌نژاد در زمان انتخابات ٨٨ گفته حاضر است با عبدالواحد موسوی‌لاری وزیر کشور دولت سید محمد خاتمی مناظره کند. او همچنین اعلام آمادگی کرده نماینده‌ای را برای مناظره با مصطفی تاج‌زاده، معاون وزیر کشور دولت اصلاحات معرفی می‌کند. تاج‌زاده اخیرا در حساب توییتر خود نوشته بود: «به عنوان رئیس ستاد انتخابات کشور دولت خاتمی، محصولی وزیر کشور دولت احمدی‌نژاد را درباره تخلفات انتخاباتی در سال ۸۸ به مناظره دعوت می‌کنم». اکنون صادق محصولی ضمن پذیرش این درخواست، مانند دیگر اصولگرایان در روزهای گذشته خط تخلف در انتخابات ٩٦ را در پیش گرفته و گفته بهتر است که وزیر کشور روحانی نیز به درخواست مناظره رئیس ستاد رئیسی درباره تخلفات انتخاباتی پاسخ مثبت بدهد.

متن بیانیه محصولی

در بیانیه دفتر صادق محصولی آمده: «بهتر بود فردی مدعی مناظره در مورد تخلفات فرضی و خیالی انتخابات در سال ۸۸ باشد که خود دارای سابقه قابل قبولی در زمینه برگزاری انتخابات سالم بوده و در این زمینه با حکم دادگاه محکوم به انفصال از مناصب دولتی نشده باشد». دفتر وزیر کشور محمود احمدی‌نژاد تأکید کرده: «آقای مهندس محصولی به عنوان وزیر کشور دولت نهم آماده هستند با وزیر کشور دولت آقای خاتمی مناظره نمایند. همچنین ایشان آماده‌اند نماینده خود را برای مناظره با فرد درخواست‌کننده مناظره معرفی نمایند... به گواه همه ناظران بی‌طرف انتخابات سال ۸۸ علی‌رغم همه طراحی‌های پیچیده دشمن برای زیرسؤال‌بردن سلامت انتخابات از شفافیت مثال‌زدنی برخوردار بوده است به طوری که علی‌رغم همه فضاسازی‌های دشمنان برای زدن اتهام تخلف و تقلب هیچ‌گاه مستند قابل قبولی برای اتهامات مذکور ارائه نگردید و اکنون آقای تاج‌زاده برای تحت‌الشعاع قراردادن درخواست مناظره توسط ستاد آقای رئیسی در مورد تخلفات انتخابات اخیر، پس از هشت سال به فکر طرح چنین موضوعی افتاده‌اند».

پیشنهاد مناظره را چه کسی طرح کرد

پیشنهاد مناظره درباره صحت و سقم انتخابات را سیدصولت مرتضوی، نماینده رئیسی در جمنا و البته شهردار مشهد کلید زد. او که در دولت احمدی‌نژاد سابقه حضور در وزارت کشور را دارد و رئیس ستاد انتخابات کشور در انتخابات سال ٩٢ است، مدعی تخلفات گسترده در انتخابات سال ٩٦ شده و پیشنهاد داده بود با وزیر کشور به منظور ارائه تخلفات انتخاباتی مناظره برگزار کند. بعد از آن بود که تاج‌زاده هم در توییتر خود پیشنهاد مناظره درباره انتخابات ٨٨ را مطرح کرد.

ماجرای مجلس ششم

صادق محصولی که اکنون برای مناظره درباره انتخابات ٨٨ اعلام آمادگی کرده، تنها هفت ماه بر کرسی وزارت کشور تکیه زد. در مقابل، عبدالواحد موسوی‌لاری از سال ٧٧ تا ٨٤ به عنوان وزیر کشور در کابینه اصلاحات حضور داشت. محصولی در عین حال در دو جای بیانیه خود به حکم انفصال از خدمت تاج‌زاده اشاره می‌کند. این حکم مربوط به انتخابات مجلس ششم است. ماجرا هم به ابطال ۵۳۴ صندوق یعنی بیش از ٧٠٠ هزار رأی از نزدیک به سه میلیون کل آرای تهران بازمی‌گردد. این ابطال به درخواست دبیر شورای نگهبان صورت گرفت. با انصراف هاشمی، حدادعادل راهی مجلس ششم شد. در آن انتخابات تاج‌زاده به عنوان رئیس ستاد انتخابات به اتهام تخلف انتخاباتی به دادگاه فراخوانده و به انفصال از خدمت محکوم شد. بعد از آن تاج‌زاده به دلیل ابطال صندوق‌های رأی از آیت‌الله احمد جنتی شکایت کرد. مشابه آنچه در جریان انتخابات مجلس ششم رخ داد، جریان اصولگرا انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم را مخدوش می‌داند. این در حالی است دبیرشورای نگهبان با وارد‌دانستن برخی ایرادها، سلامت انتخابات را تأیید کرده است. اما این موضوع از سوی رئیسی و حامیان او همچنان دنبال می‌شود. اصرار بر تخلفات از سوی اصولگرایان باعث شد تا تاج‌زاده هم خواستار مناظره شود،آن هم با صادق محصولی. اما محصولی چه کسی است. صادق محصولی از دوستان قدیمی محمود احمدی‌نژاد است که انتخابات ٨٨ با مدیریت او برگزار شد.

سوآپ و تکذیب آن

نام محصولی وقتی بعد از مدت‌ها بر سر زبان‌ها افتاد که احمدی‌نژاد در سال ٨٤ او را به عنوان گزینه وزارت نفت به مجلس هفتم معرفی کرد. اما و اگرها درباره محصولی آن‌قدر شدت یافت که روز رأی اعتماد به صحن آمد، اما در نهایت نامه انصراف نوشت و مجلس را ترک کرد. اما و اگرهایی هم درباره ثروت محصولی و ردش در پرونده‌های سوآپ نفتی وجود داشت. کمال‌الدین پیرمؤذن نماینده مجلس در این باره به سایت انتخاب گفته بود: «من به عنوان فردی که در دهه ۷۰ در زمان استانداری احمدی‌‌نژاد در اردبیل، شهردار بودم به نحوه عملکرد و ثروت‌اندوزی محصولی اشراف کامل دارم». نماینده مردم اردبیل، نمین، نیر و سرعین با بیان اینکه در زمان استانداری احمدی‌نژاد در اردبیل امتیاز حمل مواد سوختی از باکو به نخجوان (طرح سوآپ) به محصولی واگذار شد، گفته بود: «رئیس‌جمهور وقت، زمانی که امتیاز سوآپ نفت را به استان نوبنیاد اردبیل واگذار کرد، احمدی‌نژاد به صورت غیرقانونی آن را به محصولی سپرد تا او از این طریق به ثروت‌اندوزی بپردازد». او حتی اعلام آمادگی کرده بود تا در این باره با محصولی رودررو مناظره کند. محصولی خود در مصاحبه‌ای این موضوع را تکذیب کرده و گفته بود: «اینکه بنده سوآپ داشته باشم یک دروغ است. سوآپ در اختیار دولت بود و کار به این صورت بود که دولت به استانداری اجازه سوآپ داده بود و ما هم قرار بود به انجام‌شدن این کار کمک کنیم. جالب است بدانید که در نهایت به ما سودی نرسید». محصولی متولد سال ١٣٣٨ در ارومیه است. به دانشگاه علم و صنعت که رفت، در حلقه دوستان احمدی‌نژاد و هاشمی‌ثمره قرار گرفت. خودش به خبرگزاری فارس گفته: «حضور من در ارومیه با تصدی فرمانداری ارومیه در سال ٥٩ و قبل از شروع جنگ تحمیلی و سپس معاونت سیاسی استانداری با حکم حضرت آیت‌الله مهدوی‌کنی- وزیر کشور وقت- بود».

حاشیه‌های سپاه ارومیه

او درباره حضورش در سپاه ارومیه گفته بود: «من وارد سپاه نشده بودم، تا مهرماه سال ٦٠ که تصمیم گرفتند مناطق ١٠گانه سپاه را راه‌اندازی کنند. خب سپاه استان‌های آذربایجان‌شرقی، غربی و اردبیل، منطقه پنج سپاه شد. فرماندهان سپاه در مرکز به این نتیجه رسیدند که من در تبریز سپاه منطقه پنج را راه‌اندازی کنم و به عنوان فرمانده منطقه به خدمت‌گزاری مشغول شوم... آن زمان که سپاه ارومیه تصفیه شد، شهید مهدی باکری در شورای فرماندهی سپاه نبود که جزء تصفیه‌شده‌ها باشد. از سوی دیگر وقتی از افراد مورد اعتماد انقلاب، پیرامون افراد منحرف سؤال می‌شد، این نکته مورد تأکید قرار می‌گرفت که برادران باکری جزء منحرفین نبودند. ولی به خاطر فضایی که شورای فرماندهی آن موقع پس از تصفیه ایجاد کرد، حمید باکری به همین دلیل از سپاه رفتند. ولی شهید مهدی باکری مدتی پس از تصفیه سپاه، مسئولیت عملیات سپاه ارومیه را بر عهده گرفت و بعد از شدت جنگ تحمیلی، آقای مهدی باکری به جنوب رفتند و در تیپ نجف اشرف که برادرمان سردار شهید احمد کاظمی فرماندهی آن را بر عهده داشتند به عنوان جانشین به فعالیت مشغول شدند». زمانی که محصولی در ارومیه بود، احمدی‌نژاد هم فرماندار ماکو بود.

 این دو در کنار پرویز فتاح، قائم‌مقام وقت فرماندهی ‏لشکر ویژه سپاه پاسداران آذربایجان‌غربی، حسین طاهری، استاندار وقت آذربایجان‌غربی، محمد علی‎آبادی، مسئول اداره راه قدس استان و اسفندیار رحیم‌مشایی، از نیرو‎های سپاه تنکابن، بعدها به «حلقه ارومیه‌ای‌ها» معروف شدند. محصولی می‌گوید تصفیه سپاه ارومیه به خاطر مبارزه با افکار التقاطی در حال نشر در بین اعضای سپاه صورت گرفته اما همسر شهید باکری روایت دیگری از ماجرا دارد.

روایت همسر شهید باکری از تصفیه

بعد از اینکه معلوم شد احمدی‌نژاد در اواخر دولت اول خود بعد از عزل کردان از سوی مجلس، می‌خواهد محصولی را به عنوان وزیر کشور به مجلس معرفی کند، همسر شهید باکری به اعتراض درآمد. او به نماینده‌های مجلس نامه نوشت و وقایع زمان حضور محصولی در ارومیه را یادآور شد. فاطمه چهل‌امیرانی همان روزها در مصاحبه با روزنامه کارگزاران، روایت خود از آن رخداد را منتشر کرد: «این تیم (محصولی) پس از ورود به ارومیه، گزارش‌هایی برای تهران رد می‌کردند که بچه‌های سپاه ارومیه را تصفیه کنند... مرتبا تبلیغ می‌کردند، سخنرانی می‌کردند که اینها (باکری‌ها) منحرف‌اند.

 مثلا علی برادر بزرگ برادران باکری از بنیان‌گذاران سازمان مجاهدین خلق بود که قبل از انقلاب و در سال ٥٠ به وسیله ساواک شهید شد اینها بعد از انقلاب تبلیغ می‌کردند که مهدی و حمید هم به سازمان گرایش دارند».

او درباره نقش محصولی هم گفته بود: «بعد از فتح خرمشهر، قرار شد آقای مهدی از طرف آقای محسن رضایی، فرمانده تیپ تازه‌تأسیس عاشورا بشود. حمید باز برگشته بود ارومیه. برای عملیات رمضان، حمید را دوباره صدا کردند که بیاید. ما رفتیم آنجا. اما آقای محصولی که فرمانده سپاه منطقه شده بود، اعلام کرده بود هر کسی که سپاهی نیست، نمی‌تواند مسئولیتی در سپاه بگیرد... شهید احمد کاظمی بنابر اختیارات خودش به حمید مسئولیت داده و فرمانده گردان کرده بود. اما وقتی این‌ طرف آمد یعنی آقای محصولی نگذاشت حمید باکری مسئولیت بگیرد و حمید را راه ندادند... حمید که سپاهی شد به عنوان فرمانده عملیات برگشت جبهه، برای عملیات مسلم‌بن عقیل و از آن زمان به بعد باز تبلیغات اوج گرفت. نمونه‌اش هم در نامه گروهی از فرماندهان وقت سپاه به نمایندگان آمده است. با وجود اینکه آقای محسن رضایی آقا مهدی را به عنوان فرمانده تیپ عاشورا در اواخر خردادماه سال ٦١ منصوب کرد، آقای محصولی در تاریخ ٢١ آذرماه ٦١ شهید مرتضی یاغچیان را به فرماندهی لشکر عاشورا منصوب می‌کند. در نامه فرماندهان لشکر عاشورا به نمایندگان مجلس هم آمده هدف از این تغییرات، دامن‌زدن به اختلافات و چنددستگی‌ها بود که ذکاوت شهید یاغچیان و باکری و دیگر بچه‌ها نگذاشت این اختلافات شکل بگیرد». امیرانی تلاش برای حذف باکری‌ها را علت نگرانی‌اش از حضور مجدد محصولی در قدرت دانسته بود.

وزیر کشور با نیم‌رأی

با وجود این اعتراضات، محصولی به مجلس هشتم معرفی شد و البته رأی عجیبی هم به دست می‌آورد که علی لاریجانی را ناگزیر کرد برای آن توجیهات ریاضی بیاورد. او با اختلاف نیم‌رأی توانست به ساختمان فاطمی برود؛ ١٣٨ رأی در برابر ١٣٧ رأی. یعنی نیم‌رأی بیشتر از حد نصاب لازم.

محصولی به ساختمان فاطمی رفت. روز بیست‌وسوم خرداد ٨٨ بر صفحه تلویزیون ظاهر شد و در اخبار ساعت ١٤ رأی ٢٤میلیونی احمدی‌نژاد را اعلام کرد. بعد از آن در کابینه دوم احمدی‌نژاد به عنوان وزیر رفاه از مجلس رأی اعتماد گرفت اما با انحلال این وزارتخانه عملا از حلقه اطرافیان احمدی‌نژاد حذف شد. هنوز بر مسند وزارت رفاه بود که از حادثه هوایی جان سالم به در برد. محصولی بعد از تغییرات احمدی‌نژاد و مشایی به جمع منتقدان آنها پیوست و جبهه پایداری را تأسیس کرد.

پولدار اصولگراها

درباره ثروت محصولی حرف و حدیث‌های فراوانی شده است. روح‌الله حسینیان او را پولدار اصولگراها می‌داند. برخی سایت‌های اصولگرا، ثروت او را ١٦٠ میلیون دلار ارزیابی کرده بودند که محصولی خود این رقم را تکذیب کرده است.

پیش از آن و در سال ٨٤ «علی عسگری»، نماینده وقت مشهد در مجلس هفتم، با طرح پرونده ٦/٥‌‌میلیون‌دلاری او در زمینه نفت تاجیکستان اعلام کرد این موضوع در کمیسیون اصل ٩٠ در حال پیگیری است، محصولی هم گفت در ٤٤ مزایده شرکت کرده و فقط در سه مزایده برنده شده و درآمدهای او حاصل آن مزایده‌هاست اما بعدها امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، نماینده مشهد در مجلس نهم و از اعضای جبهه پایداری، در پاسخ به منتقدان ثروت محصولی، گفت: «سرمایه او از راه مشروع کسب شده که بخشی از آن را با کمک تعدادی از بچه‌های جنگ برای راه‌اندازی یک مؤسسه خیریه‌ با هدف سرپرستی از ٤٠ خانواده بی‌سرپرست و ٤٠٠ کودک یتیم صرف کرده‌ است». محصولی با همه اما و اگرها درباره زندگی شخصی خود و البته برگزاری انتخابات ابراز آمادگی کرده است تا به مناظره بنشیند. باید دید که تاج‌زاده و موسوی‌لاری دراین‌باره چه تصمیمی خواهند گرفت.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.