کارشناسان تأکید دارند اختلافات داخلی بزرگترین مانع کردها برای دستیابی به استقلال است

در حالی که نبرد ارتش عراق با داعش در موصل به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود، کابینه اقلیم کردستان عراق خبرداد، در نامه‌ای رسمی خطاب به شورای امنیت سازمان ملل متحد، درباره قصد این اقلیم برای برگزاری همه‌پرسی استقلال منطقه کردستان از عراق اطلاع داده است. این درحالی است که هرچند منابع کردی مدعی هستند، حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق نیز این خواسته کردهای عراق را به رسمیت شناخته است. البته ناظران بعید می دانند حاکمیت عراق به سادگی استقلال کردستان را بپذیرد. علاوه بر این اختلافات داخلی بین کردهای عراق مانع بزرگی برای رسیدن آنها به این خواسته دیرپا است.
به گزارش تابناک به نقل از منابع کردی، «دیندار زیباری»، یکی از سخنگویان کابینه منطقه کردستان عراق در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها گفت: نماینده سازمان ملل در عراق که به تازگی با مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق دیدار کرده بود، در سخنرانی خود در نشست شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد که منطقه کردستان عراق به دنبال برگزاری همه پرسی استقلال از عراق است.
سخنگوی کابینه منطقه کردستان عراق افزود: سازمان ملل از طریق نماینده ویژه خود در عراق، نقش مهمی در استقلال کردستان از عراق ایفا می‌کند و در این مدت از طریق ارتباط با کشورهای دیگر خواسته کردستان عراق را مطرح کرده‌ است.  در همین ارتباط پیشتر «نچیروان بارزانی»، نخست‌وزیر منطقه کردستان عراق، روابط اقلیم با دولت مرکزی بغداد را به رابطه «موجر ومستأجر» تشبیه کرده و گفته‌بود باید به جای رابطه فعلی، رابطه بهتری را بنا نهاد. این در حالی است که گفته می‌شود، حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق نیز این خواسته کردهای عراق را به رسمیت شناخته و آن را حق اقلیت کرد در عراق دانسته‌ است. علاوه بر سازمان ملل که البته تحت نفوذ امریکا قراردارد، واشنگتن نیز همواره حامی و پشتیبان اصلی استقلال اقلیم کردستان عراق بوده‌ است.
اختلافات کردها بر سر استقلال
کردهای کردستان عراق در حالی به جدایی از دولت مرکزی عراق می‌اندیشند که اختلافات بسیاری بین گروه‌های سیاسی مختلف این منطقه بر سر استقلال کردستان وجود دارد. جنبش تغییر هدف حزب دموکرات از طرح مسأله استقلال کردستان در شورای امنیت سازمان ملل را انحراف افکار عمومی از مسأله پایان مدت قانونی ریاست بارزانی می‌داند و معتقد است بارزانی به جای پرداختن به استقلال باید حاضر به برپایی انتخابات شود. حزب اتحادیه میهنی نیز معتقد است در شرایط فعلی منطقه و خطراتی که از جانب تروریسم علیه کردستان وجود دارد، حفظ سیستم فدرالی موجود به نفع کردها است. فؤاد معصوم، رئیس جمهوری کرد عراق نیز که در تدوین قانون اساسی عراق نقش دارد، معتقد است، در شرایط کنونی استقلال به نفع کردها نیست. او تأکید می‌کند، کردها به جای استقلال می‌توانند تلاش کنند سیستم فدرالی را حفظ کرده و از طریق قانون اساسی به حقوق بیشتری دست‌ یابند. حزب جماعت اسلامی هم معتقد است تشکیل کشور کردستان نیازمند زمینه‌سازی‌های ضروری و طی کردن چندین مرحله است که امکان آن در شرایط کنونی مهیا نیست. ایرنا نیز گزارش داد، امید صباح، سخنگوی ریاست اقلیم کردستان عراق در گفت‌وگو با شبکه کردی کردستان 24 اعلام کرده، مسعود بارزانی کماکان بر نشست سریع احزاب و حل بحران مشروعیت سیاسی در اقلیم اصرار دارد. به گفته وی، بارزانی اواخر سال گذشته میلادی پیشنهاد کرد که 3 ریاست پارلمان، نخست‌وزیری و ریاست اقلیم، منحل و رؤسای جدید برای آنها تعیین شود. این در حالی است که 6 ماه از این پیشنهاد می‌گذرد و احزاب کرد عراقی هنوز در خصوص مکانیزمی برای پایان دادن به بحران مشروعیت سیاسی در اقلیم کردستان عراق به توافق دست نیافته‌اند. همزمان، اما جعفر ایمنیکی نایب رئیس پارلمان اقلیم کردستان عراق در گفت‌و‌گو با خبرگزاری آناتولی ترکیه تأکید کرد حزب دموکرات کردستان عراق بر تصمیم خویش برای خروج دکتر یوسف محمد رئیس پارلمان اقلیم کردستان عراق از جنبش تغییر، از هیأت رئیسه پارلمان اقلیم کردستان عراق اصرار می‌ورزد. منطقه کردستان عراق شامل ۴ استان اربیل، سلیمانیه، دهوک و حلبچه هم‌اکنون به صورت فدرالی اداره می‌شود. این منطقه دارای پارلمان، کابینه، دستگاه قضایی و پلیس ویژه خود است.
پخش هزاران اعلامیه بر فراز موصل
منابع نظامی گزارش دادند هواپیماهای عراقی با انتشار هزاران اعلامیه بر فراز بخش‌های غربی موصل که هنوز آزاد نشده خواستار خروج مردم از این مناطق شدند. به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری السومریه نیوز عراق، در این اعلامیه‌ها از مردم بخش‌های غربی موصل خواسته شده از طریق گذرگاه‌های امنی که نیروهای عراقی تدارک دیده‌اند، خود را به نیروهای امنیتی برسانند. فرماندهی عملیات آزادسازی موصل پیشتر اعلام کرده بود، از اهالی 9 محله در بخش غربی موصل خواسته شده تا از این مناطق خارج شوند. نیروهای عراقی تاکنون90درصد از شهر موصل را از اشغال داعش آزاد کرده‌اند و در تلاش هستند تا چند روز آینده محله‌های باقیمانده موصل را نیز آزاد کنند. این در حالی است که دیده‌بان حقوق بشر عراق در بیانیه‌ای اعلام کرده، داعش حدود سه هزار غیر نظامی را از روستاهای غرب استان نینوای عراق ربوده و به مرزهای سوریه منتقل کرده است. به نظر می‌رسد که داعش در تلاش است  از این غیرنظامیان به‌عنوان سپر انسانی در برابر نیروهای عراقی استفاده کند. عملیات آزادسازی بخش غربی موصل توسط نیروهای عراقی در اول اسفندماه سال گذشته (19 فوریه 2017) آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.