به گزارش جماران، روزنامه «جمهوری اسلامی» نوشت:

ماه مبارک رمضان که امروز در آغازین روز آن قرار داریم، فرصت خوبی است برای همه که روح خود را شستشو دهیم و از سفره ضیافت الهی بهره‌های معنوی ببریم.

این فرصت یک‌ماهه برای مسئولین نظام جمهوری اسلامی بیش از دیگران مغتنم است. آنها می‌توانند با استفاده از لحظات سرشار از معنویت ماه ضیافت‌الله به تهذیب نفس بپردازند تا بتوانند راه دشوار اداره کشور را با عزم و اراده‌ای قوی‌تر و با اخلاص طی کنند. توصیه‌های مولای متقیان علی علیه‌السلام به کارگزاران حکومتی در دوران خلافت که بیشتر آنها در نامه به مالک اشتر آمده است و اصرار فراوان امام خمینی بر ضرورت اهتمام مسئولین به تهذیب نفس به این دلیل بود که مسئولین حکومتی همواره در معرض وسوسه‌ها قرار دارند و زمینه برای انحراف آنها از مسیر حق فراهم است و عوارض انحراف مسئولین، دامن‌گیر مردم و جامعه نیز می‌شود و به آسانی قابل جبران نیست.

در میان مسئولین اجرایی، رئیس‌جمهور بیش از دیگران به مواظبت‌های نفسانی نیازمند است، زیرا در راس قوه مجریه قرار دارد و مدیریت کلان کشور از نظر اجرایی در اختیار اوست. در شرایط کنونی رئیس‌جمهور روحانی به عنوان منتخب مردم برای دوازدهمین دوره ریاست جمهوری به استفاده از فرصت ماه مبارک رمضان بسیار نیازمند است. کما اینکه بعضی دیگر از نامزدهای ریاست جمهوری دوازدهمین دوره ریاست جمهوری نیز باید از فرصت ماه ضیافت‌الله استفاده کنند و همگی به خاطر سخنانی که در مناظره‌ها و سخنرانی‌های تبلیغاتی انتخابات گفته‌اند و می‌توانستند از گفتن بعضی از آنها خودداری نمایند، نفس خود را بازسازی کنند و نفس لوامه را بر نفس اماره مسلط نمایند.

این توصیه، بیش از دیگران متوجه رئیس‌جمهور منتخب است، زیرا ایشان اکنون در مسند قدرت قرار دارد و تا چهار سال دیگر نیز قوه مجریه در اختیار او خواهد بود. عبور حق گرایانه از این مسیر پرمخاطره و پر وسوسه به تهذیب نفس بسیار بالائی نیازمند است. هر چند رئیس‌جمهور روحانی در بسیاری موارد برای دفاع از خود مطالبی را بر زبان آورد که شاید نمی‌خواست و یا بهتر بود نمی‌گفت، اما از رئیس‌جمهور مستقر برای خوددار بودن و پاسخ ندادن به بعضی تهاجمات انتظار بیشتری می‌رود، زیرا مسئولیتی که او برای حفاظت از اخلاق دارد به مراتب بیش از دیگران است.

علاوه بر این، اصولاً مسئولیت اجرایی در کشوری به بزرگی ایران، به شرح صدر و تحمل زیادی نیاز دارد و رئیس اجرایی کشور باید همواره از طریق تهذیب نفس برای رسیدن به شرح صدر که از لوازم حتمی و قطعی ریاست است تلاش کند. انجام وظایف مدیریت کشوری با ویژگی‌های جمهوری اسلامی ایران کار بسیار دشواری است. این کار دشوار را رئیس‌جمهور در درجه اول باید با استفاده از خودسازی به پیش ببرد و ماه مبارک رمضان فرصت بسیار مناسبی برای رسیدن به مراتب بالای خودسازی است.

حفاظت از گوهر گرانبهای اعتدال، وظیفه‌ای حتمی است که رئیس‌جمهور باید به آن همت بگمارد. اعتدال در انتخاب همکاران اجرایی، یکی از انتظاراتی است که عموم مردم از رئیس‌جمهور دارند. می‌دانیم که بعضی از جناح‌های سیاسی به خاطر حضور پررنگ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۹ اردیبهشت درصدد سهم خواهی هستند. مشی اعتدالی ایجاب می‌کند رئیس‌جمهور منتخب، زیر بار سهم خواهان نرود و همکاران خود را با تکیه بر معیار شایسته سالاری و بی‌اعتنا به وابستگی‌های جناحی انتخاب کند و حتی اصرار داشته باشد عناصر افراطی را از هر جناحی باشند به جمع همکاران خود راه ندهد.

تلاش برای جلب نظر رقبا و استفاده از نظر آنها یکی دیگر از مظاهر اعتدال است. کشور را با یک فکر نمی‌توان اداره کرد. بنابراین، رئیس‌جمهور باید از فکر و نظر و پیشنهاد و انتقاد جناح‌های مختلف و افراد صاحبنظر حداکثر بهره‌برداری را بنماید تا بتواند کشور را به نحو احسن اداره کند. بگومگوهای دوران تبلیغات انتخاباتی نباید مانع مشارکت عقل جمعی در اداره کشور شود. کشور باید برمبنای قانون اساسی اداره شود و اصول، آرمان‌ها و ارزش‌های اسلامی و انقلابی باید معیارها و محورهای اداره کشور باشند. اعتدال در مدیریت کشور این است و برای رسیدن به این اعتدال باید از فرصت‌هائی که برای ذخیره معنویت پیش می‌آیند به ویژه فرصت ماه مبارک رمضان که اکنون در آن قرار داریم حداکثر بهره‌برداری صورت گیرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.