وزیر نفت درگردهمایی صنعتگران حامی روحانی گفت: :«ما هرگز نگفتیم نمی شود و نمی توانیم. ما می گوییم می توانیم و می شویم اما دروغ نمی گوییم و به خاطر رای به مردم دروغ نمی گوییم و دروغ گفتن را توهین به عقل و شعور مردم می دانیم.»

به گزارش  جماران، بیژن زنگنه شامگاه یکشنبه در گردهمایی صنعتگران و مهندسان حامی روحانی که در سالن والیبال حجاب برگزار شد، افزود: در اینجا باید از رهبر معظم انقلاب، صمیمانه تشکر کنم که محور ثبات و پاسدار اقتدار، عزت جمهوری اسلامی در منطقه و جهان هستند و این برنامه های انتخاباتی ما غبطه روشنفکران منطقه را برانگیخته و آرزو می کنند کاش در کشورهای آنها، شاهد چنین صحنه هایی باشند.
وی ادامه داد: وقتی که ما در نیمه سال 92 ، کارمان را آغاز کردیم، کمتر از نصف همسایه خودمان قطر، از پارس جنوبی برداشت می کردیم. این در حالی بود که در سال 1384 و در آخر دولت اصلاحات برداشت ما از میدان پارس جنوبی نزدیک به قطر بود.
وزیر نفت گفت: الان به تساوی رسیدیم و برداشت ما از 240 میلیون متر مکعب در سال 91 به 534 میلیون متر مکعب در سال 96 خواهد رسید.
زنگنه افزود: وقتی که ما شروع کردیم، برداشت ما از میدان های مشترک نفتی غرب کارون در خوزستان فقط 70 هزار بشکه بود که امروز با 3.5 برابر رشد به بیش از 250 هزار بشکه در روز رسیده است.
وی ادامه داد: وقتی که ما شروع کردیم، صادرات نفت و معیانات گازی به زحمت به 1.2 میلیون بشکه می رسید در چهارماهه پایانی سال 95 این رقم به 2.8 دهم میلیون بشکه رسید. وارد کننده نفت و گاز بودیم اما به زودی 16 میلیون لیتر نفت و گاز صادر خواهیم کرد. 
وزیر نفت اضافه کرد: وقتی که ما شروع کردیم، تولید پتروشیمی 41 میلیون تن بود اما الان از مرز 50 میلیون تن در سال عبور کرده است. 14 هزار روستا از گاز طبیعی استفاده می کرد که تا پایان این دولت، 10 هزار روستای جدید اضافه خواهد شد و تا پایان امسال، 95 درصد کشور از گاز طبیعی استفاده خواهد کرد.
زنگنه گفت: وقتی که ما شروع کردیم، قیمت ارز 3 هزار و پانصدو هشتاد تومان بود اما الان قیمت ارز آزاد 3 هزار و هفتصد تومان است. قیمت سکه یک میلیون و 300 هزار تومان بود اما الان حدود یک میلیون و 200 هزارتومان است. نرخ تورم بیش از 34 درصد بود اما الان یک رقمی و حدود 9 درصد است و هیچ کدام از نامزدها درباره آن هیچ صحبتی نکردند.
وی افزود: وقتی شروع کردیم، رشد اقتصادی منفی 5 درصد بود که در سال گذشته به بالای 8 درصد رسید. واردات گندم 3.5 میلیون تن بود اما امسال 11.5 میلیون گندم خریدیم و 3 میلیون توان صادرات داریم.تعداد افراد فعال در بورس 6 میلیون و 400 هزار نفر بودند و در پایان سال 95 این تعداد به 11 میلیون و دویست و نود هزار نفر رسید. اینها بخشی از اقدامات دولت است.
وزیر نفت ادامه داد: ما به اتکای این پیشینه و توانمندی که در عمل اثبات کردیم و به شما مردم قول دروغ و وعده فوق نجومی هم نمی دهیم، می گوییم که کارمان را ادامه خواهیم داد. ما هرگز وعده گلدکویستی و شرکت های مشابه مضاربه ای به کسی نخواهیم داد. ما راست گفتیم و راست می گوییم.
زنگنه گفت: این که کسی بگوید من در سال 26 درصد رشد اقتصادی می دهم و بعد هرکس از او سوال می کند کوچکترین جوابی نمی دهد این نشانه چیست؟ وقتی کسی می گوید با یک میلیون تولید پتروشیمی من 600 هزار شغل ایجاد می کنم و وقتی که جواب او را می دهند که این تعداد بیش از 20 هزار نفر نخواهد بود سکوت می کند و جواب نمی دهد این حرفها نشان چیست؟ گفتن این عددها آیا توهین به شعور مردم نیست؟
وی افزود: ما نزدیک 36 میلیون مشترک اینترنت داریم و 27 هزار روستای کشور تحت پوشش اینترنت هستند. همه روستایی ها و شهری ها می فهمند که چه اتفاقی افتاده است. اینها فکر می کنند که می شود چنین کرد.
وزیر نفت ادامه داد: در نیمه سال 84 زمانی که دولت آقای خاتمی تمام شد ما بهترین وضعیت اقتصادی، مدیریتی و اجتماعی تاریخ را داشتیم که بعد از 8 سال یک ویرانه را تحویل دادند. 
زنگنه گفت: کشور را با صدها میلیارد دلار درآمدهای اتفاقی نفت به چه وضعیتی رساندند؟ اشتغالی که به طور مطلق ایجاد شده در 8 سال دولت گذشته صفر بوده است. حالا می گویند چرا شما اشتغال ایجاد نمی کنید؟ شما در 8 سال چرا سکوت کردید و حرف نزدید؟ الان می گویید.
وی با بیان این که مبارزه با فساد از اهداف اصلی ما است گفت: من روزی که آقای احمدی نژاد در سال 84 برسرکار آمد و اعلام کرد که می خواهم مافیا را در نفت از بین ببرم در آن موقع به او گفتم دزدی در همه جا است. دزدی در هرجا که پول باشد، هست.
وزیر نفت ادامه داد: ولی وقتی که در سال 92 دوباره به نفت برگشتم تازه دیدم که مافیا بر نفت مستقر شده است . آیا بابک زنجانی مافیا نبود. او 2.7 میلیارد دلار پول خالص مملکت را برد. 13 هزارمیلیارد تومان پول کشور را بابک زنجانی بالا کشید. 
وی اضافه کرد: بدانید از زمان هجرت رسول اکرم (ص) تا الان 44 میلیارد ثانیه است یعنی بابک زنجانی هر ثانیه 300 هزار تومان و هر ساعت یک میلیون و 80 هزارتومان از پول مردم را بالا کشیده است. این چه اتفاقی افتاد که از آن می گذرند و سکوت می کنند.
زنگنه گفت: دکل صدمتری به ارزش 80 میلیون دلار گم می شود. این مافیا نیست. قرارداد 2400 میلیون دلاری خرید دکل یک شبه بدون هیچ تشریفاتی توسط یک نفر انجام می شود و تمام تعهداتش به گردن این دولت مظلوم یازدهم می افتد.
وزیر نفت افزود: یک میلیارد دلار یک نفر خرید لوله از خارج می کند در حالی که لوله سازهای ما بیکار می مانند. دولت قبل 25 میلیارد دلار از برداشت درآمدهای نفتی تخلف کرده بود که ما به مجلس آن را اعلام کردیم و مجلس نوشت که باید این تخلف دنبال شود. 
وی ادامه داد: برای این که فساد ریشه کن شود، چه کار باید کرد؟ ما به طور اصولی رفتیم؟ وقتی که در سال 84 احمدی نژاد آمد و این شعارها را داد همان موقع در تیر 84 گفتم هرکس می گوید آی دزد، فکر نکنید که دنبال دزد است. 
زنگنه در ادامه به قراردادهای نفتی اشاره کرد و گفت: یکی از دوستان آقای رییسی صحبت کرده است و گفته آنها یک متنی دادند که به حدی اشکال داشت که 55 بار اصلاح کردند؛ اولا اگر 55 بار هم اصلاح کرده باشیم این بر ما اشکالی نیست این نشان دهنده این است که ما آدم های لجبازی نیستیم. اهل تعامل هستیم. اگر اشکالی داشته باشیم، اصلاح می کنیم.
وی گفت: اگر بخواهیم فساد نباشد، باید شفافیت در عملیات باشد. باید آگاهی باشد. باید عملیات روشن و در فضای روشن انجام شود. چرا دزدها شب دزدی می کنند؟ چرا وقتی که شب ها در شهری چراغ ها خاموش می شود، جرم و جنایت زیاد می شود؟ به خاطر تاریکی است و تحریم ظلمت و تاریکی بود. 
زنگنه افزود: اگر کسی می گوید تحریم نعمت بوده است، باید ببینیم برای چه کسانی نعمت بوده است؟ آنهایی که کاسب بودند آنهایی که از تحریم خوردند و جنس ها را چند برابر فروختند . آنهایی که جنس ها را از مبداهای نامشخص خریداری می کردند برای آنها نعمت بوده است، اما برای ملت عذاب و ظلمت است. 
زنگنه با بیان این که این روزها بحث های زیادی درباره خام فروشی نفت است، گفت: افزایش تولید نفت، خام فروشی است؟ تقدیم جایگاه ما به عربستان و دیگر همسایه ها این افتخار است. 
وزیر نفت افزود: ما قبل از تحریم ها، صادراتمان نزدیک به 2.5 میلیون بشکه بود ما این را از دست بدهیم و به عربستان و دیگران تقدیم کنیم که قدرت اقتصادی آنها زیاد شود و با آن برای ما فشار سیاسی ایجاد کنند و امنیت ملی را به خطر بیاندازند، آیا این افتخار است. این چه حرف های نسنجیده ای است؟
وی با بیان این که می گویند از میدان های مشترک برداشت نکنیم و با آنها تفاهم کنیم و بعد برداشت کنیم، گفت: مگر آنها منتظر ما می شوند. ما در سال 1382 و 1383 وقتی که تولیدمان در پارس جنوبی اندازه قطر شد، قطر حاضر شد که برای تشکیل کمیته فنی مشترک برای برداشت ایجاد کنیم که البته تا اخیرا هیچ جواب مثبتی به ما ندادند. در کدام نامه نوشته شده است که بیایند تشکیل کمیته مشترک بدهند. قدرت ما است که به ما توانایی گفت و گو و موفقیت در مذاکره می دهد، نه فقط شعار و حرف های نامناسب.
زنگنه یادآور شد: آقای جلیلی درباره قرارداد کرسنت صحبت کردند که در آن فساد بوده است. من در روز جمعه مصاحبه ای داشتم و گفتم آقای دکتر جلیلی بیایید در جلسه آذرماه امنیت ملی درباره کرسنت چه صحبت ها و گفت و گوهایی کردید و تصمیماتی گرفتید. چه آشی برای دیگران پختید. بیایید شفاف به مردم بگویید.
وی اضافه کرد: بگویید در نامه 25/12/88 خودتان به احمدی نژاد چه نوشتید؟ و او با فاصله به شما چه جوابی دادند؟ آنها را توضیح دهید. اگر یادتان رفته است من حاضرم این اسناد را یادتان بیاورم .
وزیر نفت تاکید کرد: ما طلبکار شما هستیم. شما گره ای را که به سادگی باز می شد با لجبازی و خارج کردن از مسیر طبیعی به یک معضل برای کشور تبدیل کردید و ما را گرفتار کردید. ما معتقدیم که یک ریال برای کرسنت نباید بدهیم.
وزیر نفت گفت: گفتند به مردم توضیح دهید که چرا امسال نفت ترکمنستان را قطع کردند . من با افتخار می گویم سال 88 بود که ترکمنستان گازش را قطع کرد و شما با ذلت رفتید و قیمت گاز را با 9 برابر افزایش پذیرفتید. امسال ترکمنستان باز خواست همان کار را بکند اما با قدرتی که ما با تولید گاز پارس جنوبی بدست آورده بودیم در مقابل آنها ایستادیم و خودش ناچار شد که کوتاه بیاید نه اینکه ما دنبال آنها برویم. 
وی افزود: ما ایستادیم و توانستیم کشور را اداره کنیم و عزت ایران را از دست ندادیم و امروز سربلندیم. توانستیم گاز را تامین کنیم اگر چه به ما سخت گذشت اما حاضر نشدیم از مواضع اصولی خودمان کوتاه بیاییم و اسیر حرف های بی ربط شویم. 
زنگنه یادآور شد: من الان می فهمم که چرا آقایان این قدر در کارهای قراردادهای نفتی کارشکنی کردند چرا که می خواستند الان بگویند شما سرمایه گذاری نکردید؟ گفتند شما سرمایه گذاری نکردید که وزیر اقتصاد گفت 11 میلیارد دلار در سال 95 قرارداد جذب سرمایه گذار خارجی بستیم که 3 میلیارد دلار آن تحقق پیدا کرده و وارد کشور شده است.
وی گفت: می دانند که قراردادهای نفتی موجی از سرمایه گذاری و اشتغال برای شرکت های ایرانی ایجاد کرد. 
وزیر نفت یادآور شد: فقط در روزهای انتخابات است که زنان می شوند نیمی از جامعه و جوانان می شوند تاج سر و بعد از انتخابات دوباره همه چیز فراموش می شود و اصلا اعتقادی به این چیزها نیست.
زنگنه گفت: ما رییس جمهوری می خواهیم که نماد مظلوم و دفاع از مظلوم باشد. رییس جمهوری که بتوان از وی انتقاد کرد و مشکلی برایمان پیش نیاید. 
وزیر نفت ادامه داد: مشکلات زیاد است اما می دانیم این مسیری را که می رویم، درست است ولی باید سرعتش زیادتر شود.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.