پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

/ دستاوردهای دولت یازدهم در حمایت از محرومان /

ارتقای وضعیت ایمنی و آتش‌نشانی روستایی در دولت یازدهم

معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری ها، مقابله با حوادث و بحران های طبیعی و انسانی در روستاها را حایز اهمیت خواند و گفت: برای این منظور در دولت یازدهم وضعیت ایمنی و آتش‌نشانی روستایی ارتقا یافته است.

سعیدرضا جندقیان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا بابیان این که حدود 25 درصدجمعیت کشور در روستاها زندگی می کنند، افزود: روستانشینان نیازمند پوشش حمایتی وخدماتی مطمئن برای مقابله با حوادث و بحران‌های طبیعی و انسانی هستند به همین دلیل وضعیت ایمنی و آتش‌نشانی روستایی در دولت یازدهم ارتقا یافته است.
وی اظهار کرد: مطابق مصوبه شورای‌عالی معماری و شهرسازی کشور، در خصوص ضوابط ایجاد پایگاه‌های آتش‌نشانی روستایی، هریک از این پایگاه‌ها 10 روستا را تحت پوشش قرار دهند.
وی خاطر نشان کرد:3هزار و 810 روستا، در دولت یازدهم از محل اعتبارات بند ' ح' تبصره 9 سال 93 و 94 و همچنین اعتبارات بند ' و' تبصره 6 سال‌ 95 تحت پوشش قرار گرفتند.
جندقیان گفت : به عبارت دیگر، 47 درصد از کل پایگاه‌های آتش‌نشانی روستایی مجهز به خودرو آتش‌نشانی نیمه سنگین روستایی در دولت یازدهم راه‌اندازی شده‌اند.
وی ادامه داد: صرفه جویی‌های ناشی از ایجاد چنین مراکز خدمات نوینی در روستاهای کشور که می‌تواند انواع حوادث از جمله آتش‌سوزی، امداد جاده‌ای و حوادث غیر مترقبه را پوشش دهد، علاوه بر حفظ سرمایه‌های انسانی در حفظ سرمایه‌های طبیعی و محیطی و ایمن‌سازی فضاهای سکونتی و کاهش این خسارات نقش موثری خواهد داشت. چرا که میزان خسارات فعلی به دلیل عدم پوشش ایمنی و آتش‌نشانی در روستاهای کشور است .
این مسئول سازمان شهرداری ها و دهیاری ها افزود: تعداد خودرو‌های آتش‌نشانی نیمه سنگین دهیاری‌های کشورتا پایان دولت دهم428پایگاه های آتش نشانی نیمه سنگین در4هزارو 280 روستا بود که دولت یازدهم381پایگاه برای 3هزارو 810 روستا ایجاد شد .
وی اضافه کرد: باتوجه به ضرورت استفاده از ظرفیت دهیاری‌ها در پیشبرد اهداف مدیریت بحران کشور وبراساس وظایف قانونی مندرج در بندهای 30 و 39 ماده 10 اساسنامه تشکیلات وسازمان دهیاری‌ها مصوب در راستای حفظ ایمنی و اطفاء حریق، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور برنامه‌ریزی انجام داده است که هرساله تعدادی از روستاهای واجد شرایط کشور تجهیز می‌شوند.

**کمک به تامین نیروی انسانی پایگاه‌های آتش‌نشانی روستایی
جندقیان تصریح کرد: در دولت یازدهم، با عنایت به لزوم ساماندهی نیروی انسانی پایگاه‌های آتش‌نشانی روستایی، با اخذ موافقت مقام معظم رهبری ، مبنی بر جذب نیروهای وظیفه برای فعالیت در پایگاه‌های آتش‌نشانی روستایی و پیگیری‌های مکرر با ستاد کل نیروهای مسلح، مجوز بکارگیری مشمولین وظیفه برای فعالیت در پایگاه‌های آتش‌نشانی روستایی صادر شد. 
وی افزود: این موضوع فرصت مناسبی بود که دهیاری‌ها به دلیل عدم توانایی در تامین نیروی انسانی مورد نیاز برای فعالیت در این پایگاه‌ها، از مشمولین واجد شرایط برای فعالیت در پایگاه‌های آتش‌نشانی روستایی استفاده کنند.

**جذب 400نفرنیروی وظیفه در پایگاه‌های آتش‌نشانی روستایی 
جندقیان گفت :از این رو با هماهنگی با ستاد کل نیروهای مسلح، مجوز جذب 400 نفر نیروی وظیفه در پایگاه‌های آتش‌نشانی روستایی برای سال‌های 1394 و 1395صادر شد.
وی ادامه داد: هم اکنون پایگاه‌های آتش نشانی روستایی کشور با استفاده از این نیروهای وظیفه که دوره‌های آموزشی تئوری و عملی را در مراکز آموزشی مربوطه طی کرده‌اند، در کنار کارکنان دائمی پایگاه‌ها با ظرفیت کامل برای خدمات‌رسانی به نواحی روستایی فعالیت دارند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.