عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی گفت: آن‌ها که مردم را به چشم یارانه بگیر نگاه می‌کنند، فرهنگ مصرفی را در میان جامعه ترویج می‌دهند و به تدریج نیروی مولد توسعه را به انفعال می‌کشانند.

به گزارش جماران، تاج الدین اظهار کرد: آقای روحانی نخستین رییس جمهوری بود که تاکید کرد در کشور ما سال‌ها و دهه‌ها اقتصاد به سیاست داخلی و خارجی یارانه داده و اصرار داشت که باید یک دهه نیز  سیاست داخلی و خارجی به اقتصاد یارانه بدهد تا ببینیم وضع کشور به چه سمت و سو خواهد رفت.

وی گفت: این جمله همان ترجمه غیر رسمی مفهوم "دولت رفاه" است، مفهومی که امروز نامزدهای اصولگرا با وعده‌های یارانه‌ای و ترویج اقتصاد صدقه‌ای آن را به بیراهه برده‌اند.

اقتصاد صدقه‌ای فرهنگ تولید را نابود می کند

تاج الدین افزود: اگر می‌خواهیم دولت رفاه در راستای توسعه باشد باید به جای توزیع ثروت میان مردم، زمینه‌های تولید ثروت توسط آن‌ها را تسهیل کنیم، درآمد پایدار مردم با توزیع یارانه کسب نخواهد شد، بلکه با توانمند سازی آن‌ها به دست می‌آید.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی گفت: اقتصاد صدقه‌ای ریشه تولید را در کشور می‌خشکاند و از آن مهم‌تر فرهنگ تولید را نابود می‌کند.

تاج الدین گفت: آن‌ها که مردم را به چشم یارانه بگیر نگاه می‌کنند، فرهنگ مصرفی را در میان جامعه ترویج می‌دهند و به تدریج  نیروی مولد توسعه را  به انفعال می‌کشانند.

وی افزود: به عنوان عضو فراکسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نگرانی من آنجاست که همین الان هم میانگین ساعت مفید کاری در ایران در بهترین حالت  11 ساعت در هفته است وای به روزی که نیروی مولد جامعه به واسطه ترویج فرهنگ مصرفی به انفعال نیز کشیده شود.

توزیع یارانه اعتماد عمومی را احیا نخواهد کرد

نماینده مردم اصفهان گفت: می‌توان به سبک کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس "دولت رفاه" ایجاد کرد  و فرهنگ مصرفی را پررنگ‌تر کرد اما باید به ملزومات آن نیز پایبند باشیم و لااقل درهای سرمایه گذاری خارجی را به روی مملکت باز کنیم.  

تاج الدین افزود: تناقض بزرگ دوستان اصولگرا آنجاست که هم اقتصاد درون گرا و تحریم می‌خواهند هم می‌خواهند دولت رفاه ایجاد کنند، هم از مدیریت جهادی می‌گویند و هم فرهنگ تولید را با مصرفی کردن مردم و توزیع یارانه هدف گرفته‌اند.

وی تصریح کرد: رویکرد دولت روحانی، رویکرد توسعه‌ای بوده و قطب‌نمای حرکت آن با دغدغه توسعه تنظیم شده است.

تاج الدین گفت: گره اصلی توسعه در ایران سرمایه اجتماعی است و مطمئن باشید سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی با توزیع یارانه احیا نخواهد شد بلکه مردم باید در توسعه کشور مشارکت داشته باشند، باید پیشرفت کشور را پیشرفت خود بدانند، با توسعه آمرانه سرمایه اجتماعی احیا نخواهد شد توزیع یارانه اعتماد عمومی را احیا نخواهد کرد هیچ راهی جز توسعه انسانی برای احیای سرمایه اجتماعی نداریم.

نماینده مردم اصفهان گفت: اگر بخواهم مهم‌ترین خصیصه دولت روحانی را برشمرم باید بگویم این دولت رویکرد واقع گرایانه به عرصه سیاست داشته است. دولتی که روی زمین سیاست‌ورزی می‌کند و نه در آسمان‌ها، دولتی که میان منافع ملی و منافع ملت توازن برقرار کرده و جانب هیچ کدام را به افراط نگرفته است، دولتی که میان مصلحت‌های مردم و خوشایند آن‌ها توازن بر قرار کرده و به جای تمرکز بر پخش پول بر توانمند سازی اقتصاد تمرکز کرده است.

دولت روحانی دولت رای نیست، دولت کار است

تاج الدین گفت: کدام دولت را سراغ دارید که در سال اول خود یعنی سال ماه عسل با مردم فاز دوم هدفمند سازی یارانه‌ها را اجرایی کرده است؟ کدام دولت را سراغ دارید که درآمدهای مالیاتی‌اش از درآمدهای نفتی 3.5 برابر پیشی گرفته است؟ کدام دولت را می‌شناسید که تراز تجاری‌اش مثبت شده باشد و برای اولین بار به میزان 916 میلیون دلار صادرات آن از واردات پیشی گرفته باشد؟ 

نماینده مردم اصفهان افزود: اینها همه خصوصیات یک دولت واقعی است، دولتی که دولت رای نیست و بلکه دولت کار است. دولتی که مصلحت بلند مدت مردم را بر خوشایندهای کوتاه مدتش ترجیح می‌دهد و گرنه  این دولت می‌توانست با سرازیر کردن واردات به کشور یا چشم پوشی بر درآمدهای مالیاتی اسباب خوشایند مردم را بیشتر از دولت‌های گذشته فراهم کند.

وی ادامه داد: باید بگویم تا امروز برخی دولت‌ها در ایران عمده وقتشان را به گفتمان سازی و چالش‌های گفتمانی گذرانده و از همین روی هم موافقان و هم البته مخالفان سینه چاک داشته‌اند، دولت روحانی اما سعی کرده بیشتر وقتش را به کارهای ویژه‌ عمومی بپردازد و چهره کارویژه‌های عمومی آن پررنگ‌تر از دیگر چهره‌هاست و اینها همه خصوصیات یک "دولت رفاه" واقعی است.

قطعا اقتصاد از بیمارستان مرخص خواهد شد

تاج الدین افزود: برای قضاوت در مورد  دولت روحانی باید مبداء، مسیر و مقصد دولت را درست ترسیم و سپس دقیق تحلیل کرد. مبداء دولت روحانی وضعیتی بود که همه ما به درستی خبر داریم، وضعیتی که در آن تورم 40 درصدی و رشد اقتصادی منفی 6.8 درصدی را تجربه می‌کردیم، وضعیتی که بدترین نوع رکود یعنی  رکود تورمی را تجربه می‌کردیم، وضعیتی که به لحاظ شرایط بین المللی ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل بودیم و بیش از وضعیتی که شاخص‌های فساد به بدترین شرایط تاریخی خود رسیده بود و شاهد گم شدن دکل نفتی در روز روشن  بودیم، به لحاظ شرایط سیاسی نیز نوعی انسداد همه جانبه را تجربه می‌کردیم و مشارکت سیاسی بیش از همیشه در معرض خطر بود، اینها همه وضعیت مبداء ما بود.

نماینده مردم اصفهان در ادامه گفت: روحانی اما در اقتصاد آواربرداری و در سیاست عادی سازی کرد، هم تورم اقتصادی را کنترل کرد و نگذاشت قیمت کالاها و خدمات گران تر از این شود و هم به نوعی تورم سیاسی را کنترل کرد و نگذاشت هزینه‌های کار سیاسی بیشتر از این شود گرچه که رکود اقتصادی و حتی تا حدودی رکود سیاسی همچنان وجود دارد.

تاج الدین گفت: مسیر و مقصد روحانی مسیر و مقصد درستی بود روحانی توسعه را به عنوان مقصد  هدفگذاری کرد و استراتژی توسعه‌ای و مسیر او نیز آن بود که سیاست باید به اقتصاد یارانه بدهد و با توافق هسته‌ای در مسیر تحقق این استراتژی پیش رفت.

نماینده مردم اصفهان ادامه داد: روحانی ابتدا به ساکن فضای روانی بالای سر توسعه را ترمیم کرد و با برجام وضعیت جوی توسعه را مساعد کرد.

تاج الدین افزود:  اگر بخواهم مثالی بزنم باید بگویم در دولت اول روحانی اقتصاد بیمار از icu  به بخش منتقل شد و علائم  حیاتی او تثبیت شد، در دولت بعدی روحانی قطعا اقتصاد از بیمارستان مرخص خواهد شد و زندگی عادی خود را از سر خواهد گرفت.

از نیمه راه توسعه برنگردیم

نماینده مردم اصفهان گفت: دغدغه دولت بعدی روحانی حل  بحران‌های اقتصادی و بین الملی نیست، بلکه دولت بیشتر کارفرما خواهد بود، دولت کارفرمای توسعه.

نماینده مردم اصفهان گفت: تاریخ توسعه در ایران پر است از فرآیندهای ناقض و مسیرهای درست اما نیمه کاره‌ای که جامعه ایرانی یا حوصله استمرار آن را نداشته و یا توان استمرار آن را از او گرفته‌اند، من همیشه مثالی می‌زنم و می‌گویم توسعه در ایران مثل ساختمان نیمه کاره‌ای بوده که هر وقت به مرحله سفت کاری رسیده یا "دولت" عوض شده، یا معمار و کارگرانش یعنی مردم قهر کرده‌اند؛ برای توسعه باید ثابت قدم بود.

عضو فراکسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: خطاب من به مردم این است که بیایید به یکدیگر قول بدهیم، قول بدهیم این بار و در این مقطع جای هیچ حسرتی برای دموکراسی و توسعه باقی نگذاریم و از نیمه راه توسعه برنگردیم. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.