استاد حوزه علمیه قم در درس خارج فقه خود بر افزایش معرفت نسبت به امام زمان(عج) تاکید کرد و گفت: باید هر سال محاسبه کنیم چه مقدار نسبت به قبل معرفت ما به حقیقت حضرت و حقیقت امامت بیشتر شده؟ این مسئله‌ی خیلی مهمی است که بسیاری از ما غافل از آن هستیم.

به گزارش جماران آیت الله فاضل لنکرانی گفت: که اگر یک روحانی خودش را خرج یک کاندیدا کند، به همین اندازه حوزه را ذبح کرده است. حوزه را ذبح نکنید، عظمت حوزه باید مصون بماند، حوزه باید برای انقلاب بماند، حوزه باید برای ولایت فقیه و دفاع از خون شهدا بماند.

 

او گفت: در روایتی از امام صادق(علیه السلام) آمده است که فرمود: «إِنَّ لَنَا دَوْلَهً یَجِی‏ءُ اللهُ بِهَا إِذَا شَاء» برای ما دولتی خواهد بود که زمان تحقق آن فقط با اراده‌ی خدا است.

فاضل لنکرانی تعیین زمان ظهور را از بلایای تاریخی شیعه عنوان کرد و افزود: از پیامبر اکرم(ص) راجع به زمان قیامت و حتی زمان ظهور هم سؤال شد و این تعبیر «کَذِبَ الوَقَّاتُون» از خود رسول الله هم نقل شده، ولی در روایت دیگری که مرحوم صدوق در کمال الدین آورده مربوط به آن جریانی است که دعبل، اشعاری را در محضر امام رضا(علیه السلام) خواند، وقتی رسید به این دو بیتی که مربوط به امام زمان(ع) است؛

خُرُوجُ إِمَامٍ لَا مَحَالَهَ خَارِجٌ *** یَقُومُ عَلَى اسْمِ اللهِ وَ الْبَرَکَات‏

حضرت به شدت گریه کردند و فرمودند این امام، فرزند چندم من هست و خصوصیات و اسم مبارکش را بیان کرده و بعد راجع به زمان ظهور فرمود: «فَإِخْبَارٌ عَنِ الْوَقْتِ وَ قَدْ حَدَّثَنِی أَبِی عَنْ أَبِیهِ عَنْ آبَائِهِ ع أَنَّ النَّبِیَّ(ص) قِیلَ لَهُ یَا رَسُولَ اللهِ مَتَى یَخْرُجُ الْقَائِمُ مِنْ ذُرِّیَّتِک. قَالَ مَثَلُهُ مَثَلُ السَّاعَهِ لا یُجَلِّیها لِوَقْتِها إِلَّا هُوَ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ ثَقُلَتْ فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ لا تَأْتِیکُمْ إِلَّا بَغْتَهً»؛ از پیامبر(ص) پرسیدند امام چه زمانی قیام می‌فرمایند؟ حضرت فرمود: مَثَل ظهور، مانند قیامت است، همانطور که زمان قیامت را احدی غیر از خدا نمی‌داندف زمان ظهور هم همینطور است.

او با بیان اینکه ما اصلاً چیزی در روایات به نام ظهور کبری و صغری نداریم، تصریح کرد: به مردم نگوئیم ظهور نزدیک است؛ این حرف ریشه دینی ندارد، نه دلیلی بر آن داریم و نه قرینه‌ای. برخی خیال می‌کنند این صد ساله‌ی اخیر، آخر الزمان است، در حالی که از زمانی که اسلام ظهور کرد، معروف بود اسلام دین آخر الزمان است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: در یک روایتی وجود مبارک پیامبر(ص) می‌فرمایند از عمر دنیا به اندازه‌ی مقداری که به غروب آفتاب باقی است باقی مانده است. منتهی همین یک خُرده تا حالا ۱۴۰۰ سال طول کشیده و ممکن است هزار سال دیگر هم طول بکشد!

او ابراز داشت: متأسفانه در این دو سه دهه، ضربه‌های اعتقادی فراوانی در مورد امام زمان(علیه السلام) به مردم و خصوصا جوانان وارد شده است. این جوان می‌پرسد شما گفتید ده سال دیگر ظهور می‌شود چی شد؟ این را از بزرگان شما، از متقین و مقدسین شما نقل کردند پس چی شد؟

فاضل لنکرانی با بیان اینکه ریشه‌‌ی خرافات یک مقدار به ما حوزویان برمی‌گردد، گفت: ما حق نداریم بگوئیم فلان عمل از علائم ظهور است. می‌گویند اربعین از علائم ظهور است، به چه دلیل؟ اربعین اتفاق مبارکی است که می‌افتد و شیعه قدرت پیدا می‌کند، حال اگر ما تعداد شیعیان را نسبت به اهل‌سنت و بعد تعداد مسلمین را نسبت به کل انسان‌های عالم ملاحظه کنیم باز هم می‌گوییم ظهور ده سال دیگر است؟!! راهپیمایی اربعین اتفاق بسیار مبارکی است، شیعه باید به آن بها بدهد و کمال استفاده  را از آن کند، ولی به چه دلیل منِ طلبه بر بالای منبر صریحاً بگویم این از علائم ظهور است؟ من واقعاً وقتی یک چنین چیزی را می‌شنوم، متحیّر می‌شوم. گاهی اوقات می‌گویم شاید اطلاعات من از قضایای مهدویت کم است! با آنکه نسبت به اکثر آیات مهدویت بحث‌های اجتهادی کرده‌ام و اگر نگویم همه‌ی مباحث و روایات، ولی اکثرش را دیده‌ام و چنین چیزی در آیات و روایات وجود ندارد.

او ادامه داد: روش ائمه(ع) این بود که با علامت‌سازی برای مسئله‌ی مهدویت مقابله کرده و می‌گفتند «قَبْلَ قِیَامِ الْقَائِمِ خَمْسُ عَلَامَاتٍ مَحْتُومَاتٍ الْیَمَانِیُّ وَ السُّفْیَانِیُّ وَ الصَّیْحَهُ وَ قَتْلُ النَّفْسِ الزَّکِیَّهِ وَ الْخَسْفُ بِالْبَیْدَاءِ»؛ همین پنج مورد را جزء علائم حتمی مطرح می‌کردند. نه آن هنگام که در زمان متوکل دور قبر امام حسین(علیه السلام) را آب گرفتند، می‌شد گفت این از علائم ظهور است و باید حضرت بیاید، نه بعدش که در طول تاریخ حملاتی به کربلا شد. ما باید آنچه را که از ما خواسته‌اند به مردم بگوییم. گفته شود شما منتظر واقعی باشید، تا حضرت ظهور فرمایند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) مبنی بر اینکه علم به قیامت و علم به ظهور مخصوص خداوند است، اظهار داشت: خود حضرت هم نمی‌داند چه زمانی ظهور می‌کند؟

حالا در این روایت امام صادق(علیه السلام) می‌فرماید: «مَنْ سَرَّهُ أَنْ یَکُونَ مِنْ أَصْحَابِ الْقَائِمِ فَلْیَنْتَظِرْ وَ لْیَعْمَلْ بِالْوَرَعِ وَ مَحَاسِنِ الْأَخْلَاق‏»، کسی که می‌خواهد از اصحاب حضرت باشد، باید انتظار کشد و اهل ورع و تقوا باشد، اهل ناسزا گفتن و تهمت زدن به دیگران برای رسیدن به مقام نباشد.

او تصریح کرد: این چه وضعی است که امروز شاهد آن هستیم؟ این به او تهمت بزند، او به این تهمت بزند، هر دو به نظام تهمت بزنند، دلسوزان نظام باید بنشینند و بر مظلومیت این نظام گریه کنند. اینکه یک طرف چنین بگویند چهل سال فساد و خورد و بُرد و اختلاس و دزدی بوده، و برای مردم و برای دین هیچ کاری نشد، آن طرف هم بگویند اینها گرفتند، بردند، زدند، چه کردند، خب در انظار دنیا نتیجه‌اش را چه کسی می‌برد؟ امروز رادیوهای خارجی چه می‌‌گویند!

فاضل لنکرانی بیان کرد: اگر انسان ورع داشته باشد نمی‌آید مطلبی را که نمی‌داند بگوید. هیچ کدام از این برخوردها را نمی‌توانیم از منتظرین بدانیم. ما کاری به این آقایان نداریم و وضع طلبگی خودمان را دنبال می‌کنیم. اینها رقبایی هستند که در این مسئولیت باید رقابت کنند، دعا می‌کنیم کسی که اولاً برای حفظ دین و بعد برای حفظ انقلاب أصلح است ـ ‌ ولو امروز انقلاب ما با دین گره بسیار محکمی خورده ـ إن شاء‌الله رأی بیاورد.

لباس روحانیت نباید خرج افراد و جناح‌ها بشود.

او یادآور شد: ما نباید حوزه را در مسیر گروه‌ها و جناح‌های سیاسی قرار بدهیم، حوزه حوزه‌ی امام زمان(علیه السلام) و این لباس، لباسِ سربازی امام زمان(ع) است، این لباس خادمی أحدی نیست. آن زمانی که امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه) در قید حیات بود ما می‌گفتیم به عنوان اینکه سرباز امام زمان(ع) هستیم و تمام رضایت امام زمان را در تبعیت از شما می‌بینیم مطیع شما هستیم. لذا در بحث جبهه و جهاد و سایر امور، تابع محض امام بودیم، ولی اینکه الآن یک گروه از روحانیون طرفدار این کاندیدا، گروه دیگر طرفدار آن کاندیدا شوند، هر دو اشتباه است.

استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: من شخص خاصی را نمی‌گویم، اما این لباس نباید خرج افراد و جناح‌ها بشود. ما باید ملاک‌های تشخیص أصلح را برای مردم بگوییم و اینکه انقلاب و دیانت خود را حفظ کنید، اما اینکه الآن من بروم در یک شهری و بگویم أیها الناس فلان آقای محترم، أصلح است، آن‌گاه یک فردی که در مسائل اقتصادی وارد است دو تا سؤال از منِ طلبه کند و بپرسد این کاندیدای شما برای تورم چه برنامه‌ای دارد، مجبور شوم سرم را پائین بیندازم، آیا این زشت نیست؟! آیا این فرد حاضر می‌شود پای موعظه‌ی من بنشیند تا مسائل دین و قیامت و احکام را برایش بیان کنم و گوش به حرفم بدهد؟ او خواهد گفت وقتی شما این حرف بدون علم را در بالای منبر می‌زنی، بقیه‌ی حرفهایت هم همینطور است.

او تاکید کرد: انتخابات بسیار مهم است، برای تشویق مردم به حضور در انتخابات به شهرها بروید، منتها روش حوزه باید روش رهبری باشد، مردم را به حضور حداکثری دعوت کنید، آنها را تشویق کنید به اینکه تحقیق کنند و ملاکات را بررسی نمایند، آنگاه بین خود و خدا هر کسی را انتخاب کردند معذورند. اما اینکه منِ طلبه بگویم باید این فرد را انتخاب کنی و اگر این را انتخاب نکنی، به اسلام ضربه زدی، اینها قابل قبول نیست و این روش به حوزه ضربه می‌زند.

فاضل لنکرانی خاطرنشان کرد: ما الآن متوجه این ضربه نمی‌شویم، چون در گرما گرم این حادثه هستیم، ما طلبه‌ها باید براساس ملاکات الهی و وظیفه شرعی عمل کنیم. نیائیم این وظیفه شرعی را با چیز دیگری مخلوط کنیم، از این لباس مقدس، خوب استفاده کنیم.

او ادامه داد: امام صادق(ع) می‌فرماید: «وَ لْیَعْمَلْ بِالْوَرَعِ». باز تأکید می‌کنم کسی نگوید فلانی از شخص خاصّی حمایت می‌کند. خیر. حتی در مورد آنچه که به عنوان جامعه محترم مدرسین هم نوشته شده باید بگویم بنده در جلسه رأی‌گیری حضور نداشتم، اما بر خلاف واقع در این نوشته‌‌‌های فضای مجازی اسم مرا هم نوشته‌‌‌اند! اصلاً در یک جلسه‌ی قبل از آن به آقایان عرض کرده بودم که فقط ملاکات را بگوئید، وارد مصداق نشوید، شأن روحانیت بالاتر از این است.

این استاد حوزه گفت: یک وقتی از یکی از بزرگان جامعه مدرسین نقل شد که رهبری انقلاب در یک جلسه‌ای که با جامعه مدرسین داشتند اینطور فرمودند که من نمی‌دانم شأن جامعه مدرسین هست که وارد مصداق در قضیه‌ی انتخابات ریاست جمهوری بشود یا نه؟ من در همان جلسه به آقایان گفتم که مگر شما فرمایش رهبری را فراموش کرده‌اید؟

او اضافه کرد: باز بزرگان ما، مراجع ما همین تأکید را داشته‌اند، مرحوم والد ما به اعضای محترم جامعه مدرسین همین مطالب را مکرر فرموده بودند، مراجع دیگر هم فرموده بودند، اینها نه برای این بود که یک طرف را بگیرند و یک طرف را نگیرند، شأن حوزه بالاتر از این است و ما می‌خواهیم حوزه حفظ شود.

 

اگر حوزه بخواهد حفظ شود ما نباید در یک جریان خاص یا جناح و گروه خاصی قرار بگیریم.

فاضل لنکرانی عنوان داشت:من به سهم خودم استفاده از یک طلبه یا از حوزه را برای هر کاندیدایی که می‌خواهد باشد مشروع نمی‌دانم، این حوزه امانت هزار ساله‌ی علمای بزرگی است که خون دل خوردند و زحمت کشیدند. زمان رضا خان این حوزه چه وضعی داشته؟ حالا اگر بیاییم یک تکه از این حوزه را منحصر به این کاندیدا و تکه دیگر را آن کاندیدا کنیم مردم از همه‌ی ما سلب اعتبار می‌کنند.

او ابراز داشت: حتماً برای تشویق مردم به حضور در انتخابات بروید، قبل از هر صحبتی بین خودتان و خدا تمام قضیه را تمام کنید. البته اگر کسی به شما گفت من شما را یک طلبه‌ی متدین می‌دانم، نظر شما چیست؟ حتماً نظرتان را بگویید. فرق است بین اینکه از شما به عنوان یک فرد مورد اعتماد نظرخواهی کنند، با آنکه بخواهید از منبر برای تبلیغ افراد استفاده کنید.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار در عین حال گفت: پای منبر شما سلیقه‌های مختلف نشسته‌اند اگر کسی هم حرفی نزند ممکن است در دلش اشکالاتی داشته باشد و از منبر شما سلب اعتبار شود. شما می‌خواهید تا آخر عمر در بالای منبر از دین دفاع کنید، چرا این اعتبار در پای یک فرد یا جناح ذبح شود؟

او بیان داشت: من تعبیرم به بعضی از اساتید این بود که اگر یک روحانی خودش را خرج یک کاندیدا کند، به همین اندازه حوزه را ذبح کرده است. حوزه را ذبح نکنید، عظمت حوزه باید مصون بماند، حوزه باید برای انقلاب بماند، حوزه باید برای ولایت فقیه و دفاع از خون شهدا بماند. ولی این راهش نیست. اینکه من امروز برای تبلیغ از یک کاندیدا اجیر شوم، هر کاندیدی که می‌خواهد باشد، یا عضو ستاد یک کاندیدا بشوم، این ضربه به حوزه است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.