محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در حاشیه جلسه هیات دولت با حضور در جمع خبرنگاران در باره نحوه شرکت ایرانیان مقیم کانادا در انتخابات ریاست جمهوری، اظهار داشت: ایرانیان مقیم کانادا برای رای دادن می توانند به شهرهای نزدیک به امریکا مراجعه کنند.

به گزارش جماران ، محمد جواد ظریف روز چهارشنبه پس از  جلسه هیات وزیران در جمع خبرنگاران، درباره رای دادن ایرانیان مقیم کانادا افزود: امروز هیاتی از وزارت خارجه کانادا در ایران حضور دارد و این بحث را انجام می دهیم . وی ادامه داد: دوشنبه شب در ادامه بحث هایی که مدتی با کاناداهایی داریم، با وزیرخارجه کانادا صحبت کردم. متاسفانه مقررات کانادا این است که رای گیری در اماکن دیپلماتیک انجام شود. 

وزیر امور خارجه ایران اضافه کرد: کانادا در دولت گذشته اقدام به قطع رابطه سیاسی با ایران کرد و ما حضور دیپلماتیک با کانادا نداریم . وزیرخارجه کانادا گفت که علاقمند بودند که این کار انجام شود ولی هنوز به ترتیباتی که بتوانند براساس آن این انتخابات را انجام دهند، نرسیده اند

وزیر امور خارجه با بیان این که امروز همچنان بحث را انجام می دهیم، ادامه داد: وضعیت خوبی در آمریکا داریم . تعداد زیادی شعبه اخذ رای در آنجا داریم. شهروندان ایرانی که مقیم کانادا هستند می توانند به شهرهای نزدیک خود در آمریکا مراجعه کنند و ما همچنان تلاشمان را انجام می دهیم. 

ظریف اضافه کرد: صندوق های متعددی در همه کشورها داریم که بتوانیم این فرصت را برای شهروندان ایرانی مقیم خارج فراهم کنیم تا بتوانند با همان نشاطی که هموطنان در داخل کشور برای تعیین سرنوشت خودشان حضور پیدا می کنند، در خارج هم با همین نشاط حضور پیدا کنند.

**دنیا دیپلماسی ایران را موفق می داند

خبرنگاری پرسید: برخی نامزدهای ریاست جمهوری گفته اند دیپلماسی وزارت خارجه منفعل بوده و دیپلماسی خنده را در پیش گرفته و هیچ کدام از حقوق ملت ایران را نتوانسته بگیرد، توصیه شما به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری چیست؟ 

ظریف پاسخ داد: دنیا دیپلماسی ما را دیپلماسی موفقی می داند که البته این دیپلماسی همانطوری که رهبری فرمودند مرهون حضور مردم و مقاومت و سربلندی آنها است. 

وی افزود: به خاطر برخی منافع کوتاه سیاسی نیایند این حضور، مشارکت و عزت را زیر پا بگذارند و حرف هایی بزنند که در شان مردم نیست. حتما دیپلماسی ایران متناسب با شان این مردم و سربلندانه و عزتمندانه است. 

وزیر امور خارجه تاکید کرد: شما هرجا سوال کنید همه دنیا این صحبت را می کنند. باعث تاسف است که بعضی از دوستان ما در داخل با عزت و سربلندی مردم بازی می کنند.

**زمان مسئولیت دوستان برخی آقایان حتی یک سوئیفت هم انجام نمی شد

ظریف در پاسخ به این سوال که درباره روابط بانکی ایران با سایر کشورها و ارقامی که رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده است، بعضی نامزدها معتقدند که این اعداد و ارقام واقعی نیست، نظر شما چیست؟ گفت: اعداد و ارقام واقعی است. 

وی ادامه داد: وقتی این دولت شروع به کار کرد و زمانی که دوستان آقایان، مسوولیت داشتند ما حتی یک کارگزاری خارجی نداشتیم. یک سوئیفت انجام نمی شد. در حوزه های دیگر مانند نفت و کشتیرانی چه وضعیتی داشتیم؟

**در گذشته هم خام فروشی می شد هم قاچاق

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: وضعیت تغییر کرده است اما دوستان ما دوست دارند اینطوری وانمود کنند که شرایط عوض نشده است. درباره خام فررشی می گویند که زمانی ما هم خام فروشی و هم قاچاق می کردیم. نفتمان را می دادیم در اختیار بعضی دلالها که میلیون ها دلار از منابع این کشور را نابود کردند.

وزیرامورخارجه افزود: این دولت، زمینه فروش نفت را به صورت رسمی فراهم کرده است. فراموش نکنیم که اگر می خواستیم خام فروشی نکنیم نیاز بود که پتروشیمی ما از تحریم خارج شود. 

ظریف اظهار کرد: در زمانی که این دولت مسئولیت را به عهده گرفت تمام انبارها و حتی حیات کارخانه های پتروشیمی ما پر از محصولاتی بود که به دلیل تحریم ها نمی توانستند به خارج محصولی بفروشند و حتی دیگر جایی برای انبار کردن محصولاتشان نداشتند. کشتی های نفتی ما پر از نفت در وسط دریاها سرگردان بودند. به خاطر این که مشتری نداشت. 

وی ادامه داد: آن زمان هم دوست داشتند خام فروشی کنند و دوست داشتند که فرآورده بفروشند اما متاسفانه خریداری نبود و تحریم ها مانع می شد و کشور نمی توانست در عرصه جهانی با عزت حضور پیدا کنند. 

**مردم با حضور در انتخابات بازی سیاسی مخالفان جمهوری اسلامی را به هم زدند

وزیر امور خارجه با بیان این که امروز شرایط عوض شده و نفت را در برابر ارزهای معتبر بین المللی می فروشیم، اظهار کرد: مجبور نیستیم در برابر نفت همانطور که بعضی ها فرمودند کالای بنجل بخریم. می توانیم در برابر نفتمان کالای سرمایه ای برای رشد تولید کشور بخریم و همه اینها باعث افتخار است. همه این افتخارها به دلیل این است که مردم با حضور گسترده در صحنه انتخابات بازی سیاسی مخالفان جمهوری اسلامی را بهم زدند.

**عربستان به دنبال تشنج است اما در شانی نیست که ایران را تهدید کند

ظریف درباره اینکه پاسخ شما به سخنان مقامات عربستان چیست؟ گفت: ما احساس می کنیم دولت عربستان سعودی دنبال تنش و تشنج است که این سیاست، سیاست خطرناکی است و فایده ای برای آنها ندارد و جز ناامنی هیچ چیز به بار نیاورده است. 

وی تاکید کرد: البته واضح است که دولت عربستان در شانی نیست که بخواهد جمهوری اسلامی ایران را تهدید کند.

**پاکستان به وعده و وظایف خود در مقابله با تروریست ها عمل کند

ظریف درباره سفر خود به پاکستان گفت: ما بحث های خوبی در پاکستان داشتیم و پاکستانی ها وعده کردند که حضورشان را در منطقه مرزی افزایش دهند و مانع حمله تروریستی شوند.

نکاتی هم که توسط سردار باقری مطرح شده است نکاتی است که جمهوری اسلامی در دفاع از خودش در برابر تروریسم مقابله می کند. این گفت و گو ها بین سفرا در تهران و پاکستان هم طبیعی است . امیدواریم دولت پاکستان به درستی به وظایف خودش عمل کند و مانع اقدامات تروریستی علیه ایران توسط اشرار از پاکستان شود.

**چارچوب های 2030 الزام آور نیست/مواردی که قبول نداریم را با زبان گویا می گوییم و نگران نیستیم

ظریف در پاسخ به موضوع امضای سند 2030 توسط دولت نیز گفت:همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند بسیاری از اهدافی که در سند ملی آموزش و پرورش ما قراردارد عالی تر از اهدافی است که در اسناد بین المللی است و ما همان اهداف و سیاست های خودمان را مورد تاکید قرار خواهیم داد و دنبال می کنیم .

وی افزود: مواردی را که قبول نداریم با زبان بسیار گویا نه با زبان الکن بیان خواهیم کرد و نگران نیستیم .

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: طی 40 سالی که سابقه کار در مجامع بین المللی دارم، هر سندی که تصویب شده حتی کنوانسیون هایی که ایران به آن پیوسته است مانند کنوانسیون کودک وغیره همه موارد، مورد تائید نبوده است .

ظریف افزود: برای همین کنوانسیون حقوق کودک در مجلس شورای اسلامی مطرح شد، در مورد آن اعلام تحفظ کرد و در مورد سند 2030 هم چارچوب های اقدام سند، الزام آور نیست .

وزیر امور خارجه اظهارداشت: وزیرآموزش و پرورش وقت در اجلاس کره در سال 2015 شرکت کرد و این سند مواردی را دارد که با دیدگاه های ما مطابقت ندارد البته برخی دوستان در مصاحبه های تلویزیونی حرف هایی زدند که واقعا در این سند، این حرفها نیست.

ظریف افزود: ولی این سند حرفهایی دارد که با موازین ما سازگار نیست و همان زمان وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که ما مواردی را اجرا می کنیم که در موازین ما باشد و در هر موارد با دیدگاه ها و موازین شرعی و آداب و رسوم ما مغایرت داشته باشد، تعهدی نداریم .

وی اضافه کرد: زمانی که دکتر فانی وزیر سابق آموزش و پرورش در اجلاس یونسکو شرکت کردند، این موارد را تکرار کردند و همین موضوع، مکتوب به آنها ارائه و به ثبت رسیده است که جمهوری اسلامی ایران کل سند برایش الزام آور نیست و بخش هایی از سند که با دیدگاه ها، فرهنگ و آداب و رسوم ما مطابقت ندارد، قابلیت اجرایی ندارد .

وزیر امور خارجه گفت: این موضوع در دولت هم مطرح شد و مورد پیگیری قرار گرفت و آنچه بر اساس اسناد بالادستی و سیاست های کشور آورده شد، انجام دادیم واعلام کردیم که براساس اسناد خود نظراتمان را مطرح می کنیم و می توانیم با استفاده از اقدامات خود در حوزه آموزش و پرورش در رده جهانی قرار بگیریم .

ظریف خاطر نشان کرد: مشابه همان اقداماتی که با اهداف توسعه پایدار یا کنوانسیون حقوق کودک می کنیم و مواردی را که با موازین ما مغایرت داشته باشد با سربلندی به دنیا اعلام می کنیم که این موارد را انجام نمی دهیم.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.