به گزارش ایرنا به نقل از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و برخی از مسئولان اجرایی در آذربایجان غربی با وجود برخی کارشکنی های آمریکا، کلیه تحریم هایی که بر اساس برجام باید برداشته می شد، لغو شده است و برخی موانع و مشکلات موجود در حوزه بانکی ناشی از تحریم هایی است که در خارج از برجام قرار دارد.
بر این اساس کلیه درآمدهای نفتی و منابع مالی کشور که در اثر تحریم های هسته ای مسدود شده بودند، آزاد شده و در دسترس بانک مرکزی قرار دارد و درآمدهای حاصل از فروش نفت به صورت کامل در اختیار کشور است.
برنامه هسته ای کشور از جمله غنی سازی نیز طبق برنامه عظیمی از سوی سازمان انرژی اتمی کشورمان ادامه دارد و راکتور آب سنگین اراک با امضای قرارداد میان ایران و چین در حال مدرن سازی است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم ماکو، شوط، پلدشت و چالدران معتقد است که در سایه برجام بسیاری از کشورهای جهان برای برقراری روابط تجاری وارد ایران شدند و جذب سرمایه گذاری خارجی در سطح کشور شتاب گرفت.
عین الله شریف پور با اشاره به فراهم شدن بستر مناسب برای فعالیت سرمایه گذاران خارجی و داخلی در کشور، افزود: سرمایه گذاری در حوزه های مختلف در دوران پسابرجام به ورود دانش ساخت محصولات به کشور منجر شده است.
وی به تاثیر برجام در رفع محدودیت های سرمایه گذاران داخلی نیز اشاره کرد و گفت: پس از برنامه جامع اقدام مشترک، سرمایه گذاران ایرانی نیز قدرت رقابت و حضور در بازارهای بین المللی را یافتند و محصولات ایرانی را وارد بازارهای جهانی کردند.
وی افزایش صادرات غیرنفتی به بازارهای جهانی و افزایش میزان آن در یک سال اخیر را امیدبخش خواند و گفت: اشتغال از دغدغه های اصلی جامعه است و رونق اقتصاد کشور در دوران پسابرجام بدون شک به رفع کاهش مشکلات بیکاری و اشتغال جمعیت بیکار در سال های آتی منجر می شود.
عین الله شریف پور با اشاره به کاهش نرخ تورم در دولت یازدهم افزود: دولت تدبیر و امید در حالی اداره کشور را به دست گرفت که تورم 40 درصدی بر حوزه اقتصاد حاکم بود و تورم روز به روز افزایش می یافت.
وی با اشاره به اینکه تورم تک رقمی افق روشنی پیش روی اقتصاد کشور قرار می دهد، اظهار کرد: در سایه برجام علاوه بر کنترل تورم، افزایش اشتغال و رسیدن به رشد اقتصادی بالای چهار درصد /از منفی پنج درصد در دولت قبلی/ محقق شد و این موضوع ضریب امنیت اجتماعی و مقبولیت دولت و نظام را ارتقا بخشید.
وی همچنین به سایر دستاوردهای دولت در بخش اقتصاد اشاره کرد و ادامه داد: افزایش سهم ایران در اوپک گام بلند دیگری در بخش اقتصادی است که در سایه دیپلماسی شایسته دولت به دست آمد.
وی افزایش سهم ایران در اوپک را زمینه ای برای ایجاد فرصت های شغلی، توسعه بازار کار و تولید خواند و ادامه داد: این حرکت باعث سرمایه گذاری، توسعه صادرات و ارتقای نقش ایران در تبادلات اقتصادی شد.
وی افزود: استقبال از سرمایه گذاران داخلی و خارجی و فراهم کردن بستر لازم برای حضور آنان نیز از جمله قدم های مثبت برای رشد اقتصادی کشور بوده که نتایج مثبتی به دنبال داشته است.
این نماینده مجلس با بیان اینکه کشور شاهد رشد و توسعه در حوزه های مختلف است، گفت: در دولت یازدهم نه تنها بسیاری از حوزه ها اعم از اقتصادی، فرهنگی و سیاسی شاهد رشد چشمگیری شده، بلکه قدرت رقابت ایران در عرصه بین المللی نیز افزایش یافته است.
وی حمایت از تولید داخلی را از جمله اقداماتی دانست که به ایجاد اشتغال کمک کرده و در تولید برخی محصولات کشور را از دیگران بی نیاز کرده است.
شریف پور گفت: دولت یازدهم توانست ایران را در عرصه بین المللی به کشوری قدرتمند تبدیل کند و ایران هراسی را از ذهن بسیاری از ملت های جهان پاک کند.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان غربی نیز به تحول در جذب سرمایه گذاری های خارجی به واسطه دیپلماسی موفق دولت تدبیر و امید اشاره کرد و گفت: مجوز سرمایه گذاری خارجی در مناطق مختلف این استان برای 22 طرح با بیش از یک میلیارد دلار در دولت یازدهم صادر شده است.
داود غفارپور با اشاره به اینکه در دولت گذشته حجم سرمایه گذاری خارجی در آذربایجان غربی تنها سه میلیون دلار بوده است، افزود: روند رو به رشد سرمایه گذاری خارجی در این استان در دوران پساتحریم با شتاب بیشتری دنبال می شود.
وی با اشاره به صدور مجوز برای هفت طرح با سرمایه گذاری خارجی در سال جاری اضافه کرد: این مجوزها برای تولید انواع شیلنگ های دوجداره، سیلیس نسوز، بست و اتصالات غیرفلزی، کربنات کلسیم در صنایع سنگ، تولید یو پی وی سی و تولید انواع مکمل های غذایی صادر شده است.
به گفته وی این طرح ها از سوی سرمایه گذارانی از قاره های اروپا، آسیا و آمریکا شامل کشورهای ترکیه، جمهوری آذربایجان، آلمان، چین، کانادا و عراق راه اندازی می شود.
وی آذربایجان غربی را یکی از استان های پیشرو در جذب سرمایه گذاری خارجی عنوان کرد و ادامه داد: بخش های صنعت، کشاورزی، مزیت های مرزی و جاذبه های گردشگری از جمله ظرفیت های جذب سرمایه گذاری خارجی در این استان به شمار می رود.
نماینده مسیحیان آشوری و کلدانی و عضو فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی گفت: ایران پس از برنامه جامع اقدام مشترک /برجام/ از سوی بسیاری از سازمان ها، مراکز و نشریات معتبر گردشگری دنیا به عنوان یکی از مهمترین مقاصد گردشگری جهان شناخته شد.
یوناتن بت کلیا با تاکید بر اینکه سی ان ان، گاردین، نشنال جئوگرافیک، دیلی میل و نیویورک تایمز تنها بخشی از رسانه های معرفی کننده ایران در این دوران بود، افزود: با وجود مصوبه کنگره آمریکا و ممانعت از ورود گردشگران، افزایش تقاضا برای سفر به ایران از سوی برخی کشورها در پسابرجام سه تا چهار برابر شده است.
وی با بیان اینکه برجام در چهار بعد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بر گردشگری ایران تاثیر گذاشته است، گفت: بعد از برجام و تغییر نگاه دنیا به ایران انتظار دوست داران سفر به این سرزمین پس از چند سال وقفه و انزوا پایان یافت و کشور با روند رو به رشد متقاضیان سفر به کشور مواجه شد.
وی با اشاره به اینکه با لغو تحریم ها شرکت های معتبر هتل سازی در دنیا به بازار ایران وارد شدند، اضافه کرد: گروهی از هتل های زنجیره ای فرانسوی آکور، 2 هتل 'نووتل' و 'ایبیس' را از مهر سال گذشته در محوطه فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) تهران دایر کردند.
وی با بیان اینکه هتل 'روتانا ' نیز که مقر آن در امارات است، چهار هتل در حال احداث در ایران دارد، ادامه داد: 2 مورد از آنها در تهران و 2 مورد دیگر هم در مشهد است.
وی با بیان اینکه پس از گروه هتل های آکور و روتانا، جمیره و ملیا هم به ایران آمدند، افزود: گروه هتل های اسپانیایی ملیا از جمله هتل های زنجیره ای است که با نام ' گراند ملیا فو' در سلمان شهر واقع در سواحل دریای خزر در دست احداث است.
نماینده آشوریان ایران در خانه ملت بیان کرد: در این مدت برای رونق صنعت گردشگری و تسهیل در ورود گردشگران به کشور شرکت هواپیمایی ایر فرانس نیز از اواخر فروردین سال گذشته پروازهای خود از پاریس به تهران را برای نخستین بار پس از سال 2008 میلادی از سر گرفت و شرکت هواپیمایی ' بریتیش ایرویز' نیز قرار است از ماه های آینده همین رویه را دنبال کند.
به گفته وی پس از لغو تحریم ها 10 وزیر و مقام عالی رتبه گردشگری از کشورهای مختلفی همانند فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و صربستان بازار گردشگری ایران را بررسی و برای حضور در بازار ایران اعلام آمادگی کردند.
عضو فراکسیون گردشگری مجلس ادامه داد: در بعد اقتصادی نیز بر اساس گزارش اتاق ایران و به گفته روزنامه فایننشال تایمز/چاپ لندن/ هرچند تحریم ها به طور مستقیم صنعت گردشگری را هدف قرار نداده اما مانع از انتقال پول به داخل و خارج ایران شده بود و پس از برجام این مانع برطرف شد.
وی افزود: اگر ابعاد اقتصادی را به عنوان بُعد کمی گردشگری ارزیابی کنیم، ابعاد اجتماعی را می توان به عنوان بعد کیفی آن مورد تحلیل قرار داد اما با رشد ورود گردشگران به کشور باید منتظر نقش پررنگ گردشگران و جامعه میزبان در تعاملات فرهنگی باشیم.
این نماینده مجلس اضافه کرد: ایران در دوران پساتحریم تجربه متفاوتی از گردشگری و گردشگرپذیری را تجربه می کند و برخی معتقدند که برنامه جامع اقدام مشترک نقطه عطفی در تاریخ 200 ساله اخیر ایران است و اثرات فرهنگی و اجتماعی برجام در مقایسه با اثرات اقتصادی و سیاسی آن عمیق تر را می دانند.
بت کلیا با بیان اینکه یکی از چالش های پیش روی گردشگران در ایران محدودیت های بانکی در حوزه گردشگری خارجی بود، گفت: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در دولت یازدهم به ساماندهی و اجرای طرحی پرداخته است که بر اساس آن برای گردشگران خارجی کارت اعتباری متصل به شبکه شتاب صادر کند.
وی ادامه داد: تسهیل در اعطای روادید همانند روادید فرودگاهی همچنین صدور روادید خانوادگی، تخفیف برای تورهای گروهی و محاسبه نصف قیمت برای تورهای سلامت، اتوماسیون شدن صدور روادید و امکان پیگیری و ردیابی از طریق این سامانه نیز از دیگر تسهیلات در نظر گرفته شده برای ورود گردشگران به ایران پس از برجام است.
عضو فراکسیون گردشگری مجلس اضافه کرد: کارشناسان معتقدند که برجام فصل جدیدی را در صنعت گردشگری ایران گشوده است؛ فصلی که می تواند به سکوی پرتابی برای توسعه واقعی گردشگری در همه ابعاد تبدیل شود.
وی ادامه داد: رفع تحریم ها دستاوردهای بسیاری در بخش گردشگری داشته که افزایش گردشگران خارجی، ورود سرمایه گذاران خارجی به کشور برای مشارکت در طرح های گردشگری، توسعه اشتغال پایدار و کاهش وابستگی به نفت از جمله آنهاست.
نماینده مسیحیان آشوری و کلدانی در مجلس و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: برجام توانست تحریم های مربوط به نفت، گاز و پتروشیمی را لغو کرده و زمینه بازگشت مقتدرانه ایران به بازار جهانی نفت را فراهم کند.
یوناتن بت کلیا با بیان اینکه یکی از دلایل اصلی افزایش صادرات و تولید نفت ایران اجرایی شدن برجام است، افزود: برنامه جامع اقدام مشترک، صنعت نفت ایران را متحول کرد و موجب شد تا ساختار تحریم های ایران شکسته شود که نخستین اثر آن نیز در صنعت نفت نمایان شد.
وی افزایش تولید و صادرات نفت و توسعه هرچه بیشتر فازهای مختلف پارس جنوبی را از دیگر نتایج مثبت برجام برشمرد و گفت: تولید گاز و گازرسانی به نقاط مختلف کشور، بهره برداری از فازهای پارس جنوبی، استفاده هرچه بیشتر نیروگاه ها از سوخت گاز، افزایش تولید بنزین با کیفیت یورو 4 و پیروزی دیپلماسی نفتی ایران در اجلاس کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) را می توان از موفقیت های اخیر وزرات نفت عنوان کرد.
عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه برجام به عنوان یک سند کلیدی موجب تغییر در آرایش بین المللی شده است، گفت: قبل از توافق هسته ای همه قدرت ها و کشورهای دوست جمهوری اسلامی ایران یا با تمایل خود یا از سر اکراه در کمپ مخالف جمهوری اسلامی قرار گرفته بودند اما اکنون این وضع تغییر کرده و به گمان من این تغییریی استراتژیک به نفع ایران است.
بت کلیا افزود: امروز شعارهای تند و تیز ترامپ و گروه های جنگ طلب در آمریکا و اجماع علیه ایران بی نتیجه است و ایران با دقت و توان لازم برنامه هسته ای خود از جمله غنی سازی را ادامه می دهد که این وضعیت به معنای دست بالا داشتن ایران در معادلات منطقه ای است.
این نماینده مجلس ادامه داد: تغییرات ژئوپلتیک در منطقه نقش ایران را افزایش داده و می توان گفت که ایران بازی بسیار پیچیده و هوشمندانه ای را در مذاکرات هسته ای انجام داد و ثمره این مذاکره امروز به وضوح آشکار است.
نماینده آشوریان در خانه ملت بیان کرد: در بعد اقتصاد کلان نیز پس از برجام شرایط مساعدتری نسبت به سال های قبل فراهم شد که نمونه اصلی و مشخص آن رشد اقتصادی 7.4 درصد ی در 6 ماهه اول امسال بود؛ البته 3.5 درصد از این رشد حاصل فروش نفت بود که به دولت کمک می کند تا دچار کسری بودجه کمتری شود.
بت کلیا افزود: در بخش های مربوط به حمل و نقل نیز تسهیلاتی فراهم شده است که تا قبل از آن وجود نداشت و در بخش ناوگان هوایی هم ورود اولین هواپیمای ایرباس نخستین تغییر در این بخش است.
عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: به طور کلی نتیجه برجام برای اقتصاد ایران مثبت است اما می توانست نتیجه بخش تر باشد زیرا با برجام به یک پیروزی سیاسی دست پیدا کردیم که می شد آن را به یک پیروزی اقتصادی هم تبدیل کرد.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم مهاباد نیز با اشاره به اینکه برجام دروازه بازارهای جهانی را به روی محصولات کشاورزی ایران گشوده است، گفت: قبل از برجام امکان صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای دیگر با مانع تراشی برخی از کشورهای دیگر همراه بود.
جلال محمود زاده افزود: علاوه بر این به دلیل تحریم های بانکی، تاجران ایرانی در آن دوران نمی توانستند پول محصولات صادراتی خود را به کشور انتقال دهند و همین عامل موجب بی انگیزه شدن آنان در امر صادرات محصولات کشاورزی شده بود.
وی با بیان اینکه قبل از برجام محصولات بی کیفیت وارد کشور می شد، گفت: دسترسی نداشتن به بازارهای مختلف و امکان خرید از چند کشور محدود به علت تحریم ها موجب شده بود تا محصولات بی کیفیت کشاورزی وارد کشور شود.
وی با اشاره به اینکه برجام قدرت انتخاب به ایران داد و موجب شد تا سالم ترین محصولات کشاورزی وارد کشور شود، ادامه داد: پس از برجام محصولات وارد شده به کشور به صورت قانونمند کنترل شد و حتی در آزمایشگاه های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار گرفت.
به گفته وی فرسودگی بیش از 40 درصد ماشین آلات، مستهلک شدن آنها و جوابگو نبودن دستگاه های مکانیزاسیون کشاورزی از جمله مشکلات صنعت کشاورزی بود و ما مجبور بودیم به داشته های اندک خود بسنده کنیم چون قبل از برجام واردات ماشین آلات کشاورزی با مشکل مواجه بود.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس بیان کرد: در دوران پسابرجام استفاده از تکنولوژی روز دنیا در بخش کشاورزی تسهیل شد و به راحتی محصولات مازاد این بخش را روانه بازارهای جهانی کردیم و به واردات محصولات مورد نیاز کشور پرداختیم.
محمود زاده با اشاره به اینکه تنها 20 درصد از روغن مورد نیاز کشور در داخل تولید می شود، افزود: 80 درصد از روغن مورد نیاز کشور وارداتی است و این میزان واردات در دوران پسابرجام به راحتی انجام می شود.
نماینده مردم مهاباد دوران پسابرجام را فرصتی مناسب برای سرمایه گذاری خارجی و داخلی عنوان کرد و گفت: در این دوره سرمایه گذاران ایرانی خارج از کشور و سرمایه گذاران کشورهای خارجی برای سرمایه گذاری در بخش کشاورزی ایران رغبت نشان داده اند.
محمود زاده با بیان اینکه صادرات محصولات تولیدی در کشوری که در دایره بسته قرار گرفته، غیرممکن است، اظهار کرد: برای حضور در بازارهای جهانی و صادرات محصولات تولیدی باید ارتباط مناسبی با کشورهای جهان داشته باشیم.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس دورنمای برجام را امیدوارکننده دانست و افزود: در دورنمای برجام رهایی از وابستگی به نفت و تکیه بر صادرات غیرنفتی قابل پیش بینی است.
وی ادامه داد: در چند سال آینده وقتی ذخایر نفتی به پایان برسد یا کمتر شود، اقتصاد وابسته به نفت نمی تواند دوام بیاورد و برجام افق روشنی را برای اقتصاد کشور بدون تکیه بر نفت پیش رو گذاشته است.
به گفته وی کشور از نظر اقلیمی نیز استعداد خوبی برای تولید محصولات کشاورزی دارد و برقراری ارتباط مناسب با کشورها لازمه مراودات اقتصادی بهتر و عرضه محصولات کشاورزی در بازارهای جهانی است.
نماینده مردم ارومیه به دستاوردهای قابل توجه دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: برجام جذب سرمایه گذاری های خارجی و تراز مثبت صادارت و واردات غیرنفتی کشور را در نیمه نخست سال جاری به دنبال داشته است.
سیدهادی بهادری به صدور مجوز سرمایه گذاری خارجی به میزان یک میلیارد دلار در آذربایجان غربی طی دولت یازدهم اشاره کرد و افزود: سرمایه گذاری خارجی در دوران پسابرجام رونق تازه ای گرفته و افق روشنی را پیش روی اقتصاد کشور قرار داده است.
وی گسترش روابط دیپلماتیک و تسهیل روابط با کشورهای مختلف دنیا را از دیگر نتایج مثبت برجام خواند و ادامه داد: تثبیت نرخ ارز و کنترل تورم نیز از آثار ارزشمند توافق برجام به شمار می رود.
به گزارش ایرنا برجام یا برنامه جامع اقدام مشترک در 23 تیر 1394 شمسی و پس از 20 ماه مذاکرات فشرده و سخت که از آن به عنوان مذاکرات قرن نام برده می شود، میان ایران و کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان امضا شد.
این توافق در 29 تیرماه 1394 شمسی با تصویب قطعنامه 2231 در شورای امنیت سازمان ملل ماهیت حقوقی پیدا کرد و بدین ترتیب 6 قطعنامه قبلی شورا علیه ایران را لغو و اتحادیه اروپا نیز همان روز برجام را تایید کرد.
برجام در 19 مهرماه 1394 شمسی در قالب قانون اقدام متناسب و متقابل ایران در اجرای برجام به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و تایید این توافق در 22 مهرماه برای اجرا به دولت ابلاغ شد.
این توافق از 26 دی ماه 94 با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر اجرای تعهد ایران در حوزه هسته ای با برچیده شدن همه تحریم های ایران مرتبط با موضوع هسته ای به مرحله اجرا رسید.
8135/ 3072
** گزارش از: شهین غریب بیدادرس ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.