جهاد الخازن می‌نویسد: فکر نمی‌کنم دونالد ترامپ با وجود فتنه‌انگیزی علنی و غیرعلنی اسرائیل به دنبال رویارویی نظامی با ایران باشد. این فتنه‌انگیزی شامل روسیه نیز می‌شود.

به گزارش جماران، می خواهم قبل از آغاز حرفم بگویم که من به شدت طرفدار برنامه هسته ای ایران هستم و حتی می گویم که باید برنامه هسته ای اش نظامی شود، و از مصر و عربستان سعودی و امارات متحده عربی می خواهم همان راه ایران را بروند. من همچنین از سیاست ها و فعالیت های ایران و حزب الله و حماس علیه اسرائیل حمایت می کنم.

البته به رفتارهای ایران در بحرین و یمن و سوریه انتقادهایی دارم، چرا که معتقدم ایران نیازی به این رفتارها ندارد بلکه باید روابطش با کشورهای عربی بسیار خوب باشد و کشورهای عربی باید به همراه ایران در برابر طمع های خارجی بایستند.

همه می دانیم که دونالد ترامپ مخالفت خود را با توافق هسته ای میان شش کشور جهان با ایران بیان کرده است. و او حتی اقداماتی را برای لغو آن آغاز کرده اما متحدان اروپایی اش مخالف این رفتارهای او هستند و این رفتارهایش را بر نمی تابند. واکنش ترامپ در برابر این مخالفت ها چه بوده است؟ وزارت امور خارجه امریکا اعلام کرد که توافقی برای فروش سلاح های مدرن به بحرین که شامل جنگنده هایی از نوع اف – 16 است، حاصل شده و ایالات متحده به امارات و عربستان سلاح های مورد نیازشان را در واکنش به مواضع ایران خواهد داد. ترامپ همچنین اعلام کرد که ایران با آزمایش موشک های بالستیک خود توافق هسته ای را نقض کرده و به ایران در این زمینه هشدار داده است اما نمی دانم اگر ایران موشک های دیگری را آزمایش کند چه واکنشی از خود نشان خواهد داد.

فکر نمی کنم دونالد ترامپ با وجود فتنه انگیزی علنی و غیرعلنی اسرائیل به دنبال رویارویی نظامی با ایران باشد. این فتنه انگیزی شامل روسیه نیز می شود. روسیه دو سال پیش با اسرائیل توافق کرد که عملیات نظامی اش در سوریه را با اسرائیل هماهنگ کند تا از هر گونه آتش افروزی میان این دو جلوگیری شود. جنایتکار جنگی، بنیامین نتانیاهو به مسکو سفر کرد و با ولادیمر پوتین، رئیس جمهوری روسیه دیدار کرد تا علیه ایران و حکومت سوریه فتنه به پا کند.

اسرائیل حملات هوایی بسیاری در داخل سوریه انجام داده و ادعا کرده که سلاح هایی که ایران می خواسته برای نیروهای حزب الله در سوریه ارسال کند را هدف قرار داده است. همچنین سلاح هایی که از طریق دریا بار می شده را هدف قرار داده است. شاید بتوانم بگویم روابط روسیه و اسرائیل بسیار عمیق تر از آن چیزی است که ترامپ و دولت او تصور می کنند.

رئیس جمهوری امریکا دستانش را برای تعامل با اسرائیل در دست آنها گذاشته است برای این که کنگره از این تعامل حمایت می کند و با هر رئیس جمهوری که چنین کاری نکند، مخالفت خواهد کرد. رئیس جمهوری امریکا نمی خواهد رویارویی نظامی با روسیه، چه به طور مستقیم چه در کشوری سوم، داشته باشد برای این که می داند روس ها سلاح های دیگری در اختیار دارند و می توانند افتضاحاتش را فاش کنند.

در نتیجه صحنه بسیار پیچیده است، نوعی از همکاری ها میان کشورها و دولت ها علیه گروه های تروریستی نظیر داعش وجود دارد، روابط نزدیکی میان اسرائیل با روسیه وجود دارد که مغایر با روابط مستحکم اسرائیل با ایالات متحده است که سالانه 308 میلیارد دلار کمک تسلیحاتی به آن می کند و از حق وتویش به سود آن در شورای امنیت استفاده می کند و جلوی محکومیتش بر سر قتل پیر و جوان و زن و کودک فلسطینی را می گیرد. از سوی دیگر ایران در آستانه انتخابات است و با وجود این که گمان می کنم حسن روحانی برای بار دوم انتخاب می شود اما مراودات سیاسی داخلی و خارجی ایران نیز همچنان پیچیده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 638714
  • منبع: دیپلماسی ایرانی
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.