«فوق نجومی»، تنها واژه‌ای است که وزیر نفت می‌تواند برای وعده‌های برخی کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری به‌کار ببندد. زنگنه که خود از بنیانگذاران پتروشیمی نوین در ایران است، ارقام اعلام شده از قدرت اشتغالزایی این صنعت در کشور را آنقدر عجیب و غریب می‌داند که از مدعیان می‌پرسد «عددهای‌تان را چطور حساب می‌کنید؟». حضور وزیران کابینه در جمع خبرنگاران آن هم برای نخستین بار پس از پخش مناظره، با محوریت وعده‌های دو نفر از کاندیداهای رقیب حسن روحانی انجام شد. وعده‌هایی از اشتغالزایی و چند برابر کردن یارانه‌ پرداختی که طی چند روز گذشته بارها مورد اعتراض قرار گرفت دیروز هم با انتقاد وزیران نفت و دادگستری همراه بود. بیژن زنگنه که به عنوان نخستین عضو کابینه، به جلسه هیات دولت پایان داد و به جمع خبرنگاران آمد، آمار و ارقام دقیقی از محصولات پتروشیمی و قدرت اشتغالزایی آن اعلام کرد. او با بیان اینکه در حال حاضر 55 میلیون تن محصول ناخالص پتروشیمی در کشور تولید می‌شود، عنوان کرد: «در این مجموعه حدود 55 هزار نفر اشتغال دارند. به عبارتی به ازای هر میلیون تن، هزار و صد نفر اشتغال مستقیم وجود دارد. اگر اشتغال غیرمستقیم را هم با آن درنظر بگیریم حداکثر آن به 20 هزار تا هم نمی‌رسد. پس عدد 600 هزار عدد فوق نجومی است. یعنی 30 برابر.»

این حرف‌ها را مشاوران ناشی به دوستان می‌گویند

به گزارش جماران، وزیر نفت پس از آنکه از غیرممکن بودن اشتغال 600 هزار نفر در پتروشیمی گفت به هزینه‌ای که بر فرض اشتغال این تعداد بر کشور وارد می‌شود نیز اشاره کرد. او توضیح داد: «هر یک میلیون تن محصولات پتروشیمی حدود یک میلیارد دلار ارزش دارد. این وقتی در صنایع پایین دستی می‌آید 20 درصد ارزش افزوده در آن ایجاد می‌شود که به یک میلیارد و سیصد میلیون دلار ارتقا می‌یابد. این ششصد هزارتایی که می‌گویند را هم اگر حقوق بخور و نمیر معادل یک میلیون و پانصد هزار تومان برای‌شان در نظر بگیریم، باید در طول یک سال، سه میلیارد و ششصد میلیون دلار بابت حقوق به آنها پرداخت کرد. حال چطور می‌شود از تولیدی که یک میلیارد و سیصد میلیون دلار که کل ارزش آن است، سه میلیارد و ششصد میلیون دلار بابت حقوق پرداخت کنیم». زنگنه تاکید کرد: «یا این حرف‌ها را مشاوران ناشی به دوستان می‌گویند یا فکر می‌کنند که مردم عدد سرشان نمی‌شود. خب بگویید که عددهای‌تان را چطور حساب می‌کنید؟ از کجا آورده‌اید؟ اینکه یک نفر کاغذی به دست بگیرد و چیزی بگوید، روش تصمیم‌گیری در سطوح بالا نیست. ما وقتی می‌خواهیم تصمیمی را بگیریم صدها گزارش دریافت می‌کنیم. از جاهای مختلف بررسی می‌کنیم و به عدد می‌رسیم. من هرچه فکر می‌کنم نمی‌فهمم که اینها این عددها را از کجا می‌آورند. ما الان 6 میلیون تن محصول پتروشیمی خالص و نهایی داریم که به صنایع داخلی می‌دهیم. کل تولید پتروشیمی‌مان حدود 15 میلیارد دلار است که 40 درصد آن به داخل عرضه می‌شود که 6 میلیارد دلار است. الان با توجه به این شرایط چقدر اشتغال ایجاد شده است»؟

حساب و کتاب هم چیز خوبی است

وزیر نفت در ادامه تصریح کرد: انتخابات می‌آید و می‌رود اما عقل آدم که سر جایش است. عقل که نمی‌آید و برود. بالاخره حساب و کتاب هم چیز خوبی است، اکثریت جامعه دانشجو و باسواد هستند. در روستاهای ما هم افراد باسواد زندگی می‌کنند هر عددی را که بگوییم، می‌نشینند و حساب می‌کنند. این اعداد را شما از کجا آوردید. من به این اعداد می‌گویم عددهای فوق نجومی چون از نجومی گذشته است». زنگنه باز هم وعده‌های اعلام شده مبنی بر 600 هزار شغل به ازای یک میلیون تن محصول پتروشیمی را مورد انتقاد قرار داد و گفت: در این چهار سال از عمر دولت یازدهم، 9 میلیون تن محصول پتروشیمی اضافه کردیم. پس باید 9 را ضربدر 600 هزار کنیم که از این طریق 5 میلیون و 400 هزار اشتغال ایجاد شود. و اگر 50 میلیون تن که خود می‌گویند تولید داریم را در 600 هزار تایی که گفتند ضرب کنیم می‌شود سی میلیون نفر، که اصلا در این صورت ما با کمبود کارگر روبه‌رو می‌شویم. کل نیرویی که در بخش صنعت ایران شاغل هستند 7/3 تا 8/3 میلیون نفر است. پس چطور می‌شود فقط 30 میلیون نفر آنها در بخش پتروشیمی فعال شوند؟ این پتروشیمی‌ها هست بروند صحبت کنند. من این حرف‌ها را نمی‌زنم. بروید از مدیران پتروشیمی بپرسید. آقای نعمت‌زاده یکی از شخصیت‌های باتجربه است. بنده یکی از بنیانگذاران پتروشیمی نوین ایران هستم. حرف‌هایی که می‌زنم شعار نیست. وقتی که ما عسلویه را شروع کردیم تولید پتروشیمی در کل در ایران یک میلیون تن نبود. حالا که به اینجا رسیده‌ایم محصول کار چه کسی بوده است. کسانی که خلاقیت داشتند زحمت کشیدند و کار کردند، هستند، بروید بپرسید که در واحدهای‌شان چند نفر کار می‌کنند؟

صنعت نفت جای اشتغال نیست، جای تولید است

وی در ادامه تاکید کرد: صنعت نفت جای اشتغال نیست، بلکه جای تولید است. صنایع پتروشیمی جزو صنایع اشتغالزا نیستند، بلکه جزو صنایع سرمایه‌بر هستند. کسانی که این صحبت‌ها را می‌کنند کار خوبی نمی‌کنند بیایند همین را به مردم جواب بدهند. خبرنگاران وظیفه دارند تا در این ارتباط آگاهی بخشی کنند. بروید ببینید این ارقام از کجا آمده است؟ من واقعا علاقه‌مندم بدانم چطور درآمد ناخالص ملی ظرف چهار سال 5/2 برابر می‌شود؟ من خیلی علاقه‌مند هستم. من قول می‌دهم که اگر کسی ثابت کند که در عرض 4 سال تولید ناخالص ملی را 5/2 برابر کند، به او رای بدهم و از او دفاع کرده و به همه هم توصیه کنم که به او رای بدهند.

کارهای دولت برای 4 درصد جامعه بود؟

زنگنه در بخش دیگر از سخنان خود به تقسیم‌بندی جامعه به 96 درصد و چهار درصد اشاره کرد و گفت: این‌همه گازرسانی در دولت یازدهم در روستاها انجام شد این کارها را برای 4 درصد جامعه انجام داده‌ایم؟ یعنی در تمام این روستاها فقط 4 درصد زندگی می‌کنند؟ آیا طرح سلامت تنها برای 4 درصد از مردم انجام شده؟ آیا برق‌رسانی به روستاها و آبیاری سراسری کشور فقط برای 4 درصد بوده است؟ آیا شبکه‌های آبیاری برای کشور برای 4 درصد بوده است؟ آیا دولت فقط از 4 درصد مردم گندم خریده است؟ اینها همه کارهای بزرگی بوده که دولت کرده اما یک خصوصیتی داشته و آن صداقت و شفافیت بوده است. دولت ریاکار نبود. بدترین کار دنیا دروغ و ریاکاری است. وی توجه به حقوق مردم و کرامت آنها و احترام به عقل و فهم مردم، را جز مهم‌ترین برنامه دولت دانست.

مرتب می‌خواهند بگویند که این دولت هیچ کاری برای مردم نکرده

زنگنه در ادامه به انتقاداتی هم که نسبت به پالایشگاه ستاره خلیج فارس وارد می‌شود واکنش نشان داد و گفت: بفرمایند بنزین تولید کنند. مگر نمی‌گویند کار قبلی‌ها است، بیایند و تولید کنند. بالاخره من نمی‌فهمم این تمام شده و یک افتخار است یا اینکه تمام نشده است. یک عده می‌آیند و می‌روند فیلم آن را می‌گیرند و افتخارش را می‌برند ولی وقتی پای دولت به میان می‌آید می‌گویند اصلا چیزی آماده افتتاح نبوده است. اینها مرتب می‌خواهند بگویند که این دولت هیچ کاری برای مردم نکرده و هر چیز شیرین را در ذائقه مردم تلخ کنند. چرا به این کارها نگاه ملی نمی‌کنید و فردی و دستگاهی به آن نظر دارید. به هرحال این پالایشگاه 11 سال طول کشید تا به بهره‌برداری برسد که اصلا چیز خوبی نیست. معلوم است که یک جایی گیر جدی داشته و همه‌اش را هم نمی‌شود گفت که گیر تحریم بوده است و همچنین نمی‌شود که کسی در افتخارات سهیم باشد و در اشکالات نه.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.