پیش نویس اولیه و تدوین شده «میثاق اخلاق حرفه ای رسانه ها» با حضور حسین انتظامی معاون امور مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امضا شد.

به گزارش جماران ، مراسم رونمایی و امضای پیش نویش «میثاق اخلاق حرفه ای رسانه ها» روز یکشنبه با حضور نمایندگانی از هیئت منصفه مطبوعات، مدیران عامل و مسئول خبرگزاری ها، مطبوعات و رسانه ها و جمعی از پیشکسوتان و فعالان رسانه ای اکنون در کتابخانه ملی برگزار شد.
میثاق‌ حرفه‌ای رسانه‌ها، پیمانی است که مدیران رسانه‌های امضاکننده در پی تحقق اصول حرفه‌ای در رسانه خود و به منظور ایفای صحیح رسالت مطبوعاتی و نظارتی رسانه، داوطلبانه آن را امضا کرده‌اند و همه ارکان رسانه تحت مدیریت خود را به اجرای تعهدات آن هدایت می‌کنند. امضاکنندگان مخیرند براساس مقتضیات رسانه خود، بندهایی را به این میثاق اضافه کنند. 
امضاکنندگان این میثاق به منظور ایجاد ضمانت اجرای میثاق‌نامه، 2 نفر از میان خود، یک نفر استاد ارتباطات، یک نفر پیشکسوت مطبوعاتی و یک نفر حقوقدان مسلط به حقوق مطبوعات را به عنوان'شورای داوری' به مدت یک سال انتخاب می‌کنند. آیین‌نامه این شورا، الزامات و اقدامات تنبیهی مترتب بر عدم التزام و یا عدم اجرای این میثاق، توسط امضا کنندگان تصویب می‌شود. 
هم‌چنین رسیدگی به شکایت اشخاص از رسانه‌های امضاکننده‌ میثاق‌، اعتراض رسانه‌ها به یک‌دیگر و روزنامه‌نگاران آن‌ها به رسانه متبوع خود به عهده این شورا است. آیین‌نامه و تصمیمات شورا نمی‌تواند ناقض قوانین جاری به ویژه قانون مطبوعات باشد. 
شورای داوری علاوه بر رسیدگی به مواردی که از سوی ذی‌نفعان به شورا ارجاع می‌شود، هر سال در موعد معینی گزارش رعایت مفاد این منشور از سوی همه امضا کنندگان را تهیه و منتشر می‌کند.
براین اساس اگر چه رسانه‌ها، وظیفه دیده‌بانی دارند اما به این معنا نیست که خود را مبرا از نظارت شهروندان و نظام خودکنترلی ببینند. از این‌رو امضاکنندگان این میثاق‌نامه، علاوه بر الزامات قانونی و در راستای آزادی مسئولانه، خود را متعهد به اصول زیر می‌دانند.

** اصول اجتماعی و ملی:
1- به قانون اساسی به عنوان منشور ملی، التزام عملی داریم.
2- بر اساس تکلیف امر به معروف و نهی از منکر، از ارزش‌های دینی، انقلابی ، اخلاق اسلامی و هنجارهای عمومی حمایت می‌کنیم.‌‌
3- به اصول دینی، اعتقادات مذهبی، آداب و سنن قومی و ملی احترام می گذاریم و از هرگونه تحریک قومیت‌ها، اقلیت‌های دینی و مذهبی می‌پرهیزیم.
4- از انتشار هرگونه محتوای مبتذل و مستهجن و صحنه‌های خشن که موجب مخدوش شدن بهداشت روانی جامعه یا نادیده گرفتن کرامت انسانی است، پرهیز می‌کنیم.
5- خود را موظف به انتشار سریع و به‌موقع مشکلات جامعه می‌دانیم و در این مسیر از ملاحظاتی که منجر به خودسانسوری می‌شود پرهیز می‌کنیم.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.