• کدخبر: 618653
  • منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
  • نسخه چاپی

پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت دیدگاه‌های رئیس‌جمهور آمریکا در قبال مسکو و پکن کاملا تغییر کرده و موجب گیج شدن مردم جهان شده است.

به گزارش جماران ؛ خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی تحت عنوان «چرخش در دیدگاه‌های ترامپ: تندتر با روسیه و ملایم تر با چین» نوشت: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، که زمانی تصور می رفت سیاست‌های ملایمی در قبال روسیه اتخاذ کند و در عوض در مقابل پکن برخوردی تند و قاطع داشته باشد، طی هفته‌های اخیر به سرعت چرخشی 180 درجه‌ای در رویکرد خود اتخاذ کرده و ظاهرا به این نتیجه رسیده است که می‌تواند با پکن خیلی بیشتر از مسکو تعامل و سروکار داشته باشد. 

در این گزارش آمده است: تغییر در دیدگاه های ترامپ در قبال این دو قدرت جهانی، بازگشتی به الگوی سیاسی باراک اوباما، رئیس جمهور قبلی آمریکا، محسوب می‌شود. اگرچه منتقدان روسیه از تغییر مواضع جدید ترامپ و تندتر شدن لحن وی در قبال مسکو استقبال می‌کنند، متحدان آمریکا در آسیا که نگران این هستند که آمریکا از ژست‌های تهاجمی‌تر چین در قبال همسایگانش چشم‌پوشی کند،  چندان به اقبال واشنگتن به سمت پکن روی خوش نشان نداده اند. 

شاید ترامپ -مرد تاجرپیشه‌ای که سکان رهبری آمریکا را به دست گرفته است- هم اکنون به این نتیجه رسیده که رویکرد انتقالی چین در روابط خارجی، بهتر با  اهداف مورد نظر وی مطابقت پیدا می کند. رهبران چین به دنبال برقراری رابطه‌ای با آمریکا، مبتنی بر احترام متقابل و رعایت حوزه نفوذ یکدیگر و دخالت نکردن در امور داخلی کشور دیگر هستند.

این خبرگزاری آمریکایی در ادامه این مطلب نوشت: چین رویکرد مبتنی بر موازنه قدرت، موضع سنتی روسیه نیز بوده است. مسکو هنوز هم می‌خواهد واشنگتن از حیاط خلوت روسیه دور بماند، ولی طرح ادعاهایی مبنی بر تلاش روسیه برای اعمال نفوذ ذر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و نیز انتخابات آتی در قلب اروپای غربی، جدی گرفتن رویکرد روسیه را در این خصوص برای مقامات آمریکایی به مراتب دشوارتر کرده است. افزون بر آن حمایت‌های روسیه از بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، و تعهدات جدید ترامپ در قبال مقابله نظامی با هر گونه حمله شیمیایی، مسائلی است که دشوار بتوان با آن کنار آمد. 

در ادامه این گزارش آمده است: همچنین با توجه گرایش مشترک ترامپ و  ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، به سمت سیاست‌های ملی‌گرایانه، هر گونه لفاظی تند دوجانبه ممکن است آن دو را در مسیر رویارویی و برخورد قرار دهد. 

به رغم اشتیاق شدید دونالد ترامپ به خصیصه غیر قابل پیش‌بینی بودن و تمایل به تطبیق خود با شرایط در حال تغییر، ‌این چرخش ناگهانی 180 درجه‌ای برای مردم سراسر جهان گیج‌کننده بوده است. 

ترامپ در زمان نامزدی و رقابت تبلیغاتی برای انتخابات ریاست جمهوری، همواره پوتین را به عنوان رهبری قدرتمند و بسیار باهوش مورد تقدیر قرار می داد. وی در مخالفت با منتقدان روسیه در داخل آمریکا، آنها را افرادی احمق توصیف و پیش‌بینی می‌کرد در دوران ریاست جمهوری وی، دو دشمن دوران جنگ سرد برای حل برخی از مسائل بزرگ جهانی و بین المللی با هم همکاری خواهند کرد. 

آسوشیتدپرس در ادامه نوشت: ژست‌های دوستانه و صمیمی ترامپ در قبال مسکو به اندازه ای بود که حتی این برداشت را به وجود آورد که تیم انتخاباتی وی و روسیه با همدستی یکدیگر به انتخاب ترامپ کمک کرده اند -احتمالی که پلیس فدرال آمریکا هم اکنون سرگرم تحقیق در خصوص این مسئله است. ترامپ در ماه اکتبر در برنامه‌ای رادیویی از اشتیاق خود برای همکاری با روسیه در مبارزه با داعش خبر داده بود. 

ولی در هفته گذشته در حالی که روسیه و آمریکا بر سر سوریه رو در رو قرار گرفته بودند، پیام ترامپ جملاتی غیر از این بود. ترامپ گفت ما به هیچ وجه با روسیه همراه نیستیم و احتمالا روابط دوجانبه در پایین ترین سطح قرار گرفته است. 

در حالیکه ترامپ از روسیه فاصله می گیرد، دست خود را به سوی چین دراز می‌کند. وی اخیرا در فلوریدا میزبان شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، بود و روز پنجشنبه از وی به عنوان یک مرد بسیار خاص و فوق‌العاده ستایش کرد. 

این در حالی بود که ترامپ سالها از چین به عنوان کشوری یاد می کرد که «غذای آمریکا را می خورد» و دوران تبلیغات انتخاباتی وی مملو از وعده هایی بود که در آن تاکید داشت چین را به عنوان یک  کشور دستکاری کننده در ارز خارجی لقب خواهد داد. وی حتی تهدید کرده بود جنگی تجاری را با چین آغاز می کند و چنین استدلال می کرد که مازاد تجاری چین علت اصلی همه مشکلات و ناملایمات اقتصادی آمریکا به شمار می رود. 

در هر حال تمرکز فزاینده ترامپ بر تهدید کره شمالی،  که با نشانه‌هایی از آمادگی پیونگ‌یانگ برای انجام یک آزمایش هسته‌ای دیگر تشدید شده بود،‌ طرز تفکر ترامپ را تغییر داد. هم اکنون وی به دنبال جلب کمک چین، اصلی‌ترین شریک تجاری کره شمالی است و از شدت حملات لفظی خود بر ضد پکن  کاسته است. وی گفت فکر می کنم چین واقعا با سخت‌کوشی روی کره شمالی کار می‌کند. 

همزمان با ارزیابی‌های جدید، ‌ترامپ گفته است که چین را به دستکاری در ارز متهم نمی کند. این دومین امتیاز عمده ترامپ به چین، پس از عقب‌نشینی از تهدید رها کردن سیاست چین واحد از سوی آمریکاست. 

حال ترامپ به عنوان یک معامله‌گر به ازای این امتیازات، چه چیزی دریافت کرده است؟

ترامپ و مشاورانش در کاخ سفید می‌گویند اقدام پکن در محدود کردن واردات زغال سنگ از کره شمالی، به مثابه نشانه ای از گوش دادن پکن به درخواست های پکن به شمار می رود. ولی این اقدام پکن در محدود ساختن واردات از کره شمالی، تنها در راستای عمل به تحریم‌های مصوب سازمان ملل در سال گذشته صورت گرفته است - یعنی قبل از تصدی ترامپ بر سمت ریاست جمهوری آمریکا. 

اگرچه ژاپن و کره جنوبی به عنوان دو متحد آمریکا، از رویکرد ترامپ در توجه به تهدید کره شمالی خشنود شده‌اند،‌ ملایمتر شدن لحن وی در قبال پکن مایه نگرانی آنهاست.

 آسوشیتدپرس نوشت: به رغم استدلال‌های ترامپ که می‌گوید چین کره شمالی را جدی گرفته است،  چین همچنان سرسختانه با اقدام آمریکا در استقرار سامانه دفاع موشکی پیشرفته در کره جنوبی مخالفت می ورزد. ترامپ مانند اوباما تاکید دارد هدف اصلی از استقرار این سامانه، محافظت در برابر «تهدیدات» کره شمالی است. ولی پکن در این باره مطمئن نیست و مایل نیست تا چنین تاسیسات راداری پیچیده ای که قادر است تا اعماق خاک چین را زیر نظر داشته باشد، در کره جنوبی مستقر شود. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 618653
  • منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.