به دنبال حمله موشکی ترامپ به پایگاه هوایی سوریه، انتظار می رود روسیه به اقدامات تلافی جویانه سختگیرانه ای علیه آمریکا متوسل شود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، مجله آمریکایی نشنال اینترست در گزارشی نوشت: روسیه از حملات موشکی آمریکا علیه سوریه خشمگین است.

واکنش کرملین تاکنون صدور بیانیه های شدید اللحن و همچنین تعلیق تفاهم نامه امنیت پروازها در سوریه بود که در اکتبر 2015 امضا شد. روسیه همچنین وعده داده است قابلیت های پدافند هوایی سوریه را تقویت کند. اما مسکو به احتمال زیاد در طول چند هفته آینده اقدامات تلافی جویانه بیشتری را علیه آمریکا در برنامه خواهد داشت.

در بیانیه روز گذشته کرملین آمده است: «رئیس جمهور روسیه، حملات هوایی آمریکا علیه سوریه را یک عمل تجاوزکارانه علیه یک کشور مستقل و نقض قوانین بین المللی با بهانه های دور از ذهن می بیند.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «این اقدام از سوی واشنگتن [حمله هوایی آمریکا به یک پایگاه هوایی در سوریه] ضربه ای جدی به روابط آمریکا - روسیه، که در حال حاضر بسیار ضعیف است، خواهد زد.»

روس ها قطعا به حمله آمریکا به سوریه پاسخ خواهند داد؛ اما نه به طور مستقیم. کرملین خشم خود را بر سر تروریست هایی فرو خواهد ریخت که آمریکا از آنها حمایت می کند. «واسیلی کاشین» کارشناس حوزه دفاعی و سیاست خارجی روسیه و استاد مدرسه عالی اقتصاد مسکو گفت: «من واکنش احتمالی روسیه را قطع ارتباط و تبادل اطلاعاتی در مورد سوریه با آمریکا پیش بینی می کنم. هدف قرار دادن گروه های تروریستی مورد حمایت آمریکا، و اعزام نیروهای بیشتر به سوریه نیز می تواند دیگر واکنش ها باشد.»

روسیه به منظور تضعیف بیشتر گروه های تروریستی حامی غرب به «بشار اسد» اطمینان خواهد داد که در قدرت باقی خواهد ماند. کاشین گفت: «این کار به احتمال زیاد نفوذ آمریکا را در سوریه از بین خواهد برد و احتمالا به پرسنل اطلاعاتی آسیب خواهد زد. در واقع پاسخ روسیه به حمله نظامی آمریکا به سوریه همچون پاسخ آن به ترکیه پس از سرنگونی جنگنده سوخوی این کشور خواهد بود. روسیه به ترکیه هیچ حمله ای نکرد، اما گروه های طرفدار ترکیه، عملیات ویژه ترکیه و ابزارهای اطلاعاتی این کشور به طور خاص هدف قرار گرفتند و زیان های هنگفتی دیدند.»

این مشکل حتی پیچیده تر خواهد شد اگر که آمریکا تصمیم به براندازی نظام اسد بگیرد. در واقع «نیکی هالی» نماینده آمریکا در سازمان ملل به سوریه هشدار داده است که آمریکا ممکن است مایل به گسترش عملیات نظامی خود علیه دمشق باشد. هالی در جلسه شورای امنیت سازمان ملل گفت: «آمریکا شب گذشته یک گام بسیار دقیق برداشت ما آماده انجام کارهای بیشتری هستیم. اما ما امیدواریم که نیازی به این کار نباشد.»

گفته می شود که کاخ سفید در مورد این حملات ادامه خواهد یافت یا تنها حمله خواهد بود، پیام های متناقضی ارسال کرده است. «شون اسپایسر» سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید به نظر می رسید تمایل داشت که بگوید آمریکا به دنبال جنگ گسترده تر در سوریه نیست.

اگر آمریکا کارزاری را برای براندازی نظام سوریه انجام دهد، روس ها احتمالا با قدرت بیشتری آن را پاسخ خواهند داد. علاوه بر این، در صورتی که آمریکا برای مقابله با پدافند هوایی روسی به طور مستقیم با نیروهای کرملین در سوریه درگیر شود، مسکو به احتمال زیاد واکنش نظامی نشان خواهد داد. کاشین گفت: «در این مورد ما شاهد جنگ خواهیم بود و علیه نیروهای آمریکایی در سراسر خاورمیانه حمله موشکی صورت خواهد گرفت. سپس به سمت یک جنگ تمام عیار خواهیم رفت.»

یک مقام ارشد نیروی هوایی آمریکا با ارزیابی های کاشین در مورد حمله به سامانه های دفاع موشکی روسیه مانند اس 400 و اس 300 موافق است و معتقد است این اقدام به جنگ منتهی خواهد شد. این مقام به نشنال اینترست گفت: «شما در حال صحبت کردن در مورد از بین بردن دارایی های روسیه صحبت می کنید که البته به معنای جنگ تمام عیار بین آمریکا و روسیه است.»

در همین حال کارشناسان سیاست خارجی کرملین - چه در آمریکا و چه در روسیه - گفتند که با توجه به حمله موشکی پنجشنبه شب به سوریه، هر گونه امید برای ایجاد روابط حسنه بین دولت ترامپ و مسکو سریعا در حال محو شدن است. «اولگا اولیکر» مدیر برنامه روسیه و اوراسیا در مرکز مطالعات بین المللی و استراتژیک (CSIS) گفت: «من فکر می کنم روس ها این اقدام را ضربه واقعی به امیدها برای برقراری روابط حسنه می بینند. آنها این اقدام را غیر قانونی می بینند.»

کرملین این استدلال را مطرح می کند که حمله آمریکا با 59 موشک کروز تام هاوک آسیب کمی به دنبال داشته است. در واقع مقامات وزارت دفاع آمریکا گفته اند که آنها نه تنها به روسیه قبل از آغاز این حمله هشدار داده اند بلکه اطمینان کسب کرده اند که هیچ نیروی روسی به طور تصادفی آسیب نخواهد دید. نیروهای روسی نیز به نوبه خود به احتمال زیاد به همتایان سوری خود هشدار داده اند که این پایگاه را پیش از اصابت موشک ها ترک کنند.

اولیکر گفت: «روس ها همچنین این استدلال را مطرح کرده اند که این حمله بی اثر بود و این بدان معناست که آمریکا به شکل موثری به سوری ها هم هشدار داده است. نکته قابل توجه دیگر این است که روس ها / سوری ها از سامانه های ضد هوایی خود استفاده نکردند و اجازه دادند به جای تشدید درگیری، حمله رخ دهد. در واقع، آنها اجازه دادند این کار نمادین باشد. سوال این است که اکنون قضیه به کدام سمت می رود. عقب نشینی روسیه از رفع اختلافات با آمریکا بسیار مهم آن است و خطر هر اقدام دیگری از سوری آمریکا را تشدید می کند.»

بنابراین، اگر آمریکا درگیری ها در سوریه را تشدید کند - به ویژه به سمت براندازی نظام سوریه - عواقب جدی می تواند متوجه این کشور شود. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.