فرمانده سابق نیروی دریایی سپاه گفت: آقای هاشمی همان دیدگاه امام که جنگ، جنگ تا پیروزی و رفع فتنه بود را قبول داشت و بر این اساس استراتژی خود را برای جنگ طرح ریزی کرده بود و معتقد بود ما می توانیم در جنگ به پیروزی برسیم.

به گزارش جماران، سردار حسین علایی عصر امروز طی سخنانی در همایش دیدبان اعتدال (یادواره تبیین راه و اندیشه های آیت الله هاشمی رفسنجانی) با بیان اینکه آیت الله هاشمی رفسنجانی یکی از کسانی بود که در هر حوزه ای وارد می شد، دارای استراتژی بود، گفت: ایشان با آغاز جنگ، استراتژی خود را برای مقابله با دشمن طراحی کرد که تمامیت ارضی حفظ شود، معاهده 1975 نقض نشود و بدون دادن امتیاز، جنگ را پایان ببریم.

وی افزود: یکی از کسانی که از ابتدای جنگ به فکر طرح استراتژی برای پایان جنگ بود، آیت الله هاشمی بود که در تمامی مقاطع جنگ با برنامه حضور پیدا کرده بودند.

علایی با تاکید بر اینکه آیت الله هاشمی از بهمن ماه ۱۳۶۲ مسئولیت رسمی اداره جبهه های جنگ را با حکم امام (ره) دریافت کرد، ادامه داد: آقای هاشمی همان دیدگاه امام که جنگ، جنگ تا پیروزی و رفع فتنه بود را قبول داشت و بر این اساس استراتژی خود را برای جنگ طرح ریزی کرده بود و معتقد بود ما می توانیم در جنگ به پیروزی برسیم.

فرمانده سابق نیروی دریایی سپاه پاسداران با بیان اینکه یکی از کسانی که درک درستی از جنگ داشت، آیت الله هاشمی رفسنجانی بود، گفت: تصمیماتی که ایشان می گرفت بر اساس شناخت درست بود و این موضوع در حوزه تکنیک، عملیات و تاکتیک های نظامی هم خود را نشان می داد.

وی با اشاره به نقش آیت الله هاشمی در رفع اختلافات میان ارتش و سپاه در دوران جنگ، گفت: برخی فرماندهان جنگ می گفتند سپاه چون بسیج را در اختیار دارد می تواند به خوبی بجنگد و اگر این نیرو در اختیار ارتش هم قرار بگیرد، مثل سپاه عمل خواهد کرد و در چنین شرایطی آیت الله هاشمی نقش هماهنگی بین ارتش و سپاه را بر عهده گرفتند چرا که بچه های جبهه نیز به ایشان اعتماد فراوانی داشتند و در نهایت به این نتیجه رسیدند که هماهنگی فقط با کدخدا منشی انجام نمی شود بلکه نیازمند شکل گیری یک ساختار درست برای این منظور است.

علایی افزود: در عملیات بدر سپاه فرماندهی نیروهای مسلح را بر عهده داشت و به بخشی از اهداف رسیدیم اما نتوانستیم همه اهداف را محقق کنیم که پس از آن، شهید صیاد شیرازی به آیت الله هاشمی پیشنهاد طراحی یک عملیات را داد و من هم از کسانی بودم که با شهید صیاد شیرازی در این عملیات همکاری کردم اما پس از چند هفته بررسی به این نتیجه رسیدیم که این عملیات امکان پذیر نیست و موفقیتی در بر ندارد اما از طرفی شهید صیاد به اجرای این عملیات اصرار داشت.

وی افزود: من درباره اجرای این عملیات با آقای هاشمی صحبت کردم و ایشان هم سخن من را در زمینه غیرقابل اجرایی بودن عملیات پذیرفت و در نهایت پس از مذاکره با شهید صیاد شیرازی ایشان را هم به منصرف شدن از این عملیات راضی کرد.

فرمانده سابق نیروی دریایی سپاه در پایان تأکید کرد: استراتژی آقای هاشمی برای پایان جنگ این بود که بخشی از خاک عراق را بگیریم و سپس وارد مذاکره برای پایان جنگ شویم که در نهایت به قبول قطعنامه ۵۹۸ انجامید.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.