دبیرکل حزب اسلامی کارگفت: مردم به برنامه های نامزدهای انتخاباتی رای دهند، در انتخابات برنامه ها باید باهم به رقابت بپردازند و مقایسه شوند.

 

به گزارش جماران، حسین کمالی در باره برنامه های حزب اسلامی کار درانتخابات ریاست جمهوری سال 96 و شوراهای شهر و روستا اظهارکرد: در رابطه با بحث انتخابات برای ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا از حدود یکسال پیش برنامه ها و بررسی ها شروع شده است. 
وی افزود: شورای عالی سیاست گذاری انتخاباتی اصلاح طلبان با تمدید ماموریت خود کار مطالعاتی در این زمینه را شروع کرده و حزب اسلامی کار نیزبه عنوان یک عضو از شورای عالی سیاست گذاری در همان چارچوب فعالیت های خود را شکل و استمرار می دهد.
وی ادامه داد: درجریان اصلاح طلب هم سعی داریم که وحدتمان را حفظ کنیم؛ گرچه طرف مقابل الان دارد روی این که بین ما اختلاف بیندازد کار می کند. 
عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان یادآورشد: ما در انتخابات حتما با برنامه حضور پیدا می کنیم و کسی که نامزد ما باشد باید برنامه ارایه دهد و ما بدون برنامه با مردم صحبت نخواهیم کرد. بعد از 40 سال دیگر موقعیتی نیست که مردم بیایند به شکل و قیافه و فرم آدم ها رای دهند.
وی افزود: سیستم های تخریبی و زشت باید کنارگذاشته شود؛ البته این رفتارها مختص کشورما نیست و این رویه جاهای دیگر هم وجود دارد و سیاست خشن را مشاهده می کنیم اما در یک کشور اسلامی که مبانی اش دین رحمت است این رفتارها پذیرفتنی نیست که افراد و گروه ها برای رسیدن به هدف شان دیگران را تخریب کنند. بنابراین انتخاب دوستانه و برادرانه و خوب را جست وجو می کنیم و امیدواریم که به این نتیجه برسیم.
نایب رئیس خانه احزاب درباره موفق نبودن کار حزبی و تعدد احزاب در کشور گفت: تعداد احزاب اصلی که در کشور ثبت شده بین 20 تا 30 حزب بیشتر نیست و این تعداد حزب در همه کشورها وجود دارد اما در ایران ما حزب قوی که فراگیر و گسترده باشد، نداریم.
وی افزود: تعدد زیاد احزابی که در وزارت کشور ثبت شده اند گروه های مختلفی اند که فعالیت های مختلفی را دارند، حتی بعضی از این گروه ها انجمن های صنفی هستند که ماهیت سیاسی ندارند اما قوانین کشور طوری نوشته شده است که آنها ناچار شدند در چارچوب های حزبی ثبت نام کنند. 
وی به حزب جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: حزبی بود که ریشه در انقلاب داشت و مسوولین آن رهبران فعلی نظام هستند اما آن حزب هم پا نگرفت. به این دلیل که فرهنگ کارحزبی و جمعی درکشور ما وجود ندارد. همیشه یک سوءظن از فرد نسبت به جمع در کار جمعی وجود دارد که آیا آنها برای خودشان کار می کنند و هدف خاصی را پیگیری می کنند و وجود و کار اینها برای ما چه خاصیتی دارد. بعضی وقتها هم در کارهای جمعی به شکلی عمل شده که این بدبینی ها را تایید کرده است.
کمالی افزود: دستگاه های حکومتی هیچگاه در طول تاریخ ایران به کار جمعی روی نیاوردند و توجه و سعی نکردند این را توسعه دهند؛ به همین خاطر در اقتصاد کشور تعاونی ضعیف ترین بخش است. یعنی آنجایی که قرار است که جمع با هم کار کنند و حقوق مشترک و مساوی داشته باشند ضعیف است. 
وی ادامه داد: به عنوان مثال هر رئیس جمهوری که در کشور روی کار آمده از کمک احزاب بهره مند شده است اما بعد گفته است که من حزبی نیستم و سعی کرده که ارتباط خودش را با احزاب نفی کند. در حقیقت می خواسته بگوید که من خودم را در اختیار یک گروه و حزب خاص قرار نمی دهم و من رئیس جمهور ملت و در اختیار ملت قرار می گیرم و برای ملت کار می کنم. 
نایب رئیس خانه احزاب گفت: کسانی که این حرف را می زنند مشخص است که با واژه های سیاسی آشنا نیستند چون وقتی کسی رئیس جمهور می شود حزبی باشد یا نباشد نماینده ملت است. استفاده از این گونه واژه های که من حزبی نیستم در بین مقام های سیاسی مردم را هم به این باور می رساند که حزبی بودن هم زیاد چیز خوبی نیست.
کمالی افزود: بعضی از برخوردهایی که درفضای سیاسی با گروه ها و احزاب سیاسی شده این دل نگرانی ها را ایجاد کرده است که خانواده ها بعضا به فرزندان خودشان می گویند که به سمت گروه های حزبی نروند به این علت که فلان فرد و شخصیت وارد کارهای حزبی و سیاسی شدند آنها آسیب دیدند بنابراین این گونه رفتارها باعث شده که حزب گسترش پیدا نکند.
« به خاطر نوع رفتار و برداشتی که نسبت به احزاب وجود دارد است. اگر این گونه رفتارها اصلاح شود و این فرهنگ سازی ها درست صورت بگیرند احزاب می توانند مردم را در جهت منافع ملی به حرکت درآورند».
وی ادامه داد: بعضی از اشخاصی که مسوولیت اجرایی یا حکومتی پیدا می کنند همیشه احزاب را رقیب خود فرض و فکر می کنند که آنان آمدند تا آنها را برکنار کنند و بودن خود را یک حق مسلم می دانند.
« فکر می کنند که اگر باشند و کسی بخواهد با آنها رقابت کند و آنها را کنار بگذارند کار اشتباهی صورت می گیرد و آنها نباید بیایند و هر کس هر مسوولیت گرفته آنقدر باید در این مسوولیت بماند تا بپوسد». 
دبیرکل حزب اسلامی کار گفت: این که یک تغییر و تحول و گردش نخبگان شکل بگیرد و این که طبقات جوانتر بتوانند به میدان بیایند و مسوولیت بپذیرند برای خیلی ها قابل پذیرش نیست و جا نیفتاده است. 
این فعال سیاسی اصلاح طلب یادآورشد: در سیستم اداری بعضی وقت ها کسانی حاضر نیستند که کار را به دیگران واگذار کنند و فرضشان این شده است که آنها بهترین هستند؛ در حالی که دیگرانی که جوان ترند و با علم روز به صحنه می آیند هنوز توانایی هایشان محک نخورده است . 
وی درباره حمایت اصلاح طلبان از روحانی نیز گفت: دکتر روحانی به طور مشخص کاندیدای اصولگرایان نیست و ایشان را نمی پسندند. روحانی در یک جریانی خودش را قرار داده به عنوان جریان اعتدال یعنی در یک میانه ایستاده است.
« بنابراین اصلاح طلبان امروز می توانند نسبت به ایشان یک رویکرد حمایتی و تقویتی داشته باشند و به نوعی تعامل داشته باشند که هم کار ایشان و هم کار اصلاح طلبان و هم کار مملکت پیش برود». 
کمالی با بیان اینکه درحقیقت یک دید مثبت در بین اصلاح طلبان نسبت به روحانی وجود دارد، ادامه داد: البته نسبت به دور قبل یک مقداری با ریزیش آرا و از طرفی هم با رویش آرا مواجه شده است؛ ریزش، به این دلیل که حرف هایی را زده و وعده هایی را داده که بعضی از آنها انجام نشده است. 
«البته از یک طرف هم یکسری آرای جدید جذب کرده اند یعنی کسانی که نسبت به ایشان شناخت نداشتند و برداشت مثبتی نداشتند اما امروز این شناخت و برداشت مثبت ایجاد شده است و این رایی که جدید اضافه می شود من فکر می کنم تا حدودی آن ریزش را جبران کند؛ بنابراین یک فضای انتخاباتی خوبی را ظرف یکی دو ماه آینده رقم خواهیم زد».
دبیرکل حزب اسلامی کار درباره فقدان آیت الله هاشمی رفسنجانی در فضای سیاسی کشور و تاثیر نبود ایشان در انتخابات سال 96 هم گفت: نبود ایشان در همه شوونات کشور تاثیر دارد. اولا مردم کسی را که پیرخردمند خودشان می دانستند از دست دادند. کسی که در هر وضعیتی اظهار نظر می کرد مورد توجه عموم قرار می گرفت. 
این فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: حضور و نقش آفرینی و تفکر او درموضوعات مختلف به مردم نوعی اطمینان خاطرمی داد. ما این اطمینان خاطر را در بیانات رهبری می بینیم که فرمودند حضور، هوش و درایتی که ایشان دارد باعث اطمینان خاطر برای ما می شد. 
وی ادامه داد: درحقیقت خلاء وجودی ایشان به این زودی ها پرنخواهد شد و سالها طول می کشد. بعضی افراد نه ایشان را شناختند و نه درک کردند و فقط به ایشان بی احترامی کردند. به کسی بی احترامی می کرند که آشنایی با افکار ایشان نداشتند و مسایل پیش پا افتاده ای را دست می گرفتند و شروع به بی احترامی می کردند. 
کمالی گفت: هاشمی سالیان سال در آینده هم نقش و اثر خود را در مجموعه کشور به نوعی باقی خواهند گذاشت چون کسانی که اساس توسعه کشور را در چارچوب تفکرات ایشان می بینند به راه ایشان ادامه خواهند داد.
وی درباره عملکرد دولت گفت: روحانی از لحاظ سیاست خارجی موفق بود و سعی کرد که تنش را در سطح بین المللی کاهش دهد و کار نسبتا سنگینی را در آن بخش انجام دادند گرچه طرف های مقابل ما بدخلقی و بدرفتاری کردند و خلف وعده کردند.
دبیرکل حزب اسلامی کار گفت: متاسفانه با روی کار آمدن ترامپ وضع بدتر از آنی بود که شد و آن بهبودی که به دست آمده بود تا حدودی آسیب دید.
کمالی با بیان اینکه در زمینه مسایل اجتماعی و داخلی یک بخش هایی آرامشی برقرارشده است، ادامه داد: ولی در بخش اقتصادی متاسفانه عملکرد خوبی را نداشتیم و نتوانستیم موفق باشیم و بتوانیم اقتصاد را به وضعیت مطلوب برسانیم. 
«گرچه نسبت به گذشته ای که طورکلی سیاست ها مخرب بود و آسیب جدی به اقتصاد و همه شوونات کشور وارد کرد اوضاع بهتر است اما به آن موفقیت هایی که لازمه یک دولت موفق است در بخش اقتصادی نرسیدیم».
این فعال سیاسی اصلاح طلب یادآورشد: البته وقتی از بخش اقتصاد صحبت می شود منظور یک وزارتخانه خاص نیست بلکه درسطح کلان صحبت می کنیم. منظور تمام سیاست های اقتصادی و دستگاه های اجرایی که اجرا کننده آنها هستند. 
وی درباره شورای شهر و روستا و شاخص های نامزدها گفت: آن چیزی که دوره قبل انتخاب افتاد مشخص است که روی برنامه نبوده است. ما به سمت انتخابات برنامه ای می رویم. ما اعلام کردیم کسانی که می خواهند به عنوان نامزد مطرح شوند باید اصلاح طلبی و پاکدستی شان محرز شود. آدمهایی باشند که از لحاظ اقتصادی و اجتماعی پاکدست باشند.
عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان افزود: وقتی این دو مشخصه را داشته باشند وارد مرحله دوم می شود که بحث تخصصی بودن آنها است که از لحاظ تحصیلات و مدیریت و پژوهش هایی که دارند و باید تخصص شان مربوط به شهر باشد. کسانی که حزبی هستند برای آنها یک امتیاز فرض کردیم. یک درصدی را گذاشتیم افرادی که دارای پاکدستی، اصلاح طلب و متخصص هستند و حزبی باشند نمره بیشتری را بدست می آورند.
کمالی ادامه داد: درمرحله بعد توانایی افراد بررسی می شود. آن چیزی که بیشتر مورد توجه قرار دادیم تهران را در قالب مقایسه ای بررسی کردیم یعنی با سایر کشورهای بزرگ دنیا که مشابه تهران است. چالش های تهران و شورای شهر را بررسی کردیم. موقعیت های خاص تهران را بررسی کردیم. اگر تهران بخواهد به یک شهر بین المللی و مطلوب تبدیل شود چه کارهایی باید صورت بگیرد؟ سیل و زلزله و آتش سوزی و حوادث غیرمترقبه را بررسی کردیم. مهندسی شهر و چالش ها را بررسی کردیم. 
وی اضافه کرد: ما10 چالش بزرگ و 80 چالش خرد را بررسی کردیم. که همه اینها موضوعی است برای برنامه ریزی شورای شهر آتی، یعنی شورای شهر آتی شورایی نخواهد بود که برنامه نداشته باشد.
این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: برنامه ای در شورای شهر وجود دارد که البته آن برنامه ای که با آنچه ما در مورد شهرتهران برداشت می کنیم متفاوت است یعنی اگر زلزله ای با قدرت 7 ریشتر در تهران اتفاق بیفتد چند میلیون کشته برجا می گذارد و ما می خواهیم این اتفاق نیفتد. یا شبکه لوله کشی گاز تهران مثل یک بمبی که زیر تهران گذاشته شده است عمل می کند. البته این اظهارنظر من اظهار نظر کارشناسانی است که به من گفته اند. بنابراین ما باید راهکارهایی ارائه دهیم.
دبیرکل حزب اسلامی کار افزود: توانایی و آمادگی مردم در مورد حوادث غیرمترقبه در حد صفر است. برای یک مملکت این یک فاجعه است. که البته ما می خواهیم همه این ها را دچار تغییر و تحول کنیم، همه مسوولین مملکت باید دست به دست هم دهند تا این بهبود در جامعه صورت بگیرد. 
وی درباره سهم جوانان و بانوان در شورای شهرگفت: ما برای جوانان30 درصد سهمیه درنظر گرفتیم و30 درصد بانوان باشند. چون 10 درصد از بانوانی که انتخاب می شوند باید از جوانان باشند بنابراین جمع هم بانوان و هم جوانان 50 درصد می شود و 50 درصد نیز برای سایر کسانی که نامزد می شوند در نظر گرفته شده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.