رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه با طرح سوالی از اروپایی ها گفت: اگر در مبارزه با مظاهر دینی در کشور خود صادق هستید، چرا کلاه یهودی ها(گیپا) را ممنوع نمی کنید؟

به گزارش جماران، وی شامگاه روز جمعه در جریان یک سخنرانی انتخاباتی در یکی از شهرهای مرکزی ترکیه، اروپایی ها را دو رو و غیر صادق خواند و افزود: نفاق اروپا با ممنوع کردن حجاب ثابت شد.
وی خطاب به اروپایی ها اظهار کرد: اگر راست می گوئید کیپا (کلاه یهودیان) را هم ممنوع کنید.
وی بیان کرد: دیوان عدالت اروپا حجاب را ممنوع کرد و این امر با آزادی دین و اندیشه مورد ادعای آنها مغایر است.
وی اظهار کرد: ترکیه درهای خود را به روی کسانی که با توسل به رفتارهای غیردموکراتیک و مغایر با آزادی سیاسی و مذهبی از ورود وزرای کشورمان از جمله یک وزیر زن به خاک کشورشان جلوگیری کردند، بسته است.
وی اضافه کرد: کسانی که از فرود هواپیمای حامل وزیر خارجه کشورمان ممانعت کرده اند، ما نیز فرود هواپیمای آنها را ممنوع می کنیم.
به گزارش ایرنا، این سخنان اردوغان در حالی بیان شده که طی دو هفته اخیر تنش بین ترکیه با کشورهای اروپایی به اوج خود رسیده و کشورهای اروپایی سخنرانی انتخاباتی مقامات ترک در شهرهای مختلف اروپا را ممنوع و یا لغو کرده اند.
لغو این برنامه ها در دو هفته اخیر، تنش سیاسی بین ترکیه و اروپا به خصوص با هلند و آلمان را در پی داشت.
ممانعت از سخنرانی وزیر امور خارجه ترکیه در آلمان و نیز صادر نشدن مجوز ورود هواپیمای وی به شهر روتردام هلند و جلوگیری از حضور وزیر خانواده و سیاست های اجتماعی این کشور در اجتماع ترک تبارها در شهر روتردام هلند در روزهای اخیر موجب شد که مقامات دو طرف سخنان تندی علیه همدیگر به زبان آورند.
تنش بین ترکیه و برخی کشورهای اروپایی از زمانی آغاز شد که دولت آنکارا برای حضور در اجتماع ترک تبارهای آلمان و هلند برنامه های سخنرانی انتخاباتی با حضور مقامات رسمی خود در حمایت از رای 'آری' به همه پرسی تغییرات قانون اساسی ترکیه که 16 آوریل(27 فروردین ماه 96) قرار است برگزار شود، تدارک دیده و برنامه ریزی کرد ولی دولت آلمان و هلند از اجرای این برنامه ها جلوگیری کرد.
همه پرسی اصلاح 18 ماده قانون اساسی ترکیه برای گذر از نظام پارلمانی به نظام ریاستی در تاریخ 16 آوریل سال جاری میلادی (27 فروردین ماه) برگزار می شود و در این انتخابات افزون بر 58 میلیون نفر واجد شرایط رای دادن هستند.
همچنین برای برگزاری این انتخابات، 164 هزار صندوق رای در داخل ترکیه پیش بینی شده و علاوه بر این، در 59 کشور نیز برای اخذ آرای اتباع ترکیه در خارج از کشور برنامه ریزی شده که رای گیری از آنها در 119 نمایندگی سیاسی و در 32 واحد گمرکی انجام می شود.
 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.