معاون حقوقی ریاست جمهوری از قوه قضاییه خواست که متجاوزان به منابع طبیعی و محیط زیست در فهرست استثنائاتی قرار بگیرند که از شرایط عفو مقام معظم رهبری برخوردار نمی شوند.

حجت الاسلام و المسلمین مجید انصاری، معاون حقوقی رئیس جمهور

 

به گزارش جماران، حجت الاسلام مجید انصاری روز سه شنبه در همایش سومین روز از هفته منابع طبیعی با گرامیداشت یاد شهدای منابع طبیعی، تاکید کرد که قوه قضاییه در این موضوع رحم و شفقت و بخشودگی را کنار بگذارد و متجاوزان به منابع طبیعی و جنگل ها را در فهرست عفو رهبری در مستثنیات قرار دهد.
معاون حقوقی رئیس جمهوری به عنوان مثال گفت: زمانی برای رفتن به حرم امام رضا (ع) در مسیر شمال تا چشم کار می کرد جنگل و درخت بود اما امروز دیگر کمتر جنگل ها و چهره دریا را می بینیم؛ برخی از جنگل ها توسط دستگاه های دولتی و برخی توسط أشخاص غصب شده است که همه اینها باید خراب شود و أراضی به غصب رفته از غاصبین پس گرفته شود.
وی اظهار کرد: جنگلبانان، پاسداران امروز مرزهای کشور هستند و همانطور که دیروز در خط مقدم همه قوا و مردم پشت سر رزمندگان بودند و پیروز شدیم، اگر امروز همه پشت سر سنگربانان محیط زیست به میدان نیایند زندگی خود و فرزندان خود را از دست داده اند.
معاون حقوقی رئیس جمهوری تصریح کرد: تخریب گران محیط زیست در دین، مفسد فی الارض معرفی می شوند و خداوند أسراف گران در مواهب طبیعی را برادران شیطان خطاب می کند.
وی افزود: افتخار داریم در سایه چنین دینی نظام جمهوری اسلامی را استوار و براساس آن قانون اساسی را تصویب کردیم که در این قانون به اهمیت محیط زیست توجه ویژه ای شده است.

**تخریب محیط زیست و نسل بشر در جنگ ها، ناجوانمردانه است
انصاری با ناجوانمردانه خواندن جنگ ها ، گفت: گاهی در جنگ ها مواهب الهی و منابع طبیعی به آتش کشیده می شود و گاهی هم در جنگ ها از ابزار جنگی علیه نوع بشر و علیه نسل های آینده به کار گرفته می شود.

** ارائه ٩ لایحه قانونی با موضوع محیط زیست در دولت یازدهم
انصاری درباره اهمیت محیط زیست و منابع طبیعی اظهار کرد: در دولت تدبیر و امید تا کنون ٩ لایحه قانونی درباره محیط زیست تهیه و از این شمار ، هفت لایحه ، تقدیم مجلس شده است که از مجلس می خواهیم خارج از نوبت لایحه هایی چون خاک و حفاظت از تالاب ها را بررسی و هر چه زودتر تصویب کند. 
**تریبون های دینی در حوزه محیط زیست کم کاری می کنند
معاون حقوقی رئیس جمهور از حوزه های علمیه خواست تا به فتواهای امام راحل در باب محیط زیست ، بیشتر دقت کنند و گفت: در فتوای امام آمده است «اگر کسی بیش از حد متعارف از آب استفاده کند این موجب ضمان است» .
او در تعریف ضمان و تفسیر این فتوا ادامه داد: ضمان یعنی  حرمت و تکلیفی دارد و حق الناسی به گردن ما می افتد که باید جبران کنیم که این جبران با جریمه و زندان رفتن درست نمی شود بلکه اگر چیزی تخریب شد عین آن را باید احیا کنیم.
انصاری با بیان اینکه تریبون های دینی در حوزه محیط زیست کم کاری می کنند ، اظهار کرد: مسائل وضو و شکیات نماز باید در مباحث دینی گفته شود اما شاید مؤمن نداند که این استفاده او از منابع طبیعی و محیط زیست نادرست است.
وی اضافه کرد: موضوع محیط زیست موضوع مدرن و امروزی نیست بلکه مساله دینی است؛ این درحالیست که محیط زیست اخیرا برای اروپاییان مهم شده است و حتی آمریکا به عنوان مدعی هنوز شک دارد که به معاهده کیوتو عمل کند یا نه و ترامپ می گوید این معاهده را قبول ندارد.

**اگر قرآن را کتاب منابع طبیعی و محیط زیست بدانیم، اغراق نکرده ایم
انصاری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به آیات نخست سوره بقره، اظهار کرد : قرآن مجید در این آیات کتاب هدایت معرفی شده است اما شگفت آور این است که این کتاب هدایت نه در قالب استدلال های پیچیده فلسفی و کلامی که مستقیم سر اصل موضوع می رود.
وی با ذکر آیاتی از قرآن مجید مانند، نگاه نمی کنید شتر را چگونه آفریده ایم؟، نشانه های ما را در زمین و آسمان و تغییر شب و روز نمی ببینید؟، ادامه داد: اگر قرآن کریم را از زاویه منابع طبیعی مطالعه کنید، می بینید چقدر زیباست و هدایت متقین بیش از آنکه در قالب انفاس و آیات کلامی باشد در دیدن آیات و نشانه های خدا نهفته است.
معاون حقوقی رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: آیات خدا چیزی نیست جز همین مناظر زیبا و اگر قرآن را کتاب منابع طبیعی و محیط زیست بنامیم ، اغراق نگفتیم و خداوند پشت این آیات و دقت در منابع طبیعی، جلال و جمال خود را نشان می دهد .
انصاری با استناد به این آیه که انسان، خلیفه خدا در زمین آفریده شده است، گفت: ما مالک منابع طبیعی نیستیم مالک، خداست و ما خلیفه و جانشین خدا در زمین هستیم؛ زیباست که خدا با زیبایی هایی که خلق کرده نماینده ای در زمین گذاشته است تا بقیه زیبایی ها را این جانشین حفظ و آباد کند.
وی ادامه داد: اما آیا توانستیم زمین را آباد کنیم یا دربرابر خدا شرمسار هستیم از اینکه جنگل ها را قطع ، بر حریم دریا و بستر رودخانه ها تجاوز و تصرف ، و منابع طبیعی را به بیابان تبدیل کرده ایم؟ در حالی که انفال به قول خدا متعلق رسول الله بود.
به گفته انصاری ، حتی خداوند تصویر آن جهان را وقتی می خواهد ترسیم کند برای بهشت ، تابلوی محیط زیست و منابع طبیعی «جنات من تحتها الأنهار» و از جهنم هم ، بیابان های لم یزرع و نابودی مواهب عادی حیات انسان توصیف می کند.
معاون حقوقی رئیس جمهوری اظهار کرد: فقه ما فقه منابع طبیعی و محیط زیست است و افتخار می کنیم زنبور، عنکبوت ، مورچه و خورشید نام سوره های قرآن است و خداوند در قسم خوردن ها نه از جان خود که از انجیر ، زیتون، خورشید، ماه ، ستارگان، شب و روز سوگند یاد می کند.

 

دولت، خط قرمزی در مبارزه با متعرضان به انفال ندارد

 معاون حقوقی رئیس جمهوری گفت: دولت، خط قرمزی برای مبارزه با متعرضان به حوزه انفال ندارد و به شدت با این متعرضان برخورد می کند.

به گزارش جماران، حجت الاسلام مجید انصاری روز سه شنبه در حاشیه همایش هفته منابع طبیعی در جمع خبرنگاران در بحث مبارزه با متعرضان به منابع طبیعی تاکید کرد: دولت در این مبارزه ، هیچ تعارفی با هیچ فرد یا نهادی ندارد.
معاون رئیس جمهوری همچنین ابراز امیدواری کرد که با کمک قوه قضاییه از تعدی به انفال جلوگیری شود.
انصاری با بیان اینکه قوه قضاییه اقدامات خوبی در مبارزه و بازگرداندن انفال انجام داده است و آمارهای خوبی هم دارد، گفت: متاسفانه متجاوزان سعی می کنند قانون را دور بزنند و هنوز شاهد سند سازی برخی از این افراد هستیم.
انصاری ادامه داد: از آغاز به کار دولت یازدهم در معاونت حقوقی،اقداماتی در زمینه مستندسازی اراضی بلاتکلیف با همکاری اداره کل مستندسازی، واحدهای حقوقی دستگاه‌ها و سازمان جنگل‌ها و مراتع انجام شده است.
وی تاکید کرد: هر چقدر بتوانیم تکلیف اراضی را به لحاظ مستندسازی، روشن کنیم، به همان اندازه می توانیم در پیشگیری از تعدیات به اراضی موفق ‌تر باشیم.
وی خواستار تجدیدنظر در مورد قوانین مربوط به مالکیت زمین شد و ادامه داد: معتقدم واگذاری اراضی به طرح‌های عمرانی از جمله بخش خصوصی و دولتی صرفاً با عنوان بهره‌ برداری انجام شود نه اینکه واگذاری ، مالکانه باشد.
انصاری خاطرنشان کرد: با اصلاح قوانین مالکیت زمین باید از این پس زمینی را که از منابع طبیعی برای طرح‌ها واگذار می شود، مالکیت آن برای دولت باقی بماند و تنها حق بهره ‌برداری از آن زمین باید واگذار شود.
معاون حقوقی رئیس جمهوری ادامه داد: این اقدامات در زمان حاضر در دولت در حال اجرا شدن است.
همایش سومین روز از هفته منابع طبیعی امروز سه شنبه در سزمان جنگل ها ، مراتع و آبخیز داری برگزار شد.
 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.