دکتر مصطفی اسماعیلی یکشنبه در نشست حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره در دانشگاه‌های استان در دانشگاه شهید چمران اهواز اظهار کرد: دانشگاه علامه طباطبایی و اصفهان در این زمینه پیشرو هستند و سال گذشته دانشگاه علامه طباطبایی 99 کرسی ترویجی و هشت کرسی تخصصی داشته است.
وی افزود: کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره مدت زیادی است که در کشور مورد توجه قرار گرفته اند، مقام معظم رهبری بیش از صد بار نسبت به این مساله تاکید داشتند.
اسماعیلی در خصوص علل خوب شکل نگرفتن فضای نقد و گفت و گو در برخی دانشگاهها گفت: رودربایستی های علمی بین استادان و اعضای هیات علمی و نداشتن تسلط علمی برخی استادان یا به عبارت دیگر فقر علمی و معرفتی از جمله دلایل این وضعیت است.
این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: از جمله دیگر دلایل می توان به ترس مسئولان دانشگاه و نداشتن احساس امنیت اشاره کرد که از خود وجود امنیت خیلی مهم تر است چون عضوهیات علمی فکر می کند فضای باز برای گفت و گو وجود ندارد.
اسماعیلی اظهار کرد: بخشی از اختیارات هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی شورای انقلاب فرهنگی به کمیته دستگاهی واگذار شده است.
رئیس کمیته‌های دستگاهی دبیرخانه هیات حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: کرسی های تخصصی به گروههای نظریه پردازی، نوآوری و نقد و کرسی های ترویجی به 2 دسته عرضه و نقد دیدگاه علمی و مناظره علمی تقسیم می شوند که در بسیاری از دانشگاهها مشکل در زمینه برگزاری کرسی های تخصصی است.
وی ادامه داد: در گذشته هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی تاکید ویژه ای در برگزاری کرسی های تخصصی داشت اما اخیرا با تاکید بر برگزاری کرسی های ترویجی با رویکرد علمی، دانشگاهها خیلی راحت تر، این نوع کرسی ها را برگزار می کنند و با صلابت بیشتری به سمت ایجاد فضای گفت و گو و نقد حرکت می کنند.
اسماعیلی با اشاره به تصویب تشکیل هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی درسال 84توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی ،اضافه کرد: در گذشته انباری از طرحنامه از کل کشور، باعث ایجاد فرایندهای طولانی و طاقت فرسا برای اعضای هیات علمی می شد که با دایر شدن کمیته های دستگاهی، این طرحنامه ها به صورت علمی و کارشناسی مورد بررسی قرار گرفت.
این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: در سطح کرسی های تخصصی سه مدل طرحنامه شامل کرسی های نظریه پردازی، نوآوری و نقد وجود دارد که هر استاد علاقه مند در زمینه این کرسی ها می تواند طرحنامه را تکمیل کرده و مستندات خود را پیوست و ارائه کند.
وی گفت: تا کنون هفت نظریه، 23 نوآوری و یک نقد در کشور مصوب شده و دلایل کم بودن نوآوری و نظریه آسیب شناسی شده است.
اسماعیلی اظهار کرد: از جمله آسیب های جدی، ورود نکردن دانشگاهها به صورت مسئولانه در معرفی افراد صاحب نظر است که با راه افتادن کرسی های نظریه پردازی و مکانیسم های تشویقی و ترغیبی توسط ساختار دانشگاه در 2 تا سه سال اخیر این روند رنگ و بوی جدی تری گرفته است.
رئیس کمیته‌های دستگاهی دبیرخانه هیات حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: از جمله دیگر آسیب ها این است که ساختار امتیازدهی و ارتقا دادن در بین اعضای هیات علمی به گونه ای است که استادان را به سمت کمی گرایی سوق می دهد.
وی با اشاره به اینکه باید با کمک کرسی های نظریه پردازی، از دوران کمی وارد دوران کیفی شویم افزود: اگر فرآیند کرسی های نظریه پردازی ترویجی را در دانشگاه به صورت امر بین اذهانی و داوری ها را عادلانه، دقیق و بدون رودربایستی ایجاد کنیم می توان به ایجاد فرآیند خودکنترلی در زمینه علمی و ایجاد فضای گفت و گو و نقد امیدوار بود.
اسماعیلی اظهار کرد: اگر غرب در حوزه علوم انسانی پیشرفت کرده به علت ایجاد فضای گفت و گو و نقد در دانشگاه و مراکز علمی بوده و ما تا فضای نقد و گفت و گو را عادی سازی نکنیم نمی توانیم به دوران کیفی سازی به ویژه در حوزه علوم انسانی دست پیدا کنیم.
رئیس کمیته‌های دستگاهی دبیرخانه هیات حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: رشته هایی مانند علوم فنی و طبیعی در عالم محسوسات و خارج، ما به ازای کاملا مشخصی دارند ولی علوم انسانی باید وارد فضای نقد و گفت و گو شود چون جهان بینی ها در آن دخیل هستند.
وی با تاکید بر اینکه دانشگاهها باید فرایند کرسی های نظریه پردازی را مدیریت کنند گفت: دانشگاههایی از جمله علامه، اصفهان و چند دانشگاه دیگر کرسی های ترویجی را شرط ترفیع دانشگاه و اعضای هیات علمی قرار داده اند و بورسهای علمی و پژوهشی خود را معطوف به سمت کرسی های تخصصی و ترویجی کرده و نتیجه گرفتند.
اسماعیلی ادامه داد: دانشگاه اصفهان برای اساتیدی که کرسی نظریه پردازی موفق داشته باشند تا یک میلیارد ریال پژوهانه اختصاص داده است.
این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: باید در عرصه ساختار در دانشگاه شهید چمران شرایطی فراهم شود که اعضای هیات علمی در این فضای گفت و گو و نقد وارد شوند.
3004/6002
خبرنگار: خاطره غفاری**انتشاردهنده : کبری آقازری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.