عضو ارشد حزب اتحاد ملت از ضرورت آشتی مسئولان سخن گفت و با اشاره به شرایط کشور اعلام کرد که اصلاح‌طلبان گزینه دیگری جز روحانی ندارند.

به گزارش جماران، محمد نعیمی‌پور درباره چرایی تشکیل شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان گفت: با نقش آفرینی برجسته آقای خاتمی، شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان شکل گرفت تا احزابی که عضو  شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان هستند و همچنین برخی شخصیت‌های اصلاح طلب بتوانند با تعامل و اشتراک مساعی لیست واحدی برای شوراهای اسلامی ارائه کنند که البته این اقدام مهمی است تا مردم بتوانند موثرتر تصمیم‌ بگیرند.

او در تشریح برنامه‌ها و سیاست‌های اصلاح‌طلبان برای انتخابات شورای شهر اظهار کرد: شورای شهر مرکزی است برای تصمیم‌گیری و نظارت بر موضوعات مدیریت شهری که ابعاد گسترده‌ای دارد. نیروهای سیاسی در شورای شهر تهران به نسبت شهرهای دیگر اثرگذارتر هستند اما اگر غفلت شود و فقط به افراد سیاسی توجه شود، عملا مدیریت شهری پایمال می‌شود چنانچه در دوره‌های قبلی هم تجربه شد و انتظارات مردم برآورده نشده است.

مدیریت شهری در تهران هم مغفول و هم مظلوم است

نعیمی‌پور افزود: مدیریت شهری در تهران هم مغفول و هم مظلوم است، مردم به صورت روزمره با مسائل مدیریت شهری سر و کار دارند و هر جا اشکال باشد به صورت مستقیم در زندگی آنها تاثیر می‌گذارد.

نماینده مردم تهران در مجلس ششم با تاکید بر اینکه لیست واحد اصلاح‌طلبان مهم است اما مهمتر این است که در این لیست باید به همه تخصص‌های لازم در حوزه مدیریت شهری توجه شود، افزود: برخی گمان می‌کنند افراد سیاسی و تشکیلاتی می‌توانند فعالیت‌های کارشناسی را مدیریت و از کارشناسان استفاده کنند و لذا این امر کافی است که تنها افراد شجاع و سیاستمدار در لیست کاندیداهای شورا باشند و حضور متخصصین در شورای شهر ضرورتی ندارد در حالی که بسیاری از تصمیمات در جلسات شورای شهر گرفته می‌شود و در آنجا دسترسی به مشاوران وجود ندارد تا زوایای تخصصی بحث را برای اعضای شورا قابل درک و قابل فهم کنند.

نعیمی‌پور بر لزوم توجه به مسائلی همچون امور حقوقی، آسیب‌های اجتماعی، محیط زیست، شهرسازی و ... در شورای شهر تاکید کرد و افزود: البته این موضوع می‌تواند با مباحث سیاسی جمع شود. یعنی اگر قرار است نیروی سیاسی که به مسائل مهم کشور اشراف دارد در شورا قرار بگیرد او باید در یکی از زمینه‌های مدیریت شهری نیز تسلط داشته باشد. مثلا یک کارشناس محیط زیست که به مسائل سیاسی هم تسلط دارد ترجیح دارد به شخصی که فقط در حوزه سیاسی تخصص دارد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه شورای عالی سیاستگذاری مسئولیت جدی دارد که به مدیریت شهری توجه کند، اظهار کرد: لیستی که شرکت سهامی احزاب باشد نمی‌تواند جواب مردم را بدهد و بعد مردم خواهند گفت آیا شما از ریزش ساختمان پلاسکو عبرت نگرفتید؟ اگر شورای عالی جوابی برای این سوال نداشته باشد، آسیب‌های فراوانی به مجموعه اصلاح طلبان وارد می شود.

تاثیر انتخابات سال آینده بر انتخابات سال  ۱۴۰۰

او در پاسخ به این سوال که انتخابات شورای شهر و به تبع آن انتخاب شهردار تهران ممکن است در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ تاثیر داشته باشد؟ گفت: انتخابات ۱۴۰۰ مهم است. اگر بخواهیم در ۱۴۰۰ موفق باشیم باید در ۱۳۹۶ خوب عمل کنیم تا ثمرات آن را در انتخابات ۱۴۰۰ به دست بیاوریم. اگر در انتخابات شورای شهر فقط به مسائل سیاسی توجه کنیم در انتخابات ۱۴۰۰ هم دچار مشکل خواهیم شد. اگر به این موضوعات، تخصصی نگاه شود مردم می‌فهمند با موضوع مسئولانه برخورد شده پس مجددا مردم به این مجموعه اعتماد خواهند کرد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره انتخاب شهردار گفت: دستگاه به این بزرگی و عریض و طویلی باید فردی  مدیر، مدبر و با توانایی سیاسی را در راس داشته باشد. شهردار تهران باید آنقدر توانا باشد که برای ریاست جمهوری هم مطرح باشد.

او با بیان اینکه اصلاح‌طلبان باید درباره ویژگی‌های شهردار تهران صحبت کنند، اظهار کرد: شهرداری تهران از لحاظ برنامه و سیاست‌های کلی کمبود ندارد. ساختار شهرداری پیچیده و عریض و طویل است، اگر کسی می ‌خواهد در این ساختار موفق باشد باید نقشه راه مشخصی را ارائه کند و تیم خود را بر اساس جزئیات این نقشه راه مشخص کند.‌ به عنوان مثال اگر شهرفروشی کار اشتباهی است باید بداند چگونه می‌خواهد با این مسئله روبه‌رو شود و صرف شعار "شهر را نمی‌فروشیم" نمی‌تواند موفقیت به وجود آورد. کسی که می‌خواهد به این مسئولیت گمارده شود باید غیر از سلامت‌ اخلاقی و مالی و سیاسی، شجاعت و ذکاوت لازم را داشته باشد تا نقشه راه خود را پیاده کند.

برخی از افراد لیست امید توانمند اما تجربه کافی برای نمایندگی نداشتند

این فعال سیاسی درباره لزوم استفاده از تجربه فهرست اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس و انتقادات تندی که از این لیست و انفعال آنها می‌شود در تهیه لیست انتخاباتی شورای‌شهر گفت: بحث انتخابات مجلس متفاوت است چون در جریان رد صلاحیت‌های استصوابی بسیاری از نیروهای مجرب و توانمند توسط شورای نگهبان کنار گذاشته شدند و اصلاح‌طلبان به سراغ نیروهایی رفتند که از تیغ استصواب گذشته بودند. بسیاری از این نماینده‌ها افراد خوب و توانمندی هستند اما تجربه کافی برای این پست را نداشتند که در جریان کار این تجربه هم به دست می‌آید. البته من معتقدم عملکرد مجلس با همه این مسائل مثبت بوده، البته مشکلاتی هم داشته و دارند. مثلا فعالان سیاسی می‌دانند که این مجلس اعضای کمیسیون ماده ده احزاب را به شکلی انتخاب کرد که این مجموعه عملکرد مثبتی داشته باشد.

اشتباه فاحش در افراد حاضر در لیست شورای‌شهر نابخشودنی است

نعیمی‌پور تصریح کرد: البته مجلس و شورای شهر تفاوت‌هایی دارند و امیدواریم با نظارت غیر استصوابی نمایندگان مجلس نیروهای قوی‌تری برای بسته شدن لیست‌ها باقی بمانند. آنچه مسلم است اگر با وجود این شرایط مثبت کاندیداهای توانمند انتخاب نشوند و با انبوه نامزدها اشتباهات فاحش صورت بگیرد، این اشتباهات نابخشودنی است و کسانی که مطالبه‌گر خواهند بود درباره لیست شورای شهر تهران قضاوت خواهند کرد و سوال می کنند؛ چرا حالا که دست شما باز بود، درست عمل نکردید.

او افزود: هر کس می‌خواهد برای شورا نامزد شود باید شجاع باشد، بینش سیاسی داشته و ضد فساد باشد و در عین حال اصلاح‌طلب هم باشد.

رییس شاخه تهران حزب اتحاد ملت درباره حضور برخی چهره‌های میانه روی اصولگرا در لیست اصلاح‌طلبان گفت: حضور این افراد در انتخابات مجلس شورای اسلامی پسندیده بود اما در شورا باید دقت کنیم که نامزدها گرایش اصلاح‌طلبی داشته باشند و نیاز نیست ائتلافی مثل مجلس شکل بگیرد. به جز برخی استثناها که کسی معترض حضورشان در لیست نمی‌شود.

امکان حضور حافظی در لیست شورای‌شهر اصلاح‌طلبان

او در پاسخ به این سوال که آیا امکان حضور رحمت‌الله حافظی نماینده اصولگرای شورای شهر در لیست اصلاح‌طلبان وجود دارد، گفت: بعید نیست این اتفاق بیفتد.

نعیمی‌پور درباره نحوه بسته شدن لیست اصلاح‌طلبان در انتخابات شوراها گفت: بحث سهم خواهی‌ در تنظیم لیست مطرح نشده است اما برای زنان و جوانان باید تبعیض مثبت در نظر گرفته شود. البته این تبعیض مثبت نباید پیشبرد مدیریت شهری را تضعیف کند.

قرار دادن افراد به صرف جوان بودن در لیست کار درستی نیست/ نباید با زندگی شهری مردم بازی شود

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: اگر کسی که تخصص در حوزه محیط زیست دارد و جوان هم هست در لیست قرار بگیرد خوب است، اما اینکه به صرف جوان بودن کسی را در لیست قرار دهیم کار درستی نیست. ‌سهمیه بندی وقتی درست است که در شرایط مساوی اولویت را به جوانان بدهیم اما اینکه یک فرد بیست و پنج ساله وارد مجلس یا شورای شهر شود تا آموزش ببیند درست نیست. در عین حال اگر بیست و یک زن یا جوان شایسته برای مدیریت شهری وجود داشته باشد؛ خوب است همه لیست متعلق به زنان یا جوانان باشد ولی نباید با سرنوشت شورای اسلامی شهر و زندگی بهتر شهری برای مردم بازی شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با انتقاد از بی‌توجهی دولت‌ها به مقوله شوراها تصریح کرد:  دولت نسبت به اوائل انقلاب به مردم کمتر توجه می‌کند. چون قوانین و آئین‌نامه‌های مربوط به شوراهای اسلامی در دهه شصت به مراتب مترقی‌تر از قوانین فعلی است و به همین دلیل باید به دولت انتقاد کرد که لوایح نسبتا مترقی که می‌تواند جبران مافات کند هنوز در کمیسیون‌های دولت سرگردان است. این لوایح بر اساس اصول قانون اساسی تنظیم شده، اما اعضای هیات دولت از اینکه اختیارات شان کاسته ‌شود، نگران هستند و لذا بیش از سه سال است که هیات دولت با لوایح مربوطه تنگ نظرانه برخورد می‌کند.

مسئولان برای واگذاری امور به مردم اعتماد ندارند

او افزود: لایحه درآمدهای پایدار شهرداری هم پشت درهای کمیسیون‌های دولت باقی مانده و بخش‌های مختلف دولتی رضایت نمی‌دهند که این لوایح تصویب شود. اگر این قصه‌ها را کنار شعار خدمتگذاری به مردم قرار دهیم متوجه می‌شویم اعتمادی به مردم نیست تا کار مردم به مردم واگذار شود. به نظر می‌رسد سیاسیون به این مسائل توجه نمی‌کنند. اگر مردم ولی نعمت مسئولان هستند چه توجیهی دارد که مسئولیت ادارات و ارگان هائی که باید در اختیار شورای شهر قرار گیرد را به مردم واگذار نمی‌کنند.

از تبدیل لیست شورای شهر به شرکت سهامی احزاب باید پرهیز کرد

نعیمی‌پور به اهمیت مسئله شورایاری‌ها اشاره کرد و گفت: متاسفانه به این نهاد نیز توجه کافی نمی‌شود و در خوشبینانه‌ترین حالت آن را برای سازمان رای خود می‌خواهند. در واقع به جای ارتقای شورایاری‌ها به سطح پارلمان‌های محلی، به روش‌های ناپسند اعضای آن را مدیون خود می کنند و حتی با تهدید آنها را از کارآمدی لازم دور نگه می‌دارند و با تهدید مانع کارآمدی اعضای توانمند می شوند. اصلاح‌طلبان اگر به این مسائل توجه نکنند در این اعمال شریک خواهند بود و چند سال دیگر پاسخی برای مردم نخواهند داشت. اصلاح‌طلبان، هیات دولت و حتی آقای خاتمی باید به مردم در عمل توجه کنند و تلاش کنند مسئولیت‌های مدیریت شهری به مردم واگذار شود و از اینکه لیست شورای اسلامی شهر تهران تبدیل به شرکت سهامی احزاب شود پرهیز کنند. ضروری است این لیست کاملا معطوف به مدیریت شهری و نیازهای شهروندان برای زندگی شهری بهتر باشد.

 

انتخاب دیگری جز روحانی وجود ندارد

عضو ارشد حزب اتحاد ملت در بخش دیگری از این نشست درباره حمایت این حزب از حجت‌الاسلام حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده گفت: آنچه تا امروز درباره آقای روحانی در حزب بحث و بیان شده این است که شرایط ما شرایط سختی است و دوران بحرانی سنگینی را می‌گذرانیم و حق انتخاب محدودی داریم. اصولگرایان تندرو هم در هشت سال ریاست جمهوری احمدی نژاد سیاست‌های مخربی را دنبال کردند  و باز هم به دنبال آن هستند که سکان این کشور را در دست بگیرند، لذا باید از گزینه آقای روحانی حمایت کرد و تقریبا انتخاب دیگری وجود ندارد.

شرط و شروطی برای روحانی نداریم

او افزود: بعضی این برداشت را دارند که وقتی آیت الله هاشمی رفسنجانی را نیز رد صلاحیت کردند ممکن است آقای روحانی را رد صلاحیت کنند پس باید دقت کنیم که آچمز نشویم. اگر اقدام مکملی لازم باشد باید با رایزنی آقای روحانی این اقدام صورت بگیرد. به همین دلیل حمایت ما از آقای روحانی غیر مشروط است اما این به معنای نقد  نکردن عملکرد گذشته ایشان نیست. تاکید می‌کنم شرط و شروط نداریم بلکه نقد مشفقانه خواهیم کرد تا دوره دوم شاهد عملکرد بهتری از ایشان باشیم.

برای معرفی گزینه دوم برای انتخابات ریاست جمهوری، اصلاح‌طلبان و روحانی هماهنگ باشند

نعیمی‌پور درباره اینکه آیا جریان اصلاحات برنامه‌ای برای مطرح کردن گزینه دوم در انتخابات ریاست جمهوری دارد، اظهار کرد:  در جمع دوستان ما بحثی درباره گزینه دوم مطرح نشده است و تا آنجا که اطلاع دارم در سطح اصلاح‌طلبان هم قرار نبوده که گزینه دیگری معرفی شود. اگر هم قرار است تصمیمی اتخاذ شود که در تنگنا قرار نگیریم در این تصمیم باید همه اصلاح‌طلبان و آقای روحانی با هم هماهنگ باشند که بعد با مشکل مواجه نشویم.

حل بحران‌های کشور نیاز به اتفاق‌نظر در حاکمیت دارد

او در پاسخ به این سوال که آیا حمایت اصلاح‌طلبان از افرادی که به آرمان‌های اصلاح‌طلبی معتقد نیستند، سرمایه‌ اجتماعی این جریان را به خاطر برآورده نشدن خواسته‌هایشان به خطر نمی‌اندازد؟ گفت شرایط را مردم درک می‌کنند. شرایط مطلوب نیست و بر اساس مقدورات باید تصمیمات مناسب گرفت. البته همه مطالبات مردم تامین نشده است ولی مردم می دانند اختیارات قوه مجریه محدود است. در واقع حل معضلات اساسی کشور منوط به همکاری همه قوای حاکمیت است مثلا در بحث برجام با اینکه مخالفان جدی داشت اما حاکمیت مصمم بود که این مسئله را به سرانجام برساند و لذا مذاکرات موفق بود. برای سایر بحران‌ها و مشکلات کشور هم باید اتفاق نظر در حاکمیت بوجود آید.

 

نیاز کشور آشتی در سطح مسئولان است

نعیمی‌پور تاکید کرد: گرچه آشتی ملی بین مردم وجود دارد و نقطه اوج آن هم در مراسم تشییع آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بود که هر کس بنا به سلیقه و در کمال آرامش و همزیستی شعار خود را داد. آنچه مورد نیاز است آشتی در سطح مسئولان کشوراست. آشتی باید بین این افراد صورت بگیرد تا برای مردم راه‌هایی باز شود و گشایش صورت گیرد تا آنها زندگی شایسته‌تری داشته باشند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: کینه‌ها و سو تفاهم‌ها و برخی از مشکلات سطح کلان کشور باید برطرف شود و بهتر است مسئولان با هم آشتی کنند. به نظرم اظهارات اخیر آقای مطهری در این مورد به حق و دقیق است.

نعیمی‌پور در پاسخ به سوالی درباره پیش‌شرط‌هایی که اصولگرایان برای آشتی مطرح می‌کنند مثل عذرخواهی و امثالهم گفت: نقاط مشترک زیادی بین دو جناح کشور است که اولین نقطه مشترک آن اذعان به بحران‌های کشور است. چرا ما امروز با بحران محیط زیستی در خوزستان مواجه هستیم که همه مسئولان کشور برای آن متاثر می‌شوند.  یا بحران آب که مسئله‌ای جدی و حل آن  نیازمند عزم ملی است  یا برای مقابله با خطری مثل بی‌خردی های حاکمان فعلی آمریکا که قابل پیش‌بینی نیستند، نیاز داریم که مردم و مسئولین پشت سر هم باشند که این خطرات را دفع کنند.

 نظرات آقای هاشمی شنیده می‌شد اما عمل نمی‌شد/ ناطق‌نوری می‌تواند جای ایشان را پر کند

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره وضعیت اصلاح‌طلبان در دوره پساهاشمی گفت: بسیاری از نظرات آقای هاشمی شنیده می‌شد اما عمل نمی‌شد هرچند با فقدان آقای هاشمی ارتباط از طریق ایشان با بخش مهم حاکمیت قطع شده ولی هنوز افرادی هستند که مورد وثوق دو طرف‌اند. مثلا آقای ناطق نوری که می‌توانند تا حدودی جای ایشان را پر کنند اما سوال این است که تا چه زمانی قرار است این اختلافات ادامه یابد؟

نعیمی‌پور در پایان با بیان اینکه بخش عمده‌ای از کسانی که به عنوان اصولگرا شناخته می‌شدند، امروزه محافظه کار هستند، ادامه داد: این افراد شرایط موجود را قبول دارند و با اصلاحات موافق نیستند اما با تندروی و زیاده‌خواهی هم مخالف‌اند. امروز در جریان محافظه کار هم یک جریان عقلانی واقع‌بین در حال شکل‌گیری است که برای معظلات کشور به دنبال اقدامات عملی است و از حل بحران‌های کشور استقبال می‌کند. مشکل امروز، جریان‌ها و کاسبان سیاست بازی  هستند که توجه آنها به منافع ملی به مراتب کمتر از توجه به مسائل شخصی و حزبی است.


 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.