به گزارش ایرنا، آیت الله محسن غرویان روز شنبه در نشست بررسی افکار و اندیشه های آیت الله هاشمی رفسنجانی در مشهد افزود: اندیشه های اعتدالی آن مرحوم جلوی تندروی در ایران را می گیرد و کسانی که به عنوان نفر اول درمجلس خبرگان رهبری در تهران به ایشان رای دادند، نیز اندیشه اعتدالی دارند.
وی گفت:ایشان معتقد به آگاهی دادن به مردم بودند و امروز این اندیشه در کشور طرفدار دارد ، هرچند شخص ایشان دیگر در میان ما نیست اما حضور اندیشه و شخصیت ایشان باعث کنترل جریان تندرو در کشور می شود .
غرویان گفت: آیت الله سید حسن خمینی ، دکترروحانی و ناطق نوری از جمله مسئولان کشورهستند که اندیشه های اعتدالی آیت الله هاشمی را پشتیبانی و هدایت می کنند و معتقدم مردم نیز از این اندیشه پاسداری می کنند.
عضو پیشین موسسه پژوهشی امام خمینی (ره) خاطر نشان کرد:در حالی که مجموعه ای از بیانات رهبری درباره اجتهاد آقای هاشمی وجود دارد ، برخی امروز بحث ناروای مجتهد نبودن ایشان را مطرح می کنند.
وی ادامه داد: اجتهاد ایشان نه تنها مسائل عبادی را شامل می شود بلکه به مسائل روز ، امور داخلی و بین المللی ، نظام سیاسی و بحث اسلام و دموکراسی ، مشروعیت و حضور مردم نیز می پردازد.
این پژوهشگر حوزوی خاطر نشان کرد:توجه به مباحث سیاسی و اجتماعی در حوزه های علمیه از زمان امام خمینی (ره) شروع شد ولی این مباحث هم اکنون در حوزه ها فروکش کرده و به همان مباحث نماز و حج و دیگر مسائل عبادی محدود شده است و آقایانی که هاشمی را مجتهد نمی دانند در حقیقت می گویند باید به همین مباحث عبادی پرداخت.
غرویان گفت:حضرت امام (ره) تبیین نظریاتش را به آقای هاشمی در خطبه های نماز جمعه می سپرد و در حقیقت آیت الله هاشمی سرمایه ملی و جهانی است که به قول آیت الله جوادی آملی ،هم در دوران زندگی و هم پس از فوتشان مظلوم بود.
در این مراسم استاد علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد نیز گفت: یکی از غفلتهای صورت گرفته درباره آقای هاشمی نپرداختن به ابعاد شخصیتی ایشان در دوران حیاتشان بود و واکاوی شخصیت ایشان به عنوان یک رسالت، برعهده دانشگاه است .
علی یوسفی افزود:ویژگی برجسته زندگی ایشان مبارزه آگاهانه و بی امان با استبداد داخلی و استعمار خارجی است که بر یک صبر و متانت انقلابی استواربود که همراه با تحمل شکنجه و سال های طولانی زندان در دوران رژیم پهلوی می باشد.
وی گفت:آیت الله هاشمی از شاخص ترین سیاست مداران تاریخ معاصر ایران و مرد دوران روزهای سخت انقلاب اسلامی بود و همچون سایر سیاست مداران انتقاداتی برعملکرد ایشان وارد است اما در زمره کم خطا ترین این افراد قرار می گیرد.
این نشست با عنوان «آهسته و پیوسته ؛ هاشمی در مسیر عقلانیت و اعتدال» به همت جهاد دانشگاهی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.
آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام 19 دی ماه سال جاری دار فانی را وداع گفت.
3221/ 6012خبرنگار:ناصراسدزاده هروی **‌انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.