رئیس کل سابق بانک مرکزی گفت: بر خلاف برنامه‌های قبلی توسعه که پیشبرد آن براساس پایان برنامه مشخص شده بود در برنامه ششم میزان پیشرفت به صورت سالانه مشخص شده و رئیس جمهور مکلف شده است میزان پیشرفت برنامه را سالانه به مجلس گزارش کند.

 

 

به گزارش جماران، محمود بهمنی در هشتمین جلسه شورای برنامه ریزی استان البرز، گفت: اگرچه برنامه ششم توسعه حاوی نکات خوبی است اما اجرای برنامه از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا بهترین قوانین هم اگر اجرا نشوند، وضعیت خوبی نخواهند داشت.

وی افزود: ما در دوره‌های قبل اجرای ۱۲ تا ۱۷.۵ درصدی برنامه‌های توسعه را داشته‌ایم به همین دلیل در برنامه ششم باید مشخص شود که کدام بندها مربوط به کدام بخش‌هاست و وضعیت مکلف و موظف و مجازها نیز مشخص شود.

بهمنی خاطرنشان کرد: بر خلاف برنامه‌های قبل که پیشبرد آن براساس پایان برنامه مشخص شده بود در برنامه ششم میزان پیشرفت سالانه مشخص شده و رئیس جمهور مکلف شده است تا میزان پیشرفت برنامه را سالانه به مجلس شورای اسلامی گزارش کند.

نماینده مردم ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان در ادامه به میزان جذب سرمایه خارجی در برنامه ششم اشاره و اعلام کرد: ۶۵ میلیارد دلار تامین مالی خارجی در برنامه مشخص شده است که ۳۰ میلیارد دلار آن فاینانس است.

بهمنی افزود: با شرایط فعلی کشور تحقق این رقم سخت است اما زمینه‌های سرمایه‌گذاری خارجی در کشور توسط مجلس فراهم شده و افرادی برای سرمایه‌گذاری به ما مراجعه می‌کنند.

وی در ادامه بر لزوم تشکیل تیم جذب سرمایه‌گذاران خارجی در استان تاکید کرد و گفت: یکی از مشکلاتی که در همه استان‌ها وجود دارد همین عدم پیگیری برای تحقق جذب سرمایه خارجی است.

بهمنی همچنین از رشد ۸ درصدی که توسط دولت در برنامه ششم پیش بینی شده است به عنوان یک کار بسیار سخت یاد کرد و افزود: با این وجود مجلس به این بند در برنامه ششم دست نزد.

وی خاطرنشان کرد: در این برنامه به موضوعاتی چون آب، انرژی، صنایع و معادن نیز بهای خوبی داده شده است.

بهمنی در ادامه به ایرادات شورای نگهبان به برنامه ششم اشاره و اعلام کرد: شورای نگهبان ۱۴ ایراد به برنامه ششم وارد کرده است، یکی از این ایرادات به شورای پول و اعتبار مربوط می‌شود که ما آن را نپذیرفتیم و موضوع به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد.

وی یکی دیگر از نکات خوب برنامه ششم را توجه به جانبازان و ایثارگران دانست و افزود: علاوه بر این، یک میلیون و ۵۰۰ هزار مددجو کمیته امداد و ۷۰۰ هزار مددجو سازمان بهزیستی در کشور وجود دارد که فقط ۴۰ تا ۶۰ هزار تومان در ماه حقوق دریافت می‌کنند.

بهمنی اضافه کرد: این میزان حقوق برای کشور ما قابل پذیرش نبود از همین رو تصمیم بر این شده تا در طول برنامه ششم این حقوق بر مبنای ۲۰ درصد از حقوق پایه افزایش یابد تا این دو میلیون ۲۰۰ هزار نفر نیز از حداقل زندگی و آرامش برخوردار باشند. شورای نگهبان نیز با این اقدام موافقت کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از وجود ۵۰۰ هزار میلیارد ریال طرح نیمه کاره در کشور خبر داد و گفت: به دلیل گذر زمان برخی از این طرح‌ها دیگر توجیه ندارد اما آن طرح‌هایی که توجیه دارد باید براساس پیشرفت فیزیکی واگذار شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی از تخصیص یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار برای ایجاد اشتغال در روستاها گفت و اعلام کرد: این اعتبار می‌تواند از مهاجرت روستاییان به شهرها جلوگیری کند، علاوه بر این قرار است تا پنج سال آینده برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار امکاناتی در نظر گرفته شود.

وی در ادامه به موضوع تعیین سقف برای حقوق‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: سقف حقوقی برای برخی از مشاغل در حوزه فنی به خصوص بخش نفت برداشته شد زیرا ممکن بود فرار نیروها را در پی داشته باشد.

بهمنی با تاکید بر لزوم اعطای اختیارات بیشتر به استان‌ها گفت: اگر بخواهیم کشور را بهتر اداره کنیم باید به استان‌ها اختیار دهیم، تا کشور مثل سیستم ایالتی اداره شود و دولت مرکزی نظارت کند حتی برخی از اختیارات به شهرداری‌ها نیز داده شود.

وی با اشاره به ضرورت رعایت انضباط مالی در کشور خاطرنشان کرد: دولت موظف است ۳۰ درصد از درآمدهای نفت را که بر مبنای ۵۵ دلار پیش‌بینی کرده است را به صندوق توسعه ملی واریز کند، دو درصد را به مناطق محروم و سه درصد را به مناطق نفت خیز و ۱۴.۵ درصد را به وزارت نفت اختصاص دهد.  

بهمنی با بیان اینکه بقیه درآمد نفتی به صندوق دولت واریز می‌شود افزود: البته دولت از رهبری اجازه گرفته است تا در دو سال ابتدایی برنامه ششم به جای ۳۰ درصد ۲۰ درصد از درآمد نفت را به صندوق توسعه ملی واریز کند.

وی در پایان به بحث مالیات واحدهای تولیدی استان البرز که دفترشان در تهران قرار دارد اشاره و اعلام کرد: تصمیم بر این است که حتی اگر این واحدها دفتر خود را هم به استان البرز منتقل نکنند باید مالیات خود را در استان بپردازند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.