وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به برخی مسایل پیش آمده در حوزه فعالیت های هنری به ویژه برگزاری کنسرت های موسیقی اشاره کرد و گفت که مبنا و جهت گیری اساسی در این وزارتخانه و دولت تدبیر و امید شرع، قانون و فتاوای رهبر معظم انقلاب است.

به گزارش جماران، سید رضا صالحی امیری عصر پنجشنبه در دیدار با آیت الله سید شرف الدین ملک حسینی نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج اظهار داشت: سهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در موسیقی کمتر از یک درصد است اما همین یک درصد آنقدر محل مناقشه قرار گرفت که سایر فعالیت ها و ماموریت های این وزارتخانه را تحت شعاع خود قرار داده است. 
وی ابراز داشت که مجموعه بزرگ و کار آمد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیش از 100 ماموریت ارزنده در بخش های مختلف نباید تنها محدود و محصور به موضوع موسیقی شود و محل مناقشه برخی سیاسیون و افراد در این راستا شود. 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد که حدود 53 درصد تولید، توزیع و مصرف موسیقی در صداو سیما، 25 درصد مربوط به موسسه های دارای مجوز، 21 درصد نیز در حوزه تولید و دانلود کردن در شبکه های اجتماعی و اینترنتی است و سهم این وزارتخانه کمتر از یک درصد است. 
صالحی امیری گفت که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی البته در همین یک درصد سهم خود از موسیقی سالانه افزون بر 100 هزار مورد اجرای صحنه در این حوزه در سراسر کشور دارد که ارزیابی ها نشان داده که در این راستا میزان تخلفات و صحنه هایی که با مشکل مواجه شده اند کمتر از 100 مورد بوده است. 
وی برخی سخت گیری های بی مورد در عرصه فعالیت های هنری به ویژه در حوزه موسیقی را یادآور شد و گفت بر اساس مطالعات عمیق جامعه شناختی بدون شک سخت گیری ها و ممانعت های روی زمین منجر به فعالیت های انحرافی و زیرزمینی خواهد شد. 
صالی امیری ادامه داد: البته فعالیت های روی زمین در عرصه موسیقی باید در چارچوب قانون و شرع باشد که این مهم مبنای اساسی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد. 
وی یادآور شد که سیاست و مبنای وزارت ارشاد در زمینه فعالیت های فرهنگی و هنری ایجاد ثبات و آرامش است و بازی سیاسیون در زمین ارشاد بدون شک محل مناقشه و موضوعی انحرافی است. 
عضو کابینه دولت یازدهم در بخش دیگری از سخنان خود ضرورت اهتمام و ورود حوزه های علمیه به موضوع فقه فرهنگی و فقه اجتماعی در سطح جامعه را خواستار شد و تصریح کرد که کمبود این مهم به شدت در جامعه به ویژه برای نسل جوان امروز احساس می شود. 
صالحی امیری بیان کرد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با تمام توان از تولیدات و ورود حوزه های علمیه، عالمان دینی و روحانیان از این مهم حمایت و جهت گیری مصرف فرهنگی و هنری خود را با این رویکرد تطبیق خواهد داد. 
وی تصریح کرد که تاکنون و ظرف سه و نیم سال گذشته افزون بر 89 نمایشگاه کتاب در سطح کشور و 20 نمایشگاه خارجی نیز برگزار شده است. 
وی یادآور شد که در سال جاری مجوز حدود 65 هزار جلد کتاب صادر و با بیش از 70 رایزن فرهنگی در سطح بین المللی ارتباطات فرهنگی برقرار شده است. 
** اختصاص 350میلیارد ریال برای تولید 6 فیلم فاخر 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از اختصاص مبلغ 350 میلیارد ریال برای تولید 6 فیلم فاخر در حوزه های مختلف اقتصاد مقاومتی، فرهنگ ایرانی اسلامی، وحدت و انسجام ملی و سایر حوزه ها برای سال 96 خبر داد. 
وی تصریح کرد که تخصیص این مبلغ و ورود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه تولید فیلم های فاخر در راستای تحقق آرمان ها و اهداف انقلاب و رهبر فرزانه انقلاب است. 
نماینده ولی فقیه در کهگیلویه وبویراحمد نیز با استقبال از راه اندازی و توجه حوزه های علمیه به موضوع فقه فرهنگی و فقه اجتماعی، گفت که انجام این مهم بتواند به حل مشکلات و برخی مناقشه های موجود در این عرصه کمک کند. 
آیت الله سید شرف الدین ملک حسینی گفت که تفکیک میان حلیت بودن و حرمت برخی فعالیت های فرهنگی و هنری از چالش ها و مشکلات اساسی و عامل بروز بسیاری از مناقشات شده است. 
وی ابراز داشت: فتاوای رهبر معظم انقلاب و مرجعیت خود به عنوان جهت گیری و رویکردی مهم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دلیل روشنی برای حل این مسایل است. 
وی گفت: در برخی موارد مصداقی نیز به جای آنکه تصمیم های محدود به زمان و مکان صورت گیرد باید رجوع داده شود به فتاوا و تصمیم گیری های مرجعیت و فتاوایی که در این زمینه نیز فراوان دیده می شود. 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.