الیاس حضرتی، از نمایندگان عضو فراکسیون امید می‌گوید: «کار از محکم‌کاری عیب نمی‌کند. می‌دانیم قوانین لازم و وافی برای برخورد با خودسرها داریم، اما اغلب با خودسرها برخورد نمی‌شود یا اگر می‌شود ما در جریان قرار نمی‌گیریم. به جز امسال هر ساله گروهی در مرقد امام(ره) توهین می‌کردند.

خودسرها از رو نمی‌روند. همه‌جا هستند. از کنسرت و تئاتر گرفته تا سخنرانی مقام‌های مسئول. اصولگرا و اصلاح‌طلب هم ندارد. علی لاریجانی اصولگرا با مُهر و نعلین‌شان مواجه می‌شود و علی‌اکبر ناطق‌نوری با بطری آب یا علی مطهری که با پاره‌آجر و گوجه‌فرنگی به استقبالش رفتند.حالا مجلسی‌ها با علم به اینکه براساس برخی قوانین موجود هم می‌توان خودسرها را تنبیه کرد، طرح دوفوریتی آورده‌اند تا مجازات برهم‌زنندگان مراسم‌های رسمی بیش‌از‌پیش واضح و آشکار شود.

به گزارش جماران، شرق در ادامه نوشت: این طرح تا اینجای کار بیش از ٣٠ امضا دارد و نام افرادی مانند محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید و علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس پای آن آمده است. برخی نمایندگان مجلس با تدوین یک طرح دوفوریتی به عنوان «تأمین امنیت برگزاری مراسم رسمی، عرفی و معمولی» برای برهم‌زنندگان این‌گونه مراسم مجازاتی را تعیین کردند. در ماده‌واحده این طرح آمده «هر کسی با هر اقدامی اعم از طرح سؤال یا غیر آن در مراسم سخنرانی، اعم از مراسم رسمی یا مراسمی که عرفا بدون مجوز تشکیل می‌شود، موجب توقف یا جلب توجه به خود یا تشنج شود به حبس از شش ماه تا دو سال محکوم می‌شود. 
افراد در هر مقام و مسئولیتی که باشند و مانع برگزاری جلسه‌‏های موصوف شوند نیز شامل این حکم خواهند شد». همچنین «نیروی انتظامی موظف است فوری فرد یا افراد را بازداشت و تا تحویل به مقام‌های قضائی نگهداری کند».  همچنین بر‌اساس بند دیگر این طرح «مسئولان در هر مقام از اداری، اجرائی، نظامی، انتظامی، سیاسی و غیر آن باید امنیت جلسه‌های مذکور را تأمین و از هر اقدامی که موجب اخلال و توقف و تعطیل جلسه شود جلوگیری کنند و در صورت تعلل، حسب مورد به انفصال موقت یا دائم از خدمات دولتی محکوم می‌شوند». عبدالرضا هاشم‌زائی از نمایندگان اصلاح‌طلب حاضر در بهارستان، البته این طرح‌ها را بی‌نتیجه دانسته و تأکید دارد «به جای صرف زمان برای بررسی این‌طور طرح‌ها باید ریشه‌ها و سرمنشأ فعالیت خودسرها مشخص شده و با آنها برخورد شود».
سرمنشأ خودسرها مشخص است
او همچنین به «شرق» می‌گوید: «نه‌تنها نیروهای انتظامی که مراجع قضائی با این سرمنشأها آشنا بوده و باید روندی اتخاذ شود که اتاق فکر و حامیان اصلی این جریان‌ها شناسایی شوند. به‌ویژه پیشنهاد می‏دهد تا به جای قانون‌گذاری بیشتر در موضوع برخورد با خودسرها شورای تأمین به‌درستی با خودسرها برخورد کرده و مانع از رشد‌و‌نمو قارچ‌گونه آنها شود». عبدالکریم حسین‌زاده، نایب‌رئیس فراکسیون امید مجلس نیز که از امضاکنندگان این طرح به شمار آمده تأکید دارد که «طرح دوفوریتی برخورد با برهم‌زنندگان مراسم می‌تواند قیدی تأکیدی و پایانی بر آشوب‌‌هایی باشد که اقلیتی در کشور مرتکب شده و بسیاری افراد و نهادها را دلخور می‌کنند».  برهم‌زدن سخنرانی علی لاریجانی در قم، حمله به علی مطهری در شیراز، منع از سخنرانی او در مشهد، بازگرداندن الهه کولایی از فرودگاه شیراز و منع سخنرانی حجت‌الاسلام مازنی، در استان گلستان از نمونه‌های برخورد خودسرها با نمایندگان مجلس ایران است.


خودسرها به مراسم سالگرد امام هم رحم نمی‌کنند
الیاس حضرتی، از نمایندگان عضو فراکسیون امید می‌گوید: «کار از محکم‌کاری عیب نمی‌کند. می‌دانیم قوانین لازم و وافی برای برخورد با خودسرها داریم، اما اغلب با خودسرها برخورد نمی‌شود یا اگر می‌شود ما در جریان قرار نمی‌گیریم. به جز امسال هر ساله گروهی در مرقد امام(ره) توهین می‌کردند. این بی‌احترامی به دستاوردهای انقلاب و نظام است. چند دهه است اقلیتی خودسر دعوی هواداری از نظام و انقلاب را داشته و در اصل به انقلاب لطمه می‌زنند». به باور هاشم‌زائی «٣٠ سال پیش هم عده‌ای با برخورد اقلیتی در مراسم رسمی هر کار دلشان می‌خواست می‌کردند، حالا با گذشت چند دهه هنوز هم حاضرند؛ این یعنی با این گروه برخورد نشده و آنها کماکان در کشور جولان می‌دهند، در تهران کمتر و در برخی شهرها، از جمله مشهد و شیراز بیشتر». او که نزدیک به چهار دهه فعالیت سیاسی در جمهوری اسلامی در کارنامه دارد نیز به تجربه کاندیداتوری‌اش در ٣٥ سال گذشته برای حضور در انتخابات مجلس اشاره دارد و برخورد گروهی که آن روزها نیز به آن گروه فشار می‌گفتند. به گفته او «آنها کماکان مشغول آشوب‌زایی در کشورند».


همان‌‌هایی که تئاتر بر هم می‌زنند، سخنرانی بر هم می‌زنند
حسین‌زاده، نایب‌رئیس فراکسیون امید مجلس نیز به پیگیری نیروهای راست و چپ حاضر در مجلس درباره این طرح اشاره دارد و اینکه ماجرای رشد و نمو خودسرها در کشور بلای جان همه جریان‌های سیاسی شده و لازم است زمینه‌های برخورد قضائی و حقوقی با آنها صریح و مشخص شود.هاشم‌زائی همچنین به «شرق» گفته «این افرادی که سخنرانی‌ها را بر هم می‌زنند، همان‌‌هایی هستند که سراغ تئاتر و موسیقی می‌روند. همان‌‌هایی هستند که فکر می‌کنند کشور باید هر جور آنها فکر می‌کنند اداره شود. اینها اقلیتی هستند که در سایه عدم برخورد صحیح مسئولان در چند دهه گذشته رو به افزایش گذاشتند». الیاس حضرتی به ماجرای برهم‌خوردن سخنرانی علی مطهری در مشهد اشاره دارد و اینکه «حکم دادستان نشان داد‌ گاهی حتی نماینده‌بودن نیز دلیلی برای درامان‌بودن از برخی تصمیم‌های عجیب و غریب نیست. وگرنه بر‌اساس چه حکمی می‌توان یکباره جلوی سخنرانی یک نماینده را گرفت».


صدور حکم خودسرها در کمتر از یک ماه و بدون تشریفات
حسب طرح دوفوریتی پیشنهادی نمایندگان مجلس دهم «قوه قضائیه موظف است بدون تشریفات رسیدگی در کمتر از یک ماه حکم لازم را صادر و اعلام کند». علی مطهری، الهه کولایی، علی لاریجانی، ناطق‌نوری، فائزه هاشمی، سیدحسن خمینی و خیلی دیگر از چهره‌های سیاسی ایران از نوازش خودسرها به دور نبوده‌اند. هاشم‌زائی در ادامه به فیلم دشنام‌گویی برخی نیروهای خودسر به فائزه هاشمی اشاره دارد و اینکه نه‌تنها آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی که فرزندان او نیز از تندروی برخی افراد مصون نماندند». علی مطهری پیش‌تر درباره خودسرها گفته بود «باید با هر نوع رفتار تند و افراطی برخورد جدی و عادلانه شود تا برخی افراطیون احساس حاشیه امن نداشته باشند». علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران نیز که در مراسم ٢٢ بهمن چهار سال گذشته در حرم حضرت معصومه شرکت کرده بود، با برخورد عجیب برخی از حاضران مواجه شد. آن روز گروهی که ظاهرا پیش‌تر سازماندهی شده بودند (نزدیک به ٢٠ نفر) در حمایت از احمدی‌نژاد شعارهای تندی سر دادند و به سوی لاریجانی، کفش و مهر نماز پرتاب کردند. ایجاد اخلال در سخنرانی معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری در نماز جمعه (۳ دی ماه) یزد یکی از آخرین نمونه‌های تلاش‌ها برای برهم‌زدن سخنرانی‌هاست. حسینعلی امیری، معاون پارلمانی حسن روحانی، در سفر خود به استان یزد، از جمله در نماز جمعه این شهر به سخنرانی پرداخته بود که عده‌ای به قصد اخلال و برهم‌زدن و قطع سخنرانی او، اقدام به سردادن شعارهای تحریک‌آمیز کردند. طرح دوفوریتی نمایندگان مجلس تا اینجای کار به امضای ٣٤ نماینده رسیده و با صلاحدید هیئت‌رئیسه در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.