جانشین فرمانده کل سپاه گفت: آمریکا صحنه‌گردان راهبردی همه تهدیدات امنیتی، سیاسی، نظامی، فرهنگی، اقتصادی و علمی علیه جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش جماران، سردار سلامی با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با تبریک فرا رسیدن ایام دهه مبارک فجر اظهار داشت: همه شکوه و دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی مرهون افق های بلند تفکر و اندیشه امام راحل بوده است.

وی از مردم خواست با هر قومیت، هر مذهب و ایده و تفکر سیاسی در راهپیمایی روز 22 بهمن شرکت کنند و بزرگی ملت ایران را در انظار جهانیان به نمایش بگذارند و نشان دهند که برعهد و پیمان خود در دفاع از انقلاب و نظام مقدس و ارزش های انقلاب اسلامی همچنان وفادار هستند. 22 بهمن روزی است که جهان درباره شکوه و عظمت ملت ایران قضاوت خواهد کرد.

وی با اشاره به این‌که «حوداث اخیر نشان داد کودکان 5 ساله ما ژنرال‌های 5 ستاره هستند»، گفت: به احترام کودک 5 ساله‌ای که در فرودگاه‌های آمریکا مورد آزار قرار گرفت و دل شکسته شد همه مردم کودکان 5 ساله خود را به صحنه بیاورند و همه در راهپیمایی شرکت کنیم.  با شرکت در این راهپیمایی نشان دهیم ملت همدل، یکپارچه، متحد، مقاوم، شجاع و تعقیب کننده آرمان ها و اهداف بزرگی هستیم که در 22 بهمن سال 57 تا کنون نهضت شکوهمند انقلابی ملت ایران را شکل داده است. 

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که «سپاه در محیط تهدید متولد شد»، گفت: تهدیدات به تدریج با رشد قدرت سپاه و رشد قدرت نظام و انقلاب، رشد کرد. سپاه در بدو تولد خود وارد جنگی شد که ائتلاف جهانی نانوشته اما عملی آمریکا، شوروی، اروپا، متحدان و مرتجعان منطقه‌ای و شرکای آن‌ها که ظهور انقلاب اسلامی را با منافع ابرقدرتی متضاد می‌دیدند همه باهم تصمیم گرفتند و با هم متحد شدند و یک جنگ تمام عیار 8 ساله را در صحنه نظامی عراق علیه ایران تحمیل کردند.

وی با بیان این‌که «صحنه دفاع مقدس میدان رشد توانمندی های دفاعی سپاه بود»، ادامه داد: سپاه مجبور بود با انجام عملیات‌های گسترده و فداکاری‌های انبوه ، سیستم‌های سلاح و مهمات عملیات بعدی را در عملیات جاری بدست بیاورد و با ابتکار عمل‌های راهبردی و عملیاتی صحنه‌های متنوعی را خلق کند که معجزه‌آسا و در تاریخ عملیات‌های نظامی عالم بی‌سابقه است. 

وی با اشاره به این‌که «این‌ها به سپاه توسعه یک قدرت دفاعی متکی بر استعداد های درونی ملت ایران را داد»، گفت: هم تفکر دفاعی و هم اندیشه نظامی و ابتکار عمل عملیاتی و خلاقیت های تکنیکی از درون ذهن فرماندهان جوشید و آن ها را با آنکه جوانانی کم سن و سال بودند به فرماندهان بزرگ تبدیل کرد. 

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: ملت مانند رود خروشان به فرمان امام راحل عظیم‌الشان به این عرصه عظیم دفاعی پیوستند و این تجربه بسیار ارزنده برای سپاه بود که ادبیات مقاومت و غلبه بر دشمنان بزرگ را آموخت.

وی با اشاره به این‌که «با قدرتمندترشدن سپاه عرصه تهدیدات هم کامل‌تر و بیشتر می‌شد»، گفت: سیاست های سلطه طلبانه آمریکا در مدیریت تهدیدات علیه نظام اسلامی ما کاملا نمایان است. تهدید از عرصه نظامی به عرصه اقتصادی و فرهنگی تلاش برای انزوابخشی جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌الملل همراه با تلاش برای ارعاب نظامی و متوقف ساختن رشد علمی و فناوری کشورمان و فلج کردن نظام اقتصادی ما و سست کردن باورها و اعتقادات مردم از جلوه های متنوع تهدیداتی هستند که پس از دفاع مقدس علیه ملت ایران تحمیل شدند و دامنه آن هنوز ادامه دارد.

وی گفت: قدرت دفاعی ما متأثر از هیچ جزر و مدّ و تحولات سیاسی نیست بلکه متأثر از نیازها و اقتضائات ما برای حفظ تمامیت ارضی، استقلال کشور، امنیت ملی و حفاظت از همه دستاوردهای بزرگی است که یک ملت در مسیر یک تاریخ سخت آن ها را بدست آورده است.

سلامی با اشاره به این‌که «ملت بزرگ ایران و ملت های مسلمان منطقه واقعیت تلخ ظهور داعش را درک کردند»، افزود: این پدیده زائیده سیاست های آمریکا و برخی از شرکای منطقه ای آنها، رژیم صهیونیستی و انگلیس است. زمانی که دنیای استکبار متوجه شد نمی تواند از دامنه نفوذ جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه را بگیرد به یک واقعیت تلخ پناه برد و آن شکل دهی به پدیده تکفیری ها بود که با سوء استفاده از احساسات جوانان بخشی از جهان اسلام و شارژ اعتقادات منحرف، این تفرقه خونین در جهان اسلام را به عنوان دستور کارشان مورد توجه قرار دادند. 

وی گفت: سپاه پاسداران که رسالت او دفاع از دستاوردهای انقلاب و ارزش های حاکم بر جامعه اسلامی و استقلال ،امنیت و دفاع از دیگر ملت های مسلمان و مستضعفین است که با ما سرنوشت مشترک دارند وارد صحنه شد و تهدیدات داعش را از مرزهای جغرافیایی ما دور کرد. تحولات میدانی با حمایت ها و هدایت های فکری سپاه به گونه ای مدیریت شد که موازنه میدانی به نفع سپاه تغییر و میدان دفع سیاست های دولت‌های استکباری را در همان میدان‌های ظهور تکفیری ها فراهم کرد و توانست به سرعت غلبه میدانی را از دست آن ها خارج کند و به موازنه میدانی برسد و از آن عبور کند و ابتکار عمل را در دست بگیرد . 

جانشین فرمانده کل سپاه ادامه داد: اکنون غلبه در سطح تاکتیکی و عملیاتی با نیروهای جبهه مقاومت است. مستقیم یا غیر مستقیم صحنه‌گردان همه تهدیدات اعم از سیاسی، نظامی، اقتصادی، فرهنگی، روانی و علمی، آمریکاست و رژیم صهیونیستی در پرتو تهدیدات آمریکا عرض اندام می کند. رژیم صهیونیستی همانند عدد صفر است که به تنهایی بُعد و کمیتی ندارد.

وی با بیان این‌که «آمریکا سال‌های سال با استفاده از منابع و تسلط سیاسی بر جهان اسلام دامنه قدرت خود را جهانی کرده است»، ادامه داد: ما باید دامنه قدرت خود را به حدی افزایش دهیم که آن ها احساس کنند اعمال یا اعلام تهدید علیه کشورمان جز خسارت‌های ویرانگر برای آن‌ها ندارد. 

وی با اشاره به این‌که «آمریکا بزرگترین بدهی ملی را دارد و بدهی اش از نرخ تولید ناخالص داخلی اش فراتر رفته است»، گفت: با افول قدرت این کشور در عرصه سیاسی و ژئوپولوتیک، فضای تنفسی او به ویژه در نقطه راهبردی جهان اسلام تنگ تر شده و از نظر نظامی، قدرت و اعتبار عملکرد نظامی ندارد و به جنگ های نیابتی روی آورده است. قدرت آمریکا به علت سیاست های مداخله جویانه غلط رو به افول است امّا تهدیدات او همچنان ادامه دارد. 

جانشین فرمانده کل سپاه گفت: حتی اگر آمریکایی ها تحریم اقتصادی را بردارند جنگ اقتصادی آن ها علیه جمهوری اسلامی ایران پایان نمی‌یابد. آمریکایی‌ها از روی میز بودن گزینه نظامی سخن گفتند یعنی رسماً و آشکارا کشورمان را تهدید نظامی کردند امّا هرگز قادر به اعمال آن نشدند زیرا برآورد آن ها از قدرت واکنش جمهوری اسلامی ایران به واقعیت نزدیک است و می دانند درگیر شدن با این قدرت چه پیامدهای خطرناکی برای منافع آمریکا در منطقه دارد.

وی گفت: آن‌ها از جنگ فرهنگی و حرکت در فضای مجازی علیه انقلاب اسلامی و ملت ایران برای تخریب اعتماد ملت به نظام و دور کردن آن ها از ارزش ها، سنت ها و باورها استفاده می کنند و تلاش می کنند محفوظات ذهنی جوانان ما را تغییر دهند و این باور را ایجاد کنند که زندگی و پیشرفت بدون تیکه بر قدرت آمریکا ممکن نیست و می خواهند آن را در جهان اسلام رواج دهند. اما جوانان ما به این حقیقت کاملاً خو گرفته اند که تنها راه حیات امن، مستقل، آزاد و توام با اقتدار و سربلندی و شکوهمندی ایران به عنوان کشوری که در تراز منطقه قدرت برتر و نخست منطقه است این است که هرگز به القائات، تهاجمات فرهنگی و به اکاذیب و شایعات و فریب های ذهنی دشمنان ما توجه نکنند. آن‌ها تلاش زیادی می‌کنند تا در زمینه توسعه قدرت های دفاعی و بازدارنده، متوقف و خلع سلاح شویم و آن ها پیشرفت و فضا را برما تنگ کنند.

وی افزود: ما متوجه، آموخته و هدایت شده‌ایم که باید مفروضات ما در تنظیم راهبردها و توسعه قدرت دفاعی مان بر اساس غلبه بر بزرگترین قدرت‌های جهانی باشد. ملت بداند برای ما فقط پیروزی یک گزینه است و شکست هرگز یک گزینه نیست و با این مفروضات تولید قدرت کرده‌ایم. ما در همه عرصه‌های احتمالی تهدید نظامی و امنیتی آنقدر قدرت ساخته که در آن جهات به بازدارندگی رسیده‌ایم و حتی اگر بر اساس برآوردهای غلط دشمنان ما و محاسبات غلط و یاحماقت‌های راهبردی و یا مواجهه‌های احساسی ، دشمن  بخواهند عملی انجام دهد سراسر زمین ، دریا و آسمان آتش خواهد شد و این  آتش تا قلب سرزمین های دشمنان ما پیش خواهد رفت.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان این‌که «قصد دشمنان ما این است که ما را در توسعه قدرت بازدارنده متوقف کنند»، گفت: بازدارندگی مانند رکاب زدن روی دوچرخه است که اگر لحظه ای از آن متوقف شوید سقوط خواهید کرد و ما این حقیقت را درک کرده‌ایم و باید پیش برویم. این طبیعی است که ما هرگز تحت ارعاب و اراده دشمنان قرار نمی گیریم و هرگز مسیر خود را برای توسعه قدرت دفاعی با مطلوبیت ها و ایده ها و سناریوهای سیاسی تنظیم نمی‌کنیم. 

وی با تاکید بر این‌که «ملت ایران راه خود را برای سربلند شدن آموخته است»، گفت: از تجربیات تاریخ متوجه شدیم هر ملتی که ضعیف باشد محکوم به شکست است و هر ملتی که ضعیف باشد، اشغال، تسلیم، تحقیر و یا آواره می شود.تنها ملتی که می تواند در این میدان پر از تهدید و خطر ادامه حیات دهد ملّت قوی است و ایران به هیچ قیمتی و هرگز حاضر نیست مسیر قوی شدن خود را کنار بگذارد.

وی با بیان این‌که «آزمایشات موشکی ما هیچ ارتباطی با تغییر و تحولات سیاسی اخیر ندارد»، اضافه کرد: اینکه در شورای امنیت درباره موضوع موشکی ما بحث می شود آزمایشات موشکی ما تابع دستاورد های فنی ماست و هر زمان به یک بهبود در کیفیت موشک هایمان برسیم آن ها را آزمایش خواهیم کرد و این موضوع رایج و طبیعی است . 

سلامی با اشاره به این‌که «برخی کشورها راهبرد دفاعی مستقل ندارند»، گفت: راهبرد دفاعی تابع موقعیت کشور در جغرافیای سیاسی است و راهبردهای دفاعی کشوری مانند عربستان در زمینه اهداف و راهبردهای سیاسی و اقتصادی آمریکا تنظیم می شود. قدرت‌هایی مانند آمریکا اجازه نمی‌دهند کشورهایی مانند عربستان دارای راهبرد دفاعی مستقل باشند و به آن ها فقط نقشه های عملیاتی و تاکتیکی می‌دهند.

وی با اشاره به این‌که «خریدهای تسلیحاتی هزینه‌های سرسام‌آور قدرت های بزرگ را تامین می‌کندن، گفت: عربستان سعودی با 87 میلیارد دلار هزینه نظامی در سال که حدود 14 درصد تولید ناخالص او است بالاترین نسبت بودجه نظامی به تولید ناخالص داخلی و در هزینه کرد ن خالص نظامی رتبه سوم را در جهان دارد اما هرگز به توسعه قدرت نظامی او منتهی نمی شود زیرا قدرت هایی که به آن ها سلاح می فروشند 30 برابر هزینه کرد را از آن ها دریافت می‌کنند. هزینه نظامی جمهوری اسلامی ایران حدود 6 تا 7 میلیارد دلار در سال یعنی کمتر از 2 درصد تولید ناخالص داخی است اما قدرت عظیم در سطح مقابله با قدرت های جهانی را ساخته زیرا همه اجزا و ارکان این قدرت، داخلی است. 

وی با اشاره به این‌که «ایران پیشرفته‌ترین تسلیحات را دراختیار دارد»، گفت: موشک های ضد زره و پهباد های ما در عداد پیشرفته‌ترین‌های جهان است وحتی در برخی موارد از مشابه پیشرفته خارجی پیشی گرفته‌اند. رادارها و سامانه‌های پیشرفته پدافندهای هوایی ما دقیقاً با نسل های جدید پدافند هوایی قابل رقابت و قدرت دریایی ما هم بی‌سابقه است. 

سلامی با بیان این‌که «ملت هرگز نگران هیچ تهدیدی نباشند»، گفت: ما با فرض وقوع تهدیدات بزرگ زندگی می‌کنیم و بخش های مهمی از صنایع دفاعی و تحقیقاتی ما معطوف به تولید روزانه این قدرت است. هر نقطه ای که بخواهد مبدإ یک تهدید باشد از مبدإ  قادر به خنثی سازی آن هستیم.علت نگرانی دشمنان ما این است که آن‌ها می‌دانند قدرت ما واقعی است و این قدرت را اعلام می کنیم تا آن ها دچار محاسبه غلط نشوند.

وی با بیان این‌که «بیشتر کشورهای جهان نا امن هستند»، افزود: نظام امنیتی اروپا هم دچار شکست و مشکل شده امّا جمهوری اسلامی ایران امن است. این امنیت به خودی خود بدست نیامده است و برای آن باید قدرت، تفکر ،تدبیر و شجاعت و ایستادگی وجود داشته باشد.

وی با بیان این‌که «قدرت، زبان بین المللی است»، گفت:  ما آن را تولید کرده‌ایم و به آن افتخار و از آن دفاع می کنیم و در مواقعی که لازم باشد آن را در مقیاس مورد نیاز به کار می‌بریم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.