شهرت'نوفل لوشاتو'مدیون ایران است. 38سال پیش رهبری یکی از بزرگترین انقلاب های جهان در این دهکده کوچک مستقر شد تا نام فرانسه با یکی از مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر کشورمان پیوند بخورد؛ انقلابی که میشل فوکوی فرانسوی آنرا'روح جهان بی روح' نامید.

به گزارش جماران، ازهمین دهکده کوچک و خوش آب وهوا بود که امام خمینی(ره)و مشاوران و یارانش قیام مردمی علیه رژیم شاهنشاهی را رهبری کردند. به همین مناسبت تعداد زیادی از ایرانیان و دوستدارن غیر ایرانی انقلاب اسلامی در این مکان تاریخی گرد هم آمدند تا یاد و خاطره این رویداد شکوهمند را پاس بدارند. 
** رونمایی از لوح یابود
درنخستین قسمت این مراسم که ساعت 3 بعدازظهر روز یکشنبه برگزار شد، از لوح یادبودی به پاس بزرگداشت انقلاب اسلامی ایران رونمایی شد. تصویری از امام خمینی که بر روی آن جملات زیر به زبان های فارسی و فرانسوی نوشته شده بود:
« نام نوفل لوشاتو برای همیشه در تاریخ روابط ایران و فرانسه ثبت شده است و ملت ایران همواره میهمان نوازی ملت فرانسه و استقبالی که از امام خمینی (ره) رهبر کبیر انقلاب اسلامی و بنیانگذار جمهوری اسلامی به ایران به عمل آمد را به یاد خواهد داشت. امام خمینی در طول اقامت چهارماهه در فرانسه، در ادامه مبارزات خود، از طریق سخنرانی ها، مصاحبه ها و پیام های صوتی، انقلاب اسلامی در ایران را رهبری نموده و ده روز بعد از بازگشت شکوهمند ایشان به تهران در تاریخ 22 بهمن 1357 جهان شاهد پیروزی انقلاب اسلامی در ایران بود.»
آقای 'ژوپن' شهردار 'نوفل لو شاتو' که به دعوت سفیر ایران در این مراسم حضور یافته بود با اشاره به واقعه بزرگ انقلاب اسلامی ایران و پیوند نوفل لوشاتو با این رویداد بزرگ سیاسی به ایرانی های حاضر در مراسم خوشآمد گفت و سفیر ایران نیز به اهمیت انقلاب اسلامی در تاریخ و تمدن ایرانی اشاره و با تاکید بر پیشرفت و توسعه ایران از فرانسوی ها خواست به کشورمان سفر کنند تا شاهد زیبایی و عظمتش باشند. 
بعد از رونمایی از این لوح یادبود قسمت دوم مراسم آغاز شد.مراسمی که هم سخنران ایرانی داشت و هم غیر ایرانی، هم سرود داشت و هم کلیپ هایی که یاد و خاطره انقلاب اسلامی را زنده داشتند. 
**پاسخ صریح سفیر جمهوری اسلامی ایران در فرانسه به تهدیدهای مقامات آمریکایی
نخستین سخنران مراسم علی آهنی سفیر جمهوری اسلامی ایران درفرانسه بود که از این فرصت استفاده کرد تا به تهدیدها علیه ایران پاسخ دهد. دکتر آهنی انقلاب اسلامی ایران را باعث استقلال و عزت ایران دانست وتاکید کرد:«عزت، استقلال و اقتدار ایران اسلامی مرهون مبارزات، دوراندیشی و راهی است که امام خمینی(ره) ترسیم و مقام معظم رهبری با صلابت وبا پشتیبانی ملت مقاوم و ایثارگر ادامه داده است.»
او با گرامیداشت یاد شهدای ایران، مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی وآتش نشانان ایرانی درحادثه پلاسکو بر تداوم استقلال تاکید کرد و با اشاره به تهدیدات رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا گفت:« ترامپ و تیمش سیاست های ضدانسانی و نژاد پرستانه ای را در پیش گرفته اند.» 
وی با اشاره به نگرانی و جوسازی آمریکا درمورد تقویت بنیه دفاعی کشور واتهاماتی نظیر تروریسم به جمهوی اسلامی ایران اظهار کرد:« ایران سر ستیز با هیچ کشوری را ندارد اما به هر گونه تهدید و نظامی گری پاسخ دندان شکنی خواهد داد.»
آهنی بااشاره به اینکه تجربه هشت سال جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، بنیه دفاعی کشور را تقویت کرده است تاکید کرد:«ایران برای تضمین استقلال وامنیت کشور از کسی اجازه نخواهد گرفت.»
سفیر جمهورری اسلامی ایران در فرانسه همچنین ضمن اشاره به مخالفت جمهوری اسلامی ایران با تسلیحات هسته ای، آزمایش های موشک بالستیک ایران را تدافعی خواند وگفت:« ایران هپچ گاه آغاز گر جنگی نخواهد بود اما با قدرت واقتدار از امنیت خودش دفاع خواهد کرد.» 
وی با اشاره به فروش صدها میلیارد دلاری تسلیحات به کشورهای منطقه از سوی غرب بر اهمیت تقویت بنیه دفاعی کشور تاکید و طرح اتهاماتی نظیر تروریسم عیله ایران را مضحک خواند. 
درنظر سفیر ایران در فرنسه:« مقامات تازه کار آمریکا با متهم ساختن دولت و ملت ایران به حمایت از تروریسم، آدرس غلط و گمراه کننده به افکار عمومی دنیا می دهند، زیرا در حالیکه نقش آشکار و موثر جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم و گروه های تروریستی در سوریه و عراق بر همگان روشن است، چشم بستن مقامات نوپای آمریکا در خصوص متحدین خود که منشاء ایدئولوژیکی تروریسم و حمایت های مالی از گرو ههای تروریستی هستند، مضحک است.» 
** استقبال از تقویت روابط ایران وفرانسه
دکتر آهنی همچنین با اشاره به تقویت روابط ایران و فرانسه در سال های اخیر پیش بینی کرد مناسبات بین ایران و فرانسه در سال آینده ابعاد گسترده تری خواهد یافت. 
وی ضمن تاکید برهزینه بالای ملت ایران برای استقلال خود وبا انتقاد از پروپاگاندا علیه ایران اعلام کرد با افتخار به حمایت خود از فلسطین ادامه خواهیم داد. 
** خاطرات عکاسی که انقلاب ایران را روایت کرد
اما این مراسم میهمان ویژه دیگری نیز داشت. 'میشل ستبون' عکّاس معروف فرانسوی که بخش عمده ای از شهرت خود را مدیون کارهایش در جریان انقلاب اسلامی ایران است. او برای بیان خاطراتش به جمع ایرانی ها آمده بود. از روزهایی گفت که انقلاب ایران را پوشش تصویری داده است.
'ستبون'خود را مدیون ایران وایرانی ها می داند زیراانقلاب ایران تاثیر مهمی در زندگی حرفه ای اش داشته و با عکس های این انقلاب به شهرت رسیده است. او همان عکاسی بود که همراه با امام خمینی (ره) در روز 12 بهمن 1357 به تهران آمد.'میشل سنتبون' در این مراسم از روزهایی گفت که قبل از انقلاب هیچ کس باور نداشت رژیم شاه ساقط شود، روزهایی که رژیم شاهنشاهی به نظر با ثبات و آرام بود. او از اوت 1978 ایران بوده و مردمی را می دیده که پلاکاردهایی از امام خمینی را حمل می کردند و علیه رژیم شاه شعار می دادند.
آن زمان رهبر انقلاب اسلامی ایران در عراق بوده و این عکاس فرانسوی تنها روایت های نزدیکان او را می شنیده است. از طریق همین نزدیکان در پاریس به دیدار امام خمینی می رود و دیدار نخستن خود را شکفت انگیز توصیف می کند و می گوید:« نزدیکان امام بر تعداشان روز به روز افزوده می شد.» عکاس معروف فرانسوی از سادگی رهبر انقلاب و دیدار ساده صمیمی بعد از نماز زیر همان درخت سیب محل استقرارش در نوفل لوشاتو گفت و ادامه داد:« بعد از سه روز ماندن در آنجا امام توصیه کردند به ایران برود.» 
او نخستین عکس ها از رهبر تبعیده شده انقلاب 57 را در ایران در اختیار مردم و انقلابی ها قرار داد. در سخنانش گفت در برابر پیشنهاد خرید این عکس ها تاکید کرده به احترام حرفه و رعایت اصول اخلاقی این پیشنهاد را نمی پذیرد. این عکس ها در اختیار مردم، بازاری ها و انقلابیون قرارگرفتند و خیلی زود در رسانه های فرانسوی هم منتشر شدند. بعد از اینکه رهبر انقلاب و یارانش تصمیم می گیرند به ایران بازگردند از این عکاس خواسته می شود به فرانسه برگردد و امام خمینی را همراهی کند.
او در همان هواپیمایی بود که امام ویارانش حضور داشتند. این عکاس اضطراب حاکم بر فضای هواپیما را روایت کرد وقتی که کسی به خاطر خطر انهدام هوایپما توسط رژیم سابق نخوابید. این عکاس ثبت کننده یک لحظه تاریخی بوده است؛ زمانی که امام خمینی(ره)ازپنجره هواپیما نظاره گر انبوه جمعیتی بوده که به استقبالش آمده بودند. عکس های میشل سنتبون روایت گر یکی از بزرگترین انقلاب های تاریخ معاصر بوده است.
اومی گوید 3 هزار عکس از این انقلاب در نمایشگاه های مختلف در معرض نمایش قرار گرفتند و در برخی از روزها تعداد بازدیدکنندگان از 15 هزار نفر هم فراتر می رفت. انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس عکس های او را در قالب یک کتاب 340 صفحه ای تنظیم کرده تا در اختیار مخاطبان قرار بگیرد. 

**حجه الاسلام مکی: از ظلم ستیزی کوتاه نمی آییم
حجت الاسلام مکی رئیس مرکزاسلامی فرانسه به عنوان آخرین سخنران درسخنانی گفت:« انقلاب اسلامی ایران زمینه ساز ومقدمه ظهور امام زمان است. این انقلاب تعجیلی در ظهور ایشان به وجود آورد.» 
وی ضمن تمجید از شخصیت امام خمینی (ره)تاکید کرد:« ابعاد ناشناخته ای ازشخصیت امام هنوز درک نشده است. اما ایشان دهها هزار سخن دارند که هر کدام از این سخنان می تواند روزنه ای برای معرفی شخصیت او باشند.»
رئیس مرکز اسلامی فرانسه با اشاره به سخن امام خمینی بعد از واقعه 15 خرداد 1342 ' سربازهای من در گهواره هستند' گفت:« در آن زمان هیچ کس نمی توانست سخن امام را درک کند اما بعد از 18 سال مردم فهمیدند این سخنان بیهوده نبوده است.» 
وی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی را نمونه ای از حرکت پیامبر گرامی اسلام دانست و تاکید کرد:« انقلاب راهش را در دل عاشقان عدالت پیدا کرد. »
آقای مکی ادامه داد:«این مسیر امروز توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی ادامه پیدا می کند واین مسیر همان مسیر ظلم ستیزی است.» 
مکی تاکید کرد ازظلم ستیزی نمی توان عقب نشست و جمهوری اسلامی از تمام امکانات خود برای مبارزه با ظلم استفاده خواهد کرد. وی از الگوی حکومت اسلامی در ایران در زمانه ای که برخی از الگوهای دیگر در منطقه به نام اسلام آدمکشی می کنند تمجید کرد. 
**حاشیه ها
هوای این مراسم با برگزاری سرودهایی توسط نوجوانان تازه شد. دانش آموزان دبستانی مدرسه سعدی در سرودی زیبا بردفاع از میهن و اعتلای نام ایران تاکید کردند:«سرفراز باشی میهن من ای فدایت جان و تن من. پر بها تر از زر و گوهر خاک پاک تو وطن من. یادگارِ خونِ عاشقانِ بی نشان تا ابد بود تو را حق نگه دار ای شمیمِ دلنوازِ عشق و معرفت، سرزمین پاک ما ای ایران.»
گروه دانش آموزان پیشاهنگ موسسه الغدیر نیز سرودی را در این مراسم اجرا کردند.
همچنین کلیپ هایی هم از تظاهرات های دوران انقلاب پخش شد. 
**حضور میهمانان خارجی در مراسم
امااین مراسم میهمانان خارجی هم داشت. تعدادی از شهروندان کشورهای مختلف از جمله پاکستان، الجزایر، تونس، مراکش، سنگال، سودان، افغنستان ، کامرون و.. در این مراسم حضور داشتند. نمایندگان برخی نهادهای مذهبی در فرانسه که علاقه مند به انفلاب اسلامی ایران هستند نیز در این مراسم حضور داشتند. 
 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.