سازمان انرژی اتمی روز گذشته با صدور اطلاعیه‌ای از آغاز تزریق گاز UF6 به سانتریفیوژهای «آی آر هشت» خبر داد و در آستانه دهه مبارک فجر این تحول مهم و سرنوشت‌ساز در صنعت هسته‌ای کشور را تبریک گفت ولی متأسفانه در فضای حادثه‌پرور و سیاست‌زده کشور، این موضوع مهم آن‌گونه که باید مورد توجه قرار نگرفت یا از روی عمد نادیده گرفته شد تا خط بطلانی بر همه تحلیل‌ها و قضاوت‌های دلواپسان کشیده نشود.

به گزارش جماران ، محمد صدرایی با این مقدمه در سرمقاله امروز روزنامه «19 دی» نوشت: این اقدام دانشمندان هسته‌ای که در سایه تلاش و ابتکارات مذاکره کنندگان هسته‌ای رقم زده شد اگر به دلایل زیر بدانیم که چقدر مهم است بی‌شک بیشتر قدردان دانشمندان هسته‌ای و دیپلمات کشور می‌شویم.

1ـ ماشین پیشرفته غنی‌سازی «آی آر هشت» به طور کامل توسط متخصصان داخلی و در چارچوب تعهدات برجام ساخته شده و تست گازدهی آن با رمز مقدس یا اباالفضل العباس‌ (ع) صورت گرفت. این دستگاه می‌تواند 24 برابر سانتریفیوژهای نسل یک غنی‌سازی کند تا کشور بتواند عرصه جدیدی از غنی‌سازی را پیش روی خود ببیند.

2ـ آغاز به کار سانتریفیوژهای «آی آر هشت» سند به رسمیت شناخته شدن صنعت هسته‌ای کشور است که عده‌ای در داخل سعی در پنهان نگاه داشتن آن برای زیر سؤال بردن برجام دارند.

3ـ این سانتریفیوژها توان واکنش سریع به نقض برجام و بازگشت پذیری جمهوری اسلامی ایران را به شدت بالا می‌برد. در حقیقت تزریق گاز به آنها به نوعی رونمایی از یکی از ابزارهای قدرت ایران در مقابل نقض عهد طرف مقابل برجام به ویژه حماقت آمریکا است، زیرا تعداد کمی از این نوع ماشین (حدود یک آبشار 164 تایی) جای 4 هزار ماشین نسل یک ایرانی فعالی را که طبق برجام برچیده شده می‌گیرد و میزان غنی‌سازی ما را به روز اول می‌رساند.

تحقق این سه مهم که باعث عزت و سربلندی کشور است در شرایطی است که عده‌ای خائنانه عزت آفرینان کشور را خائن می‌نامند.

به دنبال این اقدام و بیانیه سازمان انرژی اتمی ایران، سیدعباس عراقچی در اینستاگرام شخصی خود نوشت: در این آشفته بازار سیاست، از خبر مهم و غرورآفرین شروع گاز دهی به سانتریفیوژهای «آی آر هشت» غفلت نشود.

وی افزود: این ماشین پیشرفته و قدرتمند با توانی حداقل 24 برابر سانتریفیوژهای موجود آی آر یک نقطه عطفی در تحقیق و توسعه غنی‌سازی در ایران است. دو ماشین «آی آر شش» و «آی آر هشت» که اکنون هر دو تحت آزمایش با گاز اورانیوم قرار دارند، آینده صنعت غنی‌سازی کشور را رقم می‌زنند. این دو ماشین نماد پیشرفت علم و فناوری بومی و مظهر غرور و عزت ملی هستند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.