به گزارش جماران، روزنامه وقایع اتفاقیه در گزارشی به قلم معصومه حاجی‌ابوالحسن نوشت: «آیا فوت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در زندگی شما تأثیرگذار است؟»، این سؤالی بود که بعد از گذشت سه هفته از فوت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی- و البته در زمانی که افکار عمومی کشور همچنان تحت‌تأثیر حادثه پلاسکو است- از مردم پرسیدیم تا نظرشان را درباره این اتفاق جویا شویم.

در ادامه این گزارش می خوانیم: از نظر برخی مردم، این اتفاق تأثیر چندانی بر زندگی آنها نداشته اما اثر نبودن او بر فضای سیاسی کشور، مؤثر خواهد بود. برخی از اظهارنظر خودداری کردند و بعضی از مردم عواقب این اتفاق را نگران‌کننده دانستند.

«خیلی ناراحت شدم وقتی خبر فوت ایشان را شنیدم»؛ این را آقای خرمی، کارمند 29 ساله دولت، به خبرنگار «وقایع‌اتفاقیه» می‌گوید و تأکید می‌کند: آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، فرد توانمندی بود که به‌زودی خلأ نبودش به‌شدت احساس می‌شود. از نظر او، در شرایط فعلی که چهره‌های مهم اصلاح‌طلبان به حاشیه برده شده‌اند؛ نبود حامی بزرگی مثل رفسنجانی می‌تواند در انتخابات سال آینده مؤثر باشد.

«بعد از این اتفاق، حتما مردم نسبت به آینده کشورشان حساس‌تر می‌شوند و شاید باعث شود از مهره‌های نه‌چندان برجسته‌ای که پتانسیل خوبی برای اصلاح‌طلبان هستند، استفاده شود.» خرمی این را می‌گوید و پیشنهادی برای کمرنگ‌ترشدن غیبت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی ارائه می‌کند: «با نبود چهره‌های بزرگ اصلاحات و محدودیت‌های موجود، روحانی، سیدحسن خمینی و آقای ناطق اگر به اجماع برسند و شورای سه‌نفره‌ای را برای هماهنگی بیشتر تشکیل بدهند، ممکن است بتوانند با حضور بیشتر، خلأ نبود آقای هاشمی را پر کنند.»

**مردم دوستش داشتند
خانم 50 ساله‌ای که خودش را منصوری معرفی می‌کند، هاشمی را مردی سیاستمدار می‌داند که نبودش می‌تواند در تعیین رئیس‌جمهوری بعدی بسیار مؤثر باشد. او که زنی خانه‌دار است، تأکید می‌کند: خیلی از سیاست سر در نمی‌آورم ولی آن‌طور‌که در میان اطرافیان دیده‌ام، مردم هاشمی‌رفسنجانی را دوست داشته و از فوت او غمگین شده‌اند اما یک روحانی که می‌گوید در حوزه طب سنتی فعالیت می‌کند؛ نظری کاملا متفاوت دارد و از فوت آیت‌الله اظهار ناراحتی نمی‌کند. این روحانی دلایلش را برای بیان این عقیده توضیح می‌دهد و می‌گوید: «دفتر کار هاشمی‌رفسنجانی، همان دفتر کار شاه است و از سال 75 از جایش تکان نخورده است. فرزندانش، یکی در میان در زندان هستند. درست است که بعد از فوت او عکسش در همه‌جا منتشر شد اما غالب مردم در کف خیابان‌ها- کسانی که انقلاب کردند- از این خبر ناراحت نیستند.» او معتقد است: هاشمی‌رفسنجانی باعث ایجاد دودستگی سیاسی و تفرقه شد و اشرافیت را در مملکت باب کرد.

**قدرت اصلاح‌طلبان کم شد
آقای همرنگ که به ساخت سازه‌های فلزی مشغول است، فوت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی را باعث کم‌شدن قدرت اصلاح‌طلبان می‌داند و تأکید می‌کند: «آقای رفسنجانی، حامی بزرگ اصلاح‌طلبان و کسی بود که مردم روی ایشان حساب ویژه‌ای باز کرده بودند. حالا بعد از فوت ایشان معلوم نیست اجازه بدهند کسی از اصلاح‌طلبان جایگزین ایشان شوند یا خیر.» همرنگ، از فوت هاشمی ابراز ناراحتی می‌کند: «خبر شوکه‌کننده‌ای بود و انتظار شنیدن این خبر را اصلا نداشتیم. اولش که خبر را روی شبکه‌های مجازی خواندیم، فکر کردیم خبر کذب است اما وقتی تلویزیون هم خبر را اعلام کرد، همگی ناراحت شدیم.» زوج جوانی در بلوار میرداماد از ایستگاه مترو خارج می‌شوند و با خوشرویی به سؤالات پاسخ می‌دهند و می‌گویند: «فکر می‌کنم اگر قرار بود اتفاق خوبی در کشور بیفتد با وجود ایشان اتفاق می‌افتاد اما حالا که ایشان نیستند، نمی‌دانم چه اتفاقی برای سرنوشت کشور خواهد افتاد»؛ این را مرد جوان که مهندس نقشه‌برداری است، می‌گوید و همسرش تأکید می‌کند: «من چندان موافق نیستم. فوت ایشان، اتفاق چندان بزرگی هم نبود. درست است که در میان سران بحث و گفت‌وگوهایی دراین‌باره انجام می‌شود اما این ماجراها، تأثیر چندانی در زندگی ما نخواهد داشت.»

**جایگزین ندارد
مرد 65 ساله‌ای که جلوی عابربانک منتظر است در گفت‌وگویی کوتاه، به نبودن جایگزین برای آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی اشاره می‌کند و می‌گوید: «خب، معلوم است که ایشان جایگزین ندارند. چه کسی می‌تواند با این تجربه و نزدیکی‌اش به رهبری در نظام وجود داشته باشد؛ آن‌هم کسی که پشتوانه اصلاح‌طلبان است.» اشکوری تأکید می‌کند که در آینده تأثیر نبود او برای همه مردم مشخص خواهد شد. خانم جوانی که در صف عابربانک ایستاده، وارد بحث می‌شود و می‌گوید: «آقای رفسنجانی اگر آزادی عمل داشت، می‌توانست بسیار تأثیرگذارتر باشد اما در سال‌های اخیر با محدودیت‌های زیادی روبه‌رو بود.»

ایرجی که دانشجوی رشته مدیریت بازرگانی است، خودش را فرد چندان آگاهی نمی‌داند و تأکید می‌کند: «من سیاستمدار نیستم اما فکر می‌کنم مردم چندان تأثیری در انتخاب جایگزین ایشان ندارند؛ بنابراین من به این موضوع فکر نمی‌کنم؛ فقط امیدوارم اتفاقات خوبی در انتظارمان باشد.»

**تغییری در سرنوشت کشور ایجاد نخواهد شد
«رد صلاحیت هاشمی، او را بین برخی از مردم محبوب کرد؛ مردمی که برخی مسائل را از یاد برده‌اند.» این نظر یکی دیگر از شهروندان تهرانی است که از فوت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی ابراز ناراحتی نمی‌کند و معتقد است: گذشته او به‌ویژه دوره ریاست‌جمهوری‌اش، ضربه بزرگی به کشور وارد کرده است. این مرد 63 ساله که خودش را کارمند بازنشسته معرفی می‌کند؛ سبک زندگی آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی را برجسته می‌داند و می‌گوید: «شاید مردمی که امروز از فوت او ناراحت شده‌اند، نمی‌دانند در نبود او تغییری در سرنوشت کشور ایجاد نمی‌شود.» دختری دانشجو نظر دیگری دارد. او معتقد است: مردم بعد از فوت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی ترسیده‌اند. ترس مردم از این است که فرد نزدیک به امام(ره) فوت کرده و دیگر کسی نمی‌تواند روایت‌های تاریخی از ایشان نقل کند. آقای هاشمی در سال‌های اخیر درباره زندگینامه امام(ره)، خاطره‌هایی تعریف می‌کرد که کسی نمی‌توانست آنها را روایت کند.» نگرانی از این است که روایت‌های بی‌اعتباری پس از فوت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی مطرح شوند.

برایند گفت‌و‌شنود با مردم در خیابان، مردمی که اغلب دخلی به مسائل سیاسی ندارند اما در بیشتر مواقع تعیین‌کننده عرصه سیاسی کشور هستند، درباره فوت آیت‌الله هاشمی، نشان می‌دهد که آنها از فوت ایشان نگران هستند زیرا معتقدند او تأثیر‌گذار بود و حالا وزن تعادل سیاسی کشور ممکن است دچار چالش شود؛ اگرچه در این میان عده‌ای نیز منتقد او هستند و تأثیر منفی بر زندگی خود را احساس نمی‌کنند.
 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.