اعرافی گفت: راهبری علوم اسلامی یک ضرورت بوده و ظرفیت‌های خوبی در عرصه تولید علم در حوزه علمیه شکل‌گرفته است.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: راهبری علوم اسلامی یک ضرورت بوده و ظرفیت‌های خوبی در عرصه تولید علم در حوزه علمیه شکل‌گرفته است و باید این ظرفیت پاسخگوی تمام نیازهای جامعه باشد.

به گزارش جماران، آیت‌الله علیرضا اعرافی ظهر امروز در هجدهمین همایش کتاب سال حوزه که در سالن همایش‌های مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد اظهار داشت: حدود 900 اثر در قالب کتاب به دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه ارسال‌شده که 137 اثر از آن پایان‌نامه‌های سطح چهار حوزه علمیه است.

وی افزود: اگر نگاهی به سه یا چهار دهه گذشته حوزه علمیه در رابطه با تحقیق شود، با فهرست بلندی مواجه خواهیم شد که سابقه حوزه علمیه در این عرصه را می‌رساند، همچنین در دهه‌های اخیر شاهد پیشرفت حوزه در این عرصه بوده‌ایم.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور تصریح کرد: شاید در 30 محور شاهد درخشش دانش حوزوی باشیم ولی همچنان شاهد کاستی‌های جدی در این عرصه بوده‌ایم  که جشنواره‌هایی از این قبیل می‌تواند ما را در تکمیل کاستی‌ها یاری کنند.

وی به بیان اقدامات حوزه پژوهش حوزه علمیه اشاره و خاطرنشان کرد: بدون تردید کاروان تحقیق حوزه علمیه که از بزرگان بهره گرفته، کاروان خوب و تأثیرگذاری بوده و خواهد بود.

اعرافی تأکید کرد: باید به مسئله ضرورت عمق روان‌شناسی در تحقیقات نوین پرداخت، که پیش‌ازاین بعضی‌ها به‌صورت روش سنتی به آن می‌پرداختند که توانسته‌ایم این خلأ را پرکنیم.

وی بابیان اینکه حوزه‌های علمیه همیشه در عرصه تولید علم بانشاط پیشروی می‌کردند، ابراز کرد: نشاط باید با روش‌شناسی اجتهادی همراه باشد، اما تحقیقات آن‌طور که باید بر پایه روش‌شناسی امروز استوار نیست.

رئیس شورای سیاست‌گذاری کتاب سال حوزه عنوان کرد: باید تحقیقات سنتی ما علوم ادبی، فلسفه و غیره با همان قدرت به کار خود ادامه دهند، اما نباید غافل از این شد که صدها نیاز اجتماعی وجود دارد که باید به آن‌ها پاسخ داده شود.

وی بابیان اینکه جریان بانک‌ها یک جریان ساده‌ای نیست، تصریح کرد: بخشی از تولیدات حوزه برمی‌گردد به اینکه آیا تولیدات پاسخگوی این مطلب بوده است، این قبیل پرسش‌ها، اعم از جریان بانک‌ها نیازمند یک پاسخ کامل است که بخش عظیم این کار به حوزه علمیه برمی‌گردد.

اعرافی بیان کرد: راهبری علوم اسلامی یک ضرورت بوده و ظرفیت‌های خوبی در عرصه تولید علم در حوزه علمیه شکل‌گرفته است، ولی این ظرفیت‌ها باید با روش کار معین صورت بگیرد.

وی با اشاره به اینکه مقاله‌ها و مجله‌ها جایگاه خوبی در جامعه برخوردار هستند، عنوان کرد: مقاله‌ها و مجله‌ها در دنیای امروز از یک جایگاه خوبی برخوردار بوده که سالانه بیش از صد هزار مجله تولید می‌شود.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور خاطرنشان کرد: در حوزه علمیه حوزه‌ای به نام حوزه آزاد وجود دارد که در آن صدها درس خارج و مطالب غیره ارائه می‌شود، همچنین حوزه آزاد میراث تاریخی حوزه‌های علمیه است که باید تکیه‌گاه اندیشه‌های اسلامی شود.

وی بابیان اینکه آنچه در حوزه‌های علمیه تولید می‌شود با بازارهای دنیا فاصله زیادی دارد، تصریح کرد: تولیدات موجود با نیازهای امروز جامعه فاصله دارد ازاین‌رو باید تولیدات به جهتی برود تا بتواند نیازهای جامعه را پاسخ دهد.

رئیس شورای سیاست‌گذاری کتاب سال حوزه بیان کرد: انتظار می‌رود با چند صد هزار مقاله‌ای که در قم تولید می‌شود 30 یا 40 درصد آنان رنگ و لعاب بین‌المللی بگیرند و متقابلاً وقتی وارد عرصه شد تأثیر زیادی خواهد گذاشت.

وی تصریح کرد: حضور در تولید بازار علم با حفظ صیانت ضرورت است که باید به آن پرداخت، همچنین رویکرد تمدنی و انقلابی باید بخشی از تحقیقات را پوشش دهد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور بابیان اینکه ما نیاز به یک رتبه‌بندی دقیق در تولیدات داریم، خاطرنشان کرد:  ما نیاز به یک سنجش علم دقیق و راه بری متناسب به واژگان کلیدی داریم که باید در حوزه علمیه موردتوجه قرار بگیرد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.