محمدمهدی مفتح نماینده رزن و تویسرکان طی یادداشتی درباره شهید مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه نوشت.

به گزارش جماران، متن این یادداشت در پی می آید:

استاد شهید دکتر آیت‌الله مفتح یکی از چهره‌های شاخص و از شهدای صدر انقلاب اسلامی هستند. ایشان مقدمات حوزه را در همدان نزد آخوند ملاعلی کسب کردند و در سال ۱۳۲۲ یعنی در ۱۵ سالگی برای ادامه تحصیل راهی شهر قم و وارد مدرسه‌ی دارالشفا شدند. از ابتدای ورود به حوزه در جلسات درس امام خمینی شرکت کردند و از نزدیک‌ترین شاگردان ایشان بودند.

به گزارش جماران، شهید مفتح در پیروزی انقلاب اسلامی و در سال‌هایی که امام خمینی در تبعید بودند، نقش بسیار مهمی ایفا کردند، ایشان حضور فعال در سخنرانی‌ها‌ و صدور اعلامیه در شهر‌های مختلف داشتند. آیت‌الله بروجردی و ایشان از افرادی بودند که امام خمینی را به عنوان مرجع به مردم معرفی کردند. همچنین در روز 13 و 16 شهریور 1357 دو راهپیمایی مهم برگزار کردند که این دو روز به علت حضور توده مردم روند پیروزی انقلاب را بسیار تسریع کرد، از آن جهت که تا قبل از آن فقط قشر خاصی در جامعه مخالفت خود را به رژیم موجود ابراز کرده بودند و عموم مردم علیرغم نارضایتی از وضع موجود در صحنه مبارزه نبودند.

دکتر مفتح بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مدت کوتاهی در قید حیات بودند، ایشان عضو شورای انقلاب بود. شهید مفتح به همرا آیت الله مهدوی کنی کمیته های انقلاب اسلامی را سامان دادند که در آن شرایط تنها نهاد دولتی بود که به کار مردم رسیدگی می کرد. 
آیت‌الله مفتح خیلی به مسئله وحدت شیعه و سنی توجه داشتند. ایشان از نویسنده‌ی مصری کتاب امام علی به نام عبدالفتاح عبدالمسعود دعوت کردند و در ایران از ایشان به گرمی پذیرایی کردند. رفتار و اخلاق دکتر مفتح باعث شد بعد از اینکه این دانشمند سنی به کشورش برگشت کتاب دیگری منصوب به حضرت زینب(س) تالیف کند.

ایشان اهمیت زیادی برای دانشگاه‌ها قائل بودند، با اینکه در سطح بالای مدیریتی کشور مشغول بودند، خودشان شخصا در شورای گسترش آموزش عالی شرکت می کردند. همچنین تلاش بسیاری برای تاسیس دانشگاه کاملا اسلامی نمودند. دکتر مفتح با دانشجوها و طلبه ها ساعت‌های زیادی را می‌گذراندند و خدمات زیادی در رابطه با وحدت دانشگاه و حوزه کردند. امام خمینی ایشان را به نام های استاد و دانشمند محترم خطاب کردند.

در حوزه اخلاق و رفتار بسیار برخورد خوبی با دیگران داشتند، با همه‌ی حجم کاری داشتند به وظایف پدری خود کاملا پایبند بودند و در خانواده بسیار مهربان بودند. اول وقت مسجد قبا می آمدند تاکید داشتند نماز باید به جماعت خوانده شود. یکی از نمازگزاران از قول ایشان می‌گفت: اگر روزی من برای اقامه نماز نیامدم بعد از ده دقیقه با تابوت به منزل من بیایید، چراکه تنها چیزی که مرا از نماز جماعت جدا می‌کند، مرگ است.

مقام معظم رهبری درباره‌ی ایشان گفتند: دکتر مفتح کارش مطرح بود تا نامش، فقط به دنبال انجام وظیفه بود. اخلاص ایشان یکی از رمزهای عمر پرکت ایشان است.

درباره ترور شهید مفتح توسط گروه فرقان باید بگویم که یک بار به منزل ایشان حمله کردند که موفق نشدند. ایشان همیشه مورد تهدید بودند، اما اصلا علاقمند به محافظ نبودند، می‌گفتند به دو دلیل نیاز به حضور محافظ ندارم اول اینکه محافظان باعث جدا شدن مردم از ما می‌شوند دوم اینکه اگر قرار باشد برای بنده اتفاقی بیفتد لزومی ندارد جوانان مردم آسیب ببینند. با این وجود دوتن از جوانان پاسدار با ایشان به شهادت رسیدند.

منبع: خبرآنلاین

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.