'دونالد ترامپ' که از روز جمعه فعالیت خود را به عنوان رئیس جمهوری آمریکا آغاز کرد، در نخستین روز فعالیتش توافق تجارت آزاد دو سوی اقیانوس آرام را که چهار کشور حوزه جنوب شرق آسیا نیز در آن حضور دارند لغو کرد تا تضاد استراتژی های تجاری اش را با دولت پیشین آمریکا نشان دهد.

به گزارش جماران ، مالزی، برونئی، سنگاپور و ویتنام چهار عضو اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا به همراه هشت کشور دیگر از جمله استرالیا و نیوزیلند در این پیمان حضور داشتند و به رغم انتقادات داخلی، تلاش های گسترده ای به منظور نهایی کردن آن متحمل شدند. علاوه بر این کشورها، سایر کشورهای این حوزه نیز تمایل خود را برای عضویت در این پیمان نشان داده بودند. 
سنگاپور، برونئی و ویتنام سه کشوری بودند که مذاکرات توافق تجارت آزاد را از ماه فوریه سال 2008 آغاز کردند و در اکتبر سال 2010 نیز مالزی با این سه کشور همراه شد، تا چهار عضو آ.سه.آن در این توافق حضور داشته باشند.
اظهار تمایل فیلیپین در سپتامبر سال 2010، لائوس در جولای سال 2010، تایلند در نوامبر سال 2012، کامبوج در نوامبر سال 2013 و اندونزی در اکتبر سال 2015 برای حضور در این پیمان نشان دهنده اهمیت این توافق برای کشورهای حوزه جنوب شرق آسیا بود.
به رغم تمایل دولت های این منطقه به منظور حضور در این پیمان، اما منتقدان زیادی مفاد مطرح در این پیمان که جزئیات آن به صورت عمومی اعلام نشده بود را مورد انتقاد قرار می دادند و تظاهرات مختلفی در کشورهایی از جمله مالزی و ویتنام علیه این توافق صورت گرفت.
از جمله منتقدان اصلی این توافق می توان به 'ماهاتیر محمد' نخست وزیر پیشین مالزی اشاره کرد که این توافق را یک طرفه و به نفع کشورهایی همچون آمریکا می دانست که از اقتصاد و تجارت قدرتمندتری برخوردار هستند. 
نخست وزیر اسبق مالزی، با استناد به نبود چین به عنوان یکی از کشورهای مطرح در تجارت جهانی، این توافق را بیش از آنکه اقتصادی باشد سیاسی می دانست و مخالف سرسخت آن بشمار می رفت. 
مخالفان این توافق به رغم اینکه برخی از آن به عنوان 'استاندارد طلایی' توافق تجاری یاد می کردند، با آگاهی از نبود سطح برابر آموزش نیروی انسانی، وجود نیروی کار کافی، وجود فناوری های برتر و سطح توسعه نابرابر در مقابل آن ایستادگی کردند و در نهایت نیز به مدد 'دونالد ترامپ' موفق به ناکام گذاشتن این توافق تجاری شدند. 
لغو این توافق می تواند فرصت مطالعه بیشتر ظرفیت موجود در کشورهای عضو این پیمان را فراهم سازد، تا با نگاهی متفاوت به ارزیابی ظرفیت های موجود در کشورهای خود بپردازند و زمینه چگونگی استفاده از این قبیل ظرفیت ها را در افزایش تولید ناخالص داخلی بررسی کنند.
'مصطفی محمد' وزیر صنعت و تجاری خارجی مالزی که دیگر از شکل گیری این پیمان ناامید شده است روز شنبه گفت که این کشور به احتمال زیاد به دنبال موافقتنامه های تجارت آزاد دوجانبه با کشورهایی خواهد بود که در این پیمان شرکت داشتند.
البته وی گفت که تمرکز در حال حاضر بر قرارداد مشارکت اقتصادی جامع منطقه ای است.
به هر شکل اقدام 'ترامپ' در کنار گذاشتن توافقی که بیش از یک دهه مذاکرات نهایی سازی آن به طول انجامید، این فرصت را برای چین فراهم می آورد تا سیاست های اقتصادی، تجاری و سرمایه گذاری خود در منطقه جنوب شرق آسیا را با آسودگی خاطر بیشتری دنبال کند. 
بررسی بخش هایی از استراتژی اقتصادی 'ترامپ' نشان می دهد که وی معتقد است باید چرخ های تولید کارخانجات این کشور در آمریکا به گردش در آیند و منافع حاصل از آن نصیب دولت آمریکا شود، موضوعی که به طور قطع پیامدهای گوناگونی برای اقتصاد جهانی به ویژه منطقه جنوب شرق آسیا در سال های پیش رو خواهد داشت. 

 

منبع:ایرنا

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.