هیأت دولت برای احترام و همدردری با جانباختگان حادثه ساختمان پلاسکو روز شنبه را عزای عمومی اعلام کرد

به گزارش جماران ،پلاسکو که زمانی تنها مرکز خرید تهران بود، دریک حادثه آتش‌سوزی با خاک یکسان شد و عمق فاجعه آنچنان بود که تقریبا تمامی مسئولان سیاسی و اجتماعی را به واکنش نسبت به این حادثه تلخ واداشت. براین اساس، علاوه برمقام معظم رهبری که ساعتی پس از وقوع آن درپیامی از رشادت‌های آتش‌نشانان حاضر درصحنه تقدیر کرد، رئیس‌جمهوری نیز درنخستین دقایق پس از وقوع این حادثه دلخراش درپیامی، نسبت به آن واکنش نشان داد. حجت‌الاسلام حسن روحانی دراین پیام، با تسلیت به خانواده جانباختگان این حادثه غمبار، اظهار داشت: سانحه ناگوار آتش‌سوزی درساختمان پلاسکوی تهران، اگرچه اندوهبار و تأمل‌انگیز است، اما حماسه‌ای که آتش‌نشانان فداکار دراین صحنه خدمت، آفریدند و جان خود را برای نجات هموطنان خویش فدا کردند، ملت ایران را به سوگ و ستایش روح فداکاری و از خودگذشتگی این فرزندان رشید ملت واداشت.

همچنین هیأت دولت با صدور اطلاعیه‌ای برای احترام و همدردی با جانباختگان حادثه ساختمان پلاسکو امروز شنبه را عزای عمومی اعلام کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از آن‌که درپیامی با خانواده‌های آتش‌نشانان و دیگر آسیب‌دیدگان این حادثه ابراز همدردی کند، به کمیسیون‌های عمران، اجتماعی و بهداشت و درمان مجلس مأموریت داد تا با همکاری دستگاه‌های اجرایی انتظامی و امدادرسان به بررسی ابعاد مختلف حادثه آتش‌سوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو بپردازند. رئیس مجلس علاوه برآن، در گفت‌وگوی تلفنی با وزرای کشور و بهداشت و درمان شهردار و استاندار تهران، رئیس اورژانس کشور و دیگر مسئولان سازمان‌های امدادونجات، آخرین وضع رسیدگی به حادثه ریزش ساختمان پلاسکو را مورد بررسی قرار داد و نسبت به تسریع درکمک به حادثه‌دیدگان توصیه‌های لازم را ارایه کرد و این درحالی بود که اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری نیز که به‌عنوان یکی از نخستین مسئولان درمحل حادثه حاضر شده بود، پس از دریافت گزارش‌های لازم از مسئولان مربوطه، دستورات مقتضی را به وزارت کشور، استاندار تهران، نیروی انتظامی، آتش‌نشانی، اورژانس و سایر ارگان‌ها و نهادهای امدادی و امنیتی تهران صادر کرد تا با بسیج همه امکانات، هرچه سریع‌تر ضمن آواربرداری و نجات مصدومان و افراد حادثه‌دیده، تدابیر لازم را برای عدم تسری آتش به ساختمان‌های اطراف بیندیشند.

در ادامه با تشکیل ستاد بحران درمحل حادثه بسیاری از مسئولان ازجمله وزیرکشور، شهردار تهران و برخی از نمایندگان مردم تهران درمجلس و مسئولان و مدیران آتش‌نشانی، اورژانس و نیروی انتظامی به‌طور مداوم نسبت به برنامه‌ریزی به‌ منظور ایجاد هماهنگی میان دستگاه‌های مختلف برای تسریع روند امدادرسانی اقدام کردند. این درحالی بود که عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیرکشور درهمان لحظات ابتدایی به معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی این وزارتخانه مأموریت داد که گزارش جامع و دقیقی را ازعملکرد دستگاه‌های ذیربط و معرفی قاصرین و مقصرین احتمالی تهیه و

ارایه کند.

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی که درهمان لحظات ابتدایی بروزحادثه تلخ پلاسکو، دریک پست اینستاگرامی با تقدیر از رشادت‌های آتش‌نشانان، با آسیب‌دیدگان ابراز همدردی کرده بود، ساعتی بعد در اظهارنظری کوتاه، اعلام کرد: بنابر پیگیری‌های صورت‌گرفته بخش‌های مختلف برای نجات حادثه‌دیدگان و آتش‌نشانان زحمتکش وارد عمل شده‌اند. مسعود پزشکیان که سابقه وزارت بهداشت و درمان در دولت اصلاحات را نیز درکارنامه دارد، با ابراز امیدواری نسبت حداقلی‌بودن تعداد آسیب‌دیدگان، گفت: لازم است علت یا علت‌های اصلی این حادثه بررسی و مشخص شود و پیگیر این مهم خواهیم بود.

فرمانده کل سپاه پاسداران نیز صبح روزجمعه و یک روز پس از بروز این حادثه ناگوار، ازمحل حادثه ساختمان پلاسکو بازدید کرد. علاوه برآن، مسئولان قضائی نیز درپی بروز این حادثه، اقداماتی داشتند که دراین راستا، عباس جعفری‌دولت‌آبادی که درجلسه ستاد بحران شرکت کرده بود، به منظور تسریع در روند اطفای حریق و نجات مجروحان از زیر آوار، دستورات لازم برای تخریب ساختمان‌های مجاور را صادر کرد و این درحالی بود که دادستان کل ‌کشور نیز در ابلاغیه‌ای خطاب به دادستان تهران و دادستان کل ‌کشور، دستور داد که با تشکیل پرونده قضائی، علل این حادثه بررسی و به دادستانی کل کشور گزارش شود.

محمدرضا عارف که به‌عنوان رئیس مجمع نمایندگان استان تهران و همچنین رئیس انجمن فرماندهی و کنترل ایران، یکی از نخستین مسئولانی بود که بلافاصله پس از وقوع آن درمحل حاضر شد، با شرکت درجلسات متعدد ستاد بحران، اعلام کرد: هماهنگی بسیار خوبی بین نهادهای امدادی و خدماتی و سایر دستگاه‌ها اعم از اورژانس، آتش‌نشانی، شهرداری، ارتش و سپاه پاسداران و نیروی انتظامی وجود دارد و با استفاده از تجهیزات پیشرفته سعی درشناسایی هرچه سریع‌تر مردمی که در زیر آوار مانده‌اند، دارند.

همچنین درحالی‌ که غلامرضا حیدری و محسن علیجانی زمانی دونماینده مردم تهران درمجلس از عیادت خود و تعدادی دیگر از نمایندگان مجلس از آسیب‌دیدگاه این حادثه خبر دادند، حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی نیز به نمایندگی از رهبر معظم انقلاب اسلامی با حضور در دوبیمارستان محل بستری آتش‌نشانان مصدوم حادثه‌ ساختمان پلاسکو، از آنان عیادت و سلام و دعای رهبر معظم انقلاب اسلامی برای سلامتی و بهبود این نیروهای فداکار و متعهد را ابلاغ کرد. همچنین دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری درپیامی به خانواده‌های کشته‌شدگان این حادثه و همچنین شهدای آتش‌نشان تسلیت گفت.

منبع:شهروند

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.