وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی سالانه خود از شیوه دولت اوباما در تعامل با بحران‌های جهانی به ویژه مساله سوریه انتقاد و ابراز امیدواری کرد که تیم ترامپ تعامل بهتری با روسیه در مواجهه با تروریسم داشته باشد.

به گزارش جماران ، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، سرگئی لاوروف در این کنفرانس مطبوعاتی که به همراه ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه در آن حاضر شده بود و  سه ساعت ادامه داشت، بیش از همه به بحران سوریه و تلاش‌های مسکو برای فائق آمدن بر این مشکل جهانی و منطقه‌ای پرداخت.

سوریه، مذاکرات آستانه و رابطه با آمریکا

لاوروف گفت: متاسفانه تیم باراک اوباما، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا آنگونه که باید به تعهداتش در زمینه مقابله با تروریسم عمل نکرد. آنها چنانچه گفته بودند نتوانستند گروه‌های تروریست را از دیگر مخالفان دولت دمشق برای ما جدا کنند و این یکی از موضوعاتی بود که دولت اوباما از پس آن بر نیامد. دونالد ترامپ و تیم او اظهارات زیادی درباره مبارزه با تروریسم داشته‌اند. منتظر می‌شویم تا آنها زمام امور را به دست بگیرند و امیدواریم در تعامل با تیم ترامپ برای رویارویی با تروریسم و همکاری در این زمینه موفقت‌تر باشیم.

وی ادامه داد: از تیم جدید دونالد ترامپ برای شرکت در نشست آستانه برای پایان دادن به بحران سوریه دعوت کرده‌ایم. مذاکرات پیش رو اولین تماس مستقیم ما با هیات جدید کاخ سفید درباره بحران سوریه و مبارزه با تروریسم خواهد بود و ما امیدواریم که مفید باشد.

لاوروف درمورد روابط دو جانبه میان آمریکا و روسیه نیز گفت: با روی کار آمدن ترامپ امیدواریم تغییری در این زمینه به ویژه در سیاست‌های ایالات متحده ایجاد شود. اگر ترامپ خواهان بهبود اوضاع اقتصادی و گسترش روابط دو طرف جهانی باشد این چیزی است که رئیس‌جمهور روسیه نیز بر آن تاکید کرده و ما معتقدیم می‌توان در این زمینه گام‌های خوبی برداشت. اصل اول برای مسکو تعامل با مسائل جهانی براساس قوانین بین‌المللی است.

وزیر امور خارجه روسیه در ادامه به سوال خبرنگاران پاسخ گفت و در جواب یک روزنامه نگار کرد درباره موضوع فدرالیسم در سوریه و آینده کردها در این کشور گفت: این سوالی است که باید از ملت سوریه پرسیده شود. موضع ما این است که این سوری‌ها در تمامی اقوام، گرایش‌ها و طوایف مختلف هستند که در مورد سرنوشت کشورشان از جمله اداره آن به شکل فدرالی یا هر شیوه دیگری تصمیم می‌گیرند. دیگر بازیگران خارجی از جمله روسیه وظیفه دارند براساس قوانین جهانی شرایطی را فراهم کنند تا مذاکرات جامع میان همه طیف‌های ملت سوریه برای تعیین سرنوشت خود برگزار شود که متاسفانه تاکنون چنین امری محقق نشده است.

لاوروف ادامه داد: تلاش‌های زیادی برای برگزاری نشست آستانه انجام دادیم و هماهنگی زیادی برای آن شده است تا همه گروه‌ها اعم از شبه‌نظامیان داخلی و مخالفان سیاسی داخل و خارج سوریه در این نشست حضور یابند. در این باره مذاکراتی را با دیگر بازیگران این عرصه از جمله ایران نیز انجام داده‌ایم. بسیاری ازگروه‌های مخالف نیز آمادگی خود را برای نشست آستانه اعلام کردند و ما آماده‌ایم به درخواست تمامی گروه‌های شبه‌نظامی برای حضور در این مذاکرات پاسخ مثبت بدهیم. همه گروه‌های مسلح در سوریه می‌توانند به پروسه آشتی ملی ملحق شوند.

به گفته لاوروف یکی از موضوعات مهم دیدار آستانه، توافق بر سر فرماندهانی است که در پروسه سیاسی سوریه حضور خواهند داشت.
وی با اشاره به آغاز کار دونالد ترامپ گفت: ما امیدوار هستم که تعاملات با تیم ترامپ در موضوع بحران سوریه و سایر مشکلات موثرتر از همکاری‌هایمان با تیم اوباما باشد.
لاوروف ادامه داد: مسکو از سخنان دونالد ترامپ، رییس جمهور برگزیده آمریکا درخصوص اینکه کشورها خودشان مسئول رشد و توسعه داخلی هستند، استقبال می‌کند. ترامپ می‌خواهد هر کشوری قبل از هرچیز به فکر توسعه داخلی باشد و این موضوع با راهکارها و روش‌های ما کاملا متناسب است.

لاوروف درخصوص اظهارات اخیر ترامپ درباره تحریم‌ها و خلع سلاح هسته‌ای روسیه نیز گفت: ترامپ به این فکر است که با تحریم‌ها چه کار کند. می‌گویند اگر با روسیه معاملات سودمند داشته باشیم، آنوقت به دنبال راهی می‌گردیم و اینکه او پیشنهاد ادامه کار روی خلع سلاح اتمی را به عنوان یک معامله خوب عنوان می‌کند، قابل توجه است. یکی از اولویت‌های مسکو در کار با دولت جدید آمریکا، از سرگیری گفت‌وگو با ایالات متحده با هدف ثبات استراتژیک است.

وزیر امور خارجه روسیه هم‌چنین اخبار مربوط به دیدار احتمالی ولادیمیر پوتین با ترامپ را تکذیب کرد و گفت: هیچ تماسی در این رابطه صورت نگرفته است و این اطلاعات واقعیت ندارند.

پاسخ به تلاش‌های آمریکا برای جذب دیپلمات‌های روسی

وزیر امور خارجه روسیه هم‌چنین در واکنش به تلاش سرویس‌های امنیتی آمریکا برای استخدام دیپلماتهای روسیه گفت: در سال‌های اخیر تلاش برای استخدام دیپلمات‌های روس در آمریکا رشد داشته است.
لاروف گفت: اگر درخصوص روش‌های استخدام صحبت کنیم، ما آمار کاملی در این خصوص ارائه نکرده‌ایم اما طی سال‌های اخیر، به ویژه در زمان دور دوم انتخاب دولت اوباما، چنین فعالیتی  غیر دوستانه‌ای در ارتباط با دیپلمات‌های ما تشدید شده بود.وزیر امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد که دیپلمات‌های روسی در ایالات متحده همواره تحت فشار و کنترل سازمان‌های اطلاعاتی این کشور بوده‌اند.وی درخصوص همکاری‌های دیپلماتیک روسیه و آمریکا نیز گفت: روسیه قصد ندارد بر دیپلمات‌های آمریکا در کشور فشار بیاورد و آنها تحت تعقیب هم نیستند.

پاسخ به سئوالات دیگر

وزیر خارجه روسیه هم‌چنین درخصوص توافق بلاروس و اتحادیه اروپا برای ساخت ارودگاه مهاجران خارجی در خاک این کشور گفت: روسیه با بلاروس کنترل مرزی ندارد و دولت متحد محسوب می‌شود، توافق بین بلاروس و اتحادیه اروپا برای ایجاد ارودگاه مهاجران به دقت دنبال می‌شود. ما گفت‌وگوهایی را با همکاران بلاروسی خود شروع کرده‌ایم، در واقع مدت طولانی است که مذاکرات درخصوص سیاست واحد مهاجرت با بلاروس در جریان است و اکنون باید با سرعت بیشتری پیگیری شود.

در ادامه لاوروف در پاسخ به سئوال خبرنگاری درخصوص اتهامات مربوط به حملات سایبری روسیه گفت: تمامی تلاش‌ها برای یافتن شواهد و اسناد کافی در این زمینه عبث و بیهوده است.
وی ضمن بازگشت مجدد به موضوع اروپا، تمامی اتهامات مقامات کشورهای اتحادیه اروپا نسبت به روسیه و دست داشتن این کشور در حملات سایبری را تکذیب کرد.

هم‌چنین لاوروف با ابراز تاسف از ادامه بحران قره‌باغ گفت: مکانیسم بررسی حوادث در قره‌باغ هنوز اجرایی نشده است و این امر به دلیل عدم اجماع در سازمان امنیت و همکاری در اروپا است.
وی خاطرنشان کرد: در مورد دلیل عدم وجود چنین اجماعی می‌توانید از اعضای این سازمان بپرسید.
لاوروف در پاسخ به سوال خبرنگار تلویزیون چین درخصوص سطح روابط دو کشور نیز گفت: تعاملات کنونی روسیه و چین بهترین ارتباط دو جانبه در کل تاریخ است.
وی در پاسخ به سطح روابط روسیه و اتحادیه اروپا گفت: اتحادیه اروپا در روابط خود با روسیه همچنان با منطق کوته‌بینانه و ناقص هدایت می‌شود.
لاوروف افزود: این اتحادیه تمام شرکای ما را به یک انتخاب بین مسکو و بروکسل وادار می‌کند.
مسئول دیپلماسی روسیه در پاسخ به نظر روسیه در حل اختلاف با ژاپن هم گفت: دولت در حال کناره‌گیری آمریکا در تلاش بود تا با اعمال فشار بر ژاپن، از انجام گفت‌وگوها بین مسکو و توکیو جلوگیری کند.
وزیر امور خارجه روسیه چنین اقداماتی را از سوی آمریکا "بی ارزش" خواند.

لاوروف در پاسخ به خبرنگار اوکراینی مبنی بر تغییر توافقنامه مینسک با روی کار آمدن دولت جدید آمریکا و تغییر مواضع روسیه در قبال آمریکا گفت: روسیه هیچ دلیلی برای بازنویسی توافق مینسک نمی‌بیند، آنها ثابت هستند و با قطعنامه شورای امنیت همراه هستند و جایگزینی برای آن وجود ندارد.

وی افزود: تاکنون نشنیده‌ام که تیم ترامپ در نظر دارند که این توافقنامه را دفن کنند و بحران اوکراین را به شیوه‌ای دیگری حل کنند.

وزیر امور خارجه روسیه درخصوص تحولات منطقه بالکان هم گفت: امیدوارم همه بفهمند که برخورد خشونت آمیز در بالکان ضرورتی ندارد.
وی درخصوص امنیت قبرس و مذاکرات مربوط به اتحاد آن نیز گفت: امنیت قبرس باید توسط شوارای امنیت تضمین شود و نه اینکه دو یا سه کشور آن را تضمین کنند.

در این کنفرانس خبری ۱۶۰ خبرنگار از روسیه به همراه ۳۰۰ خبرنگار خارجی از سراسر جهان حضور داشتند.

منبع :ایسنا

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.