رسانه های ترکیه روز یکشنبه از دعوت دولت جدید آمریکا به مذاکرات آستانه خبر دادند.

به گزارش جماران ، مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه نیز دیروز اعلام کرد که در خصوص دعوت از آمریکا برای نشست آستانه، با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه توافق شده است.
به نوشته رسانه های ترکیه، ناراحتی آنکارا از مواضع دولت باراک اوباما در خصوص بحران سوریه و اظهارات اخیر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا مبنی بر لزوم دعوت از حزب اتحاد دمکراتیک سوریه (پ.ی.د) و یگانهای مدافع خلق(ی.پ.گ) به مذاکرات آستانه موجب شده است که مقامات ترکیه با دور زدن دولت فعلی، دعوت نامه را به نام دولت جدید آمریکا تنظیم کنند.
دولت جدید آمریکا قرار است جمعه آینده 20 ژانویه قدرت را در واشنگتن در دست بگیرد.
مولود چاووش اوغلو روز گذشته در ادامه نهمین کنفرانس سفرای ترکیه در آنکارا اعلام کرد که آمریکا به مذاکرات آستانه دعوت خواهد شد.
او گفت: این تصمیم را به همراه همتای روسی خود اتخاذ کرده است.
او در همین حال تصریح کرد که شرکت Y.P.G (یگانهای مدافع خلق) در مذاکرات آستانه را نخواهند پذیرفت.
مذاکرات صلح سوریه بناست در تاریخ 23 ژانویه (4 بهمن) در پایتخت قزاقستان برگزار شود.
ترکیه پ.ی.د و ی.پ.گ را به عنوان گروههای تروریستی وابسته به پ.ک.ک اعلام کرده است.
رسانه های ترکیه در حالی این موضوع را مطرح می کنند که پیشتر تصریح شده است که دعوت از هر طرفی برای شرکت در مذاکرات صلح سوریه در آستانه باید با تصمیم مشترک روسیه، ایران و ترکیه باشد.
علت اینکه رسانه های ترکیه دوباره موضوع مشارکت آمریکا در نشست آستانه را مطرح می کنند، تکذیب اظهارات پیشین وزیر خارجه این کشور از سوی وزارت خارجه آمریکاست.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است که چنین دعوتی را دریافت نکرده اند ولی خواهان مشارکت پ.ی.د و ی.پ.گ در این مذاکرات هستند. 
روزنامه ینی شفق امروز نوشت: بالاخره علت اینکه آمریکا می گوید چنین دعوتی را دریافت نکرده روشن شد، چون دعوت از دولت اوباما نشده و دولت جدید ترامپ دعوت شده که قرار است به زودی قدرت را در دست گیرد. 
در همین حال رسانه های ترکیه نوشتند: گروه های معارض مسلح سوری و نمایندگان تشکل های سیاسی مخالفان پس از یک جلسه طولانی با نمایندگان روسیه و ترکیه موافقت خود را برای حضور در مذاکرات آستانه اعلام کردند.
این منابع افزودند: مخالفان سوری قرار است امروز آخرین جلسه خود را برای بررسی نتایج احتمالی مذاکرات آستانه و فراهم کردن مقدمات شرکت در آن برگزار کنند.
بنابر این گزارش ها، در مذاکرات آستانه، ایران، روسیه و ترکیه، نمایندگان دولت سوریه و معارضان سوری شرکت خواهند کرد.
قرار است ادامه مذاکرات در هشتم فوریه در ژنو با حمایت سازمان ملل دنبال شود.
کمیته عالی مذاکره معارضان سوریه (HNC) از مذاکرات آستانه اعلام حمایت کرده و این مذاکرات را گام مقدماتی مذاکرات ژنو در ماه آتی ارزیابی کرده است.
در اطلاعیه این کمیته که در رسانه های ترکیه منتشر شده، ابراز امیدواری شده است که نشست آستانه بتواند موجب تحکیم آتش بس فراگیر در سوریه شود.
روزنامه حریت نوشته است که توافق معارضان برای شرکت در نشست آستانه در جلساتی که از روز چهارشنبه گذشته در آنکارا برگزار می شود، حاصل شده است. 
این روزنامه نوشته است: مقامات وزارت امور خارجه، ستاد فرماندهی ارتش و سازمان اطلاعات ترکیه (میت) نیز در این نشست ها حضور داشتند. 
به نوشته حریت از 31 گروه معارض سوری، 27 گروه برای شرکت در مذاکرات آستانه به توافق رسیده اند. 
یک نماینده از گروههای معارض به خبرنگار حریت گفته است: مذاکرات هنوز ادامه دارد.
او گفته است که احرار الشام و برخی گروهها با ادعای اینکه رژیم سوریه آتش بس فراگیر را رعایت نمی کند، بیانیه شرکت در مذاکرات آستانه را امضا نکردند.
در همین حال یک نماینده از معارضان سوری که حریت نام آن را فاش نکرده، گفته است: عربستان برای جلوگیری از مشارکت گروههای معارض سوری در نشست آستانه، اعمال فشار می کند. 
او گفته است گروههای معارض اکنون بین ترکیه و عربستان گیر کرده اند که یکی می گوید باید شرکت کنید و دیگری مخالف شرکت کردن در مذاکرات آستانه است.
اجلاس آستانه قرار است در بیست و سوم ژانویه به میزبانی دولت قزاقستان و با حضور نمایندگان دولت و معارضه سوریه و با نظارت سه کشور ایران، ترکیه و روسیه و مشارکت نماینده سازمان ملل متحد برگزار شود.
اجلاس آستانه پس از آزاد سازی حلب و با هدف تقویت روند سیاسی و یکپارچه کردن تلاش ها برای مبارزه با تروریسم و ایجاد ثبات و استقرار صلح در سوریه تشکیل می شود.

 

منبع:ایرنا

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.