پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

نماینده ولی‌فقیه در امورحج و زیارت گفت: جلسات متعدد در رابطه با مذاکرات ما با عربستان در داخل انجام شده و در این جلسات موضوع امنیت ، امکانات و بحث مهم پیگیری حقوقی، غرامت و دیه زائران ایرانی در مسجد الحرام و منا مطرح شده است

به گزارش جماران ، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام سید علی قاضی عسکر درخصوص حضور و ارائه شروط هیات ایرانی برای مذاکره با طرف سعودی با محوریت مناسک حج در پنجم اسفند ماه در عربستان افزود: هم اکنون نمی‌توان شرط خاصی را قائل شد چون موضوع مذاکرات است و باید دید در مذاکرات بین دو طرف چه شرایطی ایجاد خواهد شد.
وی ادامه داد: باید دید در این مذاکرات چه اتفاقاتی رخ می‌دهد و چه صحبت‌هایی رد و بدل می‌شود، اما با این وجود حرف‌های زیادی خواهیم داشت که در این مذاکرات مطرح می‌کنیم.
نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت درباره آمادگی تیم مذاکره کننده ایرانی و شرایط آنها اظهار کرد: جلسات متعددی را در داخل برگزار کرده ایم که در آن موضوع امنیت و امکانات زائران ایرانی و همچنین بحث مهم پیگیری حقوقی، غرامت و دیه زائران‌مان در مسجد الحرام و منا مطرح شده است.
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر که در حاشیه مراسم همایش قبل از سفر عتبات عالیات زائران دانشگاهی استان تهران در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران با خبرنگاران سخن می گفت در رابطه با امور اجرایی حج نیز تصریح کرد: ما برنامه‌های اجرایی زیادی داریم زیرا مدتی است که امور حج و زیارت ما تعطیل بوده است، در حال حاضر در حوزه مسکن، تغذیه، تدارکات کارهای زیادی باید انجام شود.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چنانچه در مذاکرات توافق لازم حاصل شود اعزام زائران ایرانی از چه تاریخی خواهد بود، خاطرنشان کرد: اگر در تاریخ پنجم اسفند توافق حاصل شود بلافاصله برنامه‌های ایران برای سفر حج آغاز خواهد شد.
نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت همچنین در پاسخ به این پرسش که با وجود آنکه عربستان دعوت کننده این مذاکره بوده است شرایط برای ما چگونه خواهد بود، اظهار کرد: دعوت از سوی عربستان طبیعی است و این یک دعوت ویژه نیست، به این معنا که عربستان به طور همیشگی در این ایام برای همه کشورها دعوت‌نامه می‌فرستند و در اصل برای ایران دعوت‌نامه خاصی ارائه نشده است.
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر ادامه داد: امیدواریم شرایط به گونه‌ای رقم بخورد که راه برای زیارت مردم باز شود.
وی همچنین در مورد ارز دولتی نیز گفت: در گذشته ارز مبادله‌ای پرداخت می‌شد که در این شرایط قیمت پایین‌تر بود اما متاسفانه در شرایط فعلی ارز با مبلغ چهار هزار تومان باید خریداری شود و با وجود نوسانات موجود این شرایط برای زائران خوب نیست، شرایط در حال حاضر برای ارائه ارز با قیمت 3200 تومان و پایین‌تر ممکن نیست.

 

منبع :ایرنا

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.