یک عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات اخیر سخنگوی شورای نگهبان در مورد ثبت‌نام زنان در انتخابات ریاست جمهوری گفت که نمایندگان زن مجلس شورای اسلامی خواستار توجه شورای نگهبان به این موضوع و رفع موانع در این زمینه هستند.

 

به گزارش جماران طیبه سیاوشی، اظهار کرد: سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد که ثبت‌نام خانم‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری به تعبیری بلامانع است و خانم‌ها می‌توانند در این انتخابات ثبت‌نام کنند. البته در دهه هفتاد نیز خانم اعظم طالقانی در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرد و قبل از آن خانم رفعت بیات این کار را انجام داد، اگرچه این افراد رد شدند اما دلیل رد شدن آنها زن بودن نبود.

 

وی افزود: ما هنوز منتظر تفسیر شورای نگهبان هستیم زیرا معتقدیم در ادامه سیاست‌های ابلاغی انتخاباتی رهبری این جنبه مهم از انتخابات که تفسیر رجل سیاسی و مذهبی است باید مورد توجه قرار گیرد. به هر حال تفاسیر در مورد رجل سیاسی و مذهبی خیلی مختلف است اما نکته قابل توجه این است که در قرآن رجل فقط به معنی مرد دیده نشده و نوع بشر مورد توجه قرار گرفته است.

 

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه رجل در عرق سیاسی به معنی شخصیت بزرگ سیاسی و مذهبی و دارای بینش سیاسی است، ادامه داد: با توجه به تفاسیر موجود خانم‌ها از این امر استقبال می‌کنند زیرا احساس می‌شد که مانعی جلوی پای خانم‌ها وجود دارد، ان‌شاءالله برداشته خواهد شد. این موضوع بین خانم‌های نماینده نیز مورد بحث قرار گرفت و ما فکر می‌کنیم شورای نگهبان باید آن را در اولویت قرار دهد و به آن توجه کند.

 

سیاوشی یادآور شد: همه به خاطر داریم که خانم گرجی در خبرگان قانون اساسی روی این موضوع تأکید کرد که مرد بودن به عنوان صفت رئیس جمهور نباید مطرح شود و با تأکید ایشان و دفاع و رأی موافق اعضای خبرگان کلمه رجل در قانون اساسی لحاظ شد. حالا هم تأکید ما نمایندگان خانم و بخش عظیمی از زنان فرهیخته و تحصیلکرده این است که شورای نگهبان با تفسیر خود این مانع را از جلوی پای خانم‌های بردارد و ان‌شاءالله فضای باز سیاسی برای مشارکت بیشتر خانم‌ها در این عرصه فراهم شود.

 

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در پایان، یادآور شد: برخی معتقدند که کلمه رجل در قانون اساسی مبهم است و وظیفه شورای نگهبان است که این را تفسیر کند. با توجه به فضای مثبتی که در جامعه وجود دارد و تعداد خانم‌ها که در این دوره مجلس بیشتر شده و به 17 نفر رسیده امیدواریم این مانع به نوعی برداشته شود و گشایشی در این زمینه ایجاد شود.

منبع:ایسنا

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.