رییس فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر اختلاف نظر را بپذیریم و تحمل کنیم و دست از تنگ نظری برداریم، قطعا رشد خواهیم کرد.

به گزارش جماران، دکتر "محمدرضا عارف" ظهر امروز اول دی ماه در نشست بررسی جنبش دانشجویی در جمع دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان گفت: هدفم از این سفر شرکت در برنامه علمی می باشد.

وی با اشاره به اینکه کرمان دیار کریمان، دیار مردان متعهد، سخت کوش و باهوش است، اظهار کرد: امروز انقلاب اسلامی ایران به سن بلوغ رسیده و وارد دهه پنجم عمر خود می شود.

رییس فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی روز دانشجو را نقطه عطف جدی در مبارزات دانشجویی دانست و تصریح کرد: مقطع اول جنبش دانشجویی از ماه های آغازین سال 1322 با تشکیل انجمن اسلامی دانشجویی در دانشگاه تهران آغاز و تا آستانه پیروزی انقلاب ادامه داشت.

عارف از استکبار ستیزی و استعمار ستیزی فعالیت های اصلی جنبش دانشجویی سخن به میان آورد و عنوان کرد: در جریانات جنبش دانشجویی در قبل از انقلاب مربوط به دانشجویان مسلمان بود اما جریانات ملی گرا و چپ در آن حضور داشتند.

نماینده مردم تهران و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دانشجویان در 16 آذر شعار استکبار ستیزی و استعمار ستیزی فریاد زدند، ادامه داد: در دهه سی ام انقلاب اسلامی و به واسطه اتفاقاتی که در دانشگاه افتاده، نگاه مردم به دانشجو و دانشگاه پررنگ تر شده است.

وی نقطه عطف دوم جنبش دانشجویی را 15 خرداد سال 42 دانست و ابراز کرد: در این دوره جنبش دانشجویی با نهضت امام راحل همراه گردید و در این دوران بود که امام راحل پیام های مختلفی به دانشجویان خارج از کشور دادند که اگر به این پیام ها توجه نمایید وحدت بین دانشجو و حوزه مشهود می باشد.

عارف با بیان این مطلب که امام راحل محور انقلاب را دانشجو می دانستند، اذعان کرد: قابل ذکر می باشد که از 15 خرداد 42 به بعد رنگ جریانات جنبش دانشجویان، اسلامی تر می شود. 

وی نقطه عطف سوم جنبش دانشجویی را 22 بهمن 1357 دانست و بیان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 مرحله دوم جنبش دانشجویی آغاز و تا زمان حال که تقریبا 4 دهه از این دوران می گذرد، ادامه دارد.

رییس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: رسالت اصلی جنبش دانشجویی در مرحله اول که 3 دهه عمر آن می باشد، براندازی بود و وظیفه آن در مرحله دوم همراهی با انقلاب، تثبیت انقلاب و تلاش برای حاکمیت ارزش های انقلاب می باشد.

وی مسئولیت پذیری و همیشه در صحنه بودن را از وظایف اصلی دانشجو دانست و ابراز کرد: تاثیرگذاری دانشجویان و جوانان در جنگ بی بدیل بود و در این دوران شاهد بودیم که جوان بیست ساله از فرماندهان موفق جنگ شد که نشان از جایگاه ویژه دانشجو در آن دوران را دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر تحلیل منصفانه باشد، ستون اصلی دانشگاه اساتید می باشند اما سهم بالای دستاوردهای علمی دانشجویان را نمی توان منکر شد.

وی با بیان این مطلب که در آستانه مرحله سوم جنبش دانشجویی می باشیم، عنوان کرد: باید مد نظر داشت که در مرحله سوم چه وظیفه ای بر عهده دانشجو می باشد و اگر عمر 70 ساله جنبش دانشجویی را مورد بررسی قرار دهیم کارنامه آن درخشان می باشد.اما دانشجویان باید عملکرد جنبش دانشجویی را از اول انقلاب تا کنون مورد ارزیابی و تحلیل قرار داده تا با تحلیل دقیق کارشناسی بتوانند مدیریت علمی داشته باشند.

نماینده مردم تهران و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: جنبش دانشجویی در برخی از مقاطع افراط و تفریط داشته است که باید با بررسی علت این امر را پیدا نمود.

رییس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: باید تحلیل کارشناسی بر عملکرد جنبش دانشجویی داشته باشیم تا در آینده جوانان و نوجوانان در راستای آرمان های انقلاب گام بردارند، ضمن آنکه باید همواره مد نظر داشته باشیم که ما مدیون انقلاب و خون شهیدان می باشیم و باید از ارزش های انقلاب پاسداری کنیم.

وی با اشاره به اینکه به افتخار می کنم که یک معلم می باشم، تصریح کرد: فعالیت های بنده به قبل از انقلاب باز می گردد و خود را یک چهره سیاسی نمی دانم، بلکه معلم می باشم و به معلمی خود افتخار می کنم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از نقد دانشجو سخن به میان آورد و اذعان کرد: نقد دانشجو یک ضرورت می باشد، ضمن آنکه نقد ذات جوان می باشد و اگر جوان نقد را کنار بگذارد از هویت خود جدا شده است، کسانیکه که باید نقد دانشجو را بپذیرند یا در فضای دانشجویی نبوده و یا فعالیت دانشجویی نداشته اند.

وی با تاکید بر اینکه در فضای دانشجویی باید نقد صورت گیرد و مطمئن باشید که نظام از نقد دانشجو استقبال می کند، خبر داد و گفت: آرمان گرایی و عدالت خواهی دغدغه اصلی جنبش دانشجویی است که باید همواره حفظ گردد، ضمن آنکه استفاده از خرد جمعی، مسئولیت پذیر و اخلاق مداری از جمله مسایلی است که جنبش دانشجویی باید به آن توجه کند.   

عارف ادامه داد: پرهیز از حرکات شتاب زده، در استمرار جنبش دانشجویی تاثیرگذار است و قابل ذکر است که این تاثیر گذاری در گرو ماندن می باشد، و وابسته شدن به یک جریان سیاسی آفت جنبش دانشجویی است و در این راستا باید قداست دانشگاه و جنبش دانشجویی را حفظ کنیم.

وی به عامل سازنده و مهمترین رمز پیروزی که وحدت می باشد، اشاره و ابراز کرد: اختلاف سلیقه خوب است اما مبنا را باید تعامل حداکثری قرار دهیم و اگر غافل از این موضوع شویم، باید اذعان کرد که رسالت خود را انجام نداده ایم.

رییس فراکسیون امید مجلس افزود: موضوع بسیار مهمی که باید توجه کنیم، استفاده از تجارب پیشکسوتان است، بطوریکه دانشجویان باید با اعضای سابق تشکل های دانشجو مشورت نمایید ضمن آنکه داشتن یک برنامه راهبردی برای آینده، توجه به اولویت ها و ... در این راستا نیز بسیار مهم است و همه می دانیم که جهت گیری کشور مشخص است که آن سند چشم انداز می باشد، بطوریکه باید جایگاه اول علمی در منطقه کسب نماییم.

وی دیگر صفات جنبش دانشجویی را برشمرد، افزود: جنبش دانشجویی حمایت از تکثر سیاسی که باید رقیب خود را تحمل کنیم و این امر باعث رشد می شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اصلی ترین برنامه های راهبردی نقد همراه با پیشنهاد می باشد، اظهار کرد: کار فرهنگی امروز در دانشگاه ها کم انجام می شود، باید دانشجوی امروز ما نسبت به دانشجویان گذشته مقایسه نمود تا چه اندازه می تواند تحلیل اجتماعی داشته باشد و اگر کاستی در این تحلیل احساس نمودیم این از مشکل جنبش دانشجویی است.

وی با اشاره به انتخابات سال آینده اعلام کرد: در ماه های آینده انتخابات مهمی در پیش رو داریم، اما نکته مهم در همه انتخابات انقلاب اسلامی این بوده که تا کنون مهمترین راهبرد ما مردم بوده اند و دانشجویان باید تلاش کنند که مردم در صحنه همواره حضور داشته باشند.

عارف با تاکید بر اینکه مستقل از نظریات سیاسی حضور مردم در انتخابات باید پررنگ باشد و به منافع ملی توجه گردد،افزود: باید روحیه نشاط و شادابی در انتخابات ایجاد شود.

وی سهم مردم را در انتخابات بالای 70 تا 75 درصد دانست و عنوان کرد: یکی از مهمترین رسالت های همیشگی جنبش دانشجویی تشویق مردم در مهمترین رویدادهای کشور بوده است که همواره باید ادامه پیدا کند، به گونه ای که با تشکیل جلسات مناظره و هم اندیشی شادابی انتخابات را ایجاد و همچنین دانشجو در معرفی افراد اصلح در انتخابات نقش موثر دارد.

 نشست پرسش و پاسخ با  جمعی از دانشجویان دانشگاه آزاد واحد کرمان با محمدرضا عارف رییس فرکسیون امید مجلس شورای اسلامی بعد از ظهر امروز اول دیماه در حاشیه نشست بررسی جنبش دانشجویی برگزار شد.

یکی از دانشجویان سوال خود را در مورد ممنوع التصویری «محمد خاتمی» پرسید که این این سوال باعث شد که با تشویق‌های عده‌ای از دانشجویان و شعار «مرگ بر فتنه‌گر» عده‌ای دیگر از دانشجویان همراه شد.

" محمدرضا عارف" در پاسخ به این سوال گفت: دوست داریم که همه شعار «مرگ بر فتنه‌گر» را بدهند، اما درخواست ما از دانشجویان این است که دقت کنید، فضا چگونه است و شعار چیست؟

وی افزود: سوال این دانشجو در مورد فردی است که انگیزه‌ها و خدمات وی در کشور بر کسی پوشیده نیست و این مسئله جنبه حقوقی دارد که چه کسی این حکم را داده و هنوز جوابی در این مورد داده نشده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این یک مساله ای است که در خانواده انقلاب می باشد و پیگیر این موضوع همیشه بوده ایم و به دنبال پیروزی و شکست گروهی هم نیستیم.

عارف در ادامه در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان که «ما آزادی پس از بیان نداریم، و چگونه باید مطالبات خود را مطرح کنیم؟» گفت: آزادی به دانشگاه داده شده است و باید قبل و بعد از آن هم این آزادی وجود داشته باشد، و خوشبختانه روند خوبی در این زمینه در سال‌های اخیر شاهد هستیم و امیدواریم همچنان ادامه یابد

وی ابراز کرد: دانشجو باید احساس آزادی کامل برای ابراز حقایق و بیانات خود را داشته باشد.

عارف در ادامه نیز از اصلاح طلبان گفت و تصریح کرد: به دلیل برخی اشتباهات و تندروی‌ها در دهه 80، شکافی میان جریان اصلاحات به وجود آمد، اما اکنون شاهد پیروزی تفکر تدبیر و امید می باشیم.

وی درباره عملکرد دولت و دیدگاه خود نیز گفت: برای ارزیابی عملکرد دولت باید به شرایطی  نگاه کرد که دولت روی کار آمده بود ضمن آنکه زمینه سازی های خوبی توسط دولت صورت گرفته است و راهبرد اصلی ما در فراکسیون امید نیز همراهی با دولت است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی برجام را یکی از مهمترین دستاورد دولت تدبیر و امید دانست و عنوان کرد: اینکه در آینده نتیجه برجام به کجا می‌رسد، نباید قصاص قبل از جنایت کرد و اگر کسی بدعهدی کند با آن برخورد می کنیم.

عارف خاطرنشان کرد: امیدواریم در آینده رونق اشتغال و وضعیت اقتصادی را داشته باشیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.