فریبا محمدیان در حالی به معاونت بانوان وزارت ورزش و جوانان منصوب شده که پیش از این حکم بازنشستگی‌اش را از آموزش و پرورش دریافت کرده بود، پرسش این است که اولین انتصاب سلطانی‌فر در قامت وزیر ورزش قانونی است؟

فریبا محمدیان در حالی به معاونت بانوان وزارت ورزش و جوانان منصوب شده که پیش از این حکم بازنشستگی‌اش را از آموزش و پرورش دریافت کرده بود، پرسش این است که اولین انتصاب سلطانی‌فر در قامت وزیر ورزش قانونی است؟

به گزارش جماران ، سرانجام مسعود سلطانی‌فر تغییرات را در وزارت ورزش و جوانان کلید زد و در نخستین اقدام فریبا محمدیان رئیس فدراسیون اسکیت را به عنوان معاون امور ورزش بانوان جانشین رباب شهریان کرد.

این انتصاب در حالی صورت گرفت که در ماه‌های گذشته پرسش‌های زیادی درباره بازنشستگی محمدیان مطرح شده بود.

بر اساس سند سازمان بازنشستگی کل کشور فریبا محمدیان متولد ۱/۰۵/۱۳۴۷ از تاریخ ۱۰/۰۷/۱۳۸۸ بازنشسته شده و از این صندوق ماهیانه حقوق دریافت می‌کند.

 

 

دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری ایران، خرداد ۱۳۹۵ قانون منع بکارگیری بازنشستگان را به سازمان مدیریت و برنامه ریزی ابلاغ کرد. قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان در جلسه علنی روز دوشنبه مورخ بیستم اردیبهشت ماه یکهزار و سیصد و نود و پنج مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۲۹/۲/۱۳۹۵ به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

در حالی که دولت تدبیر و امید تاکید زیادی بر منع حضور بازنشسته‌ها در ادارات و سازمان‌ها دارد، حالا این انتصاب سوال‌های بسیاری را مطرح کرده است.

متن بخشی از قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان به شرح زیر است:

ماده‌ واحده ـ ازتاریخ ابلاغ این قانون، به‌کارگیری افرادی که در اجرای قوانین و مقررات مربوطه بازنشسته یا بازخرید شده یا بشوند، در دستگاه‌های اجرائی موضوع ماده(۵) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۸/۷/۱۳۸۶ و کلیه دستگاه‌هایی که به نحوی از انحاء از بودجه عمومی کل کشور استفاده می‌کنند، ممنوع می‌باشد.

طبق تبصره۲ این قانون ـ دستگاههای موضوع این قانون در صورت لزوم می‌توانند از خدمات بازنشستگان متخصص با مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر به‌صورت پاره‌ وقت و ساعتی استفاده کنند. حداکثر ساعات مجاز برای استفاده از بازنشستگان، یک‌سوم ساعات اداری کارمندان رسمی است و حق‌الزحمه این افراد متناسب با ساعات کاری آنها حداکثر معادل یک‌سوم کارمندان رسمی همان شغل تعیین و پرداخت می‌شود.

قانون فوق مشتمل بر ماده‌ واحده و پنج تبصره در جلسه علنی روز دوشنبه مورخ بیستم اردیبهشت‌ماه یکهزار و سیصد و نود و پنج مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در تاریخ ۲۹/۲/۱۳۹۵ به تأیید شورای نگهبان رسید.

 

 

اما چندی پیش نصرالله سجادی معاون ورزش حرفه و قهرمانی وزارت ورزش و جوانان در پاسخ به خبرنگاران درباره تداوم فعالیت روسای فدراسیون‌ها با وجود بازنشستگی ( مانند فریبا محمدیان – رئیس فدراسیون اسکیت) گفت: تعداد زیادی فدراسیون نداریم که با رییس بازنشسته مشغول به کار باشد. یک الی دو فدراسیون است که به غیر از آنها با توجه به قانونی که در خرداد ماه ابلاغ شده هیچ یک از افراد بازنشسته - به غیر از مواردی که در هیات علمی دانشگاه‌ها و نهادهایی که کار آنها به صورت قانونی عنوان شده - نمی‌توانند حتی به عنوان یک کارمند در فدراسیون مشغول به کار باشند چه برسد به رییس فدراسیون. (مورخ ۱۴ آذر ۹۵ - ایسنا)

اگرچه پیش از این درباره ادامه فعالیت محمدیان رئیس فدراسیون اسکیت و به جهت رفع ایراد بازنشسگی وی در محافل غیر رسمی استناد شده بود که وی عضو هیات علمی دانشگاه است و بدین جهت منعی برای ادامه فعالیت در سمت ریاست فدراسیون اسکیت ندارد اما در بخش‌نامه پیرو قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان در وزارت کار که ممهور به تایید وزیر کار شده، در این باره آمده است:

"اجازه بکارگیری اعضای هیئت علمی و نیز با مجوز هیات وزیران (موضوع ماده ۴۱ قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت) لغو شده است با توجه به لغو اجازه بکارگیری " اعضای هیات علمی" و نیز "با مجوز هیات وزیران "، ضروری است از بکارگیری و یا معرفی افراد مذکور برای اخذ مجوز هیات وزیران جدا خودداری شود.

همچنین با توجه به تصریح تبصره ۳ قانون مذکور، مقتضی است معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت مطبوع و نیز سازمانهای وابسته به وزارت مطبوع ظرف مهلت قانونی مقرر ( تا ۹/۵/۹۵) به منظور اعمال قانون، در خصوص افراد به کار گرفته شده قبلی بازنگری و اقدام قانونی به عمل آورند.

(سایت وزارت کار منتشر شده در تاریخ ۱ تیر ۱۳۹۵)

 

 

البته طبق تبصره یک طرح ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان، مقامات مذکور در ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری و همترازان آن‌ها و ایثارگران، فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد و بالاتر، نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و دارندگان اجازات خاص مقام معظم رهبری از شمول این قانون مستثنی می‌باشند.

حال پرسش این است که فریبا محمدیان مشمول مقامات بوده که توانسته با وجود بازنشسته بودن به عنوان معاون وزیر منصوب شود؟ تفسیر از این ماده نیز مبحثی پرچالش است که ممکن است وزارت ورزش با استناد به آن چنین حکمی صادر کرده باشد. اما باز این سوال مطرح می شود که چرا پیش از این درباره فعالیت محمدیان به عنوان رئیس فدراسیون اسکیت برخوردی صورت نگرفته است؟

در حکم انتصاب محمدیان و همچنین خبر منتشر شده در وزارت ورزش و جوانان توضیحی درباره روند این انتصاب مطرح نشده و حال این پرسش مطرح می‌شود که انتصاب فریبا محمدیان به عنوان معاون حوزه بانوان وزارت ورزش و جوانان مطابق با چه تبصره قانونی بوده است. موضوعی که به نظر می‌رسد نیازمند توضیح وزیر ورزش و جوانان است.

منبع:ایسنا

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.