رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی ایران گفت: رانندگان ایرانی در حال حاضر مجبور هستند بیمه سبز خود را از کشورهای خارجی بخرند که این امر هزینه حمل کالا را بالا می‌برد و صاحبان بار ترجیح می‌دهند از کامیون‌های خارجی از قبیل کامیون‌های ترکیه‌ای، گرجستانی و از این قبیل برای حمل بار استفاده کنند، زیرا حمل بار توسط راننده خارجی که تحت پوشش بیمه سبز به ایران می‌آید و حمل را بر عهده می‌گیرد هزینه کمتری از راننده ایرانی که مجبور به خرید بیمه سبز از شرکت بیمه خارجی است به صاحب بار تحمیل می‌کند، پیامد این اتفاق بیکاری رانندگان کامیون ایرانی و جایگزین شدن آنها با رانندگان خارجی است.

به گزارش جماران؛ به گفته رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی ایران تداوم مشکل بیمه سبز برای رانندگان ایرانی و مشکلاتی که در صدور ویزا وجود دارد سبب شده تاجران برای حمل بار رانندگان خارجی را ترجیح دهند و این اتفاق به زمین‌گیر شدن ۶۰هزار کامیون ایرانی می‌انجامد.

رضا رستمی، رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و لجستیک اتاق ایران در گفت‌وگو با ایلنا اظهار کرد: برای تعلیق بیمه سبز رانندگان ایرانی که از آغاز سال ۲۰۲۴ میلادی شروع شده و تا پایان نیمه اول این سال ادامه دارد هنوز گره‌گشایی نشده است و این موضوع امروز اصلی‌ترین دغدغه کمیسیون حمل و نقل است. این مساله می‌تواند سبب زمین‌گیر شدن ۶۰هزار کامیونی شود که در ترانزیت کالا در کشور فعالیت دارند. 

وی افزود: رانندگان ایرانی در حال حاضر مجبور هستند بیمه سبز خود را از کشورهای خارجی بخرند که این امر هزینه حمل کالا را بالا می‌برد و صاحبان بار ترجیح می‌دهند از کامیون‌های خارجی از قبیل کامیون‌های ترکیه‌ای، گرجستانی و از این قبیل برای حمل بار استفاده کنند، زیرا حمل بار توسط راننده خارجی که تحت پوشش بیمه سبز به ایران می‌آید و حمل را بر عهده می‌گیرد هزینه کمتری از راننده ایرانی که مجبور به خرید بیمه سبز از شرکت بیمه خارجی است به صاحب بار تحمیل می‌کند، پیامد این اتفاق بیکاری رانندگان کامیون ایرانی و جایگزین شدن آنها با رانندگان خارجی است. 

رستمی ادامه داد: این مشکل در حالی برقرار است که مشکلات صدور ویزا همچنان برای رانندگان ایرانی وجود دارد و در میان کشورها اروپایی تنها ایتالیا آن هم به میزان محدود به رانندگان ایرانی ویزا می‌دهد. 

رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و لجستیک اتاق ایران خاطرنشان کرد: ایران از سال ۱۳۵۴ عضو کنوانسیون جهانی بیمه است و باید به الزامات آن پایبند باشد تا این تعلیق برطرف شود اما تاکنون نشانه‌ای که دلالت بر اجرای الزامات کنوانسیون یادشده باشد از سوی بیمه مرکزی دیده نشده است. 

وی تصریح کرد: هر آنچه در نزدیک به پنج ماهی که از سال ۲۰۲۴ میلادی گذشته از سوی بیمه مرکزی ایران برای حل این مشکل بیان شده صورت اجرایی نداشته و در واکنش به مکاتبات گوناگونی کمیسیون حمل و نقل اتاق ایران راه حل مقبولی ارائه نشده است. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.