بهادری جهرمی سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره طرح احتمال تصمیم دولت برای واگذاری تعیین دستمزد کارگران به مجلس، تصریح کرد: به اصل سه‌جانبه‌گرایی اعتقاد کامل داریم. دولت هیچ لایحه‌ای در این خصوص نه تصویب کرده، نه در دستور کار برای ارسال به دولت است.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایسنا، سخنگوی دولت با بیان اینکه تضمین حقوق کارگر و کارفرما در گروی اصل سه‌جانبه‌گرایی خواهد بود، گفت: دولت مخالف نقض اصل سه‌جانبه‌گرایی و واگذاری آن به مجلس شورای اسلامی است.

علی بهادری جهرمی در ابتدای نشست خبری هفتگی با نمایندگان رسانه‌ها، با اعلام خبر سفر آخر هفته رئیس جمهور به استان قم، اظهار کرد: این دومین سفر رئیس‌جمهوری در سال ۱۴۰۳ به استان قم خواهد بود واین پانزدهمین سفر در دور دوم سفرهای استانی رئیس‌جمهوری است.

حضور بیش ۲۶۰۰ ناشر داخلی و ۱۰۰ ناشر خارجی در نمایشگاه کتاب

وی همچنین با اشاره به اینکه از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت نمایشگاه بین‌المللی کتاب برگزار می‌شود، گفت: بیش ۲۶۰۰ ناشر داخلی و ۱۰۰ ناشر خارجی در این نمایشگاه حضور دارند و بیش از ۳۶۰ کتابفروشی هم به شکل مجازی این نمایشگاه را برگزار می‌کنند.

بهادری جهرمی ادامه داد: مهمان ویژه این دوره کشور یمن است که ارتباطات فرهنگی از دوران پیش از اسلام با ایران داشته است. همچنین نشست‌هایی مرتبط با وقایع روز از جمله موضوع فلسطین و جنگ غزه برگزار می‌شود.

اقدامات دولت برای حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج

سخنگوی دولت همچنین یادآور شد: صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج با اعتبار ۵ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ افتتاح شد؛ ۷ هزار میلیارد تومان هم در سال ۱۴۰۲ به این صندوق تخصیص یافت. پوشش هزینه‌های بیماران خاص برای بیش‌از ۷ میلیون نسخه و پوشش بیمه‌ای ۲۳۴ قلم دارو از دیگر اقدامات دولت سیزدهم برای بیماران خاص و صعب‌العلاج است.

دبیر هیئت دولت اظهار کرد: ۱۰۷ بیماری نادر و صعب‌العلاج از محل تبصره ماده ۹ اساسنامه صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج تحت پوشش قرار گرفت.

بهادری جهرمی با اشاره به برگزاری سیزدهمین دوره نمایشگاه نوآوری و فناوری با مشارکت بیش از ۴۰۰ شرکت، گفت: این نمایشگاه ۱۸ تا ۲۱ اردیبهشت در پارک فناوری پردیس برگزار خواهد شد. از ۲۰ کشور جهان در این نمایشگاه در قالب بازدیدکننده، هیئت تجاری و غرفه‌دار حضور دارند و اولین دوره رویداد ملی صنایع خلاق کشور با انگیزه ایجاد تمرکز و توجه بیشتر به صنایع فرهنگی و هویت‌ساز در این نمایشگاه برگزار خواهد شد.

مخالفت دولت با واگذاری تعیین دستمزد کارگران به مجلس

بهادری جهرمی در پاسخ به پرسشی درباره طرح احتمال تصمیم دولت برای واگذاری تعیین دستمزد کارگران به مجلس، تصریح کرد: به اصل سه‌جانبه‌گرایی اعتقاد کامل داریم. دولت هیچ لایحه‌ای در این خصوص نه تصویب کرده، نه در دستور کار برای ارسال به دولت است.

وی افزود: دولت مخالف زیر سئوال رفتن اصل سه‌جانبه‌گرایی در تعیین حقوق کارگران است.

دبیر هیئت دولت یادآور شد: تضمین حقوق کارگر و کارفرما در گروی اصل سه‌جانبه‌گرایی خواهد بود. دولت در این موضوع هیچ برنامه و لایحه‌ای ندارد و مخالف نقض اصل سه‌جانبه‌گرایی و واگذاری آن به مجلس شورای اسلامی است.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسش درباره تشریح دستاوردهای نمایشگاه اکسپو ایران، گفت: این نمایشگاه که حدود یک هفته بعد از عملیات وعده صادق انجام شد، با حضور بیش از ۲ هزار تاجر از بیش از ۸۰ کشور جهان همراه بود که معنای روشنی به جهانیان مخابره کرد. البته با حضور غیررسمی برخی تجار در این نمایشگاه تعداد بازدیدکنندگان از میزان اعلامی بیشتر است.

وی افزود: بیش از ۸۰۰ شرکت داخلی در این نمایشگاه محصولات و توانمندی‌های خود به ویژه در حوزه فناوری‌های نوین را به نمایش گذاشتند. در حوزه‌های متعدد مثل پتروشیمی، ساختمان، فولاد، معدنی، صنایع غذایی، ماشین‌آلات، دانش‌بنیان و پزشکی محصولات مختلفی در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شد.

بهادری جهرمی یادآور شد: ۴۰ هیئت دولتی از این نمایشگاه بازدید کردند. در حاشیه این نمایشگاه دومین اجلاس ایران و آفریقا به‌عنوان ابتکار دولت سیزدهم برگزار شد که بیش از ۲۰۰ تاجر و مقام دولتی از کشورهای آفریقایی میهمان ما در راستای توسعه روابط تجاری ایران و آفریقا بودند.

سخنگوی دولت ادامه داد: برگزاری این نمایشگاه بسیار کمک می‌کند که تبادلات تجاری، معرفی ظرفیت‌ها و بازاریابی برای محصولات شرکت‌ها و مجموعه‌های دانش‌بنیان، خصوصی و داخلی فراهم شود. همچنین کمک‌کار جدی برای توسعه روابط تجاری برای افزایش منابع ارزی ملی تقویت بنیه اقتصادی کشور خواهد شد.

افزایش حجم ۱۰ درصدی مبادلات تجاری ایران و امارات در سال ۱۴۰۲

وی در پاسخ به پرسشی درباره مبادلات تجاری ایران با امارات، گفت: حجم مبادلات تجاری ایران و امارات در سال ۱۴۰۲ به حدود ۲۷.۴ میلیارد دلار رسید که حدود ۱۰ درصد افزایش داشته است؛ هدفگذاری حجم تجاری بیش از این را با امارات پیش‌بینی کردیم. توافقات بسیار خوبی هم در کمیسیون مشترک در حوزه‌های مختلف به‌ویژه اقتصادی و تجاری صورت گرفته است.

بهادری جهرمی تاکید کرد: حتماً باتوجه به واقع‌نگری که در ماه اخیر بعد از عملیات وعده صادق شاهد آن هستیم و در منطقه و جهان در حال شکل‌گیری است، تبادلات تجاری و اقتصادی با رشد روزافزون افزایش پیدا کند.

مسیر جدی خنثی‌سازی تحریم‌هاروی میز دولت است

دبیر هیئت دولت در پاسخ به پرسشی درباره «خنثی‌سازی تحریم‌ها»، اظهار کرد: نگاه جمهوری اسلامی و دولت در این زمینه روشن بوده است. مسیر جدی خنثی‌سازی تحریم‌ها که امروز با واقعیت‌های جدید با سرعت بیشتری رو به پیشرفت است، روی میز دولت بوده، هست و خواهد بود و با جدیت در این مسیر حرکت می‌کند.

ایران هیچوقت مذاکرات را ترک‌ نکرد

سخنگوی دولت تصریح کرد: در خصوص مذاکرات، ایران هیچوقت ترک‌کننده نبوده که حالا اقدام جدیدی انجام بدهد. باید طرف‌های مقابل نگاه‌ اصلاحی و بازبینی را به‌ویژه با در نظرگرفتن واقعیت‌های روز داشته باشد.

عملکرد دولت در بستن گلوگاه‌های فساد

وی با اشاره به مهمترین اقدامات دولت برای بستن گلوگاه‌های فساد و ارتقای شفافیت، اظهار کرد: انضباط مالی دولت با حساب واحد خزانه و کاهش تعداد حساب‌های دستگاه‌ها و انتشار ۳ هزار و ۴۲۹ صورت مالی تمام شرکت‌های دولتی و حاکمیتی در ۲ و سال نیم فعالیت دولت سیزدهم برای نخستین بار از جمله این اقدامات است.

بهادری جهرمی افزود: افشای اطلاعات تسهیلات کلان، انتشار فهرست ابربدهکاران بانکی، حذف امضاهای طلایی و زمینه‌های سوءاستفاده در صدور مجوزهای کسب‌وکار، ساماندهی دستگاه‌های کارتخوان، پیشرفت ۷۰ درصدی تهیه کارنامه بهره‌وری برای دستگاه‌های اداری هم از دیگر اقدامات در این رابطه است.

دبیر هیئت دولت با یادآوری تکمیل ۱۳۰ هزار واحد مسکن مهر در دولت سیزدهم، اظهار کرد: در ابتدای شروع دولت سیزدهم حدود ۲۴۰ هزار واحد مسکن مهر که از ابتدای دهه ۹۰ بصورت ناقص یا تعهد به مردم باقیمانده بود و همه منابع آن نیز هزینه شده بود و هیچ منبع جدیدی برای آن وجود نداشت، با این حال در این دولت و در طرح نهضت ملی مسکن ۱۳۰ هزار واحد از آنها تاکنون تکمیل و تحویل شده است. فرآیند تأمین و ساخت مسکن مستمرا در حال پیگیری و اقدام است.

مجوز واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس زیر ۵ سال کارکرد به وزارت راه و شهرسازی

بهادری جهرمی با اشاره به صدور مجوز واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس زیر ۵ سال کارکرد، گفت: اولین و اصلی‌ترین اقدام در زمینه حمل و نقل بین شهری سفارش‌گذاری است که باید برای سفارش خرید اتوبوس‌ها از شرکت‌های داخلی که توانمندی ساخت اتوبوس را دارند صورت گیرد. دولت حمایت از این شرکت‌های سازنده را انجام داده است و تا زمان سفارش‌گذاری امکان واردات را به مجموعه‌هایی که متقاضی واردات بودند را نداده است تا امکان سفارش‌گذاری به میزان ظرفیت صورت گیرد.

وی افزود: برای تامین مالی هم راهکارهایی پیش بینی شده است که بتوانند تسهیلات با سود کم‌تری را که با همکاری وزارت راه و صندوق کار آفرینی امید صورت گرفته بتواند مهیا کند. هفته گذشته دولت مجوزی را برای واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس زیر ۵ سال کارکرد به وزارت راه و شهرسازی صادر کرد.

استقبال ۹۰ درصدی دهک‌های پایین از طرح ویژه کالابرگ الکترونیکی

دبیر هیئت دولت در پاسخ به پرسشی درباره طرح ویژه کالابرگ الکترونیکی، گفت: طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی با استقبال ۹۰ درصدی دهک‌های پایین مردم روبه‌رو شد و منابع مالی آن مستقیماً به سفره مردم رسید. باتوجه به اینکه جداول بودجه در مجلس در حال نهایی شدن است، برای استمرار طرح ویژه کالابرگ الکترونیکی باید دید منابع اعتباری لازم در بودجه چگونه امکان پیش‌بینی خواهد داشت. در سقف تامین اعتبار منابع، دولت از استمرار این طرح استقبال می‌کند.

مصوبه کنترل و ساماندهی اجاره بهای مسکن به‌زودی ابلاغ می‌شود

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره مصوبه کنترل و ساماندهی اجاره بهای مسکن و برنامه‌های دولت در این زمینه، اظهار کرد: این طرح با همکاری دولت به تدوین رسید و لایحه‌ دولت با طرح مجلس تلفیق شد. از نمایندگان نیز قدردانی می‌کنیم که در پیشبرد تصویب این طرح همکاری داشتند. این طرح در حوزه بازار مسکن و اجاره بها کمک خواهد کرد و ضمانت اجراهای خوبی را پیش‌بینی و امکان نظارت موثر بر حوزه بنگاه‌های املاک و فعالان این حوزه را فراهم خواهد کرد. این مصوبه به‌زودی با قید فوریت از سوی رئیس‌جمهوری ابلاغ خواهد شد. سال گذشته تولید و عرضه مسکن افزایش داشت و نظارت بیشتری بر بنگاه‌های املاک صورت گرفت و طرح نهضت ملی مسکن رشد بهتری داشت، پیش‌بینی می‌کنیم امسال بتوانیم بازار اجاره بها را بهتر از قبل کنترل کنیم.

وی یادآور شد: ۲ و نیم میلیون مسکن در حال حاضر در فرآیند ساخت قرار دارد، مسکن روستایی انبوه‌سازی خودمالکی در دست اجراست. صرفا در بخش مسکن مهر که مربوط به دولت‌های قبل است ۲۴۰ هزار واحد نیمه‌تمام داشتیم. از سوی دیگر بودجه برای تکمیل آنها نداریم که مربوط به ۱۳ سال قبل هستند، دولت باید با هزینه بالایی آنها را تکمیل کند با این حال بیش از ۱۳۰ هزار واحد تکمیل و تحویل شده است؛ ۲۵۰ هزار واحد نیروهای مسلح و ۷۲۳ هزار انبوه سازی در دست اجراست. 

در گذشته جرئت انتشار نام ابربدهکاران مالی وجود نداشت

دبیر هیئت دولت بااشاره به اقدامات دولت درمقابله با فساد، گفت: ۳ هزار و ۴۲۹ صورت مالی شرکت‌های دولتی منتشر شد، شرکت‌هایی که به تاریکخانه بودجه دولت در سال‌های گذشته مشهور بودند، امکان فساد در این شرکت‌ها تا حدود زیادی از بین می‌رود. در گذشته جرئت انتشار نام ابربدهکاران مالی وجود نداشت، اما الان مستمرا دولت آن را برای عموم مردم منتشر می‌کند. با حرکت به سمت الکترونیک کردن پنجره واحد دولت امکان فساد کاهش یافته است. اتصال حساب‌های تجاری به سامانه‌های مالیاتی و بسیاری اقدامات نظارتی دیگر که انجام شده و برای برخورد به مراجع قضایی یا شبه قضایی ارجاع شده، از این جمله هستند. همچنین پاداش‌های هیئت مدیره شرکت‌ها به حوزه بهره‌وری پیوند می‌خورد و تا زمانی که انضباط مالی نداشته باشند امکان پرداخت پاداش را ندارند. پیشرفت این برنامه‌های دولت تا ۷۰ درصد بوده است.

برنامه دولت برای اجرای سیاست‌های کلی دریامحور

بهادری جهرمی با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی دریامحور، گفت: قرار شد ظرف ۶ ماه دولت برنامه را ارائه دهد که برای اولین بار بعد از انقلاب این اتفاق افتاد و دولت ظرف ۶ ماه برنامه خود را ارائه داد. صدها ساعت جلسه با دستگاه‌های مرتبط داخل دولت و خارج دولت و اندیشمندان مرتبط، برگزار شد که سند مربوطه در ۳ بخش تهیه شد. در بخش اول ۴۰ حکم و تکالیف دستگاه‌های اجرایی وضع شده و تکالیف هر یک به تفصیل طراحی شده است. بخش دوم برنامه زمان‌بندی اجرای این احکام است که به تصویب هیئت وزیران رسیده است و همگی به تفصیل مورد بررسی قبل از تصویب قرار گرفته بودند. بخش سوم هم راهکارهای اجرایی این احکام است و شوراهای عالی در این زمینه بهره‌برداری می‌شوند .در صورتی که نیاز به تغییر ساختار یا ادغامی باشد، ذیل همین بند سوم آمده است و اگر نیاز به لایحه باشد، تهیه می‌شود. در این شش‌ماه، رفت‌وبرگشت مستمر در کمیسیون‌های مختلف دولت، همه دستگاه‌ها همدلانه به دنبال اجرایی کردن این سیاست‌ها هستند.

برای بانک‌های ناتراز تصمیمات جدی می‌گیریم

سخنگوی دولت با بیان اینکه این دولت کاهش نرخ بیکاری و کاهش رشد نقدینگی را در کارنامه دارد، اظهار کرد: دولت سیزدهم در ابتدای فعالیت با مشکلات متعددی در بخش اقتصادی روبه‌رو بود اما کارهایی برای رفع آنها انجام داد کاهش نرخ رشد نقدینگی از ۴۲ به ۲۳ درصد نتیجه این اقدامات بود، بیکاری از قریب ۱۰ به زیر ۸ درصد رسیده که نتیجه اقدامات دولت برای تکمیل بنگاه‌های راکد بوده است، تخصیص ارز به واردات کالاهای اساسی و تجهیزات تولید را دولت انجام داده است این روش در سال جاری هم ادامه می‌یابد.

وی یادآور شد: رئیس‌جمهوری بر هرگونه مقابله با اخلال در نظام بانکی دستور جدی دارد. سال گذشته ۳ موسسه اعتباری ناتراز انحلال شد و به ۸ بانک ناتراز نیز تذکر داده شد. اگر بانک‌های ناتراز مطابق برنامه پیش نروند برای آنها تصمیمات جدی می‌گیریم. دنبال سوق تسهیلات بانکی به سمت تولید هستیم و در این زمینه جدی هستیم. کاهش نرخ رشد نقدینگی به ۲۳ درصد ناشی از همین جدیت در اصلاح نظام بانکی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.