موفقیت عربستان در حوزه توریسم با اتکا به ابتکارات استراتژیک و اصلاحاتی بنا شده که در سال‌های اخیر در این کشور به جریان افتاده است.

به گزارش جماران؛ روزنامه جهان صنعت نوشت: پادشاهی عربستان سعودی در سند چشم‌انداز استراتژیک کشور خود، برای رسیدن به هدف جذب بیش از ۱۰۰ میلیون گردشگر برنامه‌ریزی کرده است؛ آنچه که در نگاه اول هدفی غیر‌قابل دستیابی تصور می‌شد، اما حالا در عین ناباوری حتی زودتر از موعد مقرر، محقق شده است. در سال گذشته میلادی مجموع گردشگران خارجی و داخلی عربستان سعودی به مرز ۱۰۰ میلیون نفر رسید. این پیشرفت خیره‌کننده عربستان در حوزه توریسم باعث شده سازمان جهانی گردشگری (گردشگری سازمان ملل) از این دستاورد سعودی‌ها استقبال و تمجید کند. آمار اعلامی حاکی است که عربستان ۷ سال زودتر از پیش‌بینی ۱۰ساله به هدف خود در حوزه توریسم رسیده است. در سال گذشته میلادی عربستان ۲۷ میلیون گردشگر بین‌المللی داشته و بیش از ۷۹ میلیون گردشگر داخلی نیز با مجموع هزینه‌های بیش از ۶۷ میلیارد دلار در این کشور به سفر و گردشگری رفته‌اند. آمار توریسم عربستان سعودی در شرایطی از ایران به شکل خیره‌کننده‌ای پیشی گرفته که این کشور صرفا ۶ اثر ثبت‌شده در فهرست آثار جهانی یونسکو دارد و این میزان کمتر از یک‌چهارم آثار ثبت جهانی‌شده برای ایران است.

پیشرفت با اتکا به اصلاحات و استراتژی

موفقیت عربستان در حوزه توریسم با اتکا به ابتکارات استراتژیک و اصلاحاتی بنا شده که در سال‌های اخیر در این کشور به جریان افتاده است.

در سال ۲۰۲۳ درصد تقاضا برای دریافت مجوزهای فعالیت گردشگری در عربستان افزایش ۳۹۰درصدی داشته است و سهم توریسم از ارزش‌افزوده ناخالص غیرنفتی در این کشور به بیش از ۷ درصد رسیده است. همچنین آمار نشان می‌دهد که سهم بخش گردشگری در تولید ناخالص داخلی عربستان بیش از ۴درصد است، آنچه که به تعبیر گزارش منتشر‌شده از سوی سازمان جهانی گردشگری، نشان از انعطاف‌پذیری، نوآوری و تعهد عربستان به تعالی در حوزه توریسم دارد.

مشارکت‌های استراتژیک و رهبری جهانی

گردشگری سازمان ملل متحد از نزدیک با عربستان سعودی همکاری داشته است و تلاش‌های این کشور در توسعه زیرساخت‌های گردشگری را قوی دانسته و قابلیت‌های تجزیه و تحلیل آماری را به رسمیت می‌شناسد. افتتاح دفتر منطقه‌ای گردشگری سازمان ملل متحد برای خاورمیانه در ریاض در سال ۲۰۲۱ گام مهمی در جهت تقویت نوآوری گردشگری، آموزش و توسعه روستایی در این کشور بود. این مشارکت در جایگاه عربستان سعودی به عنوان کشوری پیشرو در توسعه شیوه‌های گردشگری پایدار موثر بوده است.

به تعبیر سازمان جهانی گردشگری، عربستان سعودی با ارتقای موقعیت جهانی خود در بخش گردشگری و با دستیابی به افزایش ۲۰ درصدی در نرخ رشد توریست بین‌المللی در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۱۹، عملکردی موفقیت‌آمیز و متمایز در خاورمیانه داشته است. فراموش نکنیم که خاورمیانه با ۱۲۲ درصد بهبودی در ورود گردشگران بین‌المللی در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۱۹، به عنوان تنها منطقه‌ای در جهان شناخته می‌شود که نه‌تنها به آمار قبل از همه‌گیری کرونا رسیده، بلکه حتی از آن دوران نیز بهتر عمل کرده و از آمار پیشاکرونا پیشی گرفته است. در خط مقدم این رشد قابل توجه، عربستان سعودی قرار دارد. آمار سازمان جهانی گردشگری نشان می‌دهد که این کشور توانسته بهبود خیره‌کننده ۱۵۶ درصدی در ورود گردشگران بین‌المللی نسبت به سال ۲۰۱۹ را رقم بزند و از جمله کشورهای پیشرو به این لحاظ باشد.

افزون بر آنچه گفته شد نباید فراموش کرد که افزایش واحدهای اقامتی و هتل‌های عربستان سعودی نشانی دیگر از عزم عربستانی‌ها بر توسعه گردشگری در این کشور بوده و بر افزایش پذیرش گردشگران و رونق صنعت توریسم نقش داشته است.

توانمندسازی نیروی کار

از دید سازمان جهانی گردشگری، فرصت‌های شغلی ایجادشده در بخش گردشگری، سنگ‌بنای موفقیت عربستان سعودی در حوزه توریسم بوده است.

عربستان از سال ۲۰۲۳، با داشتن بیش از۹۲۵ هزار شاغل در بخش گردشگری و سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه در آموزش توریسم به آنها، در حال تبدیل شدن به دومین کارفرمای بزرگ در حوزه توریسم است.

دستاوردهای عربستان در ایجاد مشاغل متنوع و متعدد در زمینه گردشگری باعث شده که گامی جدی در جهت تامین شغل و رفع بیکاری در این کشور برداشته شود.

چشم‌انداز و آینده توریسم در عربستان و خاورمیانه

سازمان جهانی گردشگری به خاطر دستاورد تاریخی عربستان در حوزه توریسم به این کشور تبریک گفته است. با تمام این موفقیت‌های حاصل‌شده عربستانی‌ها از جاه‌طلبی‌های خود در حوزه توریسم نکاسته‌اند و این بار هدف رسیدن به آمار ۱۵۰ میلیون گردشگر تا سال ۲۰۳۰ را مد نظر قرار داده‌اند.

آنچه تجربه موفقیت‌های عربستان در حوزه توریسم نه‌تنها به این کشور بلکه به کل کشورهای منطقه نشان می‌دهد، اما واقعیت این است که در صورت انجام اصلاحات و سرمایه‌گذاری مناسب، توسعه گردشگری و توریسم در خاورمیانه امری کاملا دست‌یافتنی و البته بامنفعت است.

چشم‌انداز موفقیت کنونی عربستان فراتر از مرزهای عربستان بوده و پیام روشنی برای کشورهای منطقه در بر دارد و گواه این است که با افزایش سرمایه‌گذاری در بخش تبلیغات، زیرساخت و نیز با اصلاحات سیاسی و اجتماعی، می‌توان به افق‌های جدیدی در زمینه جذب گردشگر دست یافت و از میزان وابستگی اقتصاد به نفت کاست؛ درسی که اگر کشورهای نفتخیز خاورمیانه از جمله ایران بگیرند و پیام آن را به درستی دریافت کنند، می‌تواند چشم‌انداز روشن‌تری از گذشته برای اقتصاد این کشورها تعریف کند.

در نهایت نباید فراموش کرد که مطمئنا ایران به سبب شرایط اقلیمی منحصر‌به‌فرد و چهار فصل بودن در تمام ایام سال و نیز به سبب برخورداری از جاذبه‌های فرهنگی و طبیعی پرشمار، ظرفیت تبدیل شدن به یک مرکز گردشگری در خاورمیانه را دارد و لازمه این امر فقط بازنگری در برخی موارد و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای توسعه توریسم است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.