غلامعلی حدادعادل رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی (شانا) هم چنین با بیان این‌که «قالیباف در لیست نهایی، مورد توافق همه بود.» ادامه داد: خط قرمز ما برای انتخاب کاندیداها، مخالف دولت نبودن است چون دولت آقای رئیسی را از خودمان می‌دانیم و حمایت از دولت را وظیفه خود می‌دانیم.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایسنا، رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی (شانا) گفت: انقلاب اسلامی در طول ۴۵ سال گذشته با حضور مردم و با فداکاری مردم برقرار مانده است.

غلامعلی حدادعادل بعد از ظهر سه شنبه - ۸ بهمن ۱۴۰۲ - در نشست خبری در تسنیم اظهار کرد: انقلاب اسلامی فرصتی برای مردم ایران است. انقلاب اسلامی ایران از روز نخست مردمی بوده به دست مردم با همت مردم و با فداکاری مردم به پیروزی رسیده است. در طول ۴۵ سال گذشته با حضور مردم و باز با فداکاری مردم برقرار مانده است.

وی افزود: این انقلابی است که با بیش از ۲۰۰ هزار شهید و یک میلیون جانباز و آزاده در جنگ مردمی بودن خودش را ثابت کرده است. یکی از جنبه‌های مردمی بودنش برگزاری انتخابات مکرر است که از اصل نظام در نظرخواهی سال ۱۳۵۸ با رأی مردم بوده است و این رأی مردم همواره برقرار بوده است. ملتی که انقلاب را به وجود آورده با رأی خودش آن را ادامه داده است.

وی در بخشی از این نشست با بیان این‌که «احزاب و تشکل‌ها وظیفه دارند کاندیداهای اصلح را به مردم معرفی کنند» ادامه داد:  ما هم به عنوان شورای ائتلاف فهرستی عرضه کردیم و معتقدیم که انتخاب نهایی با خود مردم است.

قالیباف در لیست نهایی، مورد توافق همه بود

 

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی (شانا) هم چنین با بیان این‌که «قالیباف در لیست نهایی، مورد توافق همه بود.» ادامه داد: خط قرمز ما برای انتخاب کاندیداها، مخالف دولت نبودن است چون دولت آقای رئیسی را از خودمان می‌دانیم و حمایت از دولت را وظیفه خود می‌دانیم.

وی اظهار کرد: ما مجلسی نمی‌خواهیم که نقطه مقابل دولت باشد بلکه باید مددکار دولت باشد. در مجلس آینده باید بین نمایندگان وفاق و همکاری برقرار باشد. البته باید پاکدست و متخصص هم باشند.

وی در تشریح ساز و کار انتخاب لیست شورای ائتلاف توضیح داد: ما از حدود ۶ ماه پیش از اواخر شهریورماه فعالیت انتخاباتی خود را در سراسر کشور آغاز کردیم و بیش از ۲۵۰۰ نفر در وبگاه شورای ائتلاف ثبت‌نام کردند طی دو مرحله تعیین صلاحیت‌های شکلی و ماهوی در وزارت کشور و در شورای نگهبان سرانجام ۱۲۰۰ نفر باقی ماندند در شورای ائتلاف که داوطلب قرار گرفتن در فهرست ما بودند.

حدادعادل خاطرنشان کرد: با همه ۱۲۰۰ نفر مصاحبه انجام شد و مصاحبه بر حسب تخصص‌های این داوطلبان افراد متخصص رشته خودشان با آنها مصاحبه می‌کردند و نمره می‌دادند ۲۵۰ نفر از دل این ۱۲۰۰ نفر بیرون آمدند.

وی افزود: در گام دوم با این ۲۵۰ نفر مصاحبه تخصصی-سیاسی کردیم و از این ۲۵۰ نفر به ۹۰ نفر رسیدیم و این ۹۰ نفر در شورای انتخاب متشکل بود از شورای مرکزی ائتلاف منهای افرادی که نامزد مجلس شده بودند به اضافه ده نفر شخصیتی که اضافه شده بودند. سرانجام از این ۴۰ نفر ۲۰ نفر انتخاب کردیم.

وی هم‌چنین درباره نبودن برخی نمایندگان فعلی در فهرست شانا گفت: این موضوع  دلایل خاصی ندارد مثلا نبودن خانم الهیان در فهرست ما به این نمعنا نیست که مثلا نمره منفی داده باشیم. شورای ائتلاف بنا داشت در فهرست خودش نسبت به دوره قبل تحول ایجاد کند.

حداد عادل گفت: آقای دهنوی در فهرست ما بود و ما هم بنای بر تغییر ایشان نداشتیم اما جبهه پایداری از ایشان خواست برای رسیدن به وحدت انصراف دهد (با جایگزینی نبویان) و او به نفع وحدت انصراف داد.

حداد عادل همچنین در پاسخ به این سوال که چرا پیرهادی جایگزین دهنوی در فهرست نشده است، توضیح داد: آقایان پایداری تاکیدشان برای وحدت ،حذف آقای دهنوی و جایگزینی آقای نبویان بود پس اگر آقای پیرهادی را جایگزین میکردیم باید درفهرست فرد دیگری را برای جایگزینی آقای نبویان حذف میکردیم.

وی تاکید کرد: آقای دهنوی برای رسیدن به وحدت انصراف داد نه برای آنکه نفرآخر وارد لیست شود.

وی در بخش دیگری از این نشست اظهار کرد: مجلس یازدهم مجلس موفقی بود و امیدواریم مجلس دوازدهم مکمل آن بخصوص در حوزه اقتصادی و ساماندهی فضای مجازی باشد. مهمترین انتظار ما از مجلس دوازدهم پافشاری بر اصول انقلاب و تلاش برای تحقق سیاست‌های کلی مد نظر رهبری است که مجلس یازدهم را انقلابی نامیدند.

فهرست شانا ترکیب متوازنی از جوانی و تجربه است

 

وی در بخش دیگری از این نشست به خصوصیات و ویژگی های فهرست شانا اشاره کرد و افزود: از ۳۰ نفر فهرست شانا ۶ نفر خانم هستند و میانگین سنی فهرست ۴۲ سال است. تعدادی از روحانیون و خانواده شهدا و فرزند شهید و ایثارگر و جانباز نیز در فهرست شانا حضور دارند.

حداد عادل افزود: در لیست شانا ۱۶ نفر سابقه نمایندگی دارند و ۱۴ نفر برای اولین بار معرفی می شوند که  ترکیب متوازنی از جوانی و تجریه است.

وی در پاسخ به این انتقاد که اکثریت فهرست شانا از نمایندگان یا از خویشاندان مسئولین هستند، گفت: این از عجایب روزگار ماست که اگر کسی خویشاند مسئولی باشد، سند جرم اوست. ما در تعیین فهرست همه افراد و حتی آنها که سابقه نمایندگی دارند را نیز از رهگذر مصاحبه انتخاب کردیم. حتی برخی نمایندگان شهرهای دیگر را نیز که به دلایلی  نمیخواستند در شهر حوزه خودشان باشند به این علت که برای مجلس مفید میدانستیم، در فهرست قرار داریم مثل آقایان بحرینی و سلیمی.

کسی به قطار ایستاده سنگ نمی‌زند

 حداد عادل درباره انتقاد های مطرح شده در مورد موضوع پدرخواندگی در جریان های انقلاب ، گفت: انتخابات صحنه رقابت است و هر حرفی زده می شود. حالا برخی انصاف دارند و برخی هم ‌ندارند و کسی هم به قطار ایستاده سنگ نمی‌زند. قطار شورای ائتلاف چون درحال حرکت بوده، زخم زبان هم میخورد.

وی معتقد است: کسانی که کنایه می‌زنند، اگر در لیست قرار می گرفتند، باز هم از این حرف‌ها می‌زدند؟

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی همچنین درباره برخی تخریب های غیراخلاقی در رقابت های انتخاباتی گفت: بنای ما تخریب دیگران و پاسخ گویی به دشنام ها و افتراهای نیست و تصور ما این است که مردم عموما عقلانیت را بیشتر از هیجانات کاذب میپسندند. و ما نیر شکست را وارد شدن به فضای غیر اخلاقی میدانیم.

به همه نامزدها گفته بودیم کسانی که مایلند در فهرست ما باشند در فهرست‌های دیگر نباشند

وی در پاسخ به سوالی در مورد اعتراض یزدیخواه که جایگزین نفر اول از حوزه شهر ری نشده است، توضیح داد: در این دوره شهر ری و اسلامشهر را به منزله دو شهرستان جدا از تهران در نظر گرفتیم و همان سازوکاری که در مورد شهرستان‌های شانا اعمال کرده بودیم به این دو منطقه اعمال کردیم. از شهرری نفر اولی به ما معرفی شد که ۱۱۷ رأی آورده بود و شورای انتخاب هم با توجه به رأی بالای آن نفر اول را برای قرار گرفتن در فهرست پیشنهاد شد. منتهی در آخرین ساعت شورای نگهبان نظرش در مورد آن فرد عوض شد و به ما اطلاع دادند.

وی یادآور شد: ما به همه نامزدها گفته بودیم که کسانی که مایلند در فهرست ما باشند در فهرست‌های دیگر نباشند اما آقای یزدیخواه در لیست های دیگر نیز حضور پیدا کرده بود. پس وقتی  صلاحیت نفر اول رد شد به شورای ائتلاف شهرری اطلاع دادیم و آقای یزدی‌خواه چون در چند لیست دیگر بود رد شدند و به نفر سوم رسیدیم.

شانا اولین بار در انتخابات ۹۸ فعال شد

حداد عادل درباره ائتلاف‌های جمنا و شانا هم گفت:  جمنا اصلا در انتخابات مجلس هیچ وقت لیست نداده است و در سال ۹۶ در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده است نوبت قبل انتخابات مجلس در سال ۹۸ هم شورای ائتلاف بود که لیست داد. شانا در ۹۸ اولین‌بار در انتخابات فعال شد آن هم به صورت شورای ائتلاف بود که هر ۳۰ نفر ما انتخاب شدند. شورای ائتلاف انقلاب اسلامی بین ۳۰ تا ۴۰ نفر شامل شخصیت‌های فعال سیاسی، دبیران احزاب، تشکل‌ها و نمایندگان و فعالان رسانه‌های و تعدادی از نمایندگان مجلس هستند. انتخاب هر فرد جدیدی با رأی شورا صورت می‌گیرد. شورای ائتلاف ما در سراسر کشور فعال بوده و جزئیات فعالیت از ۹۸ تا ۱۴۰۲ در کتابچه‌ای در دست انتشار است.

وی در پاسخ به سوالی درباره میزان مشارکت در انتخابات با بیان این‌که «، اظهارنظر قطعی نمی‌توان کرد» افزود: من خودم احتمال می‌دهم که میزان مشارکت در حد قابل قبول باشد، البته تصدیق می‌کنیم به دلیل تحریم‌های سنگین که ‌ها بیش از ۱۲ سال بر ملت ایران تحمیل شده، درصدی از مردم به دلیل مشکلات اقتصادی، تورم، گرانی و بیکاری در رأی دادن شرکت نمی‌کنند.

وی در پاسخ به سوال دیگری گفت: درست است که رعایت حجاب  مستلزم اعتقاد است و حجاب یک امر شرعی است که وقتی کسی معتقد باشد، آن را رعایت می‌کند. جمهوری اسلامی ایران یک جمهوری سکولار نیست و بر پایه دین استوار شده است. انقلاب اسلامی یک انقلاب دینی بوده و حکومت ما حکومت اسلامی است و آنچه در اسلام حرام شده، حکومت ما هم آن حکم را در جامعه اجرا می‌کند. فعالیت فرهنگی لازم است ولی هر امر فرهنگی باید یک قانون هم داشته باشد.  در قانون عفاف و حجاب سعی شده کسانی که می‌خواهند حدود شرعی و اسلامی را بشکنند، با قانون مواجه باشند.

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی (شانا) گفت: زنان ایرانی در حالی که کسی مزاحم آن‌ها نیست هم به حجاب علاقه‌مندند و علیرغم تبلیغات دشمن از یکسال و نیم پیش که خواستند زنان حجاب بردارند، درصد کمی از زنان در کل کشور هستند که رعایت نکرده باشند و قانون هم با توجه به این واقعیت‌ها تدوین شده است.

وی در پاسخ به یک خبرنگار خارجی نیز اظهار کرد: فلسطین از آن مردم فلسطین است و مردم غزه برای دفاع از سرزمین خودشان تلاش می‌کنند. جمهوری اسلامی پشتیبان این مردم است و سعی می‌کند جنگ در منطقه گسترش نیابد.

حداد عادل همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره سیاست های ایران در منطقه و هزینه هایی که در این زمینه می شود، گفت: ما خبرنداریم آن هزینه ها چیست و کجاست اما سیاستن در منطقه ایجاد امنیت و صلح است و معتقدیم از روزی که رژیم صهیونیستی در این منطقه آمده است صلح و امنیت از بین رفته است و حرف جمهوری اسلامی ایران این است آمریکا اجازه دهد مردمی منطقه خودشان برای منطقه تصمیم بگیرند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.