رفیعی رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس با اشاره به پیش‌بینی بودجه نزدیک به ۳۰۰ میلیارد تومانی توسط مجلس شورای اسلامی برای افزایش حقوق نیروهای محیط‌بانی بیان کرد: مجلس در بودجه سال ۱۴۰۱، مبلغ ۲۸۸ میلیارد تومان اعتبار ویژه را به صورت ردیف مستقل بودجه‌ای، برای ترمیم حقوق محیط‌بانان و پرسنل یگان حفاظت محیط‌زیست پیش‌بینی کرد و در حالی که حدود ۹۳ درصد این مبلغ توسط سازمان برنامه و بودجه تخصیص یافت، متاسفانه همچنان نیروهای محیط‌بانی نسبت به وضعیت معیشتی خود گلایه دارند.

به گزارش جماران؛ سایت دیده‌بان ایران نوشت: «سمیه رفیعی»، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس ضمن ابراز تاسف از خودکشی یکی از نیروهای محیط‌بانی شهرستان آستارای استان گیلان اظهار داشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که مشکلات معیشتی در خودکشی این محیط‌بان نقش داشته است، حال آن که مجلس تلاش‌های زیادی را برای افزایش حقوق محیط‌بانان انجام داده است و خودکشی یک محیط‌بان که با ایثار و تعهد در راه حفاظت از محیط‌زیست کشور گام برداشته، برای ما بسیار دردناک است.

وی افزود: پیش از این جان حافظان طبیعت توسط شکارچیان غیرمجاز و سایر متخلفان محیط‌زیستی تهدید می‌شد، ولی اکنون شاهد انتشار اخبار ناگواری هستیم که قبلا سابقه نداشته است و به طور قطع ما این موضوع را ناشی از عملکرد ضعیف سازمان محیط‌زیست در حمایت از نیروهای یگان حفاظت محیط‌زیست و تامین حقوق، مزایا و امکانات مورد نیاز محیط‌بانان و دشوار بودن وضعیت معیشتی اغلب آنان می‌دانیم.

 

سمیه رفیعی

 

رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مسئولان سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌گویند که محیط‌بان گیلانی به شغل آزاد روی آورده و در آن شغل دچار مشکل شده بود، حال آن که اگر وضعیت معیشتی محیط‌بانان مناسب بود، آن‌ها ناچار نبودند که به شغل دوم بپردازند. این در حالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد بسیاری از محیط‌بانان به دلیل شرایط مالی نامناسب ناچار هستند که در شیفت استراحت خود، مشاغل دیگری را دنبال کنند.

رفیعی با اشاره به پیش‌بینی بودجه نزدیک به ۳۰۰ میلیارد تومانی توسط مجلس شورای اسلامی برای افزایش حقوق نیروهای محیط‌بانی بیان کرد: مجلس در بودجه سال ۱۴۰۱، مبلغ ۲۸۸ میلیارد تومان اعتبار ویژه را به صورت ردیف مستقل بودجه‌ای، برای ترمیم حقوق محیط‌بانان و پرسنل یگان حفاظت محیط‌زیست پیش‌بینی کرد و در حالی که حدود ۹۳ درصد این مبلغ توسط سازمان برنامه و بودجه تخصیص یافت، متاسفانه همچنان نیروهای محیط‌بانی نسبت به وضعیت معیشتی خود گلایه دارند.

وی همچنین یادآور شد: در گذشته پول بنزین محیط‌بانان برای گشت‌زنی و همچنین حق غذا، حق لباس و حتی اضافه‌کاری نیروهای محیط‌بانی به مدت دو سال پرداخت نشده بود، به همین دلیل، مجلس بودجه مذکور را برای تسویه مطالبات محیط بانان پیش‌بینی کرده بود، اما در تماس‌هایی که محیط‌بانان با ما داشته‌اند، متوجه شده‌ایم که بسیاری از مطالبات‌شان را دریافت نکرده‌اند؛ بنابراین مسئولان سازمان محیط‌زیست باید با حضور در مجلس پاسخگوی فراکسیون محیط زیست در مورد نحوه هزینه‌کرد اعتبارات پیش‌بینی‌شده برای افزایش حقوق و مزایای نیروهای محیط‌بانی باشند.

سازمان محیط‌زیست درباره نحوه هزینه‌کرد اعتبارات ۲۸۸ میلیارد تومانی شفاف‌سازی کند

نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که اعتبارات پیش‌بینی‌شده برای سازمان حفاظت محیط‌زیست در لایحه بودجه ۱۴۰۳ نیز مانند سایر سنوات گذشته نسبت به وضعیت مطلوب بسیار ناکافی است؛ در چنین شرایطی مدیران سازمان محیط‌زیست باید پاسخ بدهند که چرا برای بهبود وضعیت بودجه‌ای سازمان متبوع خود نتوانسته‌اند رایزنی‌های لازم را با مسئولان ارشد دولت انجام بدهند و با این وضعیت، چگونه در سال آینده می‌خواهند وضعیت حقوق، مزایا و امکانات مورد نیاز محیط‌بانان را بهبود ببخشند و از نارضایتی‌های آنان بکاهند؟

رفیعی در پایان تصریح کرد: مسئولان سازمان برنامه و بودجه و سایر تصمیم‌گیران اقتصادی نیز باید پاسخگو باشند که چرا همچنان شاهد آن هستیم که محیط‌زیست سهم بسیار اندکی را از بودجه سنواتی کشور دارد و توجه کافی نسبت به لزوم حفاظت از محیط‌زیست و منابع طبیعی در لوایح بودجه سالیانه نمی‌شود؟ قطعا اعداد و ارقام کنونی، نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای مبرم طبیعت کشورمان باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.