کواکبیان، دبیرکل حزب مردم‌سالاری گفت: شورای نگهبان باید بپذیرد که در بعضی از مناطق که رد صلاحیت انجام شده قطعا شاهد افزایش مشارکت نخواهیم بود و بلکه مشارکت کاهش پیدا خواهد کرد و لذا باید برخی سختگیری‌ها را کنار گذاشت.

به گزارش جماران؛ به نقل از مردم سالاری آنلاین؛ نشست «احزاب و انتخابات» با حضور وزیر کشور و دست‌اندرکاران ستاد انتخابات کشور و با حضور 350 نفر از دبیران کل و اعضای شورای مرکزی 82 حزب ملی و استانی کشور در سالن اجتماعات وزارت کشور برگزار شد.

در این نشست پس از سخنرانی قدرتعلی حشمتیان رئیس خانه احزاب و 33 نفر از نمایندگان سه فراکسیون اصولگرا، مستقلین و اصلاح‌طلب و سخنان سید تقی شاهچراغی معاون سیاسی و رئیس ستاد انتخابات کشور و سخنان  وحیدی وزیر کشور، دبیرکل حزب مردم‌سالاری که به عنوان رئیس کمیته انتخابات خانه احزاب ایران در پایان این همایش به جمع‌بندی دیدگاه‌های مطرح شده پرداخت نکاتی را به شرح زیر ارائه کرد:

با تشکر از همه عزیزانی که در این همایش شرکت فرمودند سخنان احزاب کشور را در 5 قسمت تقدیم می‌کنم. قسمت اول درخصوص شورای نگهبان مطرح می‌کنم زیرا مخاطب اصلی اکثر دوستان شورای نگهبان بود، احزاب گفتند چرا شورای نگهبان به مردم توضیح نمی‌دهد درباره دلایل عدم تایید صلاحیت‌ها تا مردم پاسخگویی را از شورای نگهبان داشته باشند.

نکته دیگری که مطرح شد این بود که شورای نگهبان می‌تواند در برخی کارها از احزاب کمک بگیرد یعنی احزاب قانونی کشور می‌توانند بازوی خوبی برای شورای نگهبان باشند چون افراد خودشان را می‌شناسند و می‌توانند در تایید صلاحیت‌ها کمک کنند به شورای نگهبان.

بخش دیگر صحبت‌ها این بود که شورای نگهبان باید بپذیرد که در بعضی از مناطق که رد صلاحیت انجام شده قطعا شاهد افزایش مشارکت نخواهیم بود و بلکه مشارکت کاهش پیدا خواهد کرد ولذا باید برخی سختگیری‌ها را کنار گذاشت.

آخرین نکته درباره شورای نگهبان این بود که اگر ممکن باشد با همکاری نهادهای مختلف تقنینی در این فاصله تا انتخابات با تغییر قانون بتوانیم مسئله انتخابات را بهتر پیش ببریم و اما قسمت دوم در زمینه عملکرد مجریان انتخابات و وزارت کشور است.

 

انتخابات (1)

 

در مورد وزارت کشور بحث‌های زیادی مطرح شد که وزارت کشور خوب عمل می‌کند اما باید توجه کند که بحث‌هایی از مسئولین شنیده نشود، البته شاید غرض این نبوده که وزیر کشور گفتند ما زمان نداشتیم برای رسیدگی، و حدود 30 درصد از داوطلبان با عدم احراز مواجه شدند. مردم می‌گویند حق الناس چه می‌شود؟ یا درباره کمیسیون ماده ده بحث شد که برای تفسیر برگزاری نوبت بعدی مجمع عمومی دقت بیشتری شود یا پیشنهاد شد که وزارت کشور با کمک احزاب و خانه احزاب یک زمینه‌سازی داشته باشند برای یک همایش بزرگ در دهه فجر و اما در قسمت سوم نکاتی که به مسئولان کشور و ارکان حکومت مربوط می‌شود یادآوری می‌کنم.

در مورد مسئولان کشور هم بحث‌های مختلف مطرح شد، علاوه بر بحث اصلاح قانون انتخابات بیشترین تاکید دوستان در مورد مشکلات معیشتی مردم بود و بحث‌های اقتصادی که مردم دارند اعم از بیکاری جوانان، حذف طبقه سوم و امثال اینها. در حقیقت باید گفت حل مشکلات معیشتی مردم مهمترین دغدغه تمامی احزاب برای انتخابات است.

در مورد به کارگیری قومیت‌ها و مذاهب در ساخت قدرت به مسئولان کشور تذکر داده شد که دقت بیشتری بشود، بحث استانداری تهران هم مطرح شد که در زمینه‌های مختلف استانداری می‌تواند همکاری بیشتری برای افزایش مشارکت داشته باشد و در برخی شهرستان‌های استان، این همکاری وجود ندارد و اما قسمت چهارم درباره عملکرد احزاب هم پیشنهاداتی شد مثلا اینکه اگر می‌خواهید افرادی را معرفی کنید بر اساس شایستگی و بر اساس لیاقت‌ها و صلاحیت‌ها و کارآمدی‌ها معرفی کنید، مثلا پیشنهاد شد که احزاب با کمیسیون محوری کاندیداهای خودشان را معرفی کنند، پیشنهاد شد به احزاب که حق نیمی از جمعیت یعنی خانم‌ها را در نظر بگیرند و در لیست‌هایشان این را توجه کنند، اینطور نباشد که لیست فقط برای مردها باشد و در کل پیشنهاد این است که تعداد خانم‌ها از 17 نفر برسد به یک سوم جمعیت مجلس، مثل برخی کشورهای منطقه.

 

انتخابات (1)

 

و اما در قسمت پنجم نکاتی هم درخصوص عملکرد خانه احزاب مطرح شد که باید بهتر از این در رابطه دخالت دادن احزاب در مشارکت و دخالت دادن احزاب در نظارت و انتخابات نقش داشته باشد که لازم است آقای وزیر کشور هم توجه داشته باشند، ما در سال‌های قبل یک جایگاهی در ستاد انتخابات داشتیم به نام میز احزاب، ولی تاکنون در این دوره به هیچ کسی هیچ خبری ندادند، البته ممکن است بعدا ایجاد شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.