سید علی یزدی‌خواه عضو هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: امر به معروف وظیفه همگانی است. کسانی که امر به معروف می کنند بر اساس وظیفه دینی و شرعی خود این اقدامات را انجام می دهند. در نظام اسلامی اجرای دستورات دینی در اولویت قرار دارد، ضمن اینکه ما در برخورد با هنجارشکنان دینی قانون مجازات اسلامی داریم.

به گزارش جماران؛ سایت دیده‌بان ایران نوشت: پس از انتشار تصاویر و فیلم‌هایی از حضور حجاب‌بانان در دو ایستگاه تئاتر شهر و میدا انقلاب در مترو، شهردار تهران و وزیر کشور مسئولیت آن‌ها را نپذیرفتند و تاکید کردند که آن‌ها یک سری نیرو مردمی و خودجوش هستند. اما روز یکشنبه روزنامه اعتماد سندی را منتشر کرد که نشان می‌داد وزیر کشور  طی بخشنامه‌ای در تاریخ 9 خرداد 1402 خطاب به برخی دستگاه‌ها، ارگان‌ها و نهادها ازجمله شهرداری تهران و مدیرعامل متروی تهران، خواستار برخورد با افرادی می‌شود که پوشش آن‌ها از سوی این مرجع استاندارد محسوب نمی‌شود. پس از انتشار این سند، دادستانی تهران به دلیل انتشار سند محرمانه علیه روزنامه اعتماد، اعلام جرم کرد و انتشار آن را غیرقانونی خواند. به دنبال این اتفاقات روز گذشته وزارت کشور درخصوص این اتفاقات بیانیه‌ای صادر کرد که در آن ضمن حمایت از آمرین به معروف، تاکید کرده بود که «ابلاغیه ضرورت مراعات حجاب توسط همگان و اعمال آن از سوی دستگاه و نهادها و حمایت از آمرین به معروف و ناهیان از منکر تعارضی با این اظهارنظر وزیر کشور در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره عفاف و حجاب مبنی بر اینکه مجوز خاصی از سوی وزارت کشور صادر نشده است، ندارد و تلاش برخی فضاسازی‌های رسانه‌ای برای دوگانه نشان دادن آن امری غیرواقعی و ناصواب است».

 

مسئله ‎ای که گاهی در شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شود این است که چرا حجاب‌بان‌ها تنها در این دو ایستگاه پرتردد مستقر شده‌اند؟ چرا این افراد در مناطق شمال شهر تهران نیستند و فقط در مکان‌هایی حضور دارند که محل تردد قشر متوسط و پایین جامعه است؟

سید علی یزدی‌خواه عضو هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس در پاسخ به این پرسش‌ها به گفت: «این سوال‌ها را باید از مجریان امر بپرسید. در مجموع امر به معروف نباید نقطه‌ای باشد چون امری همگانی و وظیفه همگان است. جزو ارزش‌های دینی ماست، باعث سالم‌سازی محیط اجتماعی می‌شود، راندمان و بهره‌وری را می‌تواند به شدت ارتقا بخشد و از کارهای بیهوده‌ای که باعث هدر رفت امکانات می‌شود جلوگیری می‌کند.»

وی درخصوص اینکه مجری حجاب‌بان‌ها کیست، بیان کرد: «اطلاعی ندارم. باید از شهرداری و مدیریت مترو سوال بپرسید.»

یزدی‌خواه در پاسخ به اینکه چرا باوجود اینکه لایحه حجاب و عفاف هنوز در مجلس تصویب نشده، وزیر کشور چنین بخشنامه‌ای را صادر کرده است، عنوان کرد: «قانون وجود دارد و در حال اصلاح است. ما خلا قانونی نداریم منتهی دارند با شرایط روز آن را بازنگری می‌کنند. ضمن اینکه موضوع شرع مقدس بالاتر از قانون است.در برخورد با زنان بی حجاب و یا بد حجاب شرع مقدس حکم می کند نه قانون! »

حجاب بان ها باید در همه نقاط مستقر شوند نه فقط در مترو

عضو هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی در خصوص اینکه با مشخص نبودن متولیان حجاب‌بان‌ها اگر اتفاقی مانند مرگ مهسا امینی تکرار شود، مسئولیت آن بر عهده کیست، گفت: «این را از متولیان امر بپرسید. امر به معروف وظیفه همگانی است. کسانی که امر به معروف می کنند بر اساس وظیفه دینی و شرعی خود این اقدامات را انجام می دهند. در نظام اسلامی اجرای دستورات دینی در اولویت قرار دارد، ضمن اینکه ما در برخورد با هنجارشکنان دینی قانون مجازات اسلامی داریم.

وی در خصوص دلایل حضور حجاب بان ها در برخی ایستگاه های مترو مانند، ولیعصر و انقلاب و انتشار تصاویر آن گفت:  همان طور که وزارت کشور بخشنامه کرده حضور حجاب بان ها بر اساس بخشنامه بوده اینکه چرا در مترو حاضر شده اند را باید از وزارت کشور و ستاد امر به معروف و نهی از منکر بپرسید. ضمن اینکه محدودیت قانونی درباره حضور حجاب بان ها وجود ندارند. حجاب بان ها باید در همه نقاط مستقر شوند نه فقط در مترو. »

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.